Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Klein foil board van 100 tot 110 ltr

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Klein foil board van 100 tot 110 ltr

Bericht door barth » ma nov 11, 2019 9:14 pm

Ik heb een paar keer gefoild op mijn 122ltr slalom plank, 80 cm breed, een leuke ervaring 😀. Die grote slalom plank vaar ik normaal met een 40 tot 45 cm vin met 7,5 of 8,8 zeil. Nu stap ik over met een kleiner zeil en een foil op deze grote plank, maar ik blijf zo n plank groot vinden om mee te varen.

Ik weeg 70 kg en denk er over het een kleiner board van 70 cm 110 ltr plank te proberen: lichtweer windsurfen bij 4 Bfrt en foilen bij 3 Bfrt waarbij ik het zeil kan optrekken als de wind weg valt.

Zou ik met een kleinere board net zo makkelijk foilen als op mijn grote slalom plank? Met mijn 93 ltr futura kan ik mijn 7,5 nog net optrekken. Een kleinere plank lijkt me beter te controleren, en is een stuk makkelijker te vervoeren en scheelt zelfs een plank in mijn surfsetje...

En is zowiezo leuker en activer te varen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Klein foil board van 100 tot 110 ltr

Bericht door Ilja85 » di nov 12, 2019 12:15 am

Het is in het begin wat lastiger... vooral het aanpompen is ff wennen. Maar dat gaat uiteindelijk ook weer zowat net zo snel als een grotere plank zodra je het trucje weer gewend bent met het korte plankje.
Ik pomp nu met mijn 1.66m lange 120L plankje vanuit de voetbanden (voor staan ze wat meer naar binnen, kan ik erin staan met rond drijven en single strap achter dus kan er ook meteen in) en dan gaat t echt vanzelf met een vlaagje. Met mijn 110L Horue tiny (2.10m) hoefde je minder goed te pompen maar kon je niet meteen in de voetbanden staan, omdat dat board achterin minder volume had.

Denk dat een boardje van 1.80-2.00m en 20-30L boven je lichaams gewicht het meest relaxt is. Vooral compacte shape is wel fijn, maar toch voldoende dobber-volume. Veel volume in de kont maakt alles een stuk makkelijker.

Deze kerel vaart ook op een kleintje... :D

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di nov 12, 2019 9:04 am

Een 70 breed slalomboard zou ik afraden, zeker als je met zeilen boven de 4.5 ofzo erop wilt foilen. Doordat de voetbanden tov een foilboard anders staan wordt de bruikbare range van zo'n board op de foil heel klein.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » di nov 12, 2019 10:37 am

Ik heb een poosje geleden zo,n Slingshot Wizard geprobeert. lekker kort en je merkt inderdaad dat er weinig in de weg zit.
Ik ben gewend aan een erg wijde stance en moest erg wennen aan de vrij krappe stance waar Slingshot fan van is, maar als je dat geen issue vind heb je daarin een mooi plankje.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » di nov 12, 2019 4:38 pm

Ik heb een 105ltr Slingshot Wizard. Erg fijn board vanwege z'n compacte bouw.
Ik ben geen lichtgewicht (85kg) maar kan er nog steeds redelijk gemakkelijk m'n zeil mee optrekken.
Ik moet wel zeggen dat ik er niet met zware spullen mee vaar, maar met m'n freestyle gear (max. 5.2 aan zeil, carbon giek, 400 rdm mast).

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » di nov 12, 2019 10:38 pm

Met welke windkracht kun je met zo'n klein foilboardje vliegen? En wat voor zeil kun je er maximaal op zetten? Foilen overweeg ik om met minder wind dan nu met 8.7 racezeil te kunnen varen maar een racefoil vind ik nog vrij aan de prijs.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di nov 12, 2019 11:28 pm

@Boarderzone Met de F-One 105 (70x180) ben ik met een vlaag van 12 knopen weg met mn 900 wing en 4.9 of 4.6. Ik denk dat ik in 10 knopen kan blijven vliegen. Meestal vergelijkbaar met de slalomjongens met 8.6! Moet ik wel bij zeggen dat als je niet een erg goede(!) pomper bent dat je echt lang niet in de buurt komt bij 4m2 kleiner in 10-12 knopen wind. Zo'n kort boardje heeft ook nog eens een erg korte rockerlijn, dus pompen wordt extra belangrijk. Wel ben ik ervan overtuigd dat met een goede techniek een klein boardje met een klein zeil eerder vliegt dan een groot board (zeg 85 breed foilboard) met een klein zeil, gewoon omdat t spulletje meer in balans is, en alles wat je los moet pompen eigenlijk alleen maar extra drag is.

