Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lokefoil

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 16, 2018 11:03 pm

OP DE KANT:

Je ziet gelijk dat deze foil een stuk meer race gericht is dan de oudere Envol. De mast is maar 7cm langer, maar omdat hij rechtop staat en niet onder een hoek is hij echt een stuk hoger. De mast heeft een veel scherpere leading edge en een heel ander profiel. De vleugels zijn duidelijk anders met een echte "gullwing" shape en een heel ander profiel. De vleugels en mast zijn vlijmscherp, waarbij de slalom en speed wing nog een stuk scherper zijn dan de lightwind wing. De lightwind wing is qua spanne maar net aan groter dan de slalomvleugel, maar heeft een stuk meer oppervlakte. De speed wing is echt klein.

De afwerking van de foil is goed, tot nu toe de mooiste carbon vleugels die ik heb gezien. Het plaatje wat om de tuttlebox heen zit heb ik een beetje bijgeschuurd omdat ik geen oneffenheden wil hebben in de bodem van mijn board, maar alles wat water raakt is netjes glad. De verbindingen tussen dit plaatje en de mast en de mast/fuselage zijn erg netjes. De fuselage is ook duidelijk smaller en puntiger dan die van de Envol. Wat het meest verbaast is het gewicht van het geheel. Hij is duidelijk lichter dan de oude loké (ongeveer de helft) en ik denk 1/3e van wat de pryde alu weegt. (EDIT: even getest en hij drijft echt) Daarbij is de foil stijf, maar dan ook echt knetterstijf. De vleugels zijn stijver dan ik had verwacht, is geen buiging in te krijgen. Dit is anders dan de vleugels van de Envol, die zijn vrij flexibel. Ik had verwacht dat de 1200 vleugel iets meer flex zou hebben voor pompen, maar dit is niet het geval, waarschijnlijk om de highend controle te verbeteren tegenover de Envol.

Ik heb vrij veel moeten schuren voordat hij in mn board paste, maar de megeleverde schroeven van loké zijn perfect. Er worden ook reserveschroefjes en shims voor de stab meegeleverd, deze zijn van hetzelfde plastic als de witte doppen voor op het dek.

De foto met de pryde alu is een vergelijking met de 1200 loké wing.

IN HET WATER:

Board: JP Hydrofoil 135L Pro, voetbanden achterin/buiten voor alle posities.

600 wing // 14-22 kts. // Mastvoet 130cm, - angle of attack op stab

Ik heb gisteren de kans gehad gelijk alledrie de wings te proberen. Mijn 7.0 is tijdelijk uit de running, dus de keuze viel tussen 5.7 of 8.6, waarna ik toch maar voor 8.6 heb gekozen. Toen ik later nog een keer naar buiten keek was het wel erg hard en zag ik iemand met 7.7 gewoon planeren. 600/speed wing eronder dus! Ik had verwacht dat deze vleugel een beest was om te controleren, dit viel me alles mee. Hij heeft duidelijk wat meer wind nodig, maar dat was in deze instantie prima. Ik had in het begin wel een beetje moeite met de stabiliteit, beide lateraal en longitudinaal, maar dat werd snel beter (even wennen). Ik probeerde te vroeg op te stijgen. Deze vleugel heeft snelheid nodig om stabiliteit te ontwikkelen. In de gijp is deze vleugel wat minder vergevingsgezind. Het is me maar 3x gelukt een gijp door te vliegen met deze vleugel gisteren, gewoonweg omdat hij op een gegeven moment uit de lucht komt bij een te lage snelheid. Dit uit de lucht vallen gebeurt bij de 600 en 850 wing trouwens heel geleidelijk. Vmax 2sec: 47,6, V500: 45,7 (eerste keer foil met GPS, dus heb geen referentie)

850 wing // 14-20kts // mastvoet 120cm, angle of attack standaard

Nadat ik mezelf helemaal uit elkaar had getrokken met 8.6 besloot ik voor licht te gaan en 4.8 op te tuigen en de mediumwing eronder te schroeven. Deze en de speedwing lijken vrij sterk op elkaar. Erg responsief/reactief, kan door een onervaren rider in moeilijke condities als "nerveus" worden ervaren, ik ben opgekruisd naar een punt 7km bovenwinds zonder mijn voorste hand te gebruiken. Wat is deze foil ontzettend stabiel. Bij foilouts is deze foil ook vrij vergevingsgezind. Je klapt niet gelijk met de neus naar beneden, maar de foil hersteld zichzelf weer voor een deel. Dit is een hele fijne ervaring, zo heb ik slechte gijpjes die met de Envol gedoemd waren in een crash te eindigen toch vliegend uit kunnen varen. Vmax 2sec: 42,6 V500: 41,3

1200 wing // 10-12 kts afnemend naar 6-10 kts // mastvoet 120cm, + angle of attack op stab.

Deze vleugel is echt bizar en heeft mij het meest verbaasd. Ik was met deze vleugel en 4.8 eerder weg dan vrienden van mij met 6.2 en 7.2 op andere foils. Eerst was de wind zo dat ik normaal gesproken 9.2 had opgetuigd voor slalom, daarna was de wind niet meer surfbaar, maar 4.8 en 1200 wing deden het nog. Deze vleugel maakt foilen echt een eitje. Hij is superstabiel alle kanten op, blijft vliegen letterlijk zonder snelheid (echt niet normaal) en is heel goed te pompen, ook in de lucht. Ik heb met deze vleugel zonder snelheid gijpjes ingezet, zonder snelheid afgemaakt en met pompen in de lucht gehouden tot de volgende vlaag. De 1200 vleugel is een stuk minder snel dan de 850 of 600 wing, maar dat is helemaal niet erg (nog steeds sneller dan de Envol). Het is een hele fijne wing om mee te cruisen of mee te beginnen. Enige aandachtspuntje is dat hij gelijk omhoog gaat, ook als je nog heel weinig snelheid hebt. Dit is voor een beginner misschien wat lastig, die kan zich beter passief in planee laten trekken voor de eerste meters. Laat je hierdoor niet afschrikken, want deze setup is verreweg de makkelijkste foil die ik ooit geprobeerd heb.

