Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Nelson Foils » za jan 26, 2019 1:37 pm

Zien er leuk uit , best wel indrukwekkend gamma !

Voor die prijs denk je twee keer na voor je een board verkracht dat je nog had liggen om te gaan foilen

Even een tegelzetter of loodgieter hier in de buurt zoeken om de site te vertalen ...

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr feb 01, 2019 12:51 am

Horue nieuw.JPG
Lijkt wel een met zacht materiaal gecoate wing? ..... ben benieuwd!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » vr feb 01, 2019 8:29 am

Ik kan me voorstellen dat als je geen extreme snelheden nastreeft die tips en zo helemaal niet zo knijterstijf en scherp hoeven te zijn.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr feb 01, 2019 3:21 pm

Zo te zien gaan ze echt zoiets maken... zag dat ze nu hadden laten vallen dat dit het probleem van "no-foil" zones zou oplossen bij drukke gebieden dus het zal wel echt een flex-tip foil / wing worden.

Goeie ontwikkeling vind ik...maakt het een stuk minder eng om een foil loopje te springen of iets waarbij je mogelijk een oor kwijt raakt. :D
horue.jpg

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za feb 02, 2019 3:03 pm

To surf or not to surf schreef:
vr feb 01, 2019 3:21 pm
Zo te zien gaan ze echt zoiets maken... zag dat ze nu hadden laten vallen dat dit het probleem van "no-foil" zones zou oplossen bij drukke gebieden dus het zal wel echt een flex-tip foil / wing worden.

Goeie ontwikkeling vind ik...maakt het een stuk minder eng om een foil loopje te springen of iets waarbij je mogelijk een oor kwijt raakt. :D

horue.jpg
Dat zo iets mogelijk is met de stab geloof ik wel, die doet helemaal niet zo heel veel. Het verschil in power ga je wel voelen denk ik. Met de front wing naar mijn idee echt no go. Die moet echt wel heel stijf zijn, anders krijg je wiebels! Ik draai mn wings ook vast met alle kracht die ik kan zetten, ook maar een beetje speling is echt desastreus voor de stabiliteit. Kan dat met een “soft” front wing niet voorstellen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za feb 02, 2019 3:07 pm

WhiteofHeart schreef:
za feb 02, 2019 3:03 pm
To surf or not to surf schreef:
vr feb 01, 2019 3:21 pm

horue.jpg
Dat zo iets mogelijk is met de stab geloof ik wel, die doet helemaal niet zo heel veel. Het verschil in power ga je wel voelen denk ik. Met de front wing naar mijn idee echt no go. Die moet echt wel heel stijf zijn, anders krijg je wiebels! Ik draai mn wings ook vast met alle kracht die ik kan zetten, ook maar een beetje speling is echt desastreus voor de stabiliteit. Kan dat met een “soft” front wing niet voorstellen.
Volgens mij zit de oude carbon vleugel er nog steeds, alleen is deze gecoat met dat fluor flex laagje!

Eerst draaide ik mijn voorste vleugel ook best wel vast, alleen ik dacht later dat dat misschien wel die gescheurde fuselage heeft veroorzaakt.....dus nu zet ik het gewoon vast met ongeveer 6-8Nm... minimale van een m6 bout zegmaar. (moment is voor een 8.8 bout normaal 8-10Nm)

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma feb 18, 2019 10:11 am

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma feb 18, 2019 5:17 pm

watermonster schreef:
ma feb 18, 2019 10:11 am
Meerdere malen met vissen gedaan, niet zo heftig als het eruit ziet, alleen een gat in de neus van je board erbij..

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » di feb 19, 2019 4:15 pm

Jaws zal het ook wel nie meer zo fijn hebbe na die carbon-kennismaking.
Sterven ze alsnog uit door de opkomst van de foil. :+

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma feb 25, 2019 5:10 pm

Ga gaat ook in de foils…
GAFoils2019_WindsurfFoilMach1_by_ArnoUfen.jpg
GAFoils2019_WindsurfFoilMach1_by_ArnoUfen (3).jpg

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di feb 26, 2019 7:58 am

20 minuten aan Dorian, Kiran en Aaron McIntosh over racefoilen, materiaal en setup. (Nog een beetje wazig met de settings, maar ze zeggen een paar coole dingen) Ze hebben het ook over een nieuwe 900 starboard wing waarmee ze in 6 knopen vliegen maar die ze makkelijker kunnen houden in de topend, waarschijnlijk wordt dit de wing voor de olympische one design klasse die starboard wil gaan leveren. Daarbij hebben ze het over 9.0 glide voor de mannen en 8.0 glode voor de damens.

