Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart »

eckerdt schreef:
ma jun 22, 2020 12:19 pm
Wat ik beetje mis in dit topic (of op het hele forum): een overzicht van beginnersfoils (nieuw en 2e hands). Nu ik zelf beetje ah oriënteren ben, merk ik dat het best lastig is en een flinke zoektocht. Welke foils passen bijv op een normale tuttlebox en hebben een loadplate? Wat is een leuk 2e hands alternatief? Wat is leuk als beginnersfoil maar ook nog leuk als gevorderde? Welke modellen moet je echt links laten liggen omdat deze inmiddels sterk achterhaald zijn?
Toen ik deze post heb geschreven heb ik ongeveer elke foil genoemd die destijds op de markt was. Ik had heel erg de ambitie om zoiets te maken als jij beschrijft, ook zeker omdat ik met bijna alles wat te koop is wel zelf heb gevaren. Jammergenoeg ga ik dat niet meer doen omdat ik over de loop van de laatste paar jaar steeds actiever ben geworden als teamrider bij een foilmerk. Ik ben sowieso gekleurd, maar als ik dan ook nog eens een merk of type afkeur wordt dat mij echt niet in dank afgenomen.

Los daarvan ga ik over een week of 2 als ik klaar ben met mijn studie voor dit jaar een versie 2 van deze post maken (want dat vind ik erg leuk om te doen, en ik heb het gevoel dat mensen daar best wel waarde aan zouden hechten), met een meer concreet stappenplan van hoe kies ik een foil die past bij mij, hoe kies ik een board, hoe weet ik van te voren of mijn foil en board samen gaan allemaal meer algemeen naar de karakteristieken van de foil en niet merk specifiek.

Dat terzijde, foils van <2018 zou ik links laten liggen. Een fuselage lengte (gemeten van voorkant frontwing tot achterkant backwing) van ~90cm lijkt goed te zijn voor bijna elke freerider, waver en weekend racer, en om in te stappen is een alu mast en romp met composiet vleugels de way to go.

Wat tweedehands betreft, ik zou eerder een instap windfoil kopen nieuw dan tweedehands voor het zelfde geld of zelfs meer. Mantafoils bied nu een goed budget alternatief (echt de beste value for money op de markt op dit moment), F-One gaat binnen een paar maanden een goede (al zeg ik het natuurlijk zelf) alu foil aanbieden die onderin het prijsklasse spectrum zit (we streven naar <1000€ nieuw). De F-One lage prijsklasse kitefoil (IC6 set) is de meest gekochte kitefoil ter wereld, en met een reden. Goedkoop, onverwoestbaar en modulair dus uitbreidbaar met carbon high end onderdelen. Een soortgelijk product komt dus voor windfoil (en wingfoil/surffoil!).

Natuurlijk zijn goede tweedehands wel te vinden, ik heb zelf gebruikte 2020 F-One's te koop staan, en als je een tweedehands starboard of lokefoil tegenkomt kan je je er ook geen buil aan vallen.
Deze gebruikers waarderen WhiteofHeart voor dit bericht (totaal 2):
JurriaanvdRon Gijzen

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Thx voor de info. Op basis van welke criteria zijn foils <2018 af te raden eigenlijk? Bij windsurfboards kun je grofweg voor beginners stellen dat alles < 2000 af te raden is omdat deze boards allemaal langer dan 2,5 meter zijn en/of korter dan 70 cm. Kun je zoiets ook vaststellen voor foils? Het lijkt nog alle kanten op te schieten (aspect ratio Frontwing maar ook lengte vd mast en fuselage verschillen enorm) ik heb nog geen duidelijke trend kunnen ontdekken in ieder geval.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer »

<2018 is een grove maat maar zonder merken af te vallen is dat de beste maat om te noemen, is denk ik wat bart ook bedoelt. Betekend niet dat alles voor 2018 slecht is maar de ontwikkeling van commercieel aantrekkelijke foils was toen net begonnen dus groot respect voor alle merken die gepioneert hebben in de foil wereld.

Zoals op marktplaats ook staat heb ik nu de mantafoils in de aanbieding (omdat ik ga verhuizen). Zeker een goede prijs-kwaliteit verhouding al zeg ik dat uiteraard met gekleurde mening zoals de meeste wel weten op dit forum, ik ben er oprecht enthousiast over. Ook deze is later uit te breiden of te upgraden op onderdeel niveau door de modulariteit. En de extra brede loadplate is een mooie feature die niet veel foils hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Deze gebruikers waarderen marcoleer voor dit bericht (totaal 2):
NelisRon Gijzen

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

marcoleer schreef:
ma jun 22, 2020 11:24 pm
<2018 is een grove maat maar zonder merken af te vallen is dat de beste maat om te noemen, is denk ik wat bart ook bedoelt. Betekend niet dat alles voor 2018 slecht is maar de ontwikkeling van commercieel aantrekkelijke foils was toen net begonnen dus groot respect voor alle merken die gepioneert hebben in de foil wereld.