Algemeen besluit na eerste sessie:

Van alle foils die ik tot nu toe gevaren heb "glijd" deze foil het beste. Dit is een soort subjectief gevoel, maar wat ik hiermee bedoel is dat je niet voelt dat hij onder je board zit, heel weinig drag, helemaal stil en geen getril. Deze ervaring is met de 600 en 850 wing het sterkst, de 1200 wing geeft iets meer drag. Zodra je hoog genoeg vliegt, met de hoek in de mast volledig uit het water is dit gevoel het sterkst. De foil heeft het drukpunt vrij ver naar voren zitten, voor mijn gevoel nog verder naar voren dat de Envol, wat voor mij betekend dat ik binnekort mn voetbanden een gaatje of 2 naar voren ga schuiven. Ten opzichte van de envol is deze foil in zijn drukopbouw geleidelijker. Je druk verschuift met snelheid meer naar voren, waar dit met de envol vrij snel gebeurde, gebeurt dit met de LK1 meer lineair. De stabiliteit is extreem goed te noemen, maar anders (beter of slechter heb ik nog geen mening over, voor mij nu misschien iets beter, maar dat is subjectief) dan die van de envol. Waar de Envol uit zichzelf vooral op dezelfde hoogte wilde vliegen en je deze soort van door moest duwen om de hoogte te sturen is dit bij de LK1 wat gelijdelijker/reactiever. Je kan het zien als een balletje op een plankje, waarbij het balletje bij de LK1 op een recht plankje ligt en dus makkelijk verschuifd als je er tegenaan duwt, en bij de Envol het balletje nog even over een 'drempeltje' heen moet. Al deze effecten zijn met de 850 en 600 wing het sterkst.
Met de 850 en 600 vleugel is de foil echt een racebeest. Het is niet echt mogelijk langzaam te vliegen en de foil is erg reactief. Voor een beginner kunnen deze setups wat veel zijn door de hoge snelheid en de extreem snelle reactie op kleine correcties. Je kan het zien als de vergelijking tussen een slalom en freeraceboard. Ik vergelijk hier dan even de LK1 met de starboard GT (beide racefoils). De LK1 is het slalomboard, meer power, meer nervositeit, de GT is rustiger, voorspelbaarder, maar de LK1 voelt voor mij alsof er meer speedpotentiaal in zit.
Met de 1200 wing veranderd de foil compleet. Niet in algemeen gevoel, maar wel in wat ik hierboven beschrijf als het verschil tussen de GT en LK1. De foil wordt een stuk voorspelbaarder en gemakkelijker. De stabiliteit is bizar. Met de 1200 wing gebeurt alles nog geleidelijker. De versnelling is geleidelijker etc. Ik zou echter liever niet te overpowered zijn met de 1200 wing wegens de enorme lift die deze geeft. Dit is met de 850 en 600 wing geen probleem, ookal voelen deze misschien in eerste instantie krachtiger. Lift wordt bij de 1200 meer omgezet in hoogte (alsin vaarhoogte) waar deze bij de 850 en 600 meer wordt omgezet is snelheid.
Bijlagen
IMG_20180716_155433.jpg
IMG_20180716_143738.jpg
IMG_20180716_155733.jpg
IMG_20180716_143759.jpg
IMG_20180716_143840.jpg
IMG_20180716_143847.jpg
IMG_20180716_151139.jpg
IMG_20180716_143256.jpg
IMG_20180716_151655.jpg
IMG_20180716_143220.jpg
IMG_20180716_155416.jpg
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op vr jul 12, 2019 8:05 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 11108
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Jeroensurf » di jul 17, 2018 8:03 am

Het ziet er erg gaaf uit.
Ik ben benieuwd hoe groot het verschil in vaareigenschappen is met je vorige foil en de beter betaalbare modellen als Manta en NP Alu.

Gebruikersavatar
Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 02, 2016 7:06 pm
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Rob Rock » di jul 17, 2018 4:23 pm

Ziet er heel mooi uit de nieuwe foil.
Ik heb net even 3 verschillende webcams van de Westeinder bekeken en meende even een foiler te zien, maar zo scherp zijn de beelden niet (+de spiegeling van het licht in het water).
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van het oudere model, die je al erg goed vond.
Als er op 1 en 2 september een leuke foil wind staat, dan kom ik ook naar de Westeinder! (ONKK)