P.S. Die GA foil ziet er uit als een rebranded Moses, net als de Ghost Whisperer van Slingshot.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » wo mar 06, 2019 11:53 am

Horue komt nu ook met de XXLW... 1349cm^2 :wtf:

Naast andere zeiltjes is het zo tegenwoordig ook andere vleugels steken t.o.v de omstandigheden. :D

xxlw+1349.png
big wing horue.jpg
XXLW.jpg
https://www.horue.fr/spare-parts2/light ... bwzb-kmsjl

sjaakvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjaakvd » ma mar 11, 2019 9:21 am

121 cm is wel heel erg breed, de grootste mij bekende foil is de Gofoil Maliko met een breedte van 109 cm
Maar die is 2400 cm^2 en waarschijnlijk veel dikker.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma mar 11, 2019 12:16 pm

sjaakvd schreef:
ma mar 11, 2019 9:21 am
121 cm is wel heel erg breed, de grootste mij bekende foil is de Gofoil Maliko met een breedte van 109 cm
Maar die is 2400 cm^2 en waarschijnlijk veel dikker.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je voor een licht weer windfoil wing juist geen low aspect en dikke supachtige wing wilt hebben. De reden dat mijn 1200 en 1000 zo snel weg zijn zeker ook vergeleken met veel andere veel grotere vleugels is juist de high aspect / low drag shape. Ik denk dat horue precies het goede idee heeft gehad! Je set moet kunnen accelereren om te blijven vliegen, en met zo'n 2400cm2 gofoil maliko zit dat er echt niet in, een 121cm brede wing met 1350cm^2 is super highaspect en daardoor lowdrag met early lift. Zal je alleen wat harder moeten pompen, maar als je niet kan / wil pompen heeft een foil kopen toch geen zin.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mar 17, 2019 5:45 pm

The "spaceship" proto van JP.
@Rob Rock check die bodem!

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » zo mar 17, 2019 6:20 pm

Mooi filmpje uit het leven van Nico. Zo zie je maar, het is niet altijd rozengeur en manenschijn als pro! Ook bij 2 graden moet er getest worden.
En wat hij vind van het board.. dan moet je zelf maar even kijken allemaal
Mooi te zien dat er wel degelijk geexperimenteerd wordt met nieuwe protos

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 17, 2019 7:28 pm

Tja, zo zie je maar.
De conclusie na een sessie is natuurlijk teleurstellend. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Een board heeft veel meer testen/verschillende condities nodig om een goede beoordeling te kunnen maken.
Wat ik en JP hebben bedacht ligt wel in het verlengde van elkaar, maar als je alleen met heel weinig wind wil foilen, dan neem je gewoon een formula-achtig board met een vlakke bodem. Mijn insteek is veel breder. Speed en veel controle bij veel wind en met een knoop of 15 comfortabel foilen op een smaller board. Wat volgens mij de toekomst heeft.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 17, 2019 9:09 pm

De hoofd reden waarom Nico dit board niet waardeert is de diepe concaaf in het dek, waardoor gijpen problematisch wordt. Niet verwonderlijk overigens. Dit antwoord van hem is te vinden onder mijn reactie op zijn video. (wel leuk te lezen dat mijn video's hem niet vreemd zijn)

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » zo mar 17, 2019 9:29 pm

Heey rob, wat een gave filmpjes heb je op je youtube kanaal staan en wat een creativiteit en vernuft zit in je!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do mar 21, 2019 6:37 pm

Nieuw S2Maui foil racezeil is gereleased! ik heb de 9.9 op bestelling dus zal als die er is wat fototjes plaatsen ;). In de tussentijd ff zoeken naar een maatje met een auto waar een 550 mast in past hahah
Bijlagen
55495918_2008716369431224_353497837348061184_o.jpg
54432678_2008716099431251_6514890502364463104_o.jpg
54230573_2008716232764571_8614788747403198464_o.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr mar 22, 2019 6:54 pm

Filmpje van de nieuwe XXLW 1349cm vleugel, femto 86L en een 4m zeiltje.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » za apr 06, 2019 12:50 pm

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » ma apr 08, 2019 10:38 am

Begin van het filmpje mooie beelden van Wyatt Miller en zn single strap slingshot boardje... 8)
Daarna meer geneuzel van een kiter die het gaat proberen. :P

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 08, 2019 6:51 pm

En het gaat door met ontwikkelen, wat ik de laatste tijd gezien heb maar nog niet is genoemd hier ff op een rijtje:

