Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mastvoet verzetten

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Mastvoet verzetten

Bericht door RobC »

Zijn er die hun mastvoet verzetten, naargelang de grote van het zeil.

Groter zeil , mastvoet meer naar voor of naar achteren ?

Kleiner zeil ?

Waarom ?

Of beter shim gebruiken bij de tailwing ?

Speelt ook nog een rol van betekenis, indien de tailwing op of onder fuselage is bevestigd

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Mastvoet verzetten

Bericht door eckerdt »

Dus ff voor de goede orde: je vraag heeft uitsluitend betrekking op je mastvoetpositie op een FOILboard? (ik dacht waar heefttie het over :lol: ) Denk wel ff handig om in de titel te zetten :+

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Mastvoet naar achter is meer lift en mastvoet naar voren is minder lift. Als ik in minimale condities een groot zeil vaar, vaar ik hem meer naar achter voor meer lift.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Mastvoet positie is gedeeltelijk afhankelijk van wat de neutrale stand van je zeil is t.o.v je voetbanden en je lichaamspositie en daarnaast heeft het invloed op de variabelen van de foil setup. Iets naar voren wordt ie rustiger van, maar wel binnen de range van je zeitlje...bijvoorbeeld teveel naar voren, terwijl jij zelf niet mee schuift, kan ook weer averechts gaan werken omdat je dan je zeil juist meer achterover gaat trekken, wat resulteert in meer lift (of iig nerveuzer vaargedrag).

Beetje meer naar voren of achteren kun je tot op zekere hoogte je board mee trimmen maar wanneer je extreem naar voor of achteren gaat zal het zeil niet meer lekker varen doordat het teveel afwijkt t.o.v waar hij hoort te staan.

Mastvoet positie, voetbanden positie, foil mast / voorste wing positie en stabilizer hoek moeten samen getuned worden om een stabiel varende foil set te krijgen. :)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Naar voren = minder lift, naar achteren = meer lift

Dit moet dan binnen de range van je zeil; groter zeil = mastvoet naar voren, kleiner zeil = mastvoet naar achteren. Dit omdat het drukpunt van je zeil ongeveer moet zijn waar jij ook wilt zijn met je gewicht.

Verder: zeil met veel downforce vaar je verder naar achteren, zeilen met minder downforce vaar je verder naar voren.

Voor mij, voor race & upwind in de voetbanden: Ik begin relatief ver naar achteren (rond 108cm van de voorste tuttleschroef) en schuif naar voren tot ik het gevoel heb dat ik mijn voorste been kan strekken. Met mn racefoil, formula en 9m zit ik rond de 113cm nu.

Voor freeride vaar ik maximaal naar achteren, eigenlijk altijd. Met max zeil 4.9. Zit tussen de 80 en 95cm afhankelijk van waar de achterste positie van de mastrail in mn board zit.

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

effe uw vraag voorleggen aan Steven VBR misschien!?

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC »

Met mijn Gun Bow 9,5 vaar ik zeer stabiel, op 104 cm vd voorste deeptuttleschroef en een +1 spacer onder de stabilizator

Neem ik dan mijn Gun Raise 7,0 ben ik weer vertrokken op zijn dolfijns, en moet dan regelmatig nogal veel druk geven met mijn achterste voet.

Dus zou ik kunnen
- Spacer verwijderen of mastvoet nog meer naar achteren

Morgen eens proberen

Plaats reactie