Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Neil Pryde Glide Wind foil

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; PD Slalom 125 v2 GET; Freeks 4.0->5.2; Loftsails SB 7.8 8.5

Neil Pryde Glide Wind foil

Bericht door theArthurrrr »

Ligt er bij m'n lokale windsurf shop een Neil Pryde Glide Wind foil.
Volgens mij is dat precies de foil die ik zoek, niet te duur en redelijk gemakkelijk te varen.
Iemand hier al ervaringen mee?

ps. De dingen die je aan wilt schaffen als het lang niet waait...........................

https://www.neilpryde.com/collections/f ... glide-wind

Afbeelding

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Re: Neil Pryde Glide Wind foil

Bericht door Flowmaster »

OMG, he went to the dark side....almost that is.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Ze lijken het in de markt te zetten als echte beginners foil, dus kans dat je er snel op uitgekeken bent.
Niet te bang zijn voor een wat meer performance foil, zo moeilijk is het echt niet te leren.
Heb zelf een NP Flight AL, ook redelijk budget maar wel een hele leuke allround foil.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; PD Slalom 125 v2 GET; Freeks 4.0->5.2; Loftsails SB 7.8 8.5

Rop schreef: zo apr 21, 2019 1:26 am Ze lijken het in de markt te zetten als echte beginners foil, dus kans dat je er snel op uitgekeken bent.
Niet te bang zijn voor een wat meer performance foil, zo moeilijk is het echt niet te leren.
Beginners foil is leuk genoeg voor me denk ik. Wil gewoon wat doen als ik niet gewoon kan varen. Foilen zal toch nooit m'n hoofd ding worden.

menno88
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Van alles

Bericht door menno88 »

Zou hem niet kopen met de powerbox adapter. Komt behoorlijk veel kracht op die foil te staan.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

menno88 schreef: ma apr 22, 2019 9:41 am Zou hem niet kopen met de powerbox adapter. Komt behoorlijk veel kracht op die foil te staan.
Ik zou hem zelf ook niet in een powerbox durven varen, maar er zit ook een deep tuttle adapter bij.
De meeste kracht wordt bij de powerbox adapter denk ik sowieso door de horizontale plaat opgevangen.

Afbeelding

menno88
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Van alles

Bericht door menno88 »

De kracht word grotendeels opgevangen door de loadplate. Maar de foil zit bij powerbox maar vast met een schroef en dat laminaat rond de schroef is meestal niet zo dik. De foil ziet er verder wel goed uit van wat ik in de winkel heb gezien.
Als je de foil vandaag koopt kun je hem eind van de dag nog testen 😜

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP »

Test in het Frans;

https://www.youtube.com/watch?v=johAQ03kDL4

Looks fun.......

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP »

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

Ik kan de Franse uitleg niet volgen, maar als we idd veilig op een 100 ltr FSW of medium freemove/freeride boardje veilig kunnen foilen kan het grote board en grote zeil er uit... Dat scheelt een heel stuk surf spullen meenemen! :cheer: Ik weet dat bv JP waarschuwd dat in huidige 2019 planken met een powerbox geen foil mag worden gevaren ivm de te grote krachten. Dus geen garantie. Http://jp-australia.com/2019/blog/no-foil-for-powerbox/

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP »

Het is het risico waard denk ik.

Huidige setup ; 1 FSW 100 liter + wave zeilen
Voeg daar de foil aan toe en je kunt de hele windrange aan.
Alles op 1 giek , 3 masten ,4 zeilen en 1 board.

Wil je een traditionele lichtweer set up komt daar een freerider , groter zeil , grotere giek en mast bij + bijhorende vin. Zelf 2de hands zit je op een bedrag dat de foil ver overstijgt denk ik.

Dan is de prijs van de foil heel gunstig en het risico op board breuk neem ik erbij.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Ben enorm voorstander van het 1 board 1 vin 1 foil concept, maar zie dat met powerbox niet echt gebeuren.. een tweede om over na te denken is dat een breder board een stuk stabieler is in de lucht, dus dat voor leren een 80+br of zelfs een dedicated board echt wel fijn is. Daarna een freestyleboard + foil lijkt me super, een fsw of waveboard dan weer een stuk minder, omdat je door het minimale volume onder de achterste voet de foil een stuk minder goed kan pompen.

Voor de rest zou ik de Glide wind graag een keer proberen!

radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bericht door radical roodje »

De Neil pryde gilde wind foil heeft ook mijn interesse gekregen omdat deze met een powerbox gevaren kan worden.
Ik heb nog een 2009 tabou rocket gt 145 l die ik hier zou kunnen gebruiken en die tegen een stootje kan en niet erg is als ik iets beschadig tijdens het leren foilen.
Ik vraag mij af of dit board hiervoor geschikt is gezien deze wel aan de zware kant is.