- Fanatic komt ook eindelijk met een mooi product. Ik heb van t weekend de nieuwe kiteversies ervan gezien en die zagen er best wel mooi uit! (De H9 heb ik op gevaren op Tenerife en ben ik persoonlijk ook niet over te spreken)
- Neil Pryde komt met een nieuwe foil, grotere frontwing met frontwing en fuselage in 1, echte PWA afmetingen met voor de grootste frontwing van 1000cm2 ook 110+cm fuselage. Daarbij natuurlijk een nieuwe extralange mast.
- JP Komt met nieuwe boards, een grotere 91 versie (qua liters) en een 1m versie!
- De nieuwe Loké PWA foil is samen met de Phantom de enige foils van M40J carbon voor veel betere torsiestijfheid en flink minder flex dan alle andere merken.

Verder heb ik recentelijk de RRD Alu 120 kunnen proberen bij de kitefoilmeeting bij van den Berg, en eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, lateraal heel wiebelig, longitudinaal best wel fixed. Minder power dan ik had gedacht met de relatief kleine frontwing. Samengevat niet helemaal mijn foil.

Als laatste misschien wel grappig mede te delen, de kitemerken zitten met verbazing te kijken naar onze ontwikkeling naar de lange fuselages. De kiterace fuselages zijn juist de kleinste die er tussen zitten! Met Moses, F-One en Duotone (met windfoils onder Fanatic) dus nog niet echt overtuigd van het lange fuselage gebeuren.

Edit: plaatjes filmpjes en folders al te vinden op t internet maar was ff te lui t te koppelen ;)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr apr 12, 2019 10:21 am

Met het kijken van de PWA afgelopen paar dagen is me iets opgevallen, namelijk dat Balz op een freestyleboard met tuttlebox vaart! (Zie de foto’s hieronder) Zijn board is niet te koop, maar MB-Boards heeft wel de E-Style freestyle (of fswachtig)/foil convertible met dubbele US-tracks.

Voor mij is dit de ontwikkeling waar ik op heb zitten wachten, en ik denk voor de meesten het antwoord voor foilen! Met Balz z’n 92L zou ik (86kg) met een 4.8 vanaf ongeveer 10 knopen kunnen varen met de foil, tot een knoop of 18-20, vinnetje eronder en doorvaren tot 30 knopen! Met 1 board, 1 zeil, een vin en een foil! Voeg een 4m of 3.7 toe en je bent klaar tot 40-45 knopen.

Met de foil op weg naar een superminimale quiver met ultieme windrange dus! ;)
Bijlagen
0A766AA8-9421-42B9-836D-D85693EC3899.jpeg
B9A12874-2E59-4B54-A620-E4ECD658B0BD.jpeg
81892871-CF98-4F8B-9361-A33395B9945E.jpeg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr apr 12, 2019 12:28 pm

WhiteofHeart schreef:
vr apr 12, 2019 10:21 am
Met het kijken van de PWA afgelopen paar dagen is me iets opgevallen, namelijk dat Balz op een freestyleboard met tuttlebox vaart! (Zie de foto’s hieronder) Zijn board is niet te koop, maar MB-Boards heeft wel de E-Style freestyle (of fswachtig)/foil convertible met dubbele US-tracks.

Voor mij is dit de ontwikkeling waar ik op heb zitten wachten, en ik denk voor de meesten het antwoord voor foilen! Met Balz z’n 92L zou ik (86kg) met een 4.8 vanaf ongeveer 10 knopen kunnen varen met de foil, tot een knoop of 18-20, vinnetje eronder en doorvaren tot 30 knopen! Met 1 board, 1 zeil, een vin en een foil! Voeg een 4m of 3.7 toe en je bent klaar tot 40-45 knopen.

Met de foil op weg naar een superminimale quiver met ultieme windrange dus! ;)
Dat viel mij ook al op inderdaad.... 1 board in de auto voor 80% van de sessies, het klinkt als een droom. :lol:
Wave en zware chop vang je natuurlijk niet af met dit concept, vanaf windkracht 7 met zo'n tail varen is ook minder prettig. Het kan wel natuurlijk.

Opzich als het foilen met 1 strap gewoon werkt en dan ook voor de iets minder die-hard freestyle cracks, zou het een mooie optie kunnen zijn. Je hebt dan het probleem met de achterste voetband positie die anders is voor het foilen wel opgelost, komt aardig overeen.
Alleen de voorste straps beide in het midden? Balz kan natuurlijk ook wel ontzettend goed varen en kan op een oude keukendeur nog konos springen waarschijnlijk.

