Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoilend gijpen instructie

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Marco Boone
Deur-surfer
Deur-surfer

Windfoilend gijpen instructie

Bericht door Marco Boone » di mar 24, 2020 4:00 pm

De windfoilende gijp is het moeilijkste onderdeel van windfoilen en tegelijkertijd ook met meest gave onderdeel. Hieronder vind je stapsgewijs een instructie hoe je dit jezelf kunt leren.

Basis instructie
Beweeg zo weinig mogelijk, iedere beweging zorgt voor onbalans, waardoor de kans groot is dat je valt of je board het water raakt.
Hou de bewegingen zo klein mogelijk -> alles wordt op een windfoil factor 6 x uitvergroot
De plek waar je staat / gewicht is in iedere stap is nog veel belangrijker dan bij gewoon windsurfen
Uit ervaring weten we dat het leren gijpen het makkelijkst gaat met een kleiner zeil (ca 6,5m2) zonder cambers met een windkracht 4
Een groot voorblad of langere fuselage (waardoor het voorblad ver naar voren staat) helpt enorm om windfoilend te gijpen
Hou het gewicht zo goed mogelijk recht boven het board
Je neemt veel meer tijd en ruimte met windfoilend gijpen dan bij windsurfen. Dus probeer het windsurfen even te vergeten 🙁

Voor de gedetailleerde instructie met video ga naar: https://windfoilen.nl/windfoiling-gype-instructie/

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Veel

Re: Windfoilend gijpen instructie

Bericht door jipsteenbrink » di mar 24, 2020 5:22 pm

Tot nu toe wil het nog niet super lukken maar ik blijf lekker oefenen!!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Windfoilend gijpen instructie

Bericht door WhiteofHeart » di mar 24, 2020 8:06 pm

In de afgelopen 2 weken heb ik 3 van mijn maten van niks leren vliegend gijpen, de grootste tip was het zeil rechtop houden en naar de buitenbocht "laten vallen".

Veel mensen proberen een slalom gijp te maken met het zeil naar de binnenbocht dichtgetrokken, dat is een nogo, je zeilhandling komt veel dichter bij een niet planerende gijp op een beginnersboard, waarbij je zeil open gaat en naar buiten! Dit zorgt voor heel veel balans in de bocht.

Dit is goed te zien op de video van @Marco Boone! Vlak voor "stap 2" zie je het zeil al rechtop en open gaan! Dit is het grootste verschil tussen een planeergijp en een foilgijp. Hoe kleiner het zeil, hoe extremer dit is, grote zeilen wil je nog wel een beetje dichttrekken bij het begin van de bocht, kleine zeilen gaan practisch gelijk open.

Een goed filmpje van een gijp met het kleine spul heb ik jammergenoeg nog niet, hier twee fotosequences. Eén van een van mn matigere gijpjes (raak wel ergens ff het water tussendoor, heb je soms), dit is 3.0 met 35+ knopen wind in de vlagen, maar het "zeil rechtop en naar de buitenbocht" is heel duidelijk te zien. https://photos.app.goo.gl/SGZHRhQqNrp8Rorw9

De ander een wat betere gijp dezelfde dag, maar een mindere angle: https://photos.app.goo.gl/oMHY9jYsXjbD1Kj56

Zelf stap ik met grote spullen over het algemeen eerder om dan in de instructie op de webpagina hierboven (135° wordt aangegeven) en als je goed naar het filmpje op de webpagina kijkt de rider daarin ook (let goed op de richting van de schuimsporen op het water). Beginnen met stappen doe ik (en de rider in het filmpje van Marco) eigenlijk op het moment dat ik recht met de wind mee vaar (dus op 90°?)! Misschien betekend dat in de praktijk hetzelfde, je bent ruime wind de andere kant op in ieder geval klaar met stappen en daarmee net iets eerder dan met slalom ;). Je zeil moet vóór het stappen al open zijn! Als je zeil dan niet open is backwind je, met weinig wind betekend dat remmen, met veel wind crashen. In de praktijk komt het erop neer dat met een slalomgijp je zeil je lichaam volgt, dus je stapt en daarom gaat je zeil open; met de foil is het andersom (je lichaam volgt je zeil), als je zeil niet meer verder open kan omdat je er niet meer bij kan is het tijd om om te stappen!

Zie ook de volgende link voor een voorbeeld met super licht weer en groot zeil (4-6 knopen):

En dezelfde dag nog een gijp:
https://photos.app.goo.gl/T2V6jXsy6p6mkw4L6

Plaats reactie