Ook vraag ik mij af of foilen voor zware surfer ikzelf 104 kg de oplossing is voor meer tow op dagen dat je met je 135 liter en 9+ zeil niet kan planeren.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

radical roodje schreef: zo okt 18, 2020 8:39 am De Neil pryde gilde wind foil heeft ook mijn interesse gekregen omdat deze met een powerbox gevaren kan worden.
Ik heb nog een 2009 tabou rocket gt 145 l die ik hier zou kunnen gebruiken en die tegen een stootje kan en niet erg is als ik iets beschadig tijdens het leren foilen.
Ik vraag mij af of dit board hiervoor geschikt is gezien deze wel aan de zware kant is.

Ook vraag ik mij af of foilen voor zware surfer ikzelf 104 kg de oplossing is voor meer tow op dagen dat je met je 135 liter en 9+ zeil niet kan planeren.
Voor foilen met een freeride zeiltje zou je board in principe prima zijn, ik denk alleen niet dat je ermee bereikt wat je wilt bereiken.

Om te beginnen, je wilt varen als je met 9+ zeil niet kan planeren. Voor foilen, zeker in het begin, zal je 1.5-2m kleiner kunnen pakken dan voor vin, mits de componenten van je setup samen kloppen en de afstelling goed is. Aangenomen dat je het goede materiaal hebt, en je trim goed is, zal je dus op een dag dat je met 9+m zeil (zeg 9.5) niet kan planeren minstens een 7.5 nodig hebben. Ik zeg minstens, want als je met een 9.5 niet kan varen, maar met een 10m ook niet, zal je waarschijnlijk groter moeten, wat in de praktijk betekend dat je met 9m zou willen gaan foilen als je niet met 9m met vin kan varen.

Om met een 9m lekker te foilen wil je een high aspect foil (lees racefoil of snelle freeracer) en board van minimaal 90 breed met 85+ breedte in de tail ter hoogte van de finbox. Ook is een carbon foil met jouw gewicht bijna een must, de flex in een alu mast (of goedkope carbon wat dat betreft) onder jouw gewicht maakt dat de foil een stuk lastiger te controleren zal zijn.

Dus, je idee is leuk, maar beide de glide wind (low aspect foil van relatief klein oppervlakte ~1200cm2, gemaakt om te spelen met wavezeilen en een klein board) en je board zijn niet geschikt om je doel te bereiken.

Een setup die zou doen wat je wilt bereiken is in de richting formula met bijvoorbeeld een lokefoil LK1 (of een volbloed racefoil a la Starboard IQfoil, Lokefoil Race, Moses W107 etc.) met performance high modulus mast. Ze hebben 2 carbon masten, een "normale", en de "performance" welke een stuk stijver is. Voor jouw gewicht zou ik zeker de performance nemen.

Een grotere wing bij de Glide nemen lijkt dan altijd voor veel mensen een goede optie, maar mijn ervaring is dat zo'n type foil het niet leuk vind gematcht te worden met zeilen boven de 6.5m, dus uiteindelijk zal je dan zeker in het begin kunnen varen als je ook 8.5 en vin kan pakken.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op zo okt 18, 2020 11:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP »

Als zware surfer zal je de small front wing willen vervangen door een medium of large, al denk ik dat de nieuwe medium slim wing ook zeker een optie kan zijn. De gewone small wing is geen light wind foil en heeft zeker wat wind nodig zeker als je het pompen nog niet onder de knie hebt.
Ik (80kg) heb in m'n Tabou 3s 106 en een Starboard freestyle board de 6mm opening voor de vinbout naar 8mm geboord en dat werkt al zou ik nu zeker voor de medum slim gaan ipv de small. De nieuwe Glide Wind mast is ook langer dan de originele versie denk ik. Met 100 kg zal een jumpje als je dat al wil wel meer kans op uitbreken geven maar bij mij so far so good. Breekt het dan breekt het.

Als startende foiler moet je vooral niet met weinig wind beginnen, ga het water op wanneer je met een gewone set zou kunnen planeren en pak een zeilmaat of 2 kleiner.

Flimpje van Tyson Poor -denk ook zo"n 80kg - met heel weinig wind, de NP Glide Wind met de medium slimm front wing en 5.1 zeil op een JP foil sup.

https://www.youtube.com/watch?v=fnIZZdxTdLo

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande post. Is je setup niet goed dan wordt het vloeken.

radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Bedankt voor de info. Ik zal deze info meenemen. De surfshop heeft een demo, deze kan ik uitproberen.

radical roodje
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Iemand ervaring met de neilpryde wind foil?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

radical roodje schreef: ma okt 19, 2020 6:15 pm Iemand ervaring met de neilpryde wind foil?
Ik heb de originele roze uitvoerig gebruikt, en de recente blauwe geprobeerd, evenals de glide wind. Heb ook ergens een review geschreven op dit forum, ff zoeken.

Plaats reactie