Sommige freestyle boardjes lijken wel op de laatste kleine foil boardjes, zeker met de laatste shapes met super dikke tails en lengtes richting de 200cm....

Patrick boards heeft nu bijv. ook een 98L freestyle shape (de AIR) met een lengte van 212cm.

Bij slingshot zijn Wyatt Miller en Jakob Muller ook al tijden te zien op een "klassieke" shape met 3 voetbanden, alleen waarschijnlijk is dat boardje nog wat korter. (geen specs bekend)
Jakob heeft echt een freestyleboard voetbanden setup met de voorste banden helemaal in het midden, maar Wyatt vaart dan weer met de voorste voetbanden ver uit elkaar.
jakob2.jpg
Wyatt miller geeft aan in zn interview dat hij 3 straps veeeeeel fijner vind en denkt dat de 4 strap setups een erfenis is van slalom / racers. https://www.windfoilzone.com/single-pos ... -SLINGSHOT

Alleen met foilen kun je ook nog een stuk kleiner gaan, met behoud van volume... dat 'voordeel' (als het een voordeel is) verlies je dan dus. Slingshot heeft de wizards, die nog wat korter zijn, Horue heeft de femto, de grootste 115L en 166cm lang...
Ik heb nog nooit zo kort gevaren dus ik weet niet of het een voordeel is t.o.v een 200-220cm lang board, misschien maakt het geen zak uit en is het alleen maar geinig om op te varen en meer niet.

Balz vaart ook op de MB-boards Pegasus van 175cm ( https://www.mb-boards.com/f/windsurf/pegasus.asp ) waarmee je dan vermoedelijk weer niet klassiek mee kunt freestylen vanwege het gebrek aan een neus, dus zou wel interessant zijn om te weten of hij dar board nog steeds prefereert of nu dat freestyle plankje goed zat vindt.
Laatst gewijzigd door Ilja85 op vr apr 12, 2019 1:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr apr 12, 2019 1:10 pm

Freestyleboards zijn met de dikke tails eigenlijk al best wel goede foilshapes in principe, je kan supervroeg in de voetbanden stappen en ze voelen compact. Enige euvel is de lengte, maar een 210 board doet voor de meesten echt niet af aan de ervaring.

Mijn ervaring met de enkele voetband achter is dat het geheel wat wiebeliger / minder locked wordt. Rechtdoor wil je dus eigenlijk alleen je grote teen in de voetband en de rest verder op de rand.

Ik moet zeggen dat ik mn voetbanden sowieso steeds minder echt “gebruik” ze zijn meer een makkelijke plek om mn voeten neer te zetten dan dat ze echt support geven gezien ze al 2 maanden nog in supergrote freestyle winterstand met schoentjes staan terwijl ik allaang op blote voeten vaar. Sta eigenlijk bijna altijd alleen nog maar met mn grote teen in de voorste voetband en raak de voetband dus verder niet echt aan, maar kan er tot mn enkel in verdwijnen en zit dan net vast genoeg voor de sprongen. Is ook superfijn bij de gijp want mn voet blijft echt nooit meer hangen hahaha.

Voor race eigenlijk hetzelfde verhaal, al staan de banden wel wat strakker. Mn voorste voet heb ik vaak meer naar voren gericht soort van achter de band staan en mn achterste voet juist met de hak naar voren gericht echt op de rand van mn board met mn grote teen in de band. (Upwind)

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr apr 12, 2019 7:50 pm

15121931.jpg

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » vr apr 12, 2019 10:49 pm

Balz op een freestyleboard met tuttlebox
Ik zou het wel eens willen uitproberen: een freestyle/kleine freeride vin onder m'n ex-kiteraceboard-nu-foilboard met deep-tuttlebox.

Alleen... ik kan wel van US naar slotbox. Maar van slotbox naar DT vind ik wel een lastige... Misschien eens kijken of ik een oude DT vin kan afzagen en de base van een sleuf kan voorzien zodat er een slotbox vinbase in past... Als t prima vaart zou t wel gaaf zijn en kan inderdaad misschien 1 biard weg..

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - NoveNove - Gun - Naish

Bericht door barth » vr apr 12, 2019 11:04 pm

Ik heb een us box wave vin omgeboxed naar tuttle, zodat deze onder mijn 93 ltr futura paste om ook op het veluwemeer te kunnen varen met een harde wind en wier, maar hem nog nooit er onder gevaren. Box zat prima.

Plaats reactie