Een groot deel van de windsurfers die ik ondertussen op een foil zie stappen hebben waanideeën over hoe goed ze eigenlijk zijn in gewoon windsurfen en zijn daarna een beetje gedemotiveerd omdat ik met 2m kleiner dan zij rondjes om ze heen vlieg terwijl ze echt geen beweging in de spullen kunnen krijgen als ze achterover hangen in de trapeze, beetje waggelen met de heupen en soms wat trekken aan de achterste hand...

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » di nov 12, 2019 11:43 pm

Met een 8.7 zeil heb je ook niets te zoeken op een 180cm freeride foilboardje imo. Gebruik em waar ie voor is, kleine lichte lappies. :)

Grote lappen moet je een ander soort foilboard voor pakken vind ik.
Het leuke van foilen is dus dat het niet perse nodig is om groot te gaan om te kunnen varen, 6.2-6.5m max. ofzo is zat om met minimaal pompen weg te komen.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Slingshot Wizard 105; Freeks 4.0->5.2; TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » wo nov 13, 2019 7:50 am

Boarderzone schreef:
di nov 12, 2019 10:38 pm
Met welke windkracht kun je met zo'n klein foilboardje vliegen? En wat voor zeil kun je er maximaal op zetten? Foilen overweeg ik om met minder wind dan nu met 8.7 racezeil te kunnen varen maar een racefoil vind ik nog vrij aan de prijs.
Ik ben helemaal geen goede foiler, maar kom ongeveer weg met 5.2 als de rest met 8.6 aan het varen is.
Volgens de Slingshot site is 5.2 het grootste wat je op die Wizard 105 kunt varen.

https://www.slingshotsports.com/2019-Wizard

Ik heb er trouwens een Moses Vento 85 foil onder, weet even niet uit m'n hoofd welke combo.
Laatst gewijzigd door theArthurrrr op wo nov 13, 2019 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo nov 13, 2019 10:04 am

12 knopen is denk ik ook ongeveer genoeg om met 8.7 op mijn slalomboard te planeren. Om met minder wind te kunnen foilen zal ik dan waarschijnlijk een groter (foil)board met dezelfde 8.7 of foilzeil moeten hebben. Ik heb nog een oude Starboard formula van 270x85cm die misschien geschikt is....

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo nov 13, 2019 12:27 pm

Een groot deel van de windsurfers die ik ondertussen op een foil zie stappen hebben waanideeën over hoe goed ze eigenlijk zijn in gewoon windsurfen en zijn daarna een beetje gedemotiveerd omdat ik met 2m kleiner dan zij rondjes om ze heen vlieg terwijl ze echt geen beweging in de spullen kunnen krijgen als ze achterover hangen in de trapeze, beetje waggelen met de heupen en soms wat trekken aan de achterste hand...
:lol: :lol: :crazy:
Haha makkelijk is t goed opstijgen en in de lucht houden met net-aan confities niet nee.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » wo nov 13, 2019 3:27 pm

Boarderzone schreef:
wo nov 13, 2019 10:04 am
12 knopen is denk ik ook ongeveer genoeg om met 8.7 op mijn slalomboard te planeren. Om met minder wind te kunnen foilen zal ik dan waarschijnlijk een groter (foil)board met dezelfde 8.7 of foilzeil moeten hebben. Ik heb nog een oude Starboard formula van 270x85cm die misschien geschikt is....
Ik ben vooral voor een foil met veel lift gegaan die ik met weinig wind en m'n freestyle zeilen kan varen. Voor mezelf moet ik er niet aandenken om te foilen met m'n 8.1.
Ik heb m'n Mojo freerace board ook met een foil box uitlaten voeren, maar dit is het toch net niet. Foilen lukt wel, ben zelfs nog iets eerder weg dan met m'n Wizard (15ltr meer volume), maar het vaart een stuk minder relaxed.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo nov 13, 2019 4:08 pm

Erg gelachen om de post van Bart. :lol:
Het 3m kleiner varen is herkenbaar, dat doe ik met mijn foil ook.
Bij Uitgeest ook wel gefoild met 5.2 terwijl de rest met 8.6 bezig was en foilers met 8.0.
Die 8.0 foilers zijn niet zozeer eerder weg als dat ze nog hoger aan de wind en ruimer gaan, maar het zag er alles behalve ontspannen uit, meer een verlengde van Formula (waar ik ook nooit blij van werd).
Met een korter board en klein zeil is het veel meer spelen ipv racen.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth » wo nov 13, 2019 4:49 pm