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » wo jul 18, 2018 8:04 am

Ik heb de post aangepast na mijn eerste ervaringen van gisteren!
Jeroensurf schreef:
di jul 17, 2018 8:03 am
Het ziet er erg gaaf uit.
Ik ben benieuwd hoe groot het verschil in vaareigenschappen is met je vorige foil en de beter betaalbare modellen als Manta en NP Alu.
Ik heb tot nu toe nog geen foil gevaren die 'slecht' was. De verschillen zitten hem meer in gevoel en in wat je zoekt. Als voorbeeld: Ik hou van power op mijn voorste voet bij foilen, dan vliegt voor mij de plank steadier en vind ik het gijpen makkelijker. Er zijn anderen (veelal slalommers) die dit juist niet fijn vinden en liever de power onder de achterste voet hebben zitten. Ik vind de Manta en pryde alu beide prima foils voor andere doelen dan de LK1. De manta is echt een freeridefoil, veel verstelbaarheidsmogelijkheid zodat hij onder elk board goed te varen is en goed aan te passen is op de stance van elke rider. Ik vind het een hele fijne foil met prima vaareigenschappen voor het beoogde doel. Hij is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie dan bijvoorbeeld de LK1 of starboard, dus voor racen vind ik hem wat minder geschikt. Voor freeride en om mee te beginnen dient hij echter zijn doel erg goed. De pryde alu is een freerace foil die vooral met meer wind tot zijn recht komt en altijd een heel controleerbare druk behoudt. De F-One en Slingshot hebben door de vorm van de voorste vleugel een grotere wendbaarheid, ze rollen makkelijker van links naar rechts en zijn erg leuk om mee te 'spelen', ook bijvoorbeeld in golven. Van deze twee foils heeft de Slingshot de druk verder naar voren en de F-One de druk wat verder achterop. Van al deze foils vind ik de afwerking van de F-One het mooist (ik denk stiekem het mooist wat ik tot nu toe gezien heb überhaupt) en een categorie hoger dan de rest van de Alu foils die ik heb geprobeerd, maar daar betaal je ook weer iets meer voor.

Qua vaareigenschappen past de LK1 van alle foils die ik tot nu toe heb getest denk ik het best bij mij, ookal moet ik zeggen dat ik nog even moet wennen aan de hoge snelheid en een wat langzamere foil helemaal niet erg vind om gewoon mee rond te varen ;).
Rob Rock schreef:
di jul 17, 2018 4:23 pm
Ziet er heel mooi uit de nieuwe foil.
Ik heb net even 3 verschillende webcams van de Westeinder bekeken en meende even een foiler te zien, maar zo scherp zijn de beelden niet (+de spiegeling van het licht in het water).
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van het oudere model, die je al erg goed vond.
Als er op 1 en 2 september een leuke foil wind staat, dan kom ik ook naar de Westeinder! (ONKK)
Misschien heb je mij wel gezien op het water, maar Luuk van Opzeeland, Jordy vonk, Adri Keet en nog een lid van de WSCA waren ook aan het foilen ;).
Ten opzichte van de Envol vind ik de LK1 echt anders en moeilijk te vergelijken. Ze dienen beide denk ik een ander doel. De LK1 is echt een racefoil met de 850 en 600 en valt eigenlijk niet te vergelijken. Met de 1200 wing lijkt de LK1 qua vaareigenschappen meer op de Envol, hij geeft alleen nog meer lift, heeft minder gevoel van drag en het controleren van de hoogte/sturen is wat geleidelijker. Ik heb de LK1 nog niet met mijn kleine boardje kunnen gebruiken, maar ik denk eigenlijk dat de Envol voor dit board misschien een betere match was door de wat lagere snelheid en iets minder lift / druk verder naar achteren, ik vond de Envol wat minder 'eng' wegens deze eigenschappen. Wel denk ik dat de LK1 in heftige vlagen zelfs met de 1200 wing beter te controleren is dan de Envol vanwege de geleidelijkere drukopbouw.
Ik ben ook bij het ONKK!

Gebruikersavatar
Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1313
Lid geworden op: di dec 31, 2002 10:55 pm
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Jeroen T » wo jul 18, 2018 2:11 pm

WhiteofHeart schreef:
wo jul 18, 2018 8:04 am
De manta is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie
Er zit ook tussen verschillende delen redelijk wat speling op de verbindingen.

De passing tussen de base en de box is zodanig dat er nooit geschuurd hoeft te worden aan het aluminium. Bij mijn board zitten hier tijdelijk vier, uit een PET flesje geknipte lagen kunststof tussen.
Tussen de base en de mast zitten nu aan elke kant twee lagen kunststof.

Met wat minder speling op de verbindingen voelt de Manta foil wat directer aan.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » do jul 19, 2018 9:58 am

Jeroen T schreef:
wo jul 18, 2018 2:11 pm
WhiteofHeart schreef:
wo jul 18, 2018 8:04 am
De manta is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie
Er zit ook tussen verschillende delen redelijk wat speling op de verbindingen.

De passing tussen de base en de box is zodanig dat er nooit geschuurd hoeft te worden aan het aluminium. Bij mijn board zitten hier tijdelijk vier, uit een PET flesje geknipte lagen kunststof tussen.
Tussen de base en de mast zitten nu aan elke kant twee lagen kunststof.

Met wat minder speling op de verbindingen voelt de Manta foil wat directer aan.
Ik vind de manta ook zeker geen slechte foil, hij is bestemd voor een ander doel dan een full carbon racefoil en doet dat prachtig. Voor freeride met de juiste maat zeil op een niet te breed board is de stijfheid/torsie ruim voldoende. Ik merk alleen onder een breed board met een groot zeil met te veel wind dat hij wat sneller minder controleerbaar wordt dan een starboard of deze LK1, helemaal terecht ook als je kijkt naar het verschil in prijs.

JeroeNed111
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 171
Lid geworden op: vr apr 27, 2012 9:11 pm
Surf spul: mistral equipe 2 pd en ka slalom

Re: Lokefoil LK1

Bericht door JeroeNed111 » vr jul 20, 2018 9:29 am

Met 135 liter en 85cm breed met hoe veel knopen zou je overstappen van 850 naar 1200 en visa versa ? En met wat voor zeilen?

