Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Naish Hoover120 crossover

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Naish Hoover120 crossover

Bericht door Jeroensurf » zo okt 28, 2018 8:49 pm

Ik had een JP Slate-foil besteld nadat ik had begrepen daar voetbandpluggen om mee te windsurfen op zaten...maar dat had ik verkeerd begrepen, want het board kwam zonder. :(
Jammer want de shape is als SUP geniaal, maar ik wil echt een alles in een.
Daarna ging het snel: op Marktplaats kwam een 2018 Naish Hoover crossover set NIEUW voorbij.
De verkoper Patrick Smits heeft de volledige foil voorraad van Naish opgekocht en kon voor een nette prijs een board met surf/supfoil nieuw in de doos leveren en die vorige weekend opgehaald.

Afbeelding

Specs:
Afbeelding

De foil is een Surf Large met 55cm mast met carbon vleugels maar alu mast en fuselage.
Afbeelding

Het is voor mij alweer enige tijd geleden dat ik een Naish heb gehad, deze was made in China en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de afwerking en het totaal pakket. Board ziet er schitterend uit en de shape is perfect uitgelijnd en heel netjes afgewerkt.
Het is een crossover 3 in 1 en kwam dus ook met prettige Naish voetbanden
De foil zit onder het board met 2 US boxxen wat gebruikelijk is bij Kites en surfboards omdat die te dun zijn voor een tuttle-box. Wat ik begreep is dit ook steviger/ minder brlastend als een tuttlebox voor het board.
Het voordeel is dat je de foil wat kunt verstellen. Voor windsurfen max naar achteren en voor lagere snelheden en meer lift zoals bij Suppen verder naar voren.

Ik heb met de set nog maar 2x kunnen foilen op het Uitgeestermeer dus heel veel kan ik er niet over zeggen maar wel eerste impressie :).
Sessie1:
Woensdag Uitgeest:
Op het water waren zeilen van 7m bij de 70kg surfers tot 9.nogwat bij de grotere jongens, dus ik heb mijn grootste zeil gepakt: 6.1 :lol:
Wat je in de videootjes van Naish al ziet: het ding heeft weinig nodig, heel heel weinig als je een beetje actief pompt.
De eerste paar keer ongecontroleerd bokken van het board, maar ik vloog wel 8)
Daarna begreep ik een beetje beter wat er onder mij gebeurde, kwam meer controle en kon ik naast door zeil open/dicht ook wat meer met voetdruk mijn hoogte controleren.
Wel was de 55cm mast merkbaar kort: de marge tussen de chop raken en eruit vliegen was wel erg smal, maar na 2 uurtjes kon was ik tevreden met de stabiliteit van het vliegen en was mijn 6.1 regelmatig zelfs aan de grote kant: ik kon vaak net aan waterstarten.
Ook positief: geke crashes: nul. Als de foil uit het water komt raak je je snelheid kwijt maar het reageert allemaal redelijk voorspelbaar.
ook fijn: dobberen en zeiltje optrekken is easy peasy met 120l. Het is echt een compact en stabiel boardje.
Eerste indruk: blij! :D
Momenteel zijn alle 70cm Naish masten uitverkocht (staat in bestelling) maar ik las op Seabreeze dat Naish uit dezelfde fabriek komt als Takuma en Gong en Gong maakt een 80cm mast.
Die donderdag avond besteld en zaterdagmorgen binnen voor 65,-
Zo,n alu mast is wellicht minder snel, zeker zwaarder, maar ook lekker betaalbaar.
ff schroeven en inderdaad past als een bus.
Afbeelding

Vandaag laat een korte 2e sessie op Uitgeest.
De locals waren al gestopt omdat het niks meer was met 7.9ens, maar toch maar ff geprobeerd met de 80cm mast en 6.1.
En gaan!
Wat ff schrikken was is hoeveel hoger je meteen ook zit :oops: :silent:
In het begin teveel druk in mijn zeil wat ik nog niet direct kwijt kon, maar met de mastvoet wat verder naar voren meteen meer controle.
Wat wel erg goed beviel is dat ik nu net ff wat hoger kan vliegen en daardoor minder snel eruit vlieg,wel voelt het alsof de set iets te torderen als de foil relatief diep in het water zit maar ik wel vlieg.
Ook nog een paar gijpen ingezet...laten we het daar nog maar ff niet over hebben :lol: :lol: :lol:
Gestopt toen de wind dat ook deed en het ook bijna donker was.
Indruk van de langere mast is positief. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Word vervolgt!

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Re: Naish Hoover120 crossover

Bericht door To surf or not to surf » zo okt 28, 2018 9:07 pm

Mooi spul! En zo te horen gaat t ook al meteen best goed. 8)
Wat is het oppervlak van de wing van jouw foil?

