Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Werking van een Hydrofoil

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Pats70
Deur-surfer
Deur-surfer

Werking van een Hydrofoil

Bericht door Pats70 »

Kan iemand mij vertellen of een link posten hoe zo'n hydrofoil nu precies werkt?

Wat zijn de eigenschappen van een voorvleugel:
- Breedte, Diepte (Aspect ratio)
- Dikte van de vleugel en bolling erin (onder boven bolling)
- Vorm
- Flex?
- Hoek tov board en mast bijvoorbeeld
- Oppervlak (Is veel oppervlakte het enige wat lift geeft? Of ook de bolling/dikte van de vleugel, hoek, combinatie met achter blad etc?)

Achtervleugel
- Zelfde als hierboven natuurijk....

Mast en fuselage. Lengte is wat stabieler. Maar wat gebeurt er als je de mast im een 1m lange fuselage in het midden zet of meer naar voren...etc.

Zie ook plaatjes om de foil in een wat andere stand te krijgen....of het blad wat naar voren/achter te zetten zowel het voorste blad als de stabalizer.

Wellicht is er een foil maker in dit forum die dit eens wil posten? Of ervaren foilers die tuning van de foil begrijpen!

Waarom vraag ik dit?
Heb zelf een naish HA foil en windsurf foil. Verschil is duidelijk te voelen. Nu wil ik een foil board kopen. Dan zou je zeggen een Naish Hover (micro 131 bijvoorbeeld) Dat zou een perfect setje moeten zijn. Maar die Naish heeft een channel in het midden waar je de foil inzet. Die channel loopt ietsje anders tov na de rest van de bodem.
Betekent dat bijvoorbeeld dat die naish foil een naish board nodig heeft om perfect te werken. Ivm de hoek etc. Kan op ervaring van andere af gaan maar ik wil graag de werking begrijpen van zo'n ding.

Stel ik neem strakjes een slingshot wizard v3 115l Gaat die naishfoil dan wel optimaal werken? Of moet ik de mast wat tunen om de juiste hoek te krijgen. Of is dat enkel merkbaar bij takeoff of vliegen dat je board in een net wat andere hoek staat?

Qosmix
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Werking van een Hydrofoil

Bericht door Qosmix »

Seabreeze.com.au heeft een aardig actief Foiling Forum, daar is wel eea aan info te vinden;

https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Foiling

https://www.seabreeze.com.au/forums/Win ... er-limit--

Pats70
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Pats70 »

Thanks, dit is precies wat ik zoek. Die laatste link legt mooi de werking uit van de stabalizor, hoek en fuselage lengte.Eigenlijk best logisch wat ze zeggen :-)

Meer advies of ervaringen van tuning welkom natuurlijk.
Deze gebruikers waarderen Pats70 voor dit bericht:
Qosmix

Ilja85
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Wanneer je de hoek van je stabilizer veranderd, verander je de stand van je foil in equilibrium. Wanneer je dus je stab +1 graad maakt, zal je foil zijn equilibrium toestand bereiken onder een iets grotere hoek t.o.v horizontaal of in ieder geval daarheen willen sturen.

Daarmee verander je dus ook de hoek van je voorvleugel, wat meteen voor een flinke toename in lift zorgt.

Wanneer je een lange fuse gebruikt, mag je stabilizer kleiner zijn t.o.v, een kortere fuse en grotere stab omdat je arm groter is (kracht(lift door stab) x arm(lengte fuse, ofja positie stab) = moment).

Plaats reactie