Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lokefoil LK1

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Lokefoil LK1

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 16, 2018 11:03 pm

OP DE KANT:

Je ziet gelijk dat deze foil een stuk meer race gericht is dan de oudere Envol. De mast is maar 7cm langer, maar omdat hij rechtop staat en niet onder een hoek is hij echt een stuk hoger. De mast heeft een veel scherpere leading edge en een heel ander profiel. De vleugels zijn duidelijk anders met een echte "gullwing" shape en een heel ander profiel. De vleugels en mast zijn vlijmscherp, waarbij de slalom en speed wing nog een stuk scherper zijn dan de lightwind wing. De lightwind wing is qua spanne maar net aan groter dan de slalomvleugel, maar heeft een stuk meer oppervlakte. De speed wing is echt klein.

De afwerking van de foil is goed, tot nu toe de mooiste carbon vleugels die ik heb gezien. Het plaatje wat om de tuttlebox heen zit heb ik een beetje bijgeschuurd omdat ik geen oneffenheden wil hebben in de bodem van mijn board, maar alles wat water raakt is netjes glad. De verbindingen tussen dit plaatje en de mast en de mast/fuselage zijn erg netjes. De fuselage is ook duidelijk smaller en puntiger dan die van de Envol. Wat het meest verbaast is het gewicht van het geheel. Hij is duidelijk lichter dan de oude loké (ongeveer de helft) en ik denk 1/3e van wat de pryde alu weegt. (EDIT: even getest en hij drijft echt) Daarbij is de foil stijf, maar dan ook echt knetterstijf. De vleugels zijn stijver dan ik had verwacht, is geen buiging in te krijgen. Dit is anders dan de vleugels van de Envol, die zijn vrij flexibel. Ik had verwacht dat de 1200 vleugel iets meer flex zou hebben voor pompen, maar dit is niet het geval, waarschijnlijk om de highend controle te verbeteren tegenover de Envol.

Ik heb vrij veel moeten schuren voordat hij in mn board paste, maar de megeleverde schroeven van loké zijn perfect. Er worden ook reserveschroefjes en shims voor de stab meegeleverd, deze zijn van hetzelfde plastic als de witte doppen voor op het dek.

De foto met de pryde alu is een vergelijking met de 1200 loké wing.

IN HET WATER:

Board: JP Hydrofoil 135L Pro, voetbanden achterin/buiten voor alle posities.

600 wing // 14-22 kts. // Mastvoet 130cm, - angle of attack op stab

Ik heb gisteren de kans gehad gelijk alledrie de wings te proberen. Mijn 7.0 is tijdelijk uit de running, dus de keuze viel tussen 5.7 of 8.6, waarna ik toch maar voor 8.6 heb gekozen. Toen ik later nog een keer naar buiten keek was het wel erg hard en zag ik iemand met 7.7 gewoon planeren. 600/speed wing eronder dus! Ik had verwacht dat deze vleugel een beest was om te controleren, dit viel me alles mee. Hij heeft duidelijk wat meer wind nodig, maar dat was in deze instantie prima. Ik had in het begin wel een beetje moeite met de stabiliteit, beide lateraal en longitudinaal, maar dat werd snel beter (even wennen). Ik probeerde te vroeg op te stijgen. Deze vleugel heeft snelheid nodig om stabiliteit te ontwikkelen. In de gijp is deze vleugel wat minder vergevingsgezind. Het is me maar 3x gelukt een gijp door te vliegen met deze vleugel gisteren, gewoonweg omdat hij op een gegeven moment uit de lucht komt bij een te lage snelheid. Dit uit de lucht vallen gebeurt bij de 600 en 850 wing trouwens heel geleidelijk. Vmax 2sec: 47,6, V500: 45,7 (eerste keer foil met GPS, dus heb geen referentie)

