Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil racing - revolutie in het wedstrijdsurfen?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Windfoil racing - revolutie in het wedstrijdsurfen?

Bericht door Mark » ma mar 18, 2019 7:42 pm

Windfoiling wordt gepushed als de nieuwe discipline voor de 2024 Olympische spelen. Is er een revolutie gaande in het wedstrijdsurfen?

Afbeelding

Dit voorjaar zijn Kiran Badloe, Dorian van Rijsselberghe, Casper Bouman en Sil Hoekstra in Nieuw Zeeland aan het trainen in deze relatief nieuwe course racing discipline. Ze hebben ook meegedaan aan de New Zealand Windfoil Championships waarbij Kiran de overwinning gepakt heeft in een sterk veld. Dorian werd 5e, Casper 10e en Sil 12e.

Lees (en kijk) meer: https://www.windsurfing.nl/index.php/co ... rijdsurfen

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: Windfoil racing - revolutie in het wedstrijdsurfen?

Bericht door marcoleer » ma mar 18, 2019 7:50 pm

Windfoilen is absoluut een revolutie in het course racen. Je ziet alleen nu al dat het materiaal heel erg specifiek wordt. Lappen van 9 en 10 meter en boards als keukendeuren. Allemaal heel gaaf natuurlijk maar de vraag is of het allemaal zo extreem moet. Gelukkig zijn er al veel gesprekken gaande over limieten in afmetingen. Ik hoop dat de olympische klasse materialen ook geschikt worden voor het grotere publiek. Want laten we wel wezen, in omstandigheden dat men met 9m foilt kan je dat ook al doen met 7m, alleen lastiger om ermee in een groot veld up en downwind te gaan.

Dus ja, 100% dat foilen de toekomst is voor de olymposche klasse. Ik hoop dat we het goed zullen vormgeven

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » ma mar 18, 2019 7:58 pm

Klopt, je leest ook dat de PWA voor het Windfoil racen daarom materiaalbeperkingen oplegd, zoals max boardbreedte 91cm en max zeilmaat die 2020 nog verder verkleind gaat worden.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma mar 18, 2019 9:05 pm

Ik ben voor max zeilmaat 9m (of iets met max zeilmaten voor gewichtsklassen), max board 91breed, maar met toestemming voor formulaboards mits de tailbreedte niet meer is dan die van de 91 boards. (Zodat ze niet meer performance bieden persee maar wel gebruikt kunnen blijven worden door mensen die ze al hebben.)

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn » ma mar 18, 2019 10:01 pm

Ik zou er nog geen beperkingen opleggen, de ontwikkeling gaat nu nog zo hard dat het zonde is om nu al de board breedtes en de grote van de zeilen vast te gaan leggen. Te vroeg is mijn mening, laat ze nog maar even lekker experimenteren.

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil racing - revolutie in het wedstrijdsurfen?

Bericht door marcoleer » ma mar 18, 2019 10:04 pm

Martyn schreef:Ik zou er nog geen beperkingen opleggen, de ontwikkeling gaat nu nog zo hard dat het zonde is om nu al de board breedtes en de grote van de zeilen vast te gaan leggen. Te vroeg is mijn mening, laat ze nog maar even lekker experimenteren.
Je ziet wat het met formula heeft gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo mar 20, 2019 5:21 pm

Info uit de PWA update:

Foil
Foil will be run as a full individual discipline in 2019, with equivalent standards to slalom. Costa
Brava will be the first stand alone foil event, but there are a few aspects of foiling that will
change at all events for 2019.

Foil will use production equipment for the first time and competitors must register and use boards,
sails and foils from the PWA registered equipment lists in the same way they do for slalom. The
deadline for production foil equipment registration for manufacturers was 1st March 2019, and we
will publish lists of production equipment registered for foil soon.
Manufacturers of foils do not necessarily need to be members of the PWA to have their equipment
registered for 2019 and used on tour, but only brands in membership will be permitted branding on
boards and sails, as well as getting the other benefits of membership. If you are a foil manufacturer, or
a sailor with a new foil sponsor or supplier, and would like to know more about membership, then
please contact info@pwaworldtour.com.