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » vr jul 20, 2018 11:22 pm

JeroeNed111 schreef:
vr jul 20, 2018 9:29 am
Met 135 liter en 85cm breed met hoe veel knopen zou je overstappen van 850 naar 1200 en visa versa ? En met wat voor zeilen?
Wel vroeg om dit te beantwoorden, misschien later een aanvulling, maar met de 1200 wing kan je grofweg een meter kleiner varen dan met de 850. Ik heb gisteren en vandaag in max 7 knopen mijn board de lucht in gepompt en kon in 5 knopen blijven vliegen met 8.6. mijn 7.0 is momenteel kapot, dus de keuze valt voor mij nu tussen 8.6 of 5.7 en dan is met lichtweer de keuze snel gemaakt ;). Ik had vandaag op een gegeven moment ook wel af en toe vlagen van een knoop of 10, toen had ik ook prima met 850 af gekund en waarschijnlijk harder gegaan. De 1200 vliegt erg goed door windgaten en zou ik dus pakken bij vlageriger weer. Mijn ervaring gisteren was dat toen ik met 850 wel erg vaak in de gaten uit de lucht begon te vallen / druk verloor ik met de 1200 wel druk kon houden.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » zo jul 22, 2018 10:28 pm

Na nog 3 sessies met de 1200 wing ben ik helemaal verliefd. Vandaag met 5.2 heerlijk kunnen vliegen terwijl mensen om me heen met 8.7/9.4 stonden te dobberen en anderen met foil / 7.0/6.2 ook niet weg konden komen. Mijn kleding bewoog niet eens in de wind en ik kon hem lospompen, sommige windgaten bewoog mijn haar niet eens. Als het windgat wat lang is kan ik met pompen de plank bijna eindeloos in de lucht houden. Met wat pompen had ik vaak voor de gijp voldoende snelheid om hem uit de gijp nog in de lucht te houden, echt bizar. Door de snelheid van de pompjes aan te passen kon ik de snelheid van het board verhogen, soms had ik het idee het zeil niet eens echt nodig te hebben. Later omgetuigd naar 8.6 omdat ik een beetje moe was van het pompen, aanplaneren ging gemakkelijker maar scheelde qua benodigde hoeveelheid wind bijna niks. In de heftigste windgaten was pompen ook nodig, en misschien wel lastiger met het grote zeil. Wel meer druk en gang als ik eenmaal in de lucht was bij een wat hardere vlaag (max 7-8 knopen).

Moet ik als disclaimer bij zetten dat na bijna een jaar ervaring en al geruim 150 sessies op de foil ik mijn pomptechniek erg goed heb getraind en dat dit waarschijnlijk voor een beginner niet haalbaar is.

Gebruikersavatar
Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1293
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00 am
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Ilja85 » wo okt 17, 2018 10:01 pm

Hier op de plas achter het huis is er altijd een kitefoilende duitser bezig, en soms als ik hem best hard voorbij zie speren bewegen de blaadjes in mijn achtertuin niet eens.

Afgelopen weekend gevraagd wat hij voor een wing gebruikt en dat was een..... 1200cm^2 .

De XLW van Horue is 971cm^2 en de XL 799cm^2 dus zo'n 1200 is echt enorm. :D

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » do okt 18, 2018 10:30 am

Er komt nu voor mij een 1000 bij. Die zou even snel weg moeten zijn als de 1200, alleen een veel hogere eindsnelheid hebben. Behalve het oppervlakte is ook het profiel van belang, die XLW heeft een net wat dikker profiel dan de 1200 van Loké, en iets meer spring/is softer, wat het pompen zou moeten bevorderen.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » di dec 18, 2018 6:12 pm

Vandaag mn nieuwe 1000 wing uitgelaten! Vlagerig windje met niks tot 16-17 knopen. Gemiddeld 7-10. Gevaren met 8.6 severne turboGT en Patrik formula. Alles bij elkaar heel goede eerste impressie. Hij doet wat loké zegt dat ie doet. Meer hoogte en snelheid dan de 1200. Heb een hele tijd niet met het grote spul gevaren, dus was enorm wennen, maar deze vleugel is nog steeds erg makkelijk en stabiel. Hij heeft ietsje meer explosieve power als je accelereert, dus een iets minder lineaire drukopbouw, wat je mag verwachten van een racevleugel denk ik. Dit betekend dat je naarmate accelereert de vleugel wel minder controleerbaar wordt dan de 1200 was. Hieronder wat foto’s waarbij de 1000 wordt vergeleken met de 1200. Hij is iets langer en smaller, met een kaarsrechte leading edge. Qua early planing durf ik nog niet zo veel te zeggen, maar doorvliegen in de gaten is iets minder dan de 1200 bij deze eerste impressie.
Bijlagen
324EAF8E-0E60-4CA8-A2A7-015BC452E919.jpeg
CDCB61B9-24F0-42F9-96A8-053AD976630D.jpeg
9B1D121B-EAD3-448C-946F-8230F9BA24A5.jpeg

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 30
Lid geworden op: vr aug 15, 2014 6:17 pm

Re: Lokefoil LK1

Bericht door PIR3lly » za dec 22, 2018 1:22 pm

Bedankt voor je super interessante reviews!
Ik heb nu, samen met mijn buurman, 2 seizoenen met Jp alu gevaren en deze inmiddels verkocht.
We willen overstappen op een goede carbon foil. Vanaf 15kts pakken we de slalom spullen, dus het foilen is echt om onder deze windsnelheid meer tijd op het water te creëeren. En dan denk ik met name voor wind tussen de 6 tot 12 knopen. De zeilmaten die we tot onze beschikking hebben, variëren tussen 6m en 8,5m.

