Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Plank trekt tegen de wind in

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
boukekappers
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: gewone plank, semizinker, zeil van 6,8m2
Contacteer:

Plank trekt tegen de wind in

Bericht door boukekappers »

Hallo allemaal,

Ik surf al sinds een jaar en dat ging altijd goed, tot ik afgelopen
maand een nieuwe plank heb gekocht met zeil.

De plank is een semi-zinker en ik als beginner begin waag me daar nog even niet aan.

Het gaat dus om het zeil, het is een speed slalom zeil van 6,8 m2.
Als ik dit zeil op mijn standaart surfplank zet en ga surfen met een beetje
harde wind (4/5) dan heeft de plank de neiging tegen de wind in te varen,
dus moet ik omdat te voorkomen de mast weer naar voren houden en zo kan ik niet perfect schuin tegen de wind varen en dat kost snelheid en veel kracht.

Zou iemand weten wat ik fout doe?
Of een betere afstelling?

zeil 6,8m2
mijn gewicht 60kg
plank 3,5meter lang +/-

p.s.
Wat is de ideale hoogte voor een giek in verhouding tot je lichaamslengte?

Berry-HorstSpeed
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ik zoek Surfmaatjes :P

Bericht door Berry-HorstSpeed »

Heeft dat niet iets met je Vin te maken ,, Of met je zwaard ..

Ideale Hoogte is Schouder hoogte

Levi
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Postief.
Contacteer:

Re: Plank trekt tegen de wind in

Bericht door Levi »

EDIT: Stom stom stom, ik zie dat je helemaal niet op een kleiner plankje vaart...
Laatst gewijzigd door Levi op wo jul 06, 2005 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen »

oploeven bedoel je?
probeer je trapezetouwtjes eens wat naar achteren te zetten, waardoor de mast meer rechtop komt.
daarnaast moet je met een kleiner board, meer van de wind af sturen met planeren. dan voel je het ook beter aankomen wanneer ie tegen de wind in wil en kun je corrigeren.

Levis vader
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Levis vader »

Allemaal opletten, hij vaart met een 3,5m plank!

@Boukekappers :Planeer je wel?

boukekappers
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

wat is planeren :-? ?
je et ik ben geen expert,
ben 1keer op kam p geweest en heb de rest mezelf aangeleerd,
dus weet niets van die begrippen.

stripe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Surf, Freesex, Start, Mistral Screamer, NS Superstar 4.2, 4.7, NS Duke 5.3, 6.2
Contacteer:

Bericht door stripe »

planeren = zo snel gaan dat je plank uit het water gelift wordt waardoor je al het ware over het water vliegt..

ik denk dat je gewoon je mast iets rechterop moet houden...
als je dezenaar achter trekt draait je punt meer in de wind (oploeven)..
mast naar voren zorgt ervoor dat je pnit meer van de wind af gaat (afvallen)

F2MP
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door F2MP »

Idd, en als je board 3.5 meter is heb je waarschijnlijk een hele lange mastrail. Zet je mastvoet daarin meer naar voren dat wil ook wel helpen.

jek spirit
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP RWW 76, Fanatic Freewave 104, Simmer Icon, Iron, North Duke.

Bericht door jek spirit »

Lijkt me een 6.8 met een wkr. 5 met 60 kg en jouw ervaring, ook een pittige combi. Zou misschien een maatje kleiner zeil varen. Ligt wat handzamer in de hand en kun je beter mee sturen / testen. Daarnaast raad ik een combi aan van hierboven:
1. Mast naar voren, in de mastrails op je plank.
2. Ga dicht bij de mast staan. (gaat automatisch je zeil meer naar voren en dus van de wind af) dus let op positie op je board.
3. Gebruik je zwaard op verschillende standen en ervaar het effect hiervan, in combinatie met de windrichting en je vaarrichting.
4. Denk om de stand van je voeten, of beter gezegd waar plaats je je voeten. Zet je je voeten aan loefzijde (naar de wind) ga je meer naar de wind. Plaats je je voeten aan de lijzijde (dus van de wind af) gaat je board meer van de wind af.
Tip; probeer dit soort dingen met een 4 bfr, leer je veel meer. Snelheid en meer wind komt dan vanzelf. Suc6 :wink:
Laatst gewijzigd door jek spirit op za jul 09, 2005 8:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

als het hard waait, zwaard inklappen anders is het een gevecht tegen de bierkaai om niet op te loeven, dan kan je zelfs wereld kampioen zijn maar dat verlies je zeker :wink:

