Welkom op het vernieuwde forum van Windsurfing.nl!

Nieuwe dingen en vragen kun je hier vinden : Forum

[Frankrijk] Leucate, Gruissan, Argeles...

Deel je ervaringen met alle spots in Europamet je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Hesselt
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 axxis(95), AHD fd74, NP VX3, wave: NP & Gaastra

Re: [Frankrijk] Leucate, Gruissan, Argeles...

Bericht door Hesselt » vr aug 13, 2010 9:36 pm

Mark van Osch schreef:Vraagje, in augustus ben ik met de family op camping Le Soleil bij Argelés sur Mer. Niet bij tramontana natuurlijk, maar waar kun je het beste met kids (7-10jr) varen? Zijn er meren waar je overal kunt staan en geschikt voor beginners?
Weet niet waar le soleil precies ligt, maar argeles plage nord is tot redelijk ver uit de kant redelijk ondiep en is dus goed te doen. Weet het niveau van je kids niet, maar voor spelevaren en het leren is plage nord prima (wel zeulen met gear als ik me goed herinner). Zijn je kids al wat verder gevorder en heb je geen behoefte aan stadiep water dan is Le