Ons oog is eigenlijk op de LK1 met 1200 wing gevallen, maar nu er ook een 1000 wing is, begin ik weer te twijfelen.

Aangezien jij beide gevaren hebt, wat zou jij adviseren? Toch de 1200, om met heel weinig wind te kunnen foilen. Of de 1000, voor iets meer snelheid.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » za dec 22, 2018 8:16 pm

Poeh, erg lastig. Ik heb de 1000 nu net 1x gevaren. Ik denk dat ik met de formula en de grote zeilen eerder de 1000 zou pakken dan de 1200, ook in het minimumbereik juist vanwege de acceleratie, maar daar durf ik nu nog weinig over te zeggen. Lift en acceleratie zijn beide erg belangrijk om vroeg te vliegen, en het hangt een beetje van je board af welke meer van belang is. Mijn gevoel is dat je met een klein boardje meer de lift nodig hebt, maar met een groter board meer de acceleratie en snelheid om stabiel te kunnen vliegen. Van een knoop of 8 zijn beide sowieso goed, de 1200 is iets sterker met flinke windgaten, de 1000 sneller. Ik denk dat de 1200 eerder vliegt, maar het verschil is minimaal. De 1200 is wel erg veelzijdig. Ik heb vandaag met 3.6 heerlijk gevaren de hele dag, ook toen aan het eind de medesurfers met 7.8 en 8.6 van het water af gingen omdat ze stonden te dobberen. De 1000 zou dit denk ik niet toelaten. De verschillen met een groter zeil zijn echter minimaal wat aanplaneren betreft en het verschil in hoogte en snelheid is duidelijk merkbaar. De 1200 vaart wat makkelijker, de 1000 is meer echt een racefoil met de karakteristieken daarvan, maar nog steeds een stuk makkelijker, wel 6x stabieler en eerder weg dan de pryde alu die je al kent. Ik denk eigenlijk ook dat het veel meer aan je techniek zal liggen of je met die 6/7 knopen weg komt dan aan welke van de twee vleugels je hebt, het kost echt best wel veel kracht, conditie en inzicht om met zo weinig wind weg te kunnen komen.

Daarbij kan ik je vertellen dat Loké de 1200 uit het assortiment haalt en vervangt door de 1000 voor de racers onder ons, en een 1600 voor de freeriders die met een klein zeiltje willen varen, dus misschien geeft dat je de doorslag ;).

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 30
Lid geworden op: vr aug 15, 2014 6:17 pm

Re: Lokefoil LK1

Bericht door PIR3lly » za dec 22, 2018 8:38 pm

Bedankt voor je reactie.
Echt makkelijker wordt het er niet op. Maar we willen met zo weinig mogelijk wind het water op kunnen. Dus ik denk dat we maar voor de 1200 gaan. Kunnen we later altijd nog een ander erbij kopen.
Hij komt onder een isonic 127L (82 breed) en de kleinste zeilmaat die we hebben is een 6m.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » za dec 22, 2018 8:44 pm

PIR3lly schreef:
za dec 22, 2018 8:38 pm
Bedankt voor je reactie.
Echt makkelijker wordt het er niet op. Maar we willen met zo weinig mogelijk wind het water op kunnen. Dus ik denk dat we maar voor de 1200 gaan. Kunnen we later altijd nog een ander erbij kopen.
Hij komt onder een isonic 127L (82 breed) en de kleinste zeilmaat die we hebben is een 6m.
Je kan ook altijd via facebook William Huppert een berichtje sturen, die heeft denk ik een duidelijker advies voor je ;). Wat misschien ook kan helpen is dit topic ‘even’ doorlezen (mbv google translate): https://www.windsurfing33.com/forum/vie ... &start=645

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 30
Lid geworden op: vr aug 15, 2014 6:17 pm

Re: Lokefoil LK1

Bericht door PIR3lly » vr dec 28, 2018 11:10 pm

Vandaag de LK1 opgehaald met 1000 wing. Nu nog even wachten op wat warmer weer... :mrgreen:
20181228_162014.jpg

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » za dec 29, 2018 6:33 pm

PIR3lly schreef:
vr dec 28, 2018 11:10 pm
Vandaag de LK1 opgehaald met 1000 wing. Nu nog even wachten op wat warmer weer... :mrgreen: 20181228_162014.jpg
Daar ga je veel plezier van hebben! Met 2 vingers in je neus vergeleken met de pryde! ;)

PIR3lly
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 30
Lid geworden op: vr aug 15, 2014 6:17 pm

Re: Lokefoil LK1

Bericht door PIR3lly » za dec 29, 2018 8:28 pm

Ben erg benieuwd. Kijk ook al naar opties om de foil mee te nemen op 1 van mijn trips naar bonaire dit jaar... :think:

Gebruikersavatar
Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1293
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00 am
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Ilja85 » ma dec 31, 2018 12:55 pm

Maar spring jij nu wel gewoon met die grotere vleugels? Of alleen met de kleine maatjes?
Ik heb met mijn Horue foil nu het probleem dat ik met de 970cm XLW vleugel perfect kan varen met kleinere zeiltjes in de voor mij vaak vlagerige condities, maar daar eigenlijk niet mee hoor te springen.
De vorige keer was hij vrij snel stuk, dus nu durf ik het niet meer. :z

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » di jan 01, 2019 11:27 am

To surf or not to surf schreef:
ma dec 31, 2018 12:55 pm
Maar spring jij nu wel gewoon met die grotere vleugels? Of alleen met de kleine maatjes?
Ik heb met mijn Horue foil nu het probleem dat ik met de 970cm XLW vleugel perfect kan varen met kleinere zeiltjes in de voor mij vaak vlagerige condities, maar daar eigenlijk niet mee hoor te springen.
De vorige keer was hij vrij snel stuk, dus nu durf ik het niet meer. :z
Met deze spring ik niet, met de speedwing zou nog wel kunnen denk ik, maar ik heb naast de loké ook nog F-One en die springt prachtig. Heb ik alleen net iets meer wind of groter zeiltje mee nodig: 5.7 in 10 knopen in plaats van 4.8

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » zo feb 17, 2019 8:48 pm

Na een aantal meer sessies iets meer in depth over de 1000 en mijn settings voor de rest van de spullen!

