Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Horue Tiny foilboards en foils

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 TurboGT 8.1

Re: Horue Tiny foilboards en foils

Bericht door theArthurrrr » do mei 23, 2019 1:20 pm

To surf or not to surf schreef:
wo mei 22, 2019 6:34 pm
Omdat WhiteofHeart vertelde dat hij de laatste 25 sessies alleen maar 4.6 had gebruikt, heb ik na enige twijfel ook mijn 4.8 North Idol erop gezet icm de XLW wing en de stabilizer op de LW setting (3/4 lift) en de mastvoet maximaal achterin de rail.

Ik had dit zeiltje eigenlijk weer te koop gezet omdat hij in eerste instantie niet zo beviel en ik mijn severne freek 4.8 (met 5 latten ipv 4) fijner vond... met de freestyleplank.... maar met de foil is dit zeiltje fantastisch!!

Het pompt echt perfect aan en houdt mooi nog best veel kracht in de windwakken. Ook is het gijpen veel makkelijker omdat je hem zo gemakkelijk om kunt flippen. Het ophalen, of corrigeren, duckgijpjes, clew first, upwind en downwind varen, bochies carven en alles wat je doet gaat zo heerlijk licht. En het loopt ook gewoon best hard.
Ik kwam er dus sneller mee weg dan de mensen met 8.4m camber slalom setjes!
Kun je nagaan als je met 5.2 gaat varen!

Maar je beschrijft helemaal de reden waarom ik een foil overweeg.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » do mei 23, 2019 5:07 pm

theArthurrrr schreef:
do mei 23, 2019 1:20 pm
wo mei 22, 2019 6:34 pm
Omdat WhiteofHeart vertelde dat hij de laatste 25 sessies alleen maar 4.6 had gebruikt, heb ik na enige twijfel ook mijn 4.8 North Idol erop gezet icm de XLW wing en de stabilizer op de LW setting (3/4 lift) en de mastvoet maximaal achterin de rail.

Ik had dit zeiltje eigenlijk weer te koop gezet omdat hij in eerste instantie niet zo beviel en ik mijn severne freek 4.8 (met 5 latten ipv 4) fijner vond... met de freestyleplank.... maar met de foil is dit zeiltje fantastisch!!

Het pompt echt perfect aan en houdt mooi nog best veel kracht in de windwakken. Ook is het gijpen veel makkelijker omdat je hem zo gemakkelijk om kunt flippen. Het ophalen, of corrigeren, duckgijpjes, clew first, upwind en downwind varen, bochies carven en alles wat je doet gaat zo heerlijk licht. En het loopt ook gewoon best hard.
Ik kwam er dus sneller mee weg dan de mensen met 8.4m camber slalom setjes!
Kun je nagaan als je met 5.2 gaat varen!

Maar je beschrijft helemaal de reden waarom ik een foil overweeg.
Doen, het is super leuk! En je kunt iedere week surfen. 8)
Zeker met de kleine freeride setjes met kleine zeiltjes zoals Horue ze heeft is het big fun!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do mei 23, 2019 9:39 pm

Ik ben met 4.6 net iets eerder weg dan de gemiddelde slalommer met 8.6, loop hoger en beter de windwakken door. En dat met een 900 wing! De ervaring leert dat op een gegeven moment de zeilmaat of zelfs wingmaat niet meer zo dondersveel uitmaakt, vooral aanpomp techniek en een board dat past bij je zeil! Die tiny van to surf or not to surf is perfect voor de kleine zeiltjes, net als mijn huidige 105Lx180x73cm proto. Het goede board combineren met het kleine zeil scheelt zo veel in aanplaneren!

Er was vandaag een andere foiler op de plas, die het combineren van de set op de juiste manier duidelijk nog niet helemaal begreep, zijn plank was te groot voor zn wing en zn wing te langzaam voor zn zeil. Hij was met een 1800 wing en 8.6 later weg en liep slechter door de windgaten dan ik met 900 en 4.6.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » vr mei 24, 2019 7:43 am

do mei 23, 2019 5:07 pm
Zeker met de kleine freeride setjes met kleine zeiltjes zoals Horue ze heeft is het big fun!
Ai ai ai,

Mijn vakantiegeld is gestort -> Browsed naar https://www.horue.fr/welcome-page :D

