Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Horue Tiny foilboards en foils

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Horue Tiny foilboards en foils

Bericht door WhiteofHeart » di okt 16, 2018 6:17 pm

ik gebruik zelf de unit 7.0, deze is nog net wat meer lowend gericht dan de turboGT die vanaf 7.0 2 cams heeft. naar mijn idee net een maatje te vroeg, die 7.0 singlecam is echt een droom! relatief heeft mijn 8.6 twincam turboGT veel minder power. het zeiltje van north vaart iemand hier op de plas mee. softcams en battententioners a la jaren 90 zeil, superdiepe buik en volgensmij goede pull. zelf niet mee gevaren, dus daar kan ik weinig over zeggen. blijven wel gekke plooien in zitten bij die van hem, hoe veel spanning die ook op de latten zet.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » di okt 16, 2018 9:32 pm

WhiteofHeart schreef:
di okt 16, 2018 6:17 pm
ik gebruik zelf de unit 7.0, deze is nog net wat meer lowend gericht dan de turboGT die vanaf 7.0 2 cams heeft. naar mijn idee net een maatje te vroeg, die 7.0 singlecam is echt een droom! relatief heeft mijn 8.6 twincam turboGT veel minder power. het zeiltje van north vaart iemand hier op de plas mee. softcams en battententioners a la jaren 90 zeil, superdiepe buik en volgensmij goede pull. zelf niet mee gevaren, dus daar kan ik weinig over zeggen. blijven wel gekke plooien in zitten bij die van hem, hoe veel spanning die ook op de latten zet.
https://www.severnesails.com/freeride-s ... verne-unit

Die kende ik nog niet! Ziet er interessant uit...3.9kg.. :thumbup:
Sluit wel mooier aan bij de rest van mijn zeilen en vaarstijl... :-)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di okt 16, 2018 9:47 pm

To surf or not to surf schreef:
di okt 16, 2018 9:32 pm
WhiteofHeart schreef:

de unit is de voorloper van de turbogt en vind ik in 7.0 eigenlijk een fijner zeil, hopen dat je die nog ergens kan vinden ;)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » di okt 16, 2018 10:59 pm

WhiteofHeart schreef:
di okt 16, 2018 9:47 pm
di okt 16, 2018 9:32 pm
WhiteofHeart schreef:

de unit is de voorloper van de turbogt en vind ik in 7.0 eigenlijk een fijner zeil, hopen dat je die nog ergens kan vinden ;)
Geloof dat die uitgestorven is... :problem:

Ehh... turbo GT en 1 camber verwijderen? Haha..
Probleem van dat soort zeilen is volgens mij dat je er veel te veel downhaul op moet zetten om een buik te creëren, en dan heel veel loose leach cadeau krijgt.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo okt 21, 2018 5:07 pm

XLW foil is binnen! Ben benieuwd!
K heb ook een 80% RDM 430 mastje gekocht met 46cm carbon verlenger, en mijn 430 point-7 100% mast verkocht. 8)

Nu nog een 7.0m turbo GT of Unit zeiltje en de set is voorlopig compleet.
20181021_163529.jpg
20181021_163342.jpg
Laatst gewijzigd door Ilja85 op zo okt 21, 2018 10:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo okt 21, 2018 8:57 pm

di okt 16, 2018 10:59 pm
Probleem van dat soort zeilen is volgens mij dat je er veel te veel downhaul op moet zetten om een buik te creëren, en dan heel veel loose leach cadeau krijgt.
Ik heb de 7.0 Turbo GT van 2018.
Inderdaad redelijk diepe buik en een beetje loose leech. Maar lang niet zo veel loose leech als wat ik bij race-zeilen zie.
Met wat minder downhaul nog steeds mooie bolling voorin en nog minder loose leech.
Zeil bevalt me prima. Licht, krachtig, makkelijke rotatie en makkelijk optuigen. Wel beetje prijzig.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma okt 22, 2018 11:09 am