For foil only events, sailors may register 1 board, 3 sails and 1 set of foils, comprising 1 mast, 2 fuselage
and 2 sets of wings (2 x front, 2 x back). These must come from either the PWA registered foil or
slalom equipment lists, and all foil components must come from the same manufacturer and be
designed to work together. No mix and match foils will be permitted. The board, sails and foil must be
registered at the first event of the year and will be used for the remainder of the year. Foil equipment
may not be used for slalom and only equipment from the PWA registered slalom production board
and sail lists may be used for slalom.

Looking ahead to 2020, after considerable communication with the industry and sailor committees,
equipment specifications have been decided for next year’s season. For 2020, equipment sizes will
remain the same for boards, with a max width of 91cm, but the maximum sail size will be reduced to a
maximum of 9m. The aim is to continue to reduce sails sizes incrementally, but without increasing
wind minimums, to stimulate development of rigs that work in lower wind strengths, to improve the
availability of rigs that can work in very light winds for the consumer, without the need for massive sails.

Zie: viewtopic.php?f=10&t=13901556&p=7427330#p7427330

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo mar 20, 2019 5:33 pm

De International Formula Windsurfing class heeft ook dit jaar een EK en WK in de Foil divisie.
EK: http://www.formulawindsurfing.org/nor/255
WK: http://www.formulawindsurfing.org/nor/256

Zij hanteren voor foil dezelfde board/zeil regels als bij Formula. Dus max 12.5m2 en 100,5cm breed (productieboards).

Bron: http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 566%5d.pdf

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » do mar 21, 2019 6:35 pm

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mar 22, 2019 4:47 pm

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » di apr 30, 2019 7:01 pm

Dit is wel heel snel gegaan, nog maar 18 deelnemers bij het WK Formula 2019: http://www.formulawindsurfing.org/

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo mei 01, 2019 9:48 am

Het einde van Formula no foil?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo mei 01, 2019 10:02 am

Mark schreef:
di apr 30, 2019 7:01 pm
Dit is wel heel snel gegaan, nog maar 18 deelnemers bij het WK Formula 2019: http://www.formulawindsurfing.org/
Verbaasd me eigenlijk niet echt. Zag het bij het NK ook al. Vooral een groep die al sinds 2000 wedstrijden vaarde, geen jonge gasten. De hoop was de Bic Techno en RS:X jeugd, maar die bleken de RS:X leuker te vinden dan Formula.
En dat begrijp ik wel. Eigenlijk viel het inzet bereik van Formula mij wat tegen bij wedstrijden. Ergens een windgat onder de 8 knopen en een wedstrijd werd afgelast. Met de RS:X wordt er dan gewoon door gevaren. Qua board en sensatie is de Formula zeker leuker dan de RS:X, maar qua wedstrijden wil je gewoon varen, en met de RS:X varen ze gewoon veel meer wedstrijden. Veel minder op de kant zitten.

Uiteindelijk kon je pas fatsoenlijk Formula wedstrijden varen als je al slalom wedstrijden kon varen.
Gaat Foil dat verbeteren? Ja, wind bereik wordt iets groter. Maar kijk naar het NK Course-race afgelopen weekend. Geen geldige race voor de foils. 3 geldige wedstrijden voor de raceboards/RS:X/Techno.

Hoe suf en langzaam die oude 380cm raceboards ook zijn/lijken. Eigenlijk is het nog steeds de beste aanvulling naast slalom. Niet genoeg wind voor slalom: Raceboard, dat kan altijd. Foil? Ja, dat was tof geweest als lichtweer alternatief voor 9.0+/85cm slalom. Gewoon met een 8.0 en 75cm slalom board en een foil. Maar waar lijkt het nu op... Nee, dat is de klein voor Foil. Dus eigenlijk een speciaalboard, zeil en foil nodig. Dat wordt gewoon te duur. (niet dat raceboards goedkoop zijn trouwens)

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » wo mei 01, 2019 10:17 am

goede analyse Robert!

Als het inderdaad niet lukt met mijn 85-board+9.0 ga ik gewoon cruisen met raceboard. Ben ik toch lekker een dagje actief bezig geweest.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 01, 2019 10:53 am