Ik wil idd liefst mijn grote spul thuis laten: lekker met de kleinere zeilen tot 6,5 gaan varen, dan kan ik als de wind toeneemt overstappen van een kleinere foilplank met een zeil tot 6,5 direct naar mijn 92 ltr free style wave met hetzelfde zeiltje. Grote lappen en grote slalom plan varen vind erg saai... Ik vind actief varen met kleiner spul veel leuker

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo nov 13, 2019 5:26 pm

92-95kg en heb nu 5.8 als grootste.
Ik wil alleen nog een grotere vleugel erbij ipv een groter zeil.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do nov 14, 2019 5:34 pm

De tendens naar kleiner is er altijd al geweest in de windsurfsport. Maar of dat altijd en voor iedereen beter is betwijfel ik.
Wat wordt er bedoeld met kleiner; korter of smaller? De reacties tot nog toe lijken hoofdzakelijk te neigen naar korter met enige breedte.
Met enige verwondering kijk ik zelf naar de neusloze boards en bij mij rijst de vraag waarom, of waarom zou je. De neus heeft mij nooit in de weg gezeten, maar het ziet er wel cool uit.
Mijn voorkeur neigt meer naar smallere boards, hoewel ik ook een breed (90) board heb welke ik ook met veel plezier in combinatie met een 8.4 zeil vaar. Bijzonder vind ik dat een relatief smal board bijna net zo snel opstijgt en ook nog eens makkelijk te controleren is.
Momenteel bouw ik een Isonic 101 om. Deze is 64 cm breed en daar wordt 22 liter volume aan toe gevoegd + een foil box die (voor mijn foil) 6,5 cm verder naar voren wordt gemonteerd. De voetband posities blijven (vooralsnog) ongewijzigd. Mijn verwachting is dat ik met 9/10 knopen weg kom op de foil en bij toenemende wind er gewoon op ga racen. (uiteindelijk idee is 1 board 1 zeil 1 vin 1 foil)
Op de foil vaar ik meestal met een gecamberde 7.3 met aangepaste zeil latten die bijna tot de top profiel geeft en ook nog eens de maximale diepte verder van de mast heeft staan. Dit maakt het super stabiel. Met weinig druk EN met een bak wind super vaart. (lijkt een beetje op de America Cup zeilen!) Idee is gebaseerd op meer stabiliteit en de schijnbare wind minder grip te laten krijgen op het zeil.
Met de mini zeiltjes kan ik niet varen. Hoewel mijn pomp techniek inmiddels sterk is verbeterd dankzij het foilen blijft ik het lastig vinden. Heeft wellicht ook met leeftijd te maken. Hoewel ik mij tussen de oren nog een jaar of 18 voel gaat de rest meer richting over datum.
Om in de toekomst toch met mini zeiltjes te kunnen varen ben ik er alweer lustig mee aan het experimenteren. De eerste testen zijn zeer veel belovend!

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth » do nov 14, 2019 5:37 pm

Heey Rob hou ons op de hoogte van je ervaring, altijd erg leuk om mee te lezen en te zien wat je bedenkt en hoe je het in elkaar zet!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do nov 14, 2019 8:31 pm

Die zeiltjes werden bij mij vanzelf kleiner naarmate ik meer sessies maakte. In het begin kon ik er ook niets mee maar op dit moment vind ik een bol 4.8 freestyle zeiltje vanaf 12kts echt superfijn! Alleen gijpen vind ik makkelijker met een wat groter zeil (6.4, gaat wat geleidelijker) maar ik denk dat dat kwestie is van 't trucje beter doorkrijgen en/of sneller draaien of iets.

Mijn 166cm boardje is wel wat lastiger dan mijn 210cm maar vanwege het volume van 120L wat voornamelijk achterin zit nog altijd makkelijk touwtje trekken en drijven. Nosediven is ook geen probleem bij touchdowns vanwege de rockerlijn (had erger verwacht).
Bij wat hardere wind en vlagen kun je met mijn 166cm boardje veel meer ongestoord doorvaren dan met mijn 210cm board omdat de wind veel minder invloed heeft op de neus. Het voelt super direct, net alsof je alleen de foil aan je voeten hebt...echt een genot.