Ron Gijzen schreef:
zo okt 21, 2018 8:57 pm
Inderdaad redelijk diepe buik en een beetje loose leech. Maar lang niet zo veel loose leech als wat ik bij race-zeilen zie.
Met wat minder downhaul nog steeds mooie bolling voorin en nog minder loose leech.
Zeil bevalt me prima. Licht, krachtig, makkelijke rotatie en makkelijk optuigen. Wel beetje prijzig.
Ik vind mijn turboGT twincam minder fijn dan mijn Unit singlecam. De turboGT wordt errug zwaar als je er weinig loose in trekt. naar mijn menig te zwaar/weinig loose bij een mooie buik, en een te vlak profiel bij een fijne loose/licht gevoel. Als hij lekker vaart haal ik er bijna geen hoogte uit, daarvoor moet ik hem heel zwaar trimmen. ik ga binnekort met een iets meer flextop mast proberen. (zoals ik ook doe in de unit, mijn mast neigt net iets meer naar flextop dan de originele severne mast, en ik vind het heerlijk)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do okt 25, 2018 1:03 am

WhiteofHeart schreef:
ma okt 22, 2018 11:09 am
Ron Gijzen schreef:
zo okt 21, 2018 8:57 pm
Ik vind mijn turboGT twincam minder fijn dan mijn Unit singlecam. De turboGT wordt errug zwaar als je er weinig loose in trekt. naar mijn menig te zwaar/weinig loose bij een mooie buik, en een te vlak profiel bij een fijne loose/licht gevoel. Als hij lekker vaart haal ik er bijna geen hoogte uit, daarvoor moet ik hem heel zwaar trimmen. ik ga binnekort met een iets meer flextop mast proberen. (zoals ik ook doe in de unit, mijn mast neigt net iets meer naar flextop dan de originele severne mast, en ik vind het heerlijk)
Maar een 8.6 is wel even andere koek dan een 7metertje, denk ik... das echt groot :)
Mijn 7.1 p7 was best prima maar mijn 7.8 was al echt groot en log terwijl maar .7 verschil.

Turbo GT op RDM lijkt opzich best een goede optie als 7.0... gewicht is netjes, mast lengte en giek ook en kan op RDM.

Speccies: 7.0 463 194 6 4.4 2 FIXED SEVERNE 430 RDM or SDM (supplied)

Verder zijn het vooral slalom of No-cam zeilen, maar dat ligt dan weer te dicht bij mijn 6.4 volt waarschijnlijk.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr okt 26, 2018 8:01 pm

Vandaag 05:00 opgestaan in Engeland, snel naar Nederland gecrosst door de file, 5min thuis om foil te pakken en het water op gegaan met de XLW wing.

Ja, dat werkt best goed die grote vleugel... minimaal windje nodig met 6.4. Zodra ik heel iets zeildruk had kon ik al in de voetbanden... best gek, met 5km/u in de voetbanden varen. Paar keer aan het zeil trekken, take-off en weg was je. :)

Ik kon met 6.4 het hele meer over varen en ook best netjes door de windwakken heen. Ofja, in ieder geval plekken waar ik niet weg kon komen maar wel doorheen kon foilen. :)

Merkte wel duidelijk dat toen het even wat harder ging waaien (15-20kts), ik meer moeite had deze wing in het water te houden. Ook met het zeil een beetje open gooien...
Kon ook aan mijn stabilizer trim liggen, want die had ik iets voorbij het midden staan en mastvoet stond ook in het midden. Later mastvoet voorin gezet en stabilizer iets voor het midden, alleen regen en daarna windstil...mogelijk brengt het wat.

Had wel wat zeildruk nodig met 6.4... soms stond ik nog op de foil maar had ik zo weinig zeildruk dat ik eigenlijk gewoon van het board viel. :+ Misschien dat dan een <5kg 7.0 camber zeiltje wel een uitkomst is. :-?

Andere mensen hadden 7.6-8.xx op staan, maar ik merkte nu dat ik wel echt sneller weg was en langer door kon varen.