Ik zag wat filmpjes van Mr. Naish met dit setje in zn zwembroek, met 8kts en blauw water. Dus volgens mij is het wel relaxed spul. 8)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo okt 28, 2018 9:31 pm

Volgens de site:
THRUST SURF FOIL Size: L | Standard Mast Size: 55 cm | Aspect Ratio: 3.54 | Wingspan: 26.1”/66.2 cm | Projected Surface Area: 1,236 cm2

De Windfoil is iets anders: standard Mast Size: 70 cm |Aspect Ratio: 3.46 | Wingspan: 65 cm | Projected Surface Area: 1220 cm2
https://www.naishsurfing.com/product/th ... -standard/
https://www.naishsails.com/product/thru ... -standard/

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo okt 28, 2018 9:59 pm

Whiehoooo!!! Lekker bezig zo te lezen. Ook ik was laat vandaag, maar heb eindelijk weer eens op mn Lokefoil Envol met 185cm zelfknutsel board gestaan van +/- 16-17 uur op Reeuwijkse Hout (met NO een prima spot hiervoor: superglad, heel anders dan in Italia op zee -ook kouder ;-)- )

Als je weinig gaat merk ik dat t wel weer zoeken is naar balans, maar ondanks af en toe dolfijnen was dit wel een lekkere sessie om gewoon toch ff buiten te spelen.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » ma okt 29, 2018 10:40 am

Mooi spul Jurf!
Ik kan me ook goed vinden in de insteek van Naish op foil-gebied, vooral veel extra fun bij weinig wind met kleine zeiltjes.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma okt 29, 2018 1:06 pm

Ik volg je berichten met spanning Jeroen! De naish is een van de weinige grotere namen die ik nog niet heb kunnen proberen! Ik lees op internet nogal wat tegengestelde berichten over deze foil, ook mbt wat haalbaar is qua lowwind, vergeleken met wat Naish claimt dat haalbaar is. Ik zie veel mensen die proberen deze foil buiten de bedoelde range te gebruiken, dus op een 155L JP met een 8mtr ofzo, en dan klagen over de lowend. Mooi dat jij netjes blijft bij waar Naish claimt dat ie voor is (of goed de spullen gezocht bij je stijl), zodat we eindelijk eens een oordeel kunnen krijgen over de eigenschappen in het bedoelde spectrum.

Edit:
@Jeroensurf , een maat van mij en ik hebben momenteel de F-One Papenoo tot onze beschikking om mee test te varen, misschien leuk een keer te vergelijken? zijn 2 boards met soortgelijke doelen / designpurpose!
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op ma okt 29, 2018 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » ma okt 29, 2018 1:35 pm

Coole set.
Zou je het board ook als planerend windsurfboard kunnen gebruiken, of is het daarvoor echt een SUP shape met veel (te) rocker?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma okt 29, 2018 2:24 pm

De missing foto ;-)

Afbeelding

Heb je het zeil volgens specs opgetuigd of minder downhaul?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma okt 29, 2018 8:06 pm

@WhiteofHeart : zeker leuk!
Veel vergelijk heb ik niet, maar ik was positief verrast door de Low end.
Als er een keer ZW matige wind is kom ik jullie kant op voor vergelijk.
De Naish zal zeker niet de snelste zijn, maar daar heb ik hem ook niet voor. Ik zocht echt een allrounder, een funboard wat ook een goeie Supshape is. Mocht ik ooit high end willen dan komt er vast wel een andere set.

@Nelis : ik vaar mijn 6.1 altijd met minimale Downhaul en outhaul zodat hij lekker bol vaart.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » di okt 30, 2018 3:48 pm

Jeroensurf schreef:
zo okt 28, 2018 9:31 pm
Volgens de site:
THRUST SURF FOIL Size: L | Standard Mast Size: 55 cm | Aspect Ratio: 3.54 | Wingspan: 26.1”/66.2 cm | Projected Surface Area: 1,236 cm2

De Windfoil is iets anders: standard Mast Size: 70 cm |Aspect Ratio: 3.46 | Wingspan: 65 cm | Projected Surface Area: 1220 cm2
https://www.naishsurfing.com/product/th ... -standard/
https://www.naishsails.com/product/thru ... -standard/
Aha, de wing is vrij smal maar het oppervlak is erg groot. Ter vergelijking mijn normale Horue wing is 799cm2 en iets van 75-80cm breed. Mijn XLW wing, die beduidend makkelijk wegvliegt, is 971cm2 en 90cm breed. Daarmee kom ik ook echt heel snel weg, maar toch wel 10kts nodig denk ik.

