Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Marco EB
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Troep zat

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door Marco EB » do aug 23, 2018 9:37 am

Leuk om je tips en trucs te lezen, fijn dat je de tijd hebt genomen om dit te delen.
Ben na 3 jaar twijfelen ook met foilen begonnen.
Ben simpel gestart, met een NP Alu en oude falcon 75.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » ma okt 01, 2018 9:33 pm

Geweldig dat je de tijd hebt genomen dit te schrijven!
Gaat mij wel helpen, omdat het wat twijfels over de juiste techniek weghaalt.

Vraagje.... je kunt volgens mij het gemak van lanceren beïnvloeden door de stabilizer vleugel naar voren te zetten, maar je kunt ook je mastvoet naar achter zetten.

Is er nog enig leidraad over wanneer je het een of het ander doet? :D

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di okt 02, 2018 9:57 am

To surf or not to surf schreef:
ma okt 01, 2018 9:33 pm
Geweldig dat je de tijd hebt genomen dit te schrijven!
Gaat mij wel helpen, omdat het wat twijfels over de juiste techniek weghaalt.

Vraagje.... je kunt volgens mij het gemak van lanceren beïnvloeden door de stabilizer vleugel naar voren te zetten, maar je kunt ook je mastvoet naar achter zetten.

Is er nog enig leidraad over wanneer je het een of het ander doet? :D
Ik zelf doe veel meer met mijn mastvoet dan stabilizer. Met de stabilizer stel ik de krachtverdeling over mijn voeten in en de mastvoet pas ik per zeil aan.

Je stab trim doet veel minder met vroeg vliegen dan je zou denken. Vergroot eerder de stabiliteit en schuift de power naar voren. Je mastvoet verschuiven doet dan wel weer een hoop, met naar achteren vroeg vliegen/speelsheid en naar voren stabiliteit en meer locked in power.

Go to rule of tumb: vaart het niet lekker (wordt ja alle kanten van het board afgesmeten, kan je je power niet kwijt, voelt je stance gewoon raar) en weet je het gewoon ff niet meer, schuif je mastvoet naar voren en dan doet ie het weer.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di okt 16, 2018 9:43 pm

Na 200+ sessies op de foil en een hoop bijleren was ik het op sommige punten niet meer helemaal eens met mijn originele stuk. Daarom een grote edit gedaan en het hele stuk geupdate naar hoe ik nu denk over alle aspecten van foilen! Hopelijk is het hele stuk nu wat samenhangender en makkelijker te lezen ;)

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » wo okt 17, 2018 9:43 pm

Na 5 sessies kan ik zeggen, heeft veel geholpen deze info en vooral ook jouw tip om meteen beide voetbanden te gebruiken.

Ik deed dat eerst ook niet omdat iedereen riep dat niet te doen... maar het was achteraf veel fijner om wel gewoon meteen in beide voetbanden te gaan staan. Dan heb je ook veel sneller "je plek" op het foilboard weer gevonden omdat die stance in ieder geval al vast ligt.. :) Ja, het gaat misschien de eerste 2-3 keer opstijgen verkeerd maar je went er supersnel aan.

En ik ben ook vrij snel met de trapeze aan de gang gegaan, alleen ik heb wel de touwtjes heeeeel kort gezet en een freestyle/wave trapeze gebruikt.
Door de trapeze te gebruiken kon ik me meer focussen op mijn gewicht naar voor en achter brengen om de foil op de juiste hoogte te houden in plaats van met het zeil te hannese, en leek het board minder te slingeren.

Maar dat zal een beetje verschillen van surfer tot surfer en ook het type zeil waarschijnlijk. :)

Plaats reactie