Paar keer sprongetje geprobeerd en 1x de spullen in de lucht van me af gesmeten want ging best hoog ineens. :+
Laatst gewijzigd door Ilja85 op vr okt 26, 2018 11:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » vr okt 26, 2018 10:52 pm

Dat laatste herken ik wel.
Ik had een JP SUP waarmee je kan foilen in bestelling, maar tegen alle eerdere berichten in konden daar geen voetbanden op, dus afgelopen weekend een Naish Hoover crossover gekocht met Surffoil. Als ik wat meer gevaren heb ga ik een draadje er over aanmaken.
Woensdag op het Uitgeestermeer voor de eerste keer gebruikt en kon met mijn 93kg met een 6.1 grootste deel van de tijd vliegen waar de 75kg mannen met 7.0 surfde en spijt hadden dat ze geen 7.8 hadden gepakt.
Het enige nadeel is de korte 55cm mast (goed voor foilsuppen, maar niet voor windfoilen) waardoor de ruimte tussen chop raken en uit het water vliegen vrij krap was, maar er staat een langere in bestelling :)
Ik zal normaliter vooral op zee varen als het te weinig is ommet een waveboard te varen, maar was wel serieus onder de indruk vd low-end.
Misschien zondag maar weer, maar met een klein zeiltje. :)

Ben ik vd zomer of zo nog steeds zo enthausiast als nu dan komt er wellicht een dedicated windfoilset als jouw Horue of iets Naishachtigs, want dat is toch ook wel erg mooi spul.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr okt 26, 2018 11:31 pm

Jeroensurf schreef:
vr okt 26, 2018 10:52 pm
Dat laatste herken ik wel.
Ik had een JP SUP waarmee je kan foilen in bestelling, maar tegen alle eerdere berichten in konden daar geen voetbanden op, dus afgelopen weekend een Naish Hoover crossover gekocht met Surffoil. Als ik wat meer gevaren heb ga ik een draadje er over aanmaken.
Woensdag op het Uitgeestermeer voor de eerste keer gebruikt en kon met mijn 93kg met een 6.1 grootste deel van de tijd vliegen waar de 75kg mannen met 7.0 surfde en spijt hadden dat ze geen 7.8 hadden gepakt.
Het enige nadeel is de korte 55cm mast (goed voor foilsuppen, maar niet voor windfoilen) waardoor de ruimte tussen chop raken en uit het water vliegen vrij krap was, maar er staat een langere in bestelling :)
Ik zal normaliter vooral op zee varen als het te weinig is ommet een waveboard te varen, maar was wel serieus onder de indruk vd low-end.
Misschien zondag maar weer, maar met een klein zeiltje. :)

Ben ik vd zomer of zo nog steeds zo enthausiast als nu dan komt er wellicht een dedicated windfoilset als jouw Horue of iets Naishachtigs, want dat is toch ook wel erg mooi spul.
Kijk, ook aan de gang dus! Ik geloof dat die Naish foils ook echt snel weg komen...
Ik vind het voor de kak-dagen (die ik dus heel veel heb wanneer ik niet naar zee rij) wel een uitkomst...
Als het heel erg vlagerig en minimaal is loop je met een foil ook wel een beetje te klooie, maar het spul is wel een stuk lichter omdat je niet zo'n draak van een zeil nodig hebt.

Opzich is het ook heel mooi voor de zomer, als het lekker weer is met weinig wind. Had er veel mooie sessies mee kunnen varen dit jaar als ik het eerder had gehad. Dat moet op zee dan helemaal geweldig zijn denk ik, badgasten scalperen.. ;-)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr okt 26, 2018 11:34 pm

Mijn materiaal quiver is nu trouwens best simpel:

2x Mast: 4.00 RDM + 4.30 RDM + 46cm carbon RDM verlenger
1x Giek: 160-200 full carbon giek (wat oudere full carbon pryde giek 2.6kg)
5x Freestyle / wave zeiltjes: 6.4, 5.6, 4.7, 4.2, 3.7
3x board: Fanatic skate 98, Horue TIny foil 110, 85L waveboard (moet vervangen worden door 95 FSW)
Verder natuurlijk de foil met 2 wings en wat vinnekes.

Komt nog een licht <5kg 7.0-7.2 camber zeiltje bij...

Ja en nog een Highwinds speedboard 60L + 5.6 camber zeiltje, maar dat board is ooit gemaakt door mijn oom en meer een "nice to have". :)

De rest van de meuk staat in de verkoop. :9

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo okt 28, 2018 7:05 pm

Vandaag alweer gefoiled, met 5 graden! Gaat goed zo met de sessies... 8)

Condities: NO super vlagerig...vacuüm tot 20kts... een bende.