Die van jou heeft dus een giga oppervlak vergeleken met de mijnes. :D Weet niet in hoeverre dat bepalend is, ofdat het ook in de dikte of breedte zit maar een duitse kiter die hier met windkracht 0 op en neer foiled heeft ook 1200cm2...

Vandaag even normaal gesurft, maar dat viel ontzettend tegen na 8 foil sessies. :mrgreen:

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di okt 30, 2018 5:16 pm

In de vliegerij noemen ze de verhouding tussen spanwijdte en koorde (diepte) van een vleugel de 'slankheid' of 'aspect ratio'.
De Naish heeft dus een veel lagere aspect ratio dan de Horue.
Bij vliegtuigen (in lucht bedoel ik) geeft een hoge slankheid een betere efficientie, dwz een gunstiger verhouding tussen lift en weerstand, bij gelijk vleugelopp.
Er zijn 2 nadelen aan een zeer slanke vleugel:
- moeilijker stijf en sterk te maken. Vooral de torsiestijfheid bij slanke vleugels kan een probleem worden, ze gaan dan 'flutteren, op hogere snelheid. Landen op water na een spring, op 1 vleugel, is een belasting die zeer gemeen is bij een lange, slanke vleugel.
- Hoge slankheid betekent kleine koorde betekent lager Reynolds-getal. Vooral op lage snelheid daardoor minder gunstige omstroming van het profiel. Stroming laat eerder los bij extreme invalshoeken (bv als je bij lage snelheid probeert los te komen)
- Lift gevoelig(er) voor verandering in invalshoek. Dus bij een slankere vleugel geeft 1 graad toename in invalshoek meer toename van lift dan bij een minder slanke vleugel.

Ik ben redelijk bekend met model-zweefvliegtuigen. Daar zie je dat modellen met een wat minder extreme slankheid vergevingsgezinder vliegen, je kunt extremere invalshoeken maken voor dat de stroming aan 1 zijde loslaat (en het vliegtuig dus abrupt omvalt). Ze zijn ook makkelijker licht en sterk te bouwen. De meer op performance getunede modellen hebben een hogere slankheid.
Ik kan me voorstellen dat Naish wat pure efficientie heeft opgeofferd te gunste van meer gebruiksvriendelijkheid en robuustheid, zeker bij gebruik in golven waar sowieso meer enrgie voorhanden is om mee te werken en de mechanische belasting nogal ruig is.

Een beetje net als wave-boards vs slalom-boards eigenlijk

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di okt 30, 2018 6:25 pm

Vroeg vliegen blijft voor een groot deel een kwestie van techniek hoor! Met mijn oude envol (ook rond de 980cm2) was ik rond de 8 knopen weg destijds met een 7m2, en ik denk dat ik daar nu nog wel 1,5m2 vanaf zou kunnen snoepen. Het is echt even een switch qua pomptechniek.

Daarnaast is naar mijn idee vooral een set die in balans is belangrijk. In de lucht heb je met een formula bijvoorbeeld vaak te weinig druk op lage snelheid omdat je zo ver op de rand staat, dan wil je board eigenlijk omvallen. Met een boardje als die horue of die naish hover heb je veel minder druk uit de vleugel nodig om in balans te blijven in de lucht! Een kleiner zeiltje past weer bij een kleiner board, daardoor kan je er relatief veel meer winst uit halen tov de conventionele range van het spul vergeleken met het grote materiaal!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di okt 30, 2018 10:18 pm

Waar ik over twijfel en Naish ook over heb gemaild, is of het uberhaupt zin heeft om er een 6.8 op te zetten of dat dat mogelijk al te groot is.
Gaat me niet om snelheid, wel om nog iets eerder vliegen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za nov 10, 2018 8:06 pm

Even een update:
Reactie van Naish: een zeil groter als 6.1 kan wel, maar planeert niet sneller vanwege het extra gewicht, uiteraard isdat niet het geval als ik er een Naish Lift6.4 op gaat, maar ik ben er nog niet over uit of mij dat lijkt tov mijn ook al best wel porrrige en superlichte Hotsails Kauli Spider6.1.

