Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact
Misschien wel een aardig idee om bij de Bad Hoophuizen meeting een paar van de 'grote' boards naast elkaar te leggen en de planeerwonders van dit forum met hun eigen tuigage een korte sessie met een aantal van deze boards te laten doen. Als forum moeten we toch wel een paar van dit soort boards bij elkaar kunnen krijgen...
- JP SLW
- Fanatic Ray 140
- F2 RX 144
- ??
idee?
edit: alleen in het geval dat er weinig wind is, wat niet te hopen is....
Misschien wel een aardig idee om bij de Bad Hoophuizen meeting een paar van de 'grote' boards naast elkaar te leggen en de planeerwonders van dit forum met hun eigen tuigage een korte sessie met een aantal van deze boards te laten doen. Als forum moeten we toch wel een paar van dit soort boards bij elkaar kunnen krijgen...
fanatic falcon 131 is voor mij met 65 kilo een hele mooie combinatie. met 9.0 en een 51cm vin...
ben zeker op zoek naar een vervanger, waar maar 1 ding telt ...zo vroeg mogelijk weg...maar dan zonder de 12,5 dan wel 70cm vin of een board van een meter breed.
zeg maar halve wind met 9.0 zo vroeg mogelijk weg. ik denk dat 145 dan te groot is, maar jp is een mooi alternatief, maar zoals jij ook aangeeft, er moeten toch meer boards zijn
en ben graag aanwezig bij; het grote planken stellen zich voor evenement.
Kun je ook je bevindingen beschrijven als je het board met meer wind en kleinere zeilen hebt gevaren?
Op het JP filmpje wordt er gevaren met 7.2 tot 8.2 Heliums (en tegen het overpowerde aan lijkt het) in omstandigheden die aanmerkelijk choppier zijn.
Ik ben benieuwd hoe de boards dan voelen. In het filmpje lijkt het board af en toe wel te willen vliegen.
Niettemin vindt ik het ook een zeer interessant board.
rikswindsurfing.com heeft ook een filmpje, hier ook met een klein zeil. de reviews met 9.0m2 en weinig wind vind ik echt interessant alleen nog niet gezien. JP promo film is ook niet echt een lichtweer setup. Geen formula vinnen eronder maar "gewone" (select pro slam) slalom vin setup.
ben je wel gelijk het hele effect van;"als eerste weg zijn" kwijt.. want als je iets niet als eerste doet met een wiervin, dan is het wel planeren... dus zeg ik het word tijd voor een goed planerende wiervin of iets nieuw met meerdere vinnen etc etc...
Vaartest JP 154 in Frankrijk op Lac de Serre Poncon camping La Garenne Crots
In de periode van 14 juni – 5 augustus ben ik de JP 154 uitgebreid aan het testen voor Surf Magazine op Lac de Serre Poncon. Op Serre Poncon heb je bijna iedere dag thermische wind. Door het aantal surfers op dit meer met lichtweer slalom en formula materiaal een ideale spot om vergelijkende tests te doen. Vergelijkende tests in aanplaneren, hoogte lopen, acceleratie, doorplaneren, halve wind en ruime koersen varen is bijna iedere dag te doen onder sterk variërende windomstandigheden. Tot nu toe heb ik kunnen testen tegen de Magnum 83 (2009), Falcons 124 (2008), 131 (2006) en 145 (2008 model) een groot aantal wat oudere boards en een aantal Formula boards. Zeilen in de range 8,6, 9,5 en 10,7 en vinnen van 51 – 70 cm.
Een paar voorlopige conclusies wil ik jullie niet onthouden.
1. Vaargedrag is ronduit gemakkelijk. Na een paar rakjes voel je je al thuis. Board komt makkelijk in plane en vaart bijna uit zichzelf hoogte. Koersverandering is opvallend makkelijk te initiëren voor zo’n breed board. Vaargevoel is typisch van een slalom board. Het toch wel vrij logge vaargedrag van een Formula board is totaal afwezig. Acceleratie in de vlagen is erg goed. Dit is op alle koersen het geval, van diep downwind naar halve wind en naar hoog aan de wind. Eindsnelheid lijkt hoog maar is lastig te vergelijken omdat de rakken erg kort zijn. Controle in zwaar overpowerde condities is goed. Overstag gaan is door de volume verdeling en lengte ronduit simpel. Gijpen gaat redelijk ook bij veel wind. De voetbanden staan lekker ver naar buiten en mede door het wat verhoogde voetgedeelte kun je veel druk via je voeten op het board geven.
2. In vergelijking met lichtweer slalom boards loopt de JP veel beter hoogte en diepe downwind koersen. De aan de wind eigenschappen en het varen van diep downwind zitten veel dichter tegen een Formula board aan als b.v. een 80+ cm breed slalom board. Je kunt zonder probleem erg lange vinnen varen. 70 is het langste wat ik geprobeerd heb.
3. Aanplaneren / doorplaneren met vergelijkbare zeilen is meestal net een tikje beter dan lichtweer slalom boards. Neem je een 10,7 dan ben je altijd als eerste weg. Dit omdat een 80 slalom board zelden met een 10,7 gevaren wordt.
4. De voorlopige eindconclusie is heel erg positief. Dit board is buitengewoon geschikt voor de typische zomer condities, beter dan welk lichtweer slalomboard wat ik tot nu toe geprobeerd heb.
Natuurlijk komt er een uitgebreid testverslag in SM met alle relevante details.
Ik verwacht de komende weken op Serre Poncon nog heel veel slalom en Formula piloten. Het zou leuk zijn om samen wat (mini Formula) rakjes te maken!
Standaard vin geeft erg weinig lift. Voor zeilen groter dan 8,5 kun je beter een vin met veel meer lift gebruiken. Voor slalom / speed doet de Select S10 57 het erg goed. Voor mini formula doet de Select Ultra het perfect. Voor 9.5 - 10.7 gebruik ik de 70 Ultra. Voor 8.6 een 60 of 65.
Volgens de test zit is de light wind een slalom formula hybride. Planneert iets eerder dan de iSonic 150 en Manta FR 85, maar is qua topspeed en gijpen minder dan de twee slalomboards. Verder nog getest de Lorch en de Futura, meer freeride boards. Het ultime lichtweer board blijft het formula board in combinatie met zeilen >10m2.
Gister op Gouwzee nog even met wat meer wind gevaren in combi met een RS6 8.4m en de 70cm vin eronder.
Het viel mij enorm mee dat het board zo vlak op het water bleef liggen, ik had verwacht wel een beetje te gaan vliegen met deze vin, wind en toch zeker niet vlakke water. Het board bleef echter heel rustig en op koers varen zowel up als down wind. Merk wel dat het zwaarder varen is want het zeil kan niet direct alle power omzetten in snelheid, maar goed, het ging alles behalve langzaam (had GPS niet om).
JP heeft dit jaar een bravere 164 liter versie uitgebracht en nu ook een goedkopere FWS versie van de 154. Ik ben benieuwd wat die laatste gaat kosten: 164 model en FWS versie bij JP.
Stefan. schreef:nu ook een goedkopere FWS versie van de 154. Ik ben benieuwd wat die laatste gaat kosten
Voor zover ik de tabel op jouw link kan beoordelen, is de goedkopere FWS versie voorbehouden voor die bravere 164 versie (zie dat streepje onder "weight FWS" bij de 154, da's doorgaans synoniem voor "not available"...). De 154 blijft volgens mij (voor 2012 dan toch) enkel in Pro en Gold beschikbaar.