Gestart met 5.6 freestyle zeiltje, weinig loose, XLW wing, mast voorin, stabilizer in het midden.
Was erg lastig om hem beneden te houden en vooral in de vlagen. Had het gevoel dat ik een beetje te erg voorover moest hangen..

Trim actie 1:
Mastvoet weer in het midden gezet... al stukken beter. Het leek alsof ik meer voorover moet hangen om tegengewicht te geven met de mast voorin. Lijkt ook wel logisch aangezien het zeil dan verder achterover staat, maar strookt niet met de mastvoet-foil theorie. :-?
Trim actie 2:
Stabilizer zo ver mogelijk naar achter (dat lijkt neutraal te zijn bij Horue), en dat scheelde best veel... stukken minder zenuwachtig!
Trim actie 3:
Geswitched naar de LW wing en stabilizer in het midden... daarmee had ik echt vlagen nodig om weg te komen, en moest ik veeeel meer pompen. Ook was het stukken lastiger om door de windwakken en tussen de vlagen door te glijden.
Trim actie 4: Terug geswitched naar XLW wing + stabilizer in de achterste stand.
Zeiltje wat verder aangetrokken met wat meer loose leach... eigenlijk gewoon zoals normaal! :thumbup:

En toen was het echt best fijn varen.. :-)

Sprong gecrasht en ook sprong geland!
Foil gijp geprobeerd, en bij de eerste halverwege uitgegleden, board gekanteld en achterover net langs mijn foil gevallen... :silent: :eek:

Met een vd sprongen ook meteen twee andere surfers besmet met het foil-virus.. :lol: die gaan er nu ook een regelen.

Het geeft echt best veel vrijheid, zo'n foil. Je kunt gewoon ineens overal naartoe zolang je maar een beetje wind hebt omdat het zo ongelofelijk makkelijk hoogte loopt.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma okt 29, 2018 8:07 am

Was inderdaad lastig weer gisteren! Ik heb gevaren met 4.8 en een 850 kitewing bij Edam, was echt hopeloos door al het wier, wat verder naar buiten was het wel beter te doen, maar nog steeds elke 3 rakjes het water in om wier van de foil te halen..
Grappig dat je hem makkelijker laag houdt met de mastvoet naar het midden in plaats van voorin, ik heb soortgelijke dingen wel eerder gezien/gevoeld. Mijn huidige theorie erover is dat je dan zo ver achter de kracht staat dat het doseren lastig wordt, terwijl met de mastvoet wat verder naar achteren je weer wat meer bovenop de kracht van de foil staat!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » ma okt 29, 2018 9:06 am

WhiteofHeart schreef:
ma okt 29, 2018 8:07 am
Was inderdaad lastig weer gisteren! Ik heb gevaren met 4.8 en een 850 kitewing bij Edam, was echt hopeloos door al het wier, wat verder naar buiten was het wel beter te doen, maar nog steeds elke 3 rakjes het water in om wier van de foil te halen..
Grappig dat je hem makkelijker laag houdt met de mastvoet naar het midden in plaats van voorin, ik heb soortgelijke dingen wel eerder gezien/gevoeld. Mijn huidige theorie erover is dat je dan zo ver achter de kracht staat dat het doseren lastig wordt, terwijl met de mastvoet wat verder naar achteren je weer wat meer bovenop de kracht van de foil staat!
Misschien heeft t ook te maken met de zeilmaat .. :)

Zo, dat wier lijkt me vervelend... gelukkig hier zo goed als nooit last van. Heel af en toe een verdwaalde kluit maar verder blijft ie mooi schoon.

Mooi gijp instructie filmpje (en ook een turbo zeiltje trouwens :) ) :

En een Horue gijp-filmpje:

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » di okt 30, 2018 3:31 pm

Ennnn alweeeer gefoiled! Was wel best fris met 5 graden...maar goed te doen eigenlijk!

Na twee rakjes vond ik het best hard waaien en dus dacht ik `dan pak ik wel ff mijn skate 98`even ouderwets loopjes oefenen.

Nou, dat viel vies tegen, door het gefoil was ik het gevoel van normaal surfen kwijt!
Kwam amper weg, lag te zinken, had moeite met de balans en het kostte veeeeeel meer energie.
Was nog even bang dat ik terug moest zwemmend in de kou (schuin aflandig, eerste 100m geen wind).