Zodra er bij windsurfen een start- en een finishlijn in beeld komt is een open klasse min of meer kansloos. Want die (stand van vandaag) f*ing Starboard Phantom 380 met een (iets minder monocultuur) raceboard zeil wint toch elke race. En niet veel mensen zijn bereid om 5000 + neer te tellen voor een winnend setje spullen. De rest gaat dus op zijn homespot cruisen met zijn Mistral OD of z'n ouwe Ultra Cat, lekker het hardst gaan van allemaal jezelf.
Ik heb Kona geprobeerd,het WK in '15 was wel een ervaring, maar ik vond het geen fijn board. Nu is de Windsurfer LT in beeld. Daar ben ik nog te jong voor, denk ik... ik wordt er niet nostalgisch-hebberig van.
Als je een serieus wedstrijdveld wil moet je serieus investeren in training en wedstrijden. Alle deelnemers elke week competitief het water op, in een training of in een wedstrijd bij de club, regionaal of landelijk, en never, ever een evenement cancelen. De Holland Windsurfing doet het al sinds 1989 op die manier, noem nog eens een serie die al zo lang overeind staat. Maar ook de HWS wordt geplaagd door de Phantom 380, zozeer dat de aanschaf hier serieus wordt overwogen...

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za mei 04, 2019 9:47 am

Kiran doet dit jaar ook mee aan het PWA Windfoil racing, eerste stop Japan 10-15 mei. Ik ben zeer benieuwd hoe hij het gaat doen in dit sterke deelnemersveld!

Zie ook: https://www.pwaworldtour.com/index.php? ... 51033d6073

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 05, 2019 10:29 am

Mooie beelden van het "Formula Foilng" EK in Portugal (3-5 mei).

Zie ook: http://www.formulawindsurfing.org/event/432

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mei 10, 2019 11:21 am

Vandaag de eerste dag PWA Japan, met ook voor foiling te weinig wind.

Maar wel interessante interviews over windfoil racing en equipment op de livestream, vanaf 2uur:56min.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za mei 11, 2019 9:57 am

Dit is een zeer interessant topic. Zelf zwaar hobby raceboarden sinds de introductie van de OD en gebruik dit sindsdien als lichtweer optie op recreatief niveau (vroeger wel fun race's 24h, 8h en lange afstand tourtochten..). Heb Formula gehad maar was voor mij tussen het raceboard en groot slalomboard maar 'bruikbaar' in een zeer smalle bandbreedte. Foilen lijkt me nog steeds erg interessant maar gezien datgene wat ik op het water zie gebeuren denk ik steeds meer dat het voor mij (=persoonlijk) een vergelijkbare situatie gaat worden als met Formula.

Onderstaande is voor mij min of meer een bevestiging wat ik persoonlijk beleef aangaande foilen en blijf bij alleen een raceboard als lichtweer optie.
Surfrider schreef:
wo mei 01, 2019 10:02 am

Uiteindelijk kon je pas fatsoenlijk Formula wedstrijden varen als je al slalom wedstrijden kon varen.
Gaat Foil dat verbeteren? Ja, wind bereik wordt iets groter. Maar kijk naar het NK Course-race afgelopen weekend. Geen geldige race voor de foils. 3 geldige wedstrijden voor de raceboards/RS:X/Techno.

Hoe suf en langzaam die oude 380cm raceboards ook zijn/lijken. Eigenlijk is het nog steeds de beste aanvulling naast slalom. Niet genoeg wind voor slalom: Raceboard, dat kan altijd. Foil? Ja, dat was tof geweest als lichtweer alternatief voor 9.0+/85cm slalom. Gewoon met een 8.0 en 75cm slalom board en een foil. Maar waar lijkt het nu op... Nee, dat is de klein voor Foil. Dus eigenlijk een speciaalboard, zeil en foil nodig. Dat wordt gewoon te duur. (niet dat raceboards goedkoop zijn trouwens)
... daarnaast speelt de 'homespot' (ondieptes, vissen en meestal vlagerig), de investering en ook m'n leeftijd in combi met de wil tijd te investeren in iets nieuws ook zeker een rol.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » za mei 11, 2019 11:44 am

Toch vind ik het raar dat het steeds niet kan...
Ik kan in het oosten van het land 3-5 keer per week varen op t grintgat achter mijn huis met de foil en 5.5 - 7.0m no-cam zeiltjes en een mini foil boardje... maar wedstrijden op open water met mega-lappen en enorme foil planken is er sprake van te weinig wind? :-?

Waar gaat het mis? :-? Varen ze allemaal met super snelle front wings met superweinig oppervlak?