De 1000 is een stuk sneller dan de 1200, even stabiel, maar heeft wel net een fractie minder lift. Met de 1000 schuift het overall drukpunt iets meer naar achteren dan met de 850 of 1200, wat betekend dat ik mn mastvoet net 2cm verder naar achteren vaar en een iets dikker ringetje tussen de stab stop. De power doet niet veel onder voor de 1200, zeker niet op snelheid, maar op lagere snelheden val je in een windgat sneller uit de lucht. Waar de 1200 een geleidelijkere overgangsfase heeft en bijna kan stilstaan in de lucht valt de 1000 onder een bepaalde grens gewoon naar beneden. De 1000 is echter nog steeds vrij goed te gijpen. Om eerlijk te zijn kan ik niet veel zeggen over het gijpen tov de 1200, vooral omdat ik de 1000 alleen met grote zeilen gebruik en pas recentelijk mn gijpjes in onder de 10 knopen met 8.6 een beetje begin door te krijgen. Met 5.7 en kleiner gijpt de 1200 als een trein en heb ik nooit makkelijker gehad, de 1000 vraagt een iets hogere snelheid tijdens de gijp (vanwege hetzelfde als door windgaten vliegen) maar is nog steeds erg makkelijk.

Ik heb vandaag de foil gepusht tot de maximale lowend (5-10 knopen wind) en kan vrij zeker zeggen dat 6 knopen net te weinig is, maar 7 knopen voldoende. Daar staat echter tegenover dat vlagen van 9 knopen al ruim genoeg zijn om goed snelheid te maken en hard upwind te varen!

High wind is wat trickier en vergt de goede trim, dan is dit echter ook te doen. Ik heb in 20+ knopen met 8.6 met de formula en 1000 wing gevaren en dat ging. Ik zal niet zeggen dat het van een leien dakje ging, het vergde wat concentratie, maar was doebaar. Ik denk dat ik met de 1200 wing gewoon te veel power had gehad omdat die de druk minder goed omzet in snelheid. Met zulke wind vaar je echter practisch tegen de wind in en ben ik er vrij zeker van dat je alles eruit vaart op een updown baan.

Mijn trim met de Loké: Ik vaar met meer dan gemiddeld veel frontfoot power, van wat ik heb gevoeld vergelijkbaar met de setjes van de echt snelle jongens, voor een gemiddelde freerider zal het allemaal dus wat gematigder kunnen, maar dat kost updown performance en early planing, verminderd stabiliteit in vlagen (met minder druk onder de voorste voet vooral spontane nosediveneigingen in de downwind bij harde vlagen, in de upwind is power altijd te lozen, dus voor mij is front foot power het antwoord), verminderd bewegingsvrijheid met de achterste voet bijv bij gijpen en verminderd pop bij springen.

Ik vaar mijn giek altijd maximaal hoog opde foil. Lines 26-28 Inch voor race, 28-30 inch voor freeride.

8.6 TurboGT, PD Formula V3 + wings op grootste stand - vanaf 6 knopen:

1000 wing: mastvoet 106 (lowwind)-110cm(high wind) van voorste boxschroef, voetbanden achter helemaal achterin (achterste strapgaatjes parallel aan de achterste boxschroef), voetbanden voor in het achterste gaatje, stab getrimd op + lift met een dikker ringetje dan het plaatje (voorste schroef). Met echt licht weer zet ik mijn verlenger 2cm langer om mn giek nog iets hoger te kunnen zetten

850 wing: light wind voetbanden hetzelfde, in veel wind stance iets breder voor controle (2e of 3e gaatje van achter voor voorste banden). Mastvoet 108-113cm, stab getrimd voor + lift met plaatje bij veel wind / ruimere koersen, met een iets dikker ringetje (voorste schroef) bij weinig wind of bij veel wind met als doel up/down.

600 wing: heb ik te weinig race mee gevaren om echt wat nuttigs over te zeggen. Erg specialistich materiaal en eigenlijk altijd overpowered als ik die gebruik. Ik doe altijd het - power plaatje ertussen met deze wing, maar ga binnekort een keer + power proberen omdat dat voor mn gevoel meer stabiliteit oplevert. Nu vind ik hem heel erg zoeken. Ik heb de mastvoet zo’n 5cm verder naar achteren dan met de 850 met deze wing, omdat de power ook meer onder de achterste voet zit, maar zoals ik al zei, dit brengt een beetje onbalans, zeker in vlagerig weer / downwind.

4.8 en kleiner / 92L board -vanaf 10-11 knopen:

1200: Mastvoet 83-93cm afhankelijk van de maat, hoe kleiner hoe verder naar achteren. Footstraps achter met de voorste schroeven parallel aan de voorste boxschroef (achterste dus op -4.5cm), voorste footstraps krapper dan normaal op de achterste, denk nog 2-4cm krapper dan de meeste boards kunnen (36-38cm tussen voorste schroef backstrap/achterste schroef frontstrap?? - niet gemeten, maar de straps staan al krapper dan normaal, en ook nog eens voor in de aller achterste gaatjes). Stab neutraal.