Ik moet me nog maar eens beter inlezen voordat ik iets aanschaf.
Een dedicated foil board icm klein zeil zou dus beter werken dan bijv. mijn Fanatic Blast 130 met foil en groot zeil?
Heb een 120 MOJO Tempo Pro (https://mojoboards.hu/tempo-pro) met foil box in bestelling staan, ik verwacht dat dit ook wel een goede combo is met een foil.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr mei 24, 2019 11:26 am

theArthurrrr schreef:
vr mei 24, 2019 7:43 am
Ai ai ai,

Mijn vakantiegeld is gestort -> Browsed naar https://www.horue.fr/welcome-page :D

Een dedicated foil board icm klein zeil zou dus beter werken dan bijv. mijn Fanatic Blast 130 met foil en groot zeil?
Heb een 120 MOJO Tempo Pro (https://mojoboards.hu/tempo-pro) met foil box in bestelling staan, ik verwacht dat dit ook wel een goede combo is met een foil.
Het zal vast wel vliegen, alleen kan zijn dat je achterste voet niet helemaal lekker staat t.o.v een "echt" foil board.
Een foilboard heeft vaak een wat efficiëntere "doorstart neus", zodat als je tegen het water butst de neus niet meteen hapt. En iets meer V + achterin wat meer volume.
En je zult er vrij snel achter komen dat het board ook wel 50cm korter mag. :-)

Maar om het te leren zal dat board ook wel werken!

Mojo boards.... die prijzen zijn wel interessant. Kende het niet!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr mei 24, 2019 4:41 pm

theArthurrrr schreef:
vr mei 24, 2019 7:43 am
Ai ai ai,

Die tempo pro zal t ook doen! Alleen wederom (heb dit advies al 36x gegeven onderhand), zorg dat de foil die je neemt genoeg power onder de voorste voet heeft! Voetbanden van een normaal board staan namelijk voor een freeride foil iets te ver naar voren.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » vr mei 24, 2019 7:28 pm

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo mei 26, 2019 11:04 pm

Was een beetje heel erg minimaal vandaag, had beter naar de grote plas kunnen gaan achteraf haha! (dit was bij de rotonde bij de Kraaijenbergse plassen)
Maar wel een leuk fillempie aan overgehouden :lol:

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma mei 27, 2019 6:12 pm

Je komt al verder dan ik op plat water. Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd niet echt aan het springen ben omdat ik ff geen zin heb het allemaal weer te slopen...

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » ma mei 27, 2019 10:26 pm

WhiteofHeart schreef:
ma mei 27, 2019 6:12 pm
Je komt al verder dan ik op plat water. Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd niet echt aan het springen ben omdat ik ff geen zin heb het allemaal weer te slopen...
Haha was wel een beetje een gare poging hoor, soort van last minute actie. :roll:
Deze deed ook geen pijn, heb er vorige week een paar gemaakt waardoor mijn hele linkerzij van mn lijf een week beurs was. :lol:

Het Horue spul lijkt t nu goed te houden! :cheer: Echt geniaal dat je zo'n ding zo'n eind de lucht in kunt poppen met 3bft en vlak water.
Bijlagen
Bek loop2.JPG

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za jul 13, 2019 8:28 pm

Still going strong met de Horue set. Alles gaat steeds beter en voel me erg vrij op de foil, ook bochtjes carven gaat top.
Foil-gijpjes gaan ook steeds beter.... mijn grootste fout was dat ik het zeil te lang dicht hield en dan ineens flipte zoals met normaal windsurfen. Dat lijkt niet goed te werken... Nu open ik hem gewoon geleidelijk met de bocht mee, switch vlug mn voeten heel-to-toe en flip dan het zeil.

Ben ook aan het oefenen met de voetenwissel na zeilflip, is ff wennen maar gaat eigenlijk ook prima.
Het zeil is een stuk lichter tijdens de flip dan met normaal windsurfen dus eigenlijk kun je beter gewoon ontspannen het zeil zichzelf om laten waaien als het ware.
Duckgijp op de foil lukt ook al aardig..

Speedloop tot nu toe steeds ergens downwind vol met mn bakkes tegen het water, hoofdpijn. :mrgreen:
Backloop heel eind rond maar uiteindelijk steeds nosefirst met mijn lijf parallel aan het water tegen het oppervlak kletsen, lastig om genoeg hoogte te krijgen en snel genoeg te draaien zonder golf.

Tuig nu eigenlijk alleen nog maar 4.8m Severne freek op in baggy trim met losse uithaler en vaar dan steeds met de XLW wing.
Met de LW als het 15kts of meer waait.
Wat meer werk om op de foil te blijven soms, maar het vaart heerlijk zo'n klein lappie!

Topspul vind ik het! Alhoewel ik geen vergelijk heb...
Kan niet wachten totdat ik mijn tweede boardje klaar heb, met enkele voetband achter! :cheer:

Plaats reactie