Het verschil met dat stabiele korte foil boardje en het wegvliegen t.o.v aanplaneren van normaal windsurfen is echt bizar.
Het kost ZOVEEL minder energie en het gaat zoveel soepeler dan normaal surfen...
..vraag me serieus af of ik dat ooit nog ga doen beneden windkracht 6 op binnenwater. :lol:

Nouja..misschien 110L freestyleboardje kopen, zal ook wel helpen maar toch...ik ben helemaal verkocht.
Voor de mensen die twijfelen: DOEN! :lol:

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za nov 03, 2018 11:50 am

Lichtelijk minder euforische ontdekking gedaan, er zit een barst in de fuselage tussen de laatste insert van de voorste wing en het midden van de mast door het midden van de "naad".

Deze mast was net nieuw en alleen door mij 7x gebruikt en niks geks mee gebeurd... :-?

Met de hand kan ik de barst niet bewegen of torderen, maargoed het hoort niet natuurlijk.

K heb het verhaal al naar Horue gestuurd, hopelijk doen ze er wat aan. :whip:
20181103_103612.jpg
20181103_103639.jpg

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za nov 03, 2018 9:03 pm

Zo,n scheur ontdekken is wel heel erg vervelend.
Ik heb het idee dat Horue de fuselage (en ook andere onderdelen) in twee helften (hol) produceert en deze daarna verlijmd met eventueel nog een laagje carbon er overheen. Bij gelijke krachten aan beide zijden van de hoofdvleugel zou dit geen probleem zijn, maar bij springen komen er natuurlijk wel andere krachten bij kijken. Aan de andere kant laten ze in hun eigen filmpjes zien dat je er mee kan/mag springen.
Op you tube ben ik ook eens een filmpje tegen gekomen waarbij 1 surfer 2x een fuselage scheurde. (Ook de garantie fuselage scheurde.) Wel een ander merk.
Hoewel de schade op een kritiek punt is denk ik dat deze wel te repareren is door de scheur te lijmen en te omwikkelen met unidirectionaal carbon tape. Mocht Horue dit niet zien als garantie.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za nov 03, 2018 9:50 pm

Rob Rock schreef:
za nov 03, 2018 9:03 pm
Zo,n scheur ontdekken is wel heel erg vervelend.
Ik heb het idee dat Horue de fuselage (en ook andere onderdelen) in twee helften (hol) produceert en deze daarna verlijmd met eventueel nog een laagje carbon er overheen. Bij gelijke krachten aan beide zijden van de hoofdvleugel zou dit geen probleem zijn, maar bij springen komen er natuurlijk wel andere krachten bij kijken. Aan de andere kant laten ze in hun eigen filmpjes zien dat je er mee kan/mag springen.
Op you tube ben ik ook eens een filmpje tegen gekomen waarbij 1 surfer 2x een fuselage scheurde. (Ook de garantie fuselage scheurde.) Wel een ander merk.
Hoewel de schade op een kritiek punt is denk ik dat deze wel te repareren is door de scheur te lijmen en te omwikkelen met unidirectionaal carbon tape. Mocht Horue dit niet zien als garantie.
Ja, het ziet er zeker uit alsof ze uit twee delen aan elkaar gelijmd zijn alleen volgens mij is dat extra laagje achterwege gelaten....
De ene kant van t carbon staat ook een mm hoger dan de andere kant, en is verder onvervormbaar met de hand of door de wing te torderen, dus het kan ook nog een soort van spanning in het materiaal geweest zijn.

Ik heb er niet heel veel mee gesprongen, keer of 5 denk ik.
Geloof best dat er serieuze krachten op komen als die wing weer het water raakt, maar ik wilde ook specifiek dit merk omdat je dat er blijkbaar mee kon doen, haha! :mrgreen:

Zag dat ze nu ook de "Vini Air" hebben uitgebracht, met titanium erin... :+ die is nog duurder dan de full carbon (deze). Misschien wel om deze reden....

Mijn oom is board bouwer geweest en handig met carbon en pre-preg etc. dus ik krijg hem eventueel wel gefixed, alleen het was best duur spul en er zou 3 jaar garantie op moeten zitten omdat hij "indestructible" zou moeten zijn. Dus eerst maar eens afwachten wat ze gaan doen..