Woensdag "gefoild" op IJmuiden, het foilen staat tussen haakjes omdat het maar zeer matig ging vanwege de stevige piekige deining die recht op de vaar richting stond. Naar buiten was stuiteren, terug ging het wel redelijk, maar had ik eigenlijk een te klein zeil.
Wel leuk: Bart Whiteofhart gesproken :)

Omdat de neus vrij glad is en ik mijn boards graag mooi hou heb ik Railsaver en Hexatraction gehaald bij http://www.surfsportscastricum.nl/

Suppen:
Vandaag was het plan om in de ochtend een briljante windsurfsessie te hebben op Wijk met Side off, maar helaas kon ik pas rond 12u weg :x Aangekomen kwam iedereen eraf en dobberde/zwom wat er nog op het water was.
Wind was weg, maar er liepen wel nog leuke heup tot schouderhoge lange lijnen die door de side-off bries mooi bleven hangen. Even overwogen het met de windfoil te proberen, maar er toch voor gekozen om de voetbandjes eraf te schroeven en de supvinnen eronder en te suppen.
Fijn: het board heeft FCS2 boxxen wat betekent dat je met aftersales vinnen ze in 1x erin klikt en niet schroefjes loopt te klooien.
Ik had er nu de standaardfinnen onder gezet (met schroefjes) om eens te proberen en die zijn ook netjes en werken goed Voor 4.75 achter 4.0 wat beide net iets kleiner is als ik normaal gebruik. Leash eraan, peddel pakken en gaan (en dan ben je toch een stuk sneller weg als met Windsurfen).
Ik had al ergens geschreven dat het volgens mij een prima wave-sup moet zijn, nou daarmee doe ik hem ernstig tekort want hij is F#cking briljant en beter als ik zelfs had gehoopt!
Voor zijn 120l is het een wat wiebeliger board wat deels komt doordat het best een klein dikkertje is. Met 7.6x30 moet je het volume ergens laten, dus in de dikte. Ter vergelijk de Hoover is goed 3cm dikker als mijn meest gebruikte andere Sups, dat ik daar met 187x93kg+wintersuit op sta maakt dat het board wat meer rolt in de breedte as als een langer en dunner board, ben je lichter, of korter zal dat minder spelen. Ben je gewend dan peddelt het heel aardig voor zijn lengte, maar hij is niet gemaakt voor lange afstanden.
Waar hij wel voor is gemaakt zijn golven....en die pakt hij verrassend makkelijk op. 7.6 is vrij kort voor een Sup maar door de brede tail en neus wordt hij vrij rap meegenomen. De rocker valt wel mee maar ik heb vandaag geen een keer een duikend neusje gehad. Op een golf accelereert het prima. Het is geen supersnel board, maar goed voor wat we in NL hebben: slappe ietswat tragere golven waar hij dan heel makkelijk kort kan draaien met een soort los, speels beetje slidey vaargevoel die je goed kan afkappen in de topturns. Het liep vandaag mooi en daardoor op meerdere golven 5-7 turns mede omdat hij mooi doorloopt op de wat vlakkere secties wat net het verschil maakt tussen gaan en verder surfen of stilvallen. Wat ik er vooral verbazend aan vond is dat mijn andere sups zo 2-3kg lichter zijn, maar het extra gewicht van de Hoover op het water niet merkbaar was, althans niet negatief, want het gaf wel een bepaalde rust.
Na 2 uur werden de golven minder en ben ik gestopt, maar Damn wat een lekkere sessie! Helemaal verliefd op het board.
Morgen maar eens kijken of ik ga waven, of hiermee ergens windfoilen :D :P

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo nov 11, 2018 12:08 am

Wij willen dinsdag weer gaan foilen, dit keer waarschijnlijk op wijk! Ben je daarbij??

Daarnaast, heb je hem al als foilsup geprobeerd??? Dat wil ik met die papenoo nog steeds proberen, maar heb de supwing weer ingeleverd bij F-One...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo nov 11, 2018 6:25 am

Hi Bart,
Het foilsuppen komt de volgende keer dat we makkelijke omstandigheden hebben, ik wilde eerst ff proeven hoe het board normaal supt voordat ik er de foil onder schroefde.
Dinsdag gaat mij niet lukken, hopelijk staat er woensdag op mijn vrije dag nog een restje wind/deining.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » zo nov 11, 2018 9:38 am

Jeroensurf schreef:
za nov 10, 2018 8:06 pm
Morgen maar eens kijken of ik ga waven, of hiermee ergens windfoilen :D :P
Kom vanmiddag lekker op de Westeinder windfoilen, kan ik ‘m ook eens bekijken 😜

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo dec 02, 2018 6:49 pm

Gisteren gefoild met Martijn de Man op Wijk en gefilmt door @DirkB die de sfeer vd dag perfect wist te vangen.

https://youtu.be/mV9iktVd7JI

Cornelia
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Lorch, Goya, MFC
Contacteer:

Bericht door Cornelia » ma dec 03, 2018 12:50 pm

Cool filmpje @Jeroensurf. Hoe ging het met de 26 lijntjes?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma dec 03, 2018 7:36 pm

Die zijn weer te kort. :(
Maar ik heb nog 28 en 30 liggen dus ik kom wel een keer achter de Magic Mix

Plaats reactie