Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil ontwikkelingen

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Jeroen T » di jun 19, 2018 11:37 pm

De Vento 91 is de foil waar ik een paar rakjes op heb gevaren. Jammer genoeg erg kort door onweersbuien.
Daardoor niet aan springen of gijpen toegekomen. Foil reageerde wel lekker direct.
Momenteel foil ik met een sup foil van manta. Dat is wel wat anders qua snelheid :P

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 02, 2018 7:49 pm

Vandaag de F-one foil van dichtbij uitgebreid bekeken. Erg mooi apparaat, veel verschillende vleugels/modulariteit en een titanium fuselage. Binnekort ga ik er voor het eerst mee varen, meer info volgt + foto's ;)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jul 24, 2018 10:04 pm

http://www.zulufoils.com/

Dit vind ik ook heel interessant. De foil lijkt in ieder geval op het plaatje erg op de starboard. Carbon wings, alu 115cm fuse, alleen jammer van de alu 95cm mast. Verder zou ik hem gelijk kopen voor dat geld (700€) voor 30€ erbij heb je een hoes, en voor nog 30€ erbij heb je prioriteitorder, wat betekend dat hij binnen 10 dagen wordt verzonden.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic falcon + AC1, Skate + vanalles, f2 wave + 3.7

Bericht door To surf or not to surf » wo aug 22, 2018 11:12 am

WhiteofHeart schreef:
vr sep 22, 2017 9:06 pm
Ik heb zelf sinds ik de foil heb nog maar 1x slalom gevaren. Ik ben het niet eens met de stelling dat foilen alleen met licht weer leuk is als alternatief voor formula. Het gevoel van vliegen is geweldig. Ik heb in tijden niet zo veel plezier meer in het windsurfen. Het is heerlijk om zo veel nieuwe dingen te leren (en om de showman van de plas te zijn). Daarbij vind ik het gevoel van gewichtloosheid zo heerlijk. Het gaat allemaal zo makkelijk als je in de lucht bent, kost geen kracht meer. Ik had deze ervaring al toen ik voor meer wind een freestylesetje erbij kocht, maar op de foil helemaal!

Als laatste misschien is het wel makkelijk dat ik met een 4.8 idol ltd vanaf 13/14 knopen kan vliegen en vanaf 18 knopen ofzo op het freestyleboard weg kom en kan houden tot 25 knopen. Dat betekend dat 1 zeil mij de range 13-25 knopen geeft, zonder ooit echt heel hard te hoeven werken. (7.8 met een 85cm en 70cm board doet voor mij met 83kg hetzelfde, maar dan wordt het op een gegeven moment wel heel eng en zwaar)

Het verhaal dat je met heel weinig wind een heel klein zeil kan varen is naar mijn idee wel een beetje een fabeltje. Ik heb het idee dat je alleen veel sneller van een groot zeil naar een kleiner zeil kan overstappen. Met 8-10 knopen pak ik op de foil 7.8, maar ik kan dus al vrij snel naar een zeiltje onder de 5m toe! Ik heb nog niet gefoiled met zeilen groter dan 7.8, maar ik verwacht dat hoe zachter het waait, hoe dichter je bij de normaal ook benodigde zeilmaat moet gaan zitten om weg te komen.
Ik heb er een aantal jaar terug ook een freestyle set bij gekocht en ik had precies hetzelfde... altijd slalom sets gevaren en af en toe wave... maar die freestyle set gaf zoveel lol ineens! En ik ben met 5.6 even snel weg als de rest met 7.0 en als je toch geen speed condities hebt geeft het veeel meer lol.

