Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ouwe L#l wil een nieuw hip truckje leren: wingfoiling

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Ouwe L#l wil een nieuw hip truckje leren: wingfoiling

Bericht door Jeroensurf »

Tenzij je het laatste 2 jaar onder een steen heb gelegen zonder 4G zal het je niet zijn ontgaan dat er een nieuwe foil sport bij is gekomen: wingfoiling, of zoals Mis Jurf het zo mooi noemt: foilen met een boodschappentas.

Niet dat ik zo ontzettend goed was in Windsurf-foilen, maar bij Windsurffoilen liep ik wel tegen een paar grote minpunten aan: die zooi door de branding krijgen is een hel, golfrijden en laat staan de swell surfen ermee in nederland nauwelijks mogelijk door de beperkte vaar hoeken van een mast die in de weg zit.
Tegelijkertijd is een maatje van me, Robert, de eigenaar van Surfsports Castricum fanatiek met wingen begonnen en heeft me een paar keer meegenomen.
De eerste keer: vlagerig op het Uitgeestermeer met een te klein board in dikke chop en 6m wing die best groot is......voornamelijk zwemmen,vloeken en vond er geen reet aan :lol:
2e keer, kalmer water, stabieler board (7x30x115) waar ik normaal op kon klimmen met grote foil en 4m die te klein was, maar prima om de handeling te oefenen. In de vlagen kwam ik een paar meter los, maar te klein is te klein...zeker bij een gebrek aan pomptechniek, dus geruild met de 6m van Robert...en ineens vloog ik het hele meer over :D
Wingen kan met voetbanden, maar dit board was strapless en dat maakt dat je een beetje naar voren en achteren kan bewegen naar gelang hoeveel lift je hebt. geweldig...tot de eerste poging to een gijp waar ik ongeveer alles verkeerd deed en bijna met mijn gat op de foil eindigde. :oops: , maar dit smaakte naar meer.
Poging 3 kwam enkele maanden later: een net te klein board, een te snelle High Aspect foil, maar na 2 rakjes klooien ook vliegen en genieten. Het zal er niet uit hebben gezien en ik voelde me net Bamby op het ijs, maar dat deert niet.
De jongens die inmiddels wat verder zijn foilen bij Wijk aan zee naar buiten, houden dat ding op neutraal dat hij geen wind vangt en rijden de deining en golven van ver achterin af tot het te ondiep wordt op een manier dat geen enkele windsurfer kan.
Het is niet zozeer harde topturns en cutbacks, maar flowy de energie van de golf gebruiken om maar door te blijven gaan. Endless rides, geweldig en dat wil ik ook!!
De windfsurf-foil set verkocht, spaarvarken geslacht en naar Robert ik wil ook een set.
Wings waren makkelijk: dat werd Duotone Echo, een wing met een giek want hoewel er veel voor lussen te zeggen is, voelde dit heel vertrouwd.
Met mijn foilset had ik mazzel: ik konm voor een heel redelijke prijs een 2e hands set kopen van Go foil wat niet de snelste maar wel heel hoogwaardige foils zijn.
Boards: daarmee had ik mazzel want er was net van alles binnengekomen en als we een voorzichtig deden konden we het wel proberen, dus vorige week met 3 boards naar de mooie Nel bij Haarlem want dat zou goed zijn...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met 188x95 zou rond de 110l moeten kunnen volgens Robert, veel groter ben je snel klaar mee, veel kleiner is te lastig om te leren.
De Fanatic 5.8x28x110l was de hoofd kandidaat, dus daar mijn grote foil onder gezet (Maliko200). en mijn eerste keer een kitepomp :sick: ter hand genomen om de Duotone Echo6.0 op te blazen.
De mooie Nel was een drama, chop van alle kanten, vlagerig met enorme winddraaiingen erin en een hel om op mijn board te komen op mijn knieen laat staan staan. De rest had een 4m op dus bij vlagen was mijn wing veeels te groot :evil: :evil: . kortom vloeken :shh: , maar ik vloog wel!
En als je vliegt is 5.8 wel heel klein en controleerbaar, de diepe concaaf in het dek staat wel heel erg fijn en de kickpad zorgt dat je niet er achteraf afstapt.
Ook nog de langere starboard 6x7x28x115l geprobeerd en hoewel die veel stabieler was voelde die vliegend minder lekker aan als de Fanatic en hoewel ik totaal niet overtuigd was dat de Fanatic groot genoeg was, die toch gekocht :lol: Bijkomend voordeel: het board is zooo klein dat het gewoon achterin de auto past wat makkelijk is op vakantie want het dak ligt al vol genoeg.