Deejoe
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 Guerilla 68L, Fanatic AllWave, KA
Contacteer:

Bericht door Deejoe »

denk ook dat het met je zwaard te maken heeft er vanuit gaande dat je plank van 3,5 m die heeft.
Probeer je zwaard bij meer wind eens half in te klappen.
Waarschijnlijk heb je nu ook het idee dat je plank om wilt slaan.
Doordat ie van je af kantelt.

stripe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Surf, Freesex, Start, Mistral Screamer, NS Superstar 4.2, 4.7, NS Duke 5.3, 6.2
Contacteer:

Bericht door stripe »

Nelis schreef:als het hard waait, zwaard inklappen anders is het een gevecht tegen de bierkaai om niet op te loeven, dan kan je zelfs wereld kampioen zijn maar dat verlies je zeker :wink:
das een nieuw woord voor mij :+

boukekappers
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

bedankt allemaal,
ik ga het zo snel mogelijk proberen als het waait,
Het heeft de laatste tijd weinig gewaait.

Meer tips zijn altijd welkom.

nog een vraagje ongeveer ter hoogte waar je de giek aan het zeil vastmaakt zit een koortje langs de rand van hte zeil die je strak en los kan doen. Heeft dit nog enig nut?

Sebastiaan Mulder
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: NoveNove StyleWave99 // JP Single Thruster 82 // Challengersails 4.0 - 7.8
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan Mulder »

boukekappers schreef:nog een vraagje ongeveer ter hoogte waar je de giek aan het zeil vastmaakt zit een koortje langs de rand van hte zeil die je strak en los kan doen. Heeft dit nog enig nut?
Dat koordje zit dan zeker aan de "achterkant" van de het zeil net boven de giek. Dan heb je misschien een wat ouder zeil? Ik heb vroeger nl een ZETA gehad en mij hebben ze verteld dat wanneer ik daar wat loose leach in trok (dat toutje aan de onderkant flink aantrekken) dan moest ik daarna ook dat touwtje wat jij beschrijft wat aantrekken. Resultaat zou zijn dat het loose leach gedeelte niet teveel zou klapperen, maar ik heb dat zelf nooit gedaan.

Misschien iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten :+

jek spirit
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP RWW 76, Fanatic Freewave 104, Simmer Icon, Iron, North Duke.

Bericht door jek spirit »

heb ik ook gehad op zeilen, gewoon vastzetten, niets meer aan doen. Tijdens het varen merkte ik namelijk geen verschil.

Dbs1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Dbs1 »

Ik leerde surfen op een immens groot board en toen ik naar een "kleiner" (nog steeds een vrij groot) overstapte had ik hetzelfde voor als jij.
Er werd me gezegd dat ik mijn mast en zeil meer v°ƒÆ’°‚³°ƒÆ’°‚³r me moest houden ipv opzij van m'n lichaam ... dus je giek meer in een 90°ƒâ€š°‚" hoek zetten ten opzichte van je plank als deze in startpositie staat ...
En effectief -het board draaide hierna niet meer in de wind...
Jeezes, dit is moeilijk om uit te leggen, expirimenteer er een beetje mee de volgende keer als je gaat surfen...

EdwindeG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwindeG »

Ik had vandaag hetzelfde probleem.
Ik vaar met een fanatic Shark 150. Ben 99 kg en vaar met een 6.0 zeil. (Het was windkracht 4 / 5) Elke keer als ik mijn zeil uit het water trok en ik wilde wegvaren ging mijn plank tegen de wind in liggen. Ik ging iets naar voren staan maar daardoor ging de punt van mijn plank duiken....... de mast al naar achteren gezet en helemaal naar voren maar dat hielp niet..... Met windkracht 3 had ik geen probleem en had ik goede controle.
Dan maar beachstart geoefend omdat ik moe werd van het optrekken van het zeil. Dat lukte, maar nog steeds hetzelfde probleem.