Wel jammer, want nou kan ik waarschijnlijk een hele poos niet foilen, want ze zijn daar niet super snel. Alhoewel die XLW wing er wel binnen een week was.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » zo nov 04, 2018 8:42 am

Balen Ilja!
Hopelijk lossen ze het snel en netjes op.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » zo nov 04, 2018 9:47 am

Rob Rock schreef:
za nov 03, 2018 9:03 pm
Dat filmpje was waarschijnlijk een Bic/Kerfoils foil.

Na het zien van dat filmpje had ik het tweedehandsje verstevigd, met 3 lagen extra carbon, voordat ik er mee gesurft had.
Het resultaat na twee sessies was dat de naad bij de tail open scheurde. Weer twee sessies later is de versteviging aan de voorkant en bij de tail doorgescheurd.

De mast en fuselage worden niet appart gemaakt maar in een keer in een mal rond een hardschuim kern. Doordat er geen overlap zit, waar de deling van de mal zit, krijg je daar een zwakke lijn.

Het scheuren van de naad komt volgens mij, niet door het springen, maar door het torderen van de romp.

Mijn reparatie heb ik getest door er eerst mee te springen. Daarna geen scheuren gevonden. Toen het water weer opgegaan en heen en weer geslingerd zoals bij golfrijden. Daarna zaten er weer scheuren in...

Bij die Bic foil is het zo dat er in feite rondom een verzwakking zit.
Het is beetje zoals papier dat geperforeerd is om makkelijk een net scheurrandje te maken.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 05, 2018 8:28 am

Lullig! Hopen dat ze je garantie geven, zou wel moeten gezien ze zeggen dat ie onverwoestbaar is, alleen misschien dat je niet de eerste eigenaar bent... Ik heb ook al genoeg spullen gesloopt, ook 2x precies dat gehad. Mijn foil was daar achteraf ook niet voor bedoelt dus heb coulance gehad (heel fijn), horue zegt echter dat je gewoon alles met die spullen moet kunnen doen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » ma nov 05, 2018 9:29 am

WhiteofHeart schreef:
ma nov 05, 2018 8:28 am
Lullig! Hopen dat ze je garantie geven, zou wel moeten gezien ze zeggen dat ie onverwoestbaar is, alleen misschien dat je niet de eerste eigenaar bent... Ik heb ook al genoeg spullen gesloopt, ook 2x precies dat gehad. Mijn foil was daar achteraf ook niet voor bedoelt dus heb coulance gehad (heel fijn), horue zegt echter dat je gewoon alles met die spullen moet kunnen doen.
Ja, schrik er ook een beetje van hoe snel dit kapot is gegaan.
De vorige eigenaar heeft afgesproken met Horue dat de garantie transferrable is voor de nieuwe mast...die dus nu stuk is.

Heb jij gewoon 2x dezelfde foil mast terug gekregen? En blijft het nu wel heel?
Het lijkt me een beetje een constructie dingetje, dus meer iets dat "vroeg of laat" toch weer gebeurd.. :(

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma nov 05, 2018 8:18 pm

Ze hebben nu de constructie veranderd, maar raden nog steeds springen (extreem) af ;). De horue is ervoor gemaakt en zou dus niet mogen breken. Om het zo te stellen, de gasten bij F-One waren zo blij met hoe wij de spullen misbruiken dat ze nu watertandend zitten te wachten op feedback over het materiaal, speciaal voor mij en mijn maat komen er nu (na wat soortgelijke problemen) verstevigde en aangepaste fuselages naar onze spec naar Nederland om te testen en mogelijk in de toekomst de huidige te vervangen in productie ;). Ik vind eigenlijk dat als je onverwoestbaarheid claimt dat je het op zo'n manier aan zou moeten pakken. Garantieclaims zonder morren aan nemen en gebruiken om het materiaal nog beter te maken.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » ma nov 05, 2018 8:25 pm