Een paar dagen later:
Ik ben nu op vakantie in Crozon-Frankrijk 8) en heb nu 2dagen in de haven van Morgat gewingd in nagenoeg glad water en wat een verschil. erop komen is nog steeds niet makkelijk, maar do-able, ik vlieg alle kanten en wat me met windsurfen niet echt goed lukte, de foil pompen gaat dat met wingen super makkelijk. Ik ben nu sneller weg als windsurffoilers hier met een meter meer en 20kg minder op hun plank. Bizar hoe snel je er weg mee kunt zijn en ook hoeveel langer ik doorvlieg! Daar waar windssurffoiletrs uit de lucht vallen kan ik door de foil te pompen door het windwak heen vliegen naar de volgende vlaag. :mrgreen:
In een moment van overmoed vandaag met de Wing set en mijn nog splinternieuwe 4m de Oceaan op gegaan.
Golven die ik normaliter vrij laf had gevonden om te suppen of golfsurfen (goede meter) zijn ineens serieus spannend om doorheen te moeten :mrgreen: . eenmaal buiten gekomen (uiteraard pas na het nodige vloeken :+ ) . Achterop was het bijzonder vlagerig, maar met een vlaafg 2x pompen en goan! Over de Oceaan deining van toch al snel borsthoog wingen is geweldig. dit voelt vrijer als windsurf foilen en op een of andere manier ook meer in control JUIST doordat er geen voetbanden op zitten.
Uiteraard mislukte mijn gijp en was ik ongeveer een kwartier aan het klooien (en vloeken) voordat ik stond, maar terug weer 2 pompjes met een stuk deining mee bij eigenlijk marginale wind en ik vloog!
Naar mate ik dichter bij de kant kwam begon de deining wat op te bouwen in behoorlijke golven en kon ik op mijn 5e sessie al de deining afsurfen tot hij brak. :cheer: :cheer: :cheer:
Achteraf gezien was doorsurfen de branding in geen heel slimme actie want ik heb daar weer lang liggen spartelen voor ik eruit kwam :nocheer: , maar wat een rush! 8) 8)
Uiteindelijk gestopt toen de wind te slap werd en mijn armen aanvoelde als spaghetti (jarenlang veel varen op je trapeze en nu zonder heeft zijn prijs), maar ben blij verrast hoe snel je dit leert als je al eens hebt gewindfoilt, en denk dat dit op zee voor minder als 5.0 weer echt de toekomst is...in ieder geval voor mij.
Afbeelding

Nog meer overlopers hier? :mrgreen:
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht (totaal 6):
Nelistomvanelsentristan55555Ilja85Ron GijzenSpike_B

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Re: Ouwe L#l wil een nieuw hip truckje leren: wingfoiling

Bericht door Ilja85 »

Ben wel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen ja!
Heb er zelf nog geen behoefte aan omdat ik met normale foil set ook compleet vrij ben en daar veel plezier mee heb, maar volg het wingen wel. :)

Voor zee met deinig is het wel echt een oplossing denk ik!

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Ziet er echt heel leuk uit, ik ga het zeker een keer proberen.

Hoe diep moet het zijn voor wingfoilen?

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude »

Moet zeggen dat ik nu een jaar geleden de eerste keer proberen er niks mee kon en vond het zonde van mijn tijd. Maar deze zomer weer eens geprobeerd en dat ging verbazingwekkend goed (iets minder wind denk ik). Na 15 minuten vloog ik al. Daarnaast verbaasde het me dat het zo'n ander gevoel is met een boardje van 95 liter. Veel meer wavy waardoor je geneigd bent eerder wat bochtjes te draaien of turns te maken. Wilde in die eerste sessie eigenlijk ook al meteen jumps maken, maar het lukte me nog niet meteen om in de voetbanden te staan. Daarvoor is nog een goede sessie nodig. Later nog een keer gewing-ed in 8 - 10 knopen met een 6 meter. Met een beetje werken kreeg ik die ook wel aan de praat. Echt bizar want ik had gedacht dat het juist altijd veel wind nodig zou hebben.
Gewoon soms wat anders proberen en dan leer je altijd weer wat. Echt leuke ervaring en juist een heel ander gevoel dan het meer statische windfoilen (hoeft ook helemaal niet zo statisch te zijn).