Persoonlijk vind ik het ook gewoon leuk om de grenzen op te zoeken en te experimenteren...en het is fijn vervoeren zo'n kort plankske.
Denk wel zelf dat de ideale lengte foilplank voor mij persoonlijk op 180cm ligt, ongeveer mijn lichaamslengte. :D

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr nov 15, 2019 12:12 am

Rob Rock schreef:
do nov 14, 2019 5:34 pm
De tendens naar kleiner is er altijd al geweest in de windsurfsport. Maar of dat altijd en voor iedereen beter is betwijfel ik.
Wat wordt er bedoeld met kleiner; korter of smaller? De reacties tot nog toe lijken hoofdzakelijk te neigen naar korter met enige breedte.
Met enige verwondering kijk ik zelf naar de neusloze boards en bij mij rijst de vraag waarom, of waarom zou je. De neus heeft mij nooit in de weg gezeten, maar het ziet er wel cool uit.
Mijn voorkeur neigt meer naar smallere boards, hoewel ik ook een breed (90) board heb welke ik ook met veel plezier in combinatie met een 8.4 zeil vaar. Bijzonder vind ik dat een relatief smal board bijna net zo snel opstijgt en ook nog eens makkelijk te controleren is.
Momenteel bouw ik een Isonic 101 om. Deze is 64 cm breed en daar wordt 22 liter volume aan toe gevoegd + een foil box die (voor mijn foil) 6,5 cm verder naar voren wordt gemonteerd. De voetband posities blijven (vooralsnog) ongewijzigd. Mijn verwachting is dat ik met 9/10 knopen weg kom op de foil en bij toenemende wind er gewoon op ga racen. (uiteindelijk idee is 1 board 1 zeil 1 vin 1 foil)
Op de foil vaar ik meestal met een gecamberde 7.3 met aangepaste zeil latten die bijna tot de top profiel geeft en ook nog eens de maximale diepte verder van de mast heeft staan. Dit maakt het super stabiel. Met weinig druk EN met een bak wind super vaart. (lijkt een beetje op de America Cup zeilen!) Idee is gebaseerd op meer stabiliteit en de schijnbare wind minder grip te laten krijgen op het zeil.
Met de mini zeiltjes kan ik niet varen. Hoewel mijn pomp techniek inmiddels sterk is verbeterd dankzij het foilen blijft ik het lastig vinden. Heeft wellicht ook met leeftijd te maken. Hoewel ik mij tussen de oren nog een jaar of 18 voel gaat de rest meer richting over datum.
Om in de toekomst toch met mini zeiltjes te kunnen varen ben ik er alweer lustig mee aan het experimenteren. De eerste testen zijn zeer veel belovend!
Ik nodig je uit mijn 105 te komen proberen Rob, dan verschijen er waarschijnlijk een paar weken later ineens een aantal filmpjes over het afzagen van neuzen. ;)

@Boarderzone als je een beetje handig pompt ben je met een 1 of 2 camber freeride 7.0 of 7.5 ook wel met 8 knopen weg hoor. Maar daar wil je dan ook een geschikt board bij.. 80-85 breed t liefst, beetje in de richting JP135. (Is nog altijd een van de beste foilboards die er zijn) + een snelle freeride foil a la SB GTR+, Loké LK1 etcetc.

Hetzelfde gaat op als in gewoon windsurfen. Racen moet je 2m groter varen, wave kan wat kleiner, freeride ertussenin. Een cambered freeride zeil op een waveboard (denk naish hover, slingshot wizard/Infinity etc.) werkt niet zo lekker. Een wavezeil op een freerideboard (F-One 120-135, JP120-135 etc. + dus de F-One foil, SB Gt etc.) dan weer wel wat beter, etc.etc. zelfde regels gelden.

Een board langer dan 230 zou ik eigenlijk altijd afraden om te foilen, dan krijg je echt bizar veel swing weight, en wordt de kans heel klein dat je je foil correct kan afstellen op je board. Je zal je verbazen hoe veel een langere neus (met de mastvoet gewoon op dezelfde plek als een kortere neus) de balans veranderd.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth » za nov 30, 2019 9:57 pm

Vandaag een 2e hands Goya Proton 116 ltr gekocht van Marco Leer.

Deze heeft goede kritieken
https://www.windsurf.co.uk/test/goya-pr ... t-review/

en is kwa constructie geschikt om te foilen
https://vimeo.com/270405045

ben benieuwd hoe het bevalt als er eindelijk wat wind komt en het ietsje warmer is...

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe » za nov 30, 2019 11:26 pm

barth schreef:
za nov 30, 2019 9:57 pm
Vandaag een 2e hands Goya Proton 116 ltr gekocht van Marco Leer.

Deze heeft goede kritieken
https://www.windsurf.co.uk/test/goya-pr ... t-review/

en is kwa constructie geschikt om te foilen
https://vimeo.com/270405045

ben benieuwd hoe het bevalt als er eindelijk wat wind komt en het ietsje warmer is...
Ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Plaats reactie