850: Idem, mastvoet 3-5cm verder naar voren.

600: Idem als 850.

P.S. Vandaag heerlijke dag met blote voeten in Februari!

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » vr jul 12, 2019 8:08 am

Mijn Lokéfoil race is eindelijk binnen, de afgelopen 4 dagen mee gevaren. Nu wat kiekjes, later een verslag ;)
Bijlagen
0E983CC7-A07A-47EC-86AD-C066EC0A8366.jpeg
E7857CF1-56F1-48B9-88DA-49D1E2B5AAAA.jpeg
903810AB-2BE6-43A6-8073-9890034BF664.jpeg

Chris
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 401
Lid geworden op: wo dec 18, 2002 2:42 pm

Re: Lokefoil

Bericht door Chris » ma jul 29, 2019 6:39 pm

Benieuwd naar je ervaring met de Race... thx!

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » vr aug 16, 2019 4:06 pm

Ondertussen de race al een aantal keer (20-30?) gevaren en dus tijd voor een verslagje.

De foil komt standaard met 1 wing en 1 stab, een extra wing is optioneel. de standaard (L) wing is 872cm2, de M wing 778cm2. De M wing is kwa spanne en chord hetzelfde als de L wing, alleen de tips worden eerder smal en zijn eigenlijk over de hele lengte ongeveer 2/3e van het formaat van die van de L wing. Dit heeft tot gevolg dat de wings qua gedrag heel vergelijkbaar zijn en dat de M eigenlijk alleen maar iets minder lift geeft dan de L De wings zijn vergeleken met andere merken heel erg swept in de tips (grote winglets), wat waarschijnlijk een groot deel van het extra locked gevoel op aan de wind verklaart. De stab is 215cm2 en staat qua trim standaard "goed", met meer wind is de hoek aan te passen door plastic spacertjes tussen de fuselage en stabilizer te schroeven. De mast is 105cm en vergeleken met de SB 110cm mast iets breder, maar ook een stuk stijver. De fuselage van leading edge frontwing tot trailing edge stabilizer is 110cm, waarbij de mast ver vrij terug op de fuselage zit, op ongeveer 1/3e van de frontwing. vergeleken met de SB Race 115 zit de wing iets verder naar voren. De fuselage van de Lokéfoil is uit 1 stuk met de mast, de wings hebben nog een stukje fuselage eraan om het vervoer makkelijker te maken. Qua gewicht is het hele ding bij elkaar relatief zwaar, vooral de mast/fuselage, vergeleken met de LK1 die ik hiervoor had, maar dit vind ik fijn. de mast voelt als solid carbon aan, en ook de fuselage lijkt bijna solide, wat de durability enorm ten goede komt. In de eerste serie vleugels (die PWA'ers hebben) zat een zwakke plek bij de connectie, deze is in het productiemodel verholpen, hierdoor zat er iets vertraging in de levering die ik er graag voor over heb.

Ik heb de foil gebruikt van 4-6 knopen tot 25 knopen met 9.0 Phantom Iris RF foilracezeil en PD Formula, maar ook met 4.9 en 3.0 S2 Maui Dragon wavezeilen onder mijn zelfbouwboard in iets meer en minder wind (va. 15 knopen,maar ook afgelopen zaterdag storm) en met een JP Hydrofoil 135 met 7.0 Severne Unit freeridezeil. Van al deze sessies nog maar 2x het nut gezien om de M wing te gebruiken. ik heb 1x een shim tussen de stabilizer gezet maar die vrij snel er ook weer uit getrokken omdat ik het niet echt nodig vond, ook niet in 25 knopen met 9.0 en de M wing. Wellicht als je voornamelijk halve wind vaart dat de hoek op de stab te veel is (en dus te trimmen is met shim).

Op het water

Om te beginnen, de eerste vraag die ik veel krijg: "872cm2? Is dat niet veel te klein om vroeg te vliegen??", Antwoord: "Nee." De Loké race geeft een belachelijke hoeveelheid lift, de spanne van de vleugels zijn bijna 1m, en het profiel is bijzonder efficient. In de lucht voelt de loké even "dragloos" als we gewend zijn, en ook de power is niet persee heel prominent aanwezig als voelbare lift. Wél zit de power er, want in 4-6 knopen wind heb ik genoeg om te gijpen en vliegen met 9m en zelfs snelheden van 20+ knopen te halen. Ook loopt de foil goed hard hoog. Vergeleken met de SB Millenium, F4 Race, AFS 105+1000R en Phantom F loopt de Lokéfoil echt hoger met dezelfde of hogere snelheid icm mijn formula vs 91 foilboards. Mijn backstraps staan net 3cm breder uit elkaar dan bijv de 2019 JP175, maar het verschil in hoogte vs andere surfers is echt belachelijk, over een rak van 2-3km vergeleken met goede surfers wel 150-200m soms (als mn zeiltrim goed is).