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS »

Deze ouwe l#l is een nogal 'late adaptor' dus heel fijn dat er early adaptors zijn die hun ervaring hier delen! Begon al te vrezen dat zodra ik te oud word (nog lang niet hoor) voor Wijk aan Zee mijn windsurfpensioen zou bestaan uit een slalomset op t Uitgeestermeer (no offence) … dan ziet t wingfoilen er veel leuker uit! Ik volg t met belangstelling en zie mezelf ook wel een wingfoil setje aanschaffen.

Het klinkt alsof t wingfoilen mooi past in t gat tussen te weinig wind voor windsurfen maar teveel wind voor suppen. Klopt dat?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Zo zie ik het wel!
Ik heb vd week hier eerst gesupt met omstandigheden die echt nog prima waren, en toen het iets aantrok, kon ik met mijn 6m lekker vliegen.
Gisteren was het voor Suppen net iets te veel van het goede, maar hoppa, 4m erop en gaan met die wing :P

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Bij Leucate (meer) geprobeerd en tevens lang gekeken naar anderen, het kan mij niet bekoren eerlijk gezegd, snel 7.9 erop gezet en ouderwets gaan windsurfen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Smaken verschillen, ik heb datzelfde bij windsurfzeilen boven de 6m. :)

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Juist en die diversiteit maakt het toch ook mooi Jeroen :razz:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Zeker, het is ook geen kat of zo hoor.
Ik heb 9m zeilen gehad, maar vond het zwaar en log en ben eerst met foilen gaan kijken of ik wat kon met minder wind en toch kleine zeilen, maar dat was het voor mij toch niet helemaal en lijk hier wel mijn ding in te hebben gevonden.
aan de andere kant, het ziet er niet uit (beetje zoals Suppen waar ik ook gek op ben ook een soort golfsurfen voor beperkten lijkt :lol: ), gaat een stuk minder hard als slalomgear maar heb er erg veel lol in. Wel merk ik dat je er veel wenbaarder mee bent als met windsurfen en windsurffoilen.

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie »

Ik was het ook eens aan het bekijken als low wind optie ,normaal vaar ik tot 5.4 en 85 l als max op zee. Ik heb ook nog een slalom set liggen maar dat verveelt nogal snel , pakt best wat plaats in en heb er toch ook minstens 14 knopen wind voor nodig.
Deze maandag al mijn moed bij elkaar geraapt en bij Natural high (jaja het hoofdkwartier van de darkside) een les geboekt.
Met bibberende handen die pomp vast genomen en pompen maar. Op land werd er effe geoefend met de wing en het voelde gelijk goed aan, eenmaal in het water kon ik na 20 minuten vliegen met belachelijk weinig wind (10-12 knopen).
Het oogde waarschijnlijk nog niet heel stabiel maar ik had er wel lol in.
Het trucje zit m vooral in het aan pompen van de foil.
Bij het windsurf foilen had ik altijd dat net niet gevoel. Wingen is super op vlak of choppy water.
Het gaf mij het gevoel van dikke pow te rijden met snowboard.
Kort samengevat : ik vind dit een volwaardig low wind alternatief. Als je al wat foil ervaring hebt (ik windsurf foil soms) dan ben je er mijn inziens snel mee weg.
Voor wie eens wil proberen , die kerel van de Natural high geeft prima les
Deze gebruikers waarderen Teekidiezie voor dit bericht (totaal 2):
JeroensurfIlja85