Zoals op marktplaats ook staat heb ik nu de mantafoils in de aanbieding (omdat ik ga verhuizen). Zeker een goede prijs-kwaliteit verhouding al zeg ik dat uiteraard met gekleurde mening zoals de meeste wel weten op dit forum, ik ben er oprecht enthousiast over. Ook deze is later uit te breiden of te upgraden op onderdeel niveau door de modulariteit. En de extra brede loadplate is een mooie feature die niet veel foils hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Precies dit! Natuurlijk zijn er wel goede foils van <2018, maar als je ergens een grens wilt trekken is dat denk ik een goede, toen zat er echt nog heel veel ontwikkeling in. In 2019 zie je dat er duidelijker een scheiding in diciplines is ontstaan en dat veel merken toch wel naar elkaar toe zijn gaan trekken, in ieder geval binnen de dicipline (wave/freemove - grote vleugels, freestyle/freeride/freerace - lange smalle vleugels, race - lange fuselage, smalle vleugels).

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Misschien dat er geen merken hoeven te worden afgekraakt / afgevallen maar dat er misschien wel een paar merken en modellen genoemd kunnen worden die de moeite waard zijn. De Manta foil mono lijkt in ieder geval een goede allrounder te zijn (geen idee hoe groot de verschillen tussen de V1 , V2 en V3).

FlyingPeew
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP realworldwave, north ice, goya fringe, SMIK, Sunova, McTavish en Stewart Fknocker

Bericht door FlyingPeew »

Bij waterstarten zou ik wel schoentjes aanraden. Ligt beetje aan je board/positie van de foil en de foilmastlengte, maar tegen de achterkant van een wing schoppen kan je behoorlijk verwonden.
Ik heb bij mijn 1e windsurffoilsessie direct een 5mm schoentje doorgesneden. Ivm kkein zeil voir windkracht is waterstarten niet eenvoudig.
Daarna beter opgelet waar ik zelf trappelde. Ook geëxperimenteerd met andersom opstappen (voorste voet eerst).
En clew first. Nog geen idee wat het veiligst is.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jurriaanvd »

eckerdt schreef:
di jun 23, 2020 8:42 pm
Misschien dat er geen merken hoeven te worden afgekraakt / afgevallen maar dat er misschien wel een paar merken en modellen genoemd kunnen worden die de moeite waard zijn. De Manta foil mono lijkt in ieder geval een goede allrounder te zijn (geen idee hoe groot de verschillen tussen de V1 , V2 en V3).
Ik ga morgen proefvaren met Starboard foil freeride 150L en de Foil X 145L. Beide met de starboard supercruiser. de supercruiser schijnt een hele makkelijke foil te zijn

sgsdebruijn
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door sgsdebruijn »

Eerste sessie vandaag gehad, aangenaam verrast, best wat kunnen vliegen, 1 rak bijna het hele meer over (Poncon) maar ook wel aardig leeg gepompt en duikers gehad eindigend in een beetje verkoeling 😆 . Gestart met de Superfreak 7.0, vond dat niet super werken. Daarna overgestapt naar de KA Race 7.1 gaf al meer lift maar de wind kakte in.

Had wel regelmatig moeite om de foil te liften, op een gegeven moment de tenen omhoog in de voetbanden gaf een lift.
Zittrapeze beter verwisselen voor een heup, je gaat nu teveel buitenboord hangen, moet mezelf er iedere keer aan herinneren dat ik op ipv tegen het board moet staan.

Morgen nieuwe kansen, smaakt naar meer vliegen
Deze gebruikers waarderen sgsdebruijn voor dit bericht:
eckerdt

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Gistermiddag met 15 tot 19 knopen gevaren op zee... En ik had een 4.3 er op. Echt gek dat je dan gewoon kan varen! Nog niet met zoveel wind en klein zeil onderweg geweest. Trapeze probeer ik nu vaker gebruikt en merk dat ik het steeds meer vertrouwen krijg.
Les van de dag: windsurfen is oploeven en afvallen, foilen is lichaam naar voren/ achteren om je snelheid en lift te bepalen. Wat dan ff eng, als je een vlaag krijgt en omhoog gelift word dan je voor je gevoel ff downwind moet gaan (board vlak) om weer omlaag te gaan. Op zee met deze deining is foilen een soort 3D spelletje wat het nog extra leuk /interessant maakt.
Lessen: meer naar achteren hangen / veeel druk op achterste voet om los te komen. Durven te versnellen bij vlaag en de juiste hoeveelheid druk naar voren geven. Knieholtes "locken" om zo boven je board te blijven en een V te maken (lichaam tov tuig)
Ik vermoed dat een sessie op binnenwater dadelijk heel veel progressie laat zien 🤙😎

En ow ja.. Dat handvat op m'n plank onder op.. Geniaal 👏
RRD pocket rocket
RRD pocket rocket
Deze gebruikers waarderen Nelis voor dit bericht:
sgsdebruijn

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 »

@Nelis . Ziet er goed uit Nelis. Waar ben je wezen surfen op zee?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Dit was Petten

Plaats reactie