Naast de goede upwindperformance en snelheid is de foil ook vooral ontzettend makkelijk te varen. Met de raceset hoef ik amper na te denken en heb ik een aantal best wel diepe laydownjibes gedaan en geoefend met onder mn board door kijken tijdens het varen, met de kleinere spullen bied de foil zo veel rust/controle dat ik enorme stappen heb gemaakt in oa. zittend varen (gaat nu wel 1km achter elkaar goed) en verschillende sailstalls tijdens het foilen. (No handed duckjibe 540, dus de clew eigenlijk anderhalf rondje weggooien, jawbreaker en chachoo foilend). wel is het belangrijk met de kleine spullen de foil niet te dwingen harder de bocht om te gaan dan ie wil, anders heb je te weinig druk bij het verzetten van de voeten en valt het board nog wel eens om. met de grotere boards en zeilen is dit geen probleem omdat het momentum en gewicht van het zeil de balans houdt. Ook noemenswaardig is de voelbare stijfheid van de foil. door golven en windvlagen etc. geeft de foil geen kik. Dat maakt hem super veilig en fijn om ook overpowered mee te varen. met de 9.0 RF en de L wing voelt nog niet eens als overpowered als normale surfers met 7.7 onderweg zijn. ter vergelijk, de Phantom F of Starboard Race zit wel iets meer leven in en kan daarom wat spannend worden....

Natuurlijk blijft de foil een racefoil en dat merk je in een aantal dingen. met een wavezeil "kan" mijn voet eigenlijk niet in de achterste strap omdat de power zo ver naar voren zit. dit vind ik eigenlijk geen probleem en vaar tegenwoordig met het kleine spul toch vaak strapless. ten tweede merk je vooral dat de foil wel erg veel power genereerd op net-onder-halve-wind-powerkoers. Betekend dit dat deze foil moeilijk is voor beginnende foilers? nee! Ik denk dat dit een van de makkelijkst te varen foils op de markt is, en goed te matchen is met veel verschillenbde (ook slalom) boards omdat de power zo ver naar voren zit. naast dat de foil snel kan, kan hij ook heel langzaam nog blijven vliegen. 20km/u in storm met 3.0 is prima te doen en voelt erg veilig (voor mij).

Zijn er dan helemaal geen minpunten?
Natuurlijk wel. De afwerking is aan de ene kant heel goed (super geschuurd, hele scherpe trailing edges etc., maar aan de andere kant soms een beetje tegenvallend in dat hoekjes van de vleugels niet perfect aansluiten op de fuselage bijvoorbeeld. ook zit er wat ruimte in de schroefgaten dus is het lastig te weten of je de vleugel er goed recht op schroeft.
Daarbij is de foil omdat de trailingedges zo scherp zijn ook nogal breekbaar. je moet echt heel goed oppassen om het niet stuk te maken en ik zit nu al te twijfelen een extra stab te bestellen voor het "echte" varen met maatjes of racen.

Vragen? Stel ze hieronder!

Mijn trim met de raceset: mastvoet op 111 met licht weer, 113 (want kan niet verder) met zwaar weer. Voetbanden achter maximaal achterin (achterste schroef 1cm voor de achterste boxschroef), voorste straps maximaal voorin. backstraps staan 72cm uit elkaar en de frontstraps midden tot midden ook zoiets of misschien 2cm afwijkend. Ik vaar met 2.4 graad rake (gemeten op fuselage net voor de mast/board net voor de mast). Standaard staat de fuselage al 1.5 graad geraked tov. de mast.

Chris
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 401
Lid geworden op: wo dec 18, 2002 2:42 pm

Re: Lokefoil

Bericht door Chris » zo aug 25, 2019 6:12 pm

thanks--klinkt goed. kan niet wachten om mijn foil to ontvangen. vaar nu met de SB race 95 :9

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 935
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do aug 29, 2019 10:40 pm

Hij komt als beste racefoil uit de test! En het is niet vaak dat ik het eens ben met wat testen zeggen over producten, maar alles wat Eric schrijft over de Race (de vergelijking dus daargelaten) ben ik het ontzettend mee eens!

https://marseille.glissattitude.com/blo ... -2019.html

Gebruikersavatar
Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1293
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00 am
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Lokefoil

Bericht door Ilja85 » vr sep 13, 2019 10:34 pm


Gebruikersavatar
Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 02, 2016 7:06 pm
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Lokefoil

Bericht door Rob Rock » za sep 14, 2019 4:31 pm

Leuk "how its made filmpje".
Kon er geen woord van verstaan. Maar leuk om de werkplaats/het atelier te bekijken.
Wat mij wel verbaasde is de chaos in de werkplaats waar toch een heel mooi product wordt gemaakt. Maar ieder zijn eigen werk ethos. Het heet niet voor niets de Franse slag.
Jammer dat er niet even een mal werd gevuld met carbon/epoxy en wat er zoal nog meer in gaat. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat er alleen met prepreg carbon wordt gewerkt, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Gebruikersavatar
Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1293
Lid geworden op: wo nov 07, 2001 1:00 am
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Lokefoil

Bericht door Ilja85 » za sep 14, 2019 9:02 pm

Rob Rock schreef:
za sep 14, 2019 4:31 pm
Leuk "how its made filmpje".
Kon er geen woord van verstaan. Maar leuk om de werkplaats/het atelier te bekijken.
Wat mij wel verbaasde is de chaos in de werkplaats waar toch een heel mooi product wordt gemaakt. Maar ieder zijn eigen werk ethos. Het heet niet voor niets de Franse slag.
Jammer dat er niet even een mal werd gevuld met carbon/epoxy en wat er zoal nog meer in gaat. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat er alleen met prepreg carbon wordt gewerkt, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Die chaos-ateliers zag ik ook overal bij Franse klanten toen ik nog in de service werkte, en dat waren dan electronica fabrieken... que-çe que c''est..GMP of lean 6sigma :+ . Denk een Frans trekje.. :-) . Wat betreft Pre-preg dacht ik exact hetzelfde!

Vraag me ineens af...zou je zo'n foil-matrijs kunnen 3d-printen...?
:4eyes:

Plaats reactie