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Gister morgen gesupt en aan het eind vd dag stond er een licht briesje bij een spiegelgladde baai omdat de swell ff langzaam is uitgedoofd.
Het plan was met de 6m een beetje heen en weer te dobberen en gijpjes te oefenen, want dat is nog steeds meer zwemmen als staan en er waren geen witte kopjes of iets op het water.
En toch iets verder in de baai een vlaag, ff pompen en gaan!
Uiteindelijk het grootste deel van de tijd gevlogen en mede dankzij wat vlakker water ook weer meer gevoel voor het effectief door windgaten heen pompen. Op het vlakke gingen de gijpen ook beter, nog niet vliegend (ja 1 per ongeluk), maar sta nu ongeveer de helft. :)
Maandag verwachten ze weer wind en dan weer lekker klooien.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

We hebben vd week wat wind en golven gehad :)
Eerst kwam de wind die geleidelijk aantrok en redelijk vlak water veranderde in borsthoge deining. Er zo in groeiende kan ik du met voldoende porrr in mijn wing prima starten. Bij stevige deining is het echt de truck om je van je knieen je door de wing omhoog te laten trekken en dan gaat het redelijk vanzelf. Gelukkig maar want met veel deining pleur ik er elke gijp nog in :lol:

De dag erna een dagje 2.5/3.5m sideshore met 5.3+104l weer waarbij ik het eerste uur echt weer ff moest wennen aan hoeveel power je wel niet nodig hebt met windsurfen om op gang te komen :silent: Eenmaal gewend was het echt heel erg lekker, en toch: de swell was hoog en liep heel erg lang door voordat die surfbaar was met een windsurfset en dan ga je toch fantaseren hoeveel turns je al niet had kunnen maken met een foil en wing :crazy:
Aan de andere kant, het gevoel van een dikke bottom turn en vol tegen de lip aan smacken blijft toch wel onbetaalbaar.

In de loop vd dag nam de wind af dus eerst nog lekker gesupt, maar omdat het bleef jeuken en er nog maar 2m stond met de wing naar buiten gezwommen/gedobberd tot het diep genoeg was en er even een gaatje was om snel op mijn board te springen. Vliegend hoogte pakken en daarna stukken deining opgepakt. Nou hoelang kun je de deining zo afsurfen....honderden meters aaneen :mrgreen: Verslavend!
Gisteren en vandaag ook weer ff gewingd in de golven: gijpen gaat nog steeds niet als het niet vlak is, maar starten word steeds gemakkelijker (in 2.5week!) en swell afsurfen tot vlak voordat het gaat breken ook.
Hooked!

Gelukkig/helaas vermaakt de Missus zich prima zelf als ik in het water aan het spelen ben, 2min ff klijken om wat te schieten met haar telefoon gaat nog, maar langer zit er niet in, dus echte actie foto,s laten nog op zich wachten.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht (totaal 5):
NelisRon GijzenSpike_BIlja85Werner.M

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Eigenlijk ben je nu dus een soort kiter maar dan zonder lijnen. :P
Heb je ook al een boxershort over je wetsuit, of komt dat nog? :+ :evil: :whip:

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik ben wel benieuwd hoe het wingfoilen gaat bevallen op de kleine en rommelige golven bij Wijk aan Zee. Heb het idee dat je het dan meer van de kracht van de wing moet hebben om te gaan vliegen, omdat de golf minder te bieden heeft.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Ilja85 schreef: za okt 24, 2020 11:20 am Eigenlijk ben je nu dus een soort kiter maar dan zonder lijnen. :P
Heb je ook al een boxershort over je wetsuit, of komt dat nog? :+ :evil: :whip:

:lol: :lol: Zo voelt het wel ja als je aan het pompen bent :silent:
Een short over mn pak..nog niet maar wie weet in de toekomst!

Ron Gijzen schreef: za okt 24, 2020 5:00 pm Ik ben wel benieuwd hoe het wingfoilen gaat bevallen op de kleine en rommelige golven bij Wijk aan Zee. Heb het idee dat je het dan meer van de kracht van de wing moet hebben om te gaan vliegen, omdat de golf minder te bieden heeft.
Als ik Robert en zo zie gaan dan lijkt dat prima te lukken, maar het e.a zal ook afhangen van de grote van je foil en hoe goed je pompt op de golf.
Als ik ze net als met een 14ft Sup raceboard kan pakken of iets daarvoor ben ik tevreden!

Plaats reactie