Verder denk ik dat ze er beter een losse discipline van kunnen maken ipv aan te vullen met slalom. Juist met harde wind foilen lijkt me best gaaf om te zien in wedstrijd verband, en is een vak apart. 8)

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za mei 11, 2019 12:21 pm

Vandaag wel foil racing in super lichtweer 5-10 knopen bij het PWA Japan event. Kiran gaat aan de leiding in de tussenstand! De baan mag mi zeker wat uitdagender om er echt course racing van de maken met bijbehorende tactics!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di mei 14, 2019 10:18 am

De race van gisteren met de dronebeelden, goeie camera’s, verslag en simulaties op basis van de GPS trackers was erg makkelijk te volgen.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di mei 14, 2019 10:38 am

Behalve dat Kiran en de fransman buiten het GPS plaatje upwind gingen en zelfs Ben Proffit even niet wist wie er voorop lag

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 15, 2019 2:10 pm

Surfrider schreef:
di mei 14, 2019 10:38 am
Behalve dat Kiran en de fransman buiten het GPS plaatje upwind gingen en zelfs Ben Proffit even niet wist wie er voorop lag
Je kan zeggen wat je wilt maar ik ben geen moment de weg kwijt geweest. En vond het altijd redelijk duidelijk en veel leuker om te zien dan slalom.

Ze hadden van mij wel een simpelere baan mogen varen, niet omdat deze te moeilijk was om te begrijpen, maar gewoon omdat een simpele up/down bestaande uit een startboot, pinend en bovenboei veel makkelijker te verkassen is met draaiende wind en minder last heeft van windshifts sowieso al dan zo’n M koers met 6 boeien en losse start en finish. Hadden ze denk ik meer races kunnen varen ook, zeker vandaag. Was ook tactisch interessanter geweest want de downwind was nu gewoon weer t zelfde als met slalom, puur op snelheid winnen ipv goed t spelletje spelen / keuzes moeten maken.

Verder kan er in principe in nog minder wind geraced worden, moeten alleen alle merken competatieve producten op de markt zetten. De grootste Lokéfoil Race wing is eigenlijk al te groot als de races gestart worden voor de rest van t veld, Pierre, jordy en william hebben in deze “minimale” condities allemaal met de L gevaren en niet de XL. Over een jaar ofzo kan er nog wel 1 of misschien 2 knopen af aan minimum voor racen denk ik. (Mede ook door gewoon een updown te varen naar mijn mening) In frankrijk trainen de pro’s (varen races) in 4-7 knopen wind zonder problemen! Onder de 4-7 knopen is de wind voor geen enkele discipline leuk meer en wordt alles een groot pompfestijn.

Dit event hadden ze in iedergeval geen race gevaren zonder de foildiscipline.

De maximale maten dat doen de merken en PWA zelf, ja een 10m loopt hoger, en ja ik heb er ook 1tje besteld om competatief te zijn, maar “nodig” is het niet. In 10-11 knopen vaar ik met 4.6 op mn laatste freestyle foilboard even hoog maar 2x zo hard als een raceboarder met 9.5! En met 7.8 kan de gemiddelde surfer wel al het onderste uit de kan halen wat windbereik betreft. Die laatste paar m2 schelen alleen maar hoogte lopen in weinig wind. (Net als met formula). Ik ben groot voorstander van dat komend jaar de max op 9m wordt gezet.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » do mei 23, 2019 7:03 pm

En ook Dorian is er klaar voor. Hij gaat zo te zien net als Kiran meedoen met het PWA windfoil racing, aankomende keer in Costa Brava. Ben erg benieuwd.
044EB5E0-D6D0-49D6-A815-71F76EDC79AE.png

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » do mei 23, 2019 7:49 pm

vaart Dorian hier op de GUN Blow waar ook B72 Steven mee rondtoert?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do mei 23, 2019 9:43 pm

JP-T1surfer schreef:
do mei 23, 2019 7:49 pm
vaart Dorian hier op de GUN Blow waar ook B72 Steven mee rondtoert?
Ziet eruit als inderdaad! Ik vraag me af wat voor zeilen hij uiteindelijk de foilraces mee gaat varen. Ik dacht eigenlijk dat hij met de hyperglides voer, maar weet dat hij eigenlijk de avantis fijner vindt, die hebben alleen dan weer geen echt foilzeil..

De bow doet het zeker op de foil, maar is volgensmij niet de snelste die er tussen zit, meer comfortabel freerace / club race zeiltje voor zover ik heb begrepen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » do mei 23, 2019 11:45 pm

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mei 24, 2019 12:02 am

Foto's:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » vr mei 24, 2019 1:11 pm

Plaats reactie