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Als je plank oploeft bij het vertrekken dan heb je teveel zeil achter het draaipunt van de plank. Oplossing is om de giek al bij het vertrek direct verder naar achteren vast te pakken.
Blijven oefenen en tijdens een.surfdag ook vragen stellen aan andere surfers.
Succes, J

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Klassiek probleem bij beginners : als het harder waait wordt het zeil niet meer volledig dichtgetrokken ! Zeker in combinatie met je gewicht (60 kg) en de grootte van het zeil (6.8 m²) vermoed ik dat dit het probleem is. Bij een zeil dat "half" wordt dichtgetrokken verschuift het "zeilpunt" helemaal naar achter (het zeil trekt voornamelijk aan de zeilhand, en in extreme gevallen, duwt tegen de masthand) en de plank loeft op ! Dit kan je alleen oplossen door ervaring : je moet werkelijk je gewicht in de strijd gooien, en in één beweging naar achter gaan hangen aan dat zeil ! Maar voorlopig zou ik zeker met een maatje kleiner varen, en zeker trapeze leren varen.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe »

Kan het zo niet beoordelen maar ik verwacht dat je de mast te ver naar achter trek , wat hierboven ook gezegd wordt probeer je voorhand iets verder naar achter te doen, zeg maar net voorbij de bocht in je giek.Dan blijft eigenlijk automatisch de mast rechter. En daardoor de board minder oploeft .En inderdaad veel oefenen, dan komt het vanzelf goed.
Speel ook wat met je giek hoogte.
Kijk ook even naar dit filmpje op ongeveer 20 minuten.Daar laten ze je hand positie zien.

En kijk ook even naar deze.

EdwindeG
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwindeG »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga hier mee aan de slag!!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

jabo1 schreef:
zo mei 24, 2020 12:10 am
Als je plank oploeft bij het vertrekken dan heb je teveel zeil achter het draaipunt van de plank. Oplossing is om de giek al bij het vertrek direct verder naar achteren vast te pakken.
Andere mogelijkheid of bijkomende oorzaak kan zijn: je hebt de mast niet voldoende rechtop staan. Volgens mij probeert @Dbs1 dat uit te leggen. Dwz: vanaf de punt vd plank gezien over de lengte richting naar achteren staat je mast niet voldoende rechtop en staat wat schuin van je af. Je zult zelf dan waarschijnlijk ook wat naar voren gebogen staan met gestrekte armen.

Chiel75
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 124, 101, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 »

Ik denk dat al veel hier gezegd is. Om de beginstap (in mijn beleving) nog wat concreter te maken voor iemand met wat minder ervaring.

Je plank is voldoende groot om het zeil op te trekken uit het water, blijf daarbij met je voeten aan weerszijde van de mast staan (het ophaalkoord in je hand houdend tot net onder de giek). Pak daarna de giek vast, en doe een klein stapje naar de achterkant van de plank. In deze positie heb je namelijk nog sturing door middel van het zeil (zoals Eckerdt aangeeft: de mast rechtop houden). Zodra je harder gaat, stap je vanzelf verder naar de achterkant van de plank, en 'hang' je meer aan het zeil. Kijk ook eens naar de stappen die "jek spirit" in dit draadje schreef op " vr jul 08, 2005 ".

hopelijk heb je hier wat aan.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie »

Delete.... Was reactie op topicstarter. Beetje oud bericht :roll:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Chiel75 schreef:
ma mei 25, 2020 3:44 pm
Pak daarna de giek vast, en doe een klein stapje naar de achterkant van de plank.
Nog een cruxiale aanvulling/correctie hierop: pak de giek vast door je voorste arm te kruizen over de arm die het ophaalkoord nog vast heeft. Trek dan de giek voor je langs en naar je toe zodat de mast in alle richtingen rechtop staat. Dan pas volgt de 2e hand op de giek.

Plaats reactie