Wil nu eigenlijk ook een foil set erbij, maar dan ook om wat sneller naar kleinere zeiltjes toe te kunnen en wat te spelen.
Alleen.... wat voor board moet ik hiervoor gaan misbruiken? :-? Ik lees overal dat een freestyle plank aanpassen geen zin heeft, omdat je een brede achterkant nodig heb, slalomboards zijn kwetsbaar en dedicated boards nog erg duur.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo aug 22, 2018 1:19 pm

Ik heb nu twee kite taceboards verbouwd tot dedicated foil boards (zie topic diy). Als je een dedicated, heerlijk compact board wil is dat een goede en leuke manier. De tweede heb ik nog niet gevaren, maar ik verwacht dat die net zo lekker zal zijn. Ombouw is goed te doen. Misschien zet ik mn eerste tzt nog te koop, twee is overdreven. Maar je kunt ook zelf aan de alag of er een laten verbouwen natuurlijk.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr aug 24, 2018 10:48 pm

vandaag met 3.6 gefoiled terwijl slalommers met 8.6 aan het varen waren. voelde echt heel apart, beetje met het mickey mouse zeiltje heen en weer varen. begon ook gelijk allemaal gekke dingen te proberen, switch & clew first varen, duckjibes eindelijk gelukt. nu ben ik in de markt voor een 2.8 oid, als iemand iets heeft..

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » vr aug 24, 2018 11:08 pm

Hahaha wat lachen, en vorige week zondag probeerde je al backloopjes :-D
Vandaag mn nieuwe dedicated foilboardje uitgeprobeerd. Moest wel weer wennen na mn waveboardje, maar gaat wel lukken met dat ding!

P.s. volgens mij is de Ezzy Elite er wel in kleine maatjes.

Cornelia
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Lorch, Goya, MFC
Contacteer:

Bericht door Cornelia » ma sep 03, 2018 12:43 pm

WhiteofHeart schreef:
vr aug 24, 2018 10:48 pm
vandaag met 3.6 gefoiled terwijl slalommers met 8.6 aan het varen waren. voelde echt heel apart, beetje met het mickey mouse zeiltje heen en weer varen. begon ook gelijk allemaal gekke dingen te proberen, switch & clew first varen, duckjibes eindelijk gelukt. nu ben ik in de markt voor een 2.8 oid, als iemand iets heeft..
Wat voor board vaar je @WhiteofHeart dat je met zo'n klein zeil kunt varen t.o.v. die andere slalommers?

Is het in het algemeen zo dat je met een foil onder een formula grotere zeilen vaart dan wanneer je een foil onder een slalomboard zet?
Of kun je ook op een formula met foil ook gewoon met wavezeilen varen?

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di sep 04, 2018 3:53 pm

Morgen waarschijnlijk een eerste keer gaan proberen. Fanatic Formula (2005) met NP RS flight alu vin - Wind (10 - 12 knopen)- ikzelf 95 kg - binnenwater. Welk zeil zou ik bij deze omstandigheden best gebruiken. North e-type 5.8, 6.6 of 7.8.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di sep 04, 2018 4:10 pm

Ook nuttig!

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door PIR3lly » di sep 04, 2018 8:23 pm

gerrovich schreef:
di sep 04, 2018 3:53 pm
Morgen waarschijnlijk een eerste keer gaan proberen. Fanatic Formula (2005) met NP RS flight alu vin - Wind (10 - 12 knopen)- ikzelf 95 kg - binnenwater. Welk zeil zou ik bij deze omstandigheden best gebruiken. North e-type 5.8, 6.6 of 7.8.
Ik pak met 10-12kts, en de rs flight alu, al gauw mijn 8.5 gaastra phantom. Kleiner eigenlijk nog niet geprobeerd. Ben zelf 80kg...

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di sep 04, 2018 9:05 pm

Boven mijn 7.8 is het onmiddellijk een 9.5. Wat dan weer wat te groot is, denk ik.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » wo sep 05, 2018 12:35 am

Ik vaar altijd mijn grootste zeilen 8,7 GUN GSR (op Exocet RS Formula met SB GT Alu.), hoofdzaak is dat ik foil, en niet dobber
Probeer ze even alle 2 uit.
Ik wil ook eens mijn GA Vapor 10m² proberen met de foil, ben benieuwd ???