850 wing // 14-20kts // mastvoet 120cm, angle of attack standaard

Nadat ik mezelf helemaal uit elkaar had getrokken met 8.6 besloot ik voor licht te gaan en 4.8 op te tuigen en de mediumwing eronder te schroeven. Deze en de speedwing lijken vrij sterk op elkaar. Erg responsief/reactief, kan door een onervaren rider in moeilijke condities als "nerveus" worden ervaren, ik ben opgekruisd naar een punt 7km bovenwinds zonder mijn voorste hand te gebruiken. Wat is deze foil ontzettend stabiel. Bij foilouts is deze foil ook vrij vergevingsgezind. Je klapt niet gelijk met de neus naar beneden, maar de foil hersteld zichzelf weer voor een deel. Dit is een hele fijne ervaring, zo heb ik slechte gijpjes die met de Envol gedoemd waren in een crash te eindigen toch vliegend uit kunnen varen. Vmax 2sec: 42,6 V500: 41,3

1200 wing // 10-12 kts afnemend naar 6-10 kts // mastvoet 120cm, + angle of attack op stab.

Deze vleugel is echt bizar en heeft mij het meest verbaasd. Ik was met deze vleugel en 4.8 eerder weg dan vrienden van mij met 6.2 en 7.2 op andere foils. Eerst was de wind zo dat ik normaal gesproken 9.2 had opgetuigd voor slalom, daarna was de wind niet meer surfbaar, maar 4.8 en 1200 wing deden het nog. Deze vleugel maakt foilen echt een eitje. Hij is superstabiel alle kanten op, blijft vliegen letterlijk zonder snelheid (echt niet normaal) en is heel goed te pompen, ook in de lucht. Ik heb met deze vleugel zonder snelheid gijpjes ingezet, zonder snelheid afgemaakt en met pompen in de lucht gehouden tot de volgende vlaag. De 1200 vleugel is een stuk minder snel dan de 850 of 600 wing, maar dat is helemaal niet erg (nog steeds sneller dan de Envol). Het is een hele fijne wing om mee te cruisen of mee te beginnen. Enige aandachtspuntje is dat hij gelijk omhoog gaat, ook als je nog heel weinig snelheid hebt. Dit is voor een beginner misschien wat lastig, die kan zich beter passief in planee laten trekken voor de eerste meters. Laat je hierdoor niet afschrikken, want deze setup is verreweg de makkelijkste foil die ik ooit geprobeerd heb.

Algemeen besluit na eerste sessie:

Van alle foils die ik tot nu toe gevaren heb "glijd" deze foil het beste. Dit is een soort subjectief gevoel, maar wat ik hiermee bedoel is dat je niet voelt dat hij onder je board zit, heel weinig drag, helemaal stil en geen getril. Deze ervaring is met de 600 en 850 wing het sterkst, de 1200 wing geeft iets meer drag. Zodra je hoog genoeg vliegt, met de hoek in de mast volledig uit het water is dit gevoel het sterkst. De foil heeft het drukpunt vrij ver naar voren zitten, voor mijn gevoel nog verder naar voren dat de Envol, wat voor mij betekend dat ik binnekort mn voetbanden een gaatje of 2 naar voren ga schuiven. Ten opzichte van de envol is deze foil in zijn drukopbouw geleidelijker. Je druk verschuift met snelheid meer naar voren, waar dit met de envol vrij snel gebeurde, gebeurt dit met de LK1 meer lineair. De stabiliteit is extreem goed te noemen, maar anders (beter of slechter heb ik nog geen mening over, voor mij nu misschien iets beter, maar dat is subjectief) dan die van de envol. Waar de Envol uit zichzelf vooral op dezelfde hoogte wilde vliegen en je deze soort van door moest duwen om de hoogte te sturen is dit bij de LK1 wat gelijdelijker/reactiever. Je kan het zien als een balletje op een plankje, waarbij het balletje bij de LK1 op een recht plankje ligt en dus makkelijk verschuifd als je er tegenaan duwt, en bij de Envol het balletje nog even over een 'drempeltje' heen moet. Al deze effecten zijn met de 850 en 600 wing het sterkst.
Met de 850 en 600 vleugel is de foil echt een racebeest. Het is niet echt mogelijk langzaam te vliegen en de foil is erg reactief. Voor een beginner kunnen deze setups wat veel zijn door de hoge snelheid en de extreem snelle reactie op kleine correcties. Je kan het zien als de vergelijking tussen een slalom en freeraceboard. Ik vergelijk hier dan even de LK1 met de starboard GT (beide racefoils). De LK1 is het slalomboard, meer power, meer nervositeit, de GT is rustiger, voorspelbaarder, maar de LK1 voelt voor mij alsof er meer speedpotentiaal in zit.
Met de 1200 wing veranderd de foil compleet. Niet in algemeen gevoel, maar wel in wat ik hierboven beschrijf als het verschil tussen de GT en LK1. De foil wordt een stuk voorspelbaarder en gemakkelijker. De stabiliteit is bizar. Met de 1200 wing gebeurt alles nog geleidelijker. De versnelling is geleidelijker etc. Ik zou echter liever niet te overpowered zijn met de 1200 wing wegens de enorme lift die deze geeft. Dit is met de 850 en 600 wing geen probleem, ookal voelen deze misschien in eerste instantie krachtiger. Lift wordt bij de 1200 meer omgezet in hoogte (alsin vaarhoogte) waar deze bij de 850 en 600 meer wordt omgezet is snelheid.
Bijlagen
IMG_20180716_155433.jpg
IMG_20180716_143738.jpg
IMG_20180716_155733.jpg
IMG_20180716_143759.jpg
IMG_20180716_143840.jpg
IMG_20180716_143847.jpg
IMG_20180716_151139.jpg
IMG_20180716_143256.jpg
IMG_20180716_151655.jpg
IMG_20180716_143220.jpg
IMG_20180716_155416.jpg
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op wo jul 18, 2018 7:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Lokefoil LK1

Bericht door Jeroensurf » di jul 17, 2018 8:03 am

Het ziet er erg gaaf uit.
Ik ben benieuwd hoe groot het verschil in vaareigenschappen is met je vorige foil en de beter betaalbare modellen als Manta en NP Alu.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » di jul 17, 2018 4:23 pm

Ziet er heel mooi uit de nieuwe foil.
Ik heb net even 3 verschillende webcams van de Westeinder bekeken en meende even een foiler te zien, maar zo scherp zijn de beelden niet (+de spiegeling van het licht in het water).
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van het oudere model, die je al erg goed vond.
Als er op 1 en 2 september een leuke foil wind staat, dan kom ik ook naar de Westeinder! (ONKK)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo jul 18, 2018 8:04 am

Ik heb de post aangepast na mijn eerste ervaringen van gisteren!
Jeroensurf schreef:
di jul 17, 2018 8:03 am
Het ziet er erg gaaf uit.
Ik ben benieuwd hoe groot het verschil in vaareigenschappen is met je vorige foil en de beter betaalbare modellen als Manta en NP Alu.
Ik heb tot nu toe nog geen foil gevaren die 'slecht' was. De verschillen zitten hem meer in gevoel en in wat je zoekt. Als voorbeeld: Ik hou van power op mijn voorste voet bij foilen, dan vliegt voor mij de plank steadier en vind ik het gijpen makkelijker. Er zijn anderen (veelal slalommers) die dit juist niet fijn vinden en liever de power onder de achterste voet hebben zitten. Ik vind de Manta en pryde alu beide prima foils voor andere doelen dan de LK1. De manta is echt een freeridefoil, veel verstelbaarheidsmogelijkheid zodat hij onder elk board goed te varen is en goed aan te passen is op de stance van elke rider. Ik vind het een hele fijne foil met prima vaareigenschappen voor het beoogde doel. Hij is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie dan bijvoorbeeld de LK1 of starboard, dus voor racen vind ik hem wat minder geschikt. Voor freeride en om mee te beginnen dient hij echter zijn doel erg goed. De pryde alu is een freerace foil die vooral met meer wind tot zijn recht komt en altijd een heel controleerbare druk behoudt. De F-One en Slingshot hebben door de vorm van de voorste vleugel een grotere wendbaarheid, ze rollen makkelijker van links naar rechts en zijn erg leuk om mee te 'spelen', ook bijvoorbeeld in golven. Van deze twee foils heeft de Slingshot de druk verder naar voren en de F-One de druk wat verder achterop. Van al deze foils vind ik de afwerking van de F-One het mooist (ik denk stiekem het mooist wat ik tot nu toe gezien heb überhaupt) en een categorie hoger dan de rest van de Alu foils die ik heb geprobeerd, maar daar betaal je ook weer iets meer voor.

Qua vaareigenschappen past de LK1 van alle foils die ik tot nu toe heb getest denk ik het best bij mij, ookal moet ik zeggen dat ik nog even moet wennen aan de hoge snelheid en een wat langzamere foil helemaal niet erg vind om gewoon mee rond te varen ;).
Rob Rock schreef:
di jul 17, 2018 4:23 pm
Ziet er heel mooi uit de nieuwe foil.
Ik heb net even 3 verschillende webcams van de Westeinder bekeken en meende even een foiler te zien, maar zo scherp zijn de beelden niet (+de spiegeling van het licht in het water).
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van het oudere model, die je al erg goed vond.
Als er op 1 en 2 september een leuke foil wind staat, dan kom ik ook naar de Westeinder! (ONKK)
Misschien heb je mij wel gezien op het water, maar Luuk van Opzeeland, Jordy vonk, Adri Keet en nog een lid van de WSCA waren ook aan het foilen ;).
Ten opzichte van de Envol vind ik de LK1 echt anders en moeilijk te vergelijken. Ze dienen beide denk ik een ander doel. De LK1 is echt een racefoil met de 850 en 600 en valt eigenlijk niet te vergelijken. Met de 1200 wing lijkt de LK1 qua vaareigenschappen meer op de Envol, hij geeft alleen nog meer lift, heeft minder gevoel van drag en het controleren van de hoogte/sturen is wat geleidelijker. Ik heb de LK1 nog niet met mijn kleine boardje kunnen gebruiken, maar ik denk eigenlijk dat de Envol voor dit board misschien een betere match was door de wat lagere snelheid en iets minder lift / druk verder naar achteren, ik vond de Envol wat minder 'eng' wegens deze eigenschappen. Wel denk ik dat de LK1 in heftige vlagen zelfs met de 1200 wing beter te controleren is dan de Envol vanwege de geleidelijkere drukopbouw.
Ik ben ook bij het ONKK!

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » wo jul 18, 2018 2:11 pm

WhiteofHeart schreef:
wo jul 18, 2018 8:04 am
De manta is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie
Er zit ook tussen verschillende delen redelijk wat speling op de verbindingen.

De passing tussen de base en de box is zodanig dat er nooit geschuurd hoeft te worden aan het aluminium. Bij mijn board zitten hier tijdelijk vier, uit een PET flesje geknipte lagen kunststof tussen.
Tussen de base en de mast zitten nu aan elke kant twee lagen kunststof.

Met wat minder speling op de verbindingen voelt de Manta foil wat directer aan.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do jul 19, 2018 9:58 am

Jeroen T schreef:
wo jul 18, 2018 2:11 pm
WhiteofHeart schreef:
wo jul 18, 2018 8:04 am
De manta is echter wel duidelijk minder stijf en heeft meer torsie
Er zit ook tussen verschillende delen redelijk wat speling op de verbindingen.

De passing tussen de base en de box is zodanig dat er nooit geschuurd hoeft te worden aan het aluminium. Bij mijn board zitten hier tijdelijk vier, uit een PET flesje geknipte lagen kunststof tussen.
Tussen de base en de mast zitten nu aan elke kant twee lagen kunststof.

Met wat minder speling op de verbindingen voelt de Manta foil wat directer aan.
Ik vind de manta ook zeker geen slechte foil, hij is bestemd voor een ander doel dan een full carbon racefoil en doet dat prachtig. Voor freeride met de juiste maat zeil op een niet te breed board is de stijfheid/torsie ruim voldoende. Ik merk alleen onder een breed board met een groot zeil met te veel wind dat hij wat sneller minder controleerbaar wordt dan een starboard of deze LK1, helemaal terecht ook als je kijkt naar het verschil in prijs.

JeroeNed111
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral equipe 2 pd en ka slalom

Bericht door JeroeNed111 » vr jul 20, 2018 9:29 am

Met 135 liter en 85cm breed met hoe veel knopen zou je overstappen van 850 naar 1200 en visa versa ? En met wat voor zeilen?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr jul 20, 2018 11:22 pm

JeroeNed111 schreef:
vr jul 20, 2018 9:29 am
Met 135 liter en 85cm breed met hoe veel knopen zou je overstappen van 850 naar 1200 en visa versa ? En met wat voor zeilen?
Wel vroeg om dit te beantwoorden, misschien later een aanvulling, maar met de 1200 wing kan je grofweg een meter kleiner varen dan met de 850. Ik heb gisteren en vandaag in max 7 knopen mijn board de lucht in gepompt en kon in 5 knopen blijven vliegen met 8.6. mijn 7.0 is momenteel kapot, dus de keuze valt voor mij nu tussen 8.6 of 5.7 en dan is met lichtweer de keuze snel gemaakt ;). Ik had vandaag op een gegeven moment ook wel af en toe vlagen van een knoop of 10, toen had ik ook prima met 850 af gekund en waarschijnlijk harder gegaan. De 1200 vliegt erg goed door windgaten en zou ik dus pakken bij vlageriger weer. Mijn ervaring gisteren was dat toen ik met 850 wel erg vaak in de gaten uit de lucht begon te vallen / druk verloor ik met de 1200 wel druk kon houden.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo jul 22, 2018 10:28 pm

Na nog 3 sessies met de 1200 wing ben ik helemaal verliefd. Vandaag met 5.2 heerlijk kunnen vliegen terwijl mensen om me heen met 8.7/9.4 stonden te dobberen en anderen met foil / 7.0/6.2 ook niet weg konden komen. Mijn kleding bewoog niet eens in de wind en ik kon hem lospompen, sommige windgaten bewoog mijn haar niet eens. Als het windgat wat lang is kan ik met pompen de plank bijna eindeloos in de lucht houden. Met wat pompen had ik vaak voor de gijp voldoende snelheid om hem uit de gijp nog in de lucht te houden, echt bizar. Door de snelheid van de pompjes aan te passen kon ik de snelheid van het board verhogen, soms had ik het idee het zeil niet eens echt nodig te hebben. Later omgetuigd naar 8.6 omdat ik een beetje moe was van het pompen, aanplaneren ging gemakkelijker maar scheelde qua benodigde hoeveelheid wind bijna niks. In de heftigste windgaten was pompen ook nodig, en misschien wel lastiger met het grote zeil. Wel meer druk en gang als ik eenmaal in de lucht was bij een wat hardere vlaag (max 7-8 knopen).

Moet ik als disclaimer bij zetten dat na bijna een jaar ervaring en al geruim 150 sessies op de foil ik mijn pomptechniek erg goed heb getraind en dat dit waarschijnlijk voor een beginner niet haalbaar is.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate98+skate110, highwinds 60L speedboard, North+loft+arrow

Bericht door To surf or not to surf » wo okt 17, 2018 10:01 pm

Hier op de plas achter het huis is er altijd een kitefoilende duitser bezig, en soms als ik hem best hard voorbij zie speren bewegen de blaadjes in mijn achtertuin niet eens.

Afgelopen weekend gevraagd wat hij voor een wing gebruikt en dat was een..... 1200cm^2 .

De XLW van Horue is 971cm^2 en de XL 799cm^2 dus zo'n 1200 is echt enorm. :D

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do okt 18, 2018 10:30 am

Er komt nu voor mij een 1000 bij. Die zou even snel weg moeten zijn als de 1200, alleen een veel hogere eindsnelheid hebben. Behalve het oppervlakte is ook het profiel van belang, die XLW heeft een net wat dikker profiel dan de 1200 van Loké, en iets meer spring/is softer, wat het pompen zou moeten bevorderen.

Plaats reactie