WhiteofHeart schreef:
ma nov 05, 2018 8:18 pm
Ze hebben nu de constructie veranderd, maar raden nog steeds springen (extreem) af ;). De horue is ervoor gemaakt en zou dus niet mogen breken. Om het zo te stellen, de gasten bij F-One waren zo blij met hoe wij de spullen misbruiken dat ze nu watertandend zitten te wachten op feedback over het materiaal, speciaal voor mij en mijn maat komen er nu (na wat soortgelijke problemen) verstevigde en aangepaste fuselages naar onze spec naar Nederland om te testen en mogelijk in de toekomst de huidige te vervangen in productie ;). Ik vind eigenlijk dat als je onverwoestbaarheid claimt dat je het op zo'n manier aan zou moeten pakken. Garantieclaims zonder morren aan nemen en gebruiken om het materiaal nog beter te maken.
Ja, volledig mee eens. Mooi dat ze zo omgaan met jullie feedback.... hopelijk doet Horue dat ook. :problem:
Op de site van Horue staat er ook bij dat er 3 jaar garantie op zit en dan met een sterretje `met registratie op de site`. Alleen dat registreren is dan nog niet in de lucht. :+

Nog geen reactie gehad na mn foto´s.. maar de maandag is in Frankrijk meestal nog een beetje extra weekend. :z (hoop ik)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » di nov 06, 2018 12:15 pm

Hier nog een interessante discussie op een frans forum, met plaatjes hoe het "oude" VINI model foil blijkbaar is gemaakt:

:eek: :9
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... hyVHNNdjVn
20170105_163608.jpg
20170105_163541.jpg
20170105_171705.jpg

Oude model, maar zal wel aardig overeen komen. Waarom maken ze dat onderste deel niet gewoon massief? :-?

Discussie garantie.
https://www.windsurfing33.com/forum/vie ... 2&t=105376

Ze hebben nu dus het AIR model gelanceerd, met titanium erin. Zou dat dan misschien een soort torsiestang zijn waar de inserts in zitten?
https://www.horue.fr/windfoil2/new-vini ... n5f3-4rr46

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di nov 06, 2018 1:21 pm

Waarom niet massief?
Omdat het duurder is en je ook dan in verschillende richtingen moet werken omdat er van verschillende kanten hoge krachten op staan.
Het is dus niet zo simpel als het lijkt met carbon.
Je kunt je volgens mij beter afvragen waarom ze de fusselage niet van alu maken. Gewichtsverschil is niet heel spannend en dat zou een goedkopere+ waarschijnlijk sterkere oplossing zijn.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » di nov 06, 2018 1:43 pm

di nov 06, 2018 12:15 pm
Hier nog een interessante discussie op een frans forum, met plaatjes hoe het "oude" VINI model foil blijkbaar is gemaakt:

:eek: :9

Oude model, maar zal wel aardig overeen komen. Waarom maken ze dat onderste deel niet gewoon massief? :-?

Discussie garantie.
https://www.windsurfing33.com/forum/vie ... 2&t=105376

Ze hebben nu dus het AIR model gelanceerd, met titanium erin. Zou dat dan misschien een soort torsiestang zijn waar de inserts in zitten?
https://www.horue.fr/windfoil2/new-vini ... n5f3-4rr46
Een holle of sandwich constructie zou zeker sterk genoeg kunnen zijn als je op de juiste manier construeert.
De Tuttle vinbout inserts zitten ook niet echt lekker verankerd aan het laminaat zo te zien.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » di nov 06, 2018 1:47 pm

Jeroensurf schreef:
di nov 06, 2018 1:21 pm
Waarom niet massief?
Omdat het duurder is en je ook dan in verschillende richtingen moet werken omdat er van verschillende kanten hoge krachten op staan.
Het is dus niet zo simpel als het lijkt met carbon.
Je kunt je volgens mij beter afvragen waarom ze de fusselage niet van alu maken. Gewichtsverschil is niet heel spannend en dat zou een goedkopere+ waarschijnlijk sterkere oplossing zijn.
Bij de "goedkopere" modellen zijn de fuselages ook van alu. :D

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di nov 06, 2018 6:14 pm

En gewicht! Schuim is lichter dan carbon. Je kan zeggen wat je wilt, maar de meeste carbon foils (Loké, F4, AFS etc) zijn zo gemaakt. Ik weet dat de Z Race een holle constructie heeft. Enige foil waar ik niet echt zeker over ben zijn de masten van starboard, die dingen zijn zo verrekte zwaar dat ze wel massief moeten zijn...

Plaats reactie