Freds
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou, MxR, F2, RRD, North Sails, Gun Sails, etc, etc...
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Freds » wo sep 05, 2018 7:36 am

PIR3lly schreef:
gerrovich schreef:
di sep 04, 2018 3:53 pm
Ik pak met 10-12kts, en de rs flight alu, al gauw mijn 8.5 gaastra phantom. Kleiner eigenlijk nog niet geprobeerd. Ben zelf 80kg...
Ik (100+ kg) vaar de NP Alu met mijn Stype 9,5 bij minimale wind. Deze foil heeft best wat snelheid nodig, dus alle power is welkom.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo sep 05, 2018 9:59 pm

Vandaag niet geprobeerd, te weinig wind.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » wo sep 05, 2018 10:51 pm

Voor mezelf heb ik volgende beslissing genomen : ik wil met de windfoil kunnen surfen vanaf 8 knopen. Het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te winnen, de snelste op het water te zijn. Ik wil gewoon rustig wat freeriden zonder meer.

Na de diverse items op dit forum gelezen te hebben kom ik voor mezelf tot volgende conclusie :

Ik heb een oude formula en een starboard futura 141 l (80.5 breed).
Als ik de box van mijn futura laat ombouwen, kan ik (welliswaar na de nodige uren proberen ) met zeilen vanaf 7.8 of 8.6 varen vanaf 8 knopen.
Als ik mijn formula ombouw, moet ik een betere vin kopen en heb ik om met 8 knopen te varen toch een opnieuw een zeil 8.6 of 9.5 nodig.

Voor mezelf zou ik dus mijn futura moeten ombouwen en kan ik mijn formula met 9.5 zeil wegdoen.

Klopt dit of is dit wat kort door de bocht?

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » wo sep 05, 2018 11:18 pm

gerrovich schreef:Voor mezelf heb ik volgende beslissing genomen : ik wil met de windfoil kunnen surfen vanaf 8 knopen. Het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te winnen, de snelste op het water te zijn. Ik wil gewoon rustig wat freeriden zonder meer.

Na de diverse items op dit forum gelezen te hebben kom ik voor mezelf tot volgende conclusie :

Ik heb een oude formula en een starboard futura 141 l (80.5 breed).
Als ik de box van mijn futura laat ombouwen, kan ik (welliswaar na de nodige uren proberen ) met zeilen vanaf 7.8 of 8.6 varen vanaf 8 knopen.
Als ik mijn formula ombouw, moet ik een betere vin kopen en heb ik om met 8 knopen te varen toch een opnieuw een zeil 8.6 of 9.5 nodig.

Voor mezelf zou ik dus mijn futura moeten ombouwen en kan ik mijn formula met 9.5 zeil wegdoen.

Klopt dit of is dit wat kort door de bocht?
Ik begrijp niet waarom je een beter vin (foil bedoel je?) nodig hebt als je je formula board gaat gebruiken? En waarom zou je dan grotere zeilen nodig hebben?

Een formula board heeft sowieso de voorkeur omdat deze door 20cm meer breedte eerder aanplaneert. Ook met een freeride foil is de breedte wel erg prettig vind ik. Oja een formula board kan in basis al meer kracht hebben en je kan dus eerst zonder verstevigen gaan foilen.

Zelf vaar ik met F2 Z1 formula met de Mantafoil freeride en sinds gisteren ook met de Lokefoil LK1. De mantafoil freeride heb ik ook onder kleinere boards gehad en dit werkte prima, maar moest iets meer pushen met de hak dan op de formula. Het is zeker niet onmogelijk met het slalom board hoor maar je wil ook gewoon snel aanplaneren bij elke minimale windvlaag zodat je snel de lucht in kan.

Vanaf 8 knopen met 8.4 kan makkelijk, met 7.7 ook wel als je even een vlaagje hebt om op gang te komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr sep 07, 2018 8:38 am

Cornelia schreef:
ma sep 03, 2018 12:43 pm
WhiteofHeart schreef:
vr aug 24, 2018 10:48 pm
Wat voor board vaar je @WhiteofHeart dat je met zo'n klein zeil kunt varen t.o.v. die andere slalommers?

Is het in het algemeen zo dat je met een foil onder een formula grotere zeilen vaart dan wanneer je een foil onder een slalomboard zet?
Of kun je ook op een formula met foil ook gewoon met wavezeilen varen?
Deze sessie was met JP135, maar die is een fractie boel uit balans met de 3.6, vaar hem liever op de 92L, ben daar ook eerder op weg, alleen ik hou er niet zo van niet te kunnen dobberen in minimale omstandigheden

@marcoleer , Met mijn formula vlieg ik duidelijk later dan met mijn JP135, en met de JP135 ben ik voor hetzelfde zeil duidelijk laterweg dan met de 92L custom. Ik ben het dus niet helemaal met je eens. Zeker het verschil tussen de formula en JP135 is erg goed merkbaar. De formula vaart in de lucht wel makkelijker en een stuk sneller. Heb nog nooit geprobeerd om daar met kleiner dan 7.0 op te foilen.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » vr sep 07, 2018 8:57 am

Het is raar dat je eerder aanplaneert met een kleiner board, dat kan niet. Althans niet in minimale wind. Mijn referentie is in 6 knopen met 8.4.. maar ik wil die Jan Peter wel eens testen, ben benieuwd. :)

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » vr sep 07, 2018 11:28 am

Foilmaatje van mij (rond de 80 kg)t op JP Supers sport 137 met SB GT Alu. foil,
probeerde onlangs eens mijn formulaboard Exocet RS met dezelfde foil.

Zijn bewering was , een verschil van dag en nacht, relaxed varen, vergevingsgezinder, ...... enz.

Diezelfde avond heeft hij een breder board besteld, de JP foil 150.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr sep 07, 2018 11:22 pm

marcoleer schreef:
vr sep 07, 2018 8:57 am
Het is raar dat je eerder aanplaneert met een kleiner board, dat kan niet. Althans niet in minimale wind. Mijn referentie is in 6 knopen met 8.4.. maar ik wil die Jan Peter wel eens testen, ben benieuwd. :)

Ik vind het ook apart, ik denk dat het komt doordat ik (voor mijn gevoel) een kleiner board (&zeil) gelijk de lucht in pomp, waar ik met een grotere (&zeil) eerst nog door een soort pomp en glij / planeerfase heen moet.

Daarbij heb je als je verder van het midden staat veel meer lift van je vleugel nodig om in balans te zijn. Een grote tafel met een klein voetje donderd gelijk om als je op de zijkant een boel gewicht zou zetten, als je een kleine tafel op hetzelfde voetje zet is dit niet het geval. Je ziet ook dat mensen met een formula en een foil die wat minder lift geeft (als de pryde F4) ook niet lekker varen met minder wind en dat het board in de lucht naar lij gekanteld is. Waarschijnlijk omdat ze dan beter het zwaartepunt boven het balanspunt hebben. Zodra de foil meer lift gaat geven(hogere snelheid/meer wind) verdwijnt dit weer. Zie ook onderstaande foto van mij bij aanplaneren in minimale omstnadigheden bij het ONKK vorige week.

Mijn laatste theorie erover is dat een kleiner board ook minder energie nodig heeft om in beweging gebracht te worden. Je kan dus makkelijker/efficiënter energie omzetten in snelheid. Op het franse forum hebben ze onderzoek (soort van he) gedaan nsar de snelheid die nodig is voordat een vleugel afdoende lift gaat creeëren, deze ligr ver onder de snelheid die je board in planee heeft. De vleugel doet dus al veel eerder zijn werk dan je planeert, hierdoor zou het planeeroppervlak van de plank ook minder van belng kunnen zijn.

Met een kleiner board is mijn pomptechniek ook wezelijk anders. Veel hoger tempo / hoog energie / korte bewegingen, waar met het grote board ik veel meer schep a la RSX en uiteindelijk overga tot het klassieke pompen met een slalomset.

Met 8.6 op de JP135 ben ik momenteel vroeger weg dan met de 8.6 op de formula, maar ik denk dat met een 9.2 op de formula ik misschien weer eerder weg zou zijn, en in ieder geval in de lucht comfortabeler gepowered zou staan in minimale condities. Je moet het dus zien dat bij dezelfde zeilmaat, zolang deze nog comfortabel op beide boards gevaren kan worden, voor mij de kleine eerder in de lucht is. Als je een veel groter zeil gaat pakken compenseer je dit natuurlijk weer. Ik ben echt wel een paar knopen eerder weg met 8.6 op de formula dan met 4.8 op de JP135.
Bijlagen
FB_IMG_1535919807145.jpg

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » zo sep 09, 2018 11:10 am

Niet helemaal in de lijn van de discussie nu, maar ik wil deze vergelijking ook wel eens in de praktijk proberen. Ik gebruik een SB alu GT foil en heb die tot nu toe onder een oud formulaboard gehad (SB 158 uit 2002) en onder een Angulo Magnum 135. Alleen zit ik steeds enorm lang te prutsen voordat ik de schroeven in mijn foil heb (in de vininsert/tonnetjes) De busjes draaien steeds een beetje als ik mijn foil in het board stop en dan zit ik eindeloos te zoeken voordat de schroef goed in het schroefdraad zit. Iemand tips hoe ik die busjes beter kan fixeren en de schroeven sneller in die busjes krijg?

Als ik dan eens snel van board kan wisselen kan ik het ook uitproberen wat het verschil is tussen beide boards met een zelfde zeil.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » zo sep 09, 2018 11:28 am

Arbee schreef:Niet helemaal in de lijn van de discussie nu, maar ik wil deze vergelijking ook wel eens in de praktijk proberen. Ik gebruik een SB alu GT foil en heb die tot nu toe onder een oud formulaboard gehad (SB 158 uit 2002) en onder een Angulo Magnum 135. Alleen zit ik steeds enorm lang te prutsen voordat ik de schroeven in mijn foil heb (in de vininsert/tonnetjes) De busjes draaien steeds een beetje als ik mijn foil in het board stop en dan zit ik eindeloos te zoeken voordat de schroef goed in het schroefdraad zit. Iemand tips hoe ik die busjes beter kan fixeren en de schroeven sneller in die busjes krijg?

Als ik dan eens snel van board kan wisselen kan ik het ook uitproberen wat het verschil is tussen beide boards met een zelfde zeil.
Misschien even een foto ter illustratie?

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » zo sep 09, 2018 11:35 am

Die busjes draaien en bewegen zijwaards in dat gedeelte wat de finbox in gaat. Ze zitten er ook erg "licht" in. Maakt dit het geheel wat duidelijker?

dub
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door dub » zo sep 09, 2018 11:40 am

Dat wordt bij de Manta foils voorkomen door borg-boutjes Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » zo sep 09, 2018 11:41 am

Arbee schreef:Die busjes draaien en bewegen zijwaards in dat gedeelte wat de finbox in gaat. Ze zitten er ook erg "licht" in. Maakt dit het geheel wat duidelijker?
Dat is duidelijk maar bij de Mantafoils zit er een stelbus in waardoor je voorkomt dat de busjes draaien. Dat zal deze dus niet hebben? Ik zou er wat tussendoen, wat tefgel of iets waardoor ze niet direct draaien maar niet iets waardoor ze vast zitten, er moet wel beweging in blijven.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door marcoleer » zo sep 09, 2018 11:41 am

dub schreef:Dat wordt bij de Manta foils voorkomen door borg-boutjes Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Haha juistem

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr sep 14, 2018 4:00 pm

Als je geen budget hebt voor een foilplank met brede tail maar wel handig met skateboards... ;-)

41739973_1982606175095726_7826727673824018432_n.jpg

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » vr sep 14, 2018 9:52 pm

NP proto Albeau. Weer een ingekort Formula zeil of dit keer een nieuwe ontwikkeling?
Bijlagen
71EB5F5E-4A69-480B-B43F-6435AB65C25A.jpeg
C473BEED-0F6A-43E2-93C5-75E5A7F1A9D3.jpeg
40D372B9-FA6F-4A0C-9ECB-4EC72DA528D1.jpeg

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » vr sep 14, 2018 10:52 pm

Hmm, komt me bekend voor :lolno: :lolno:

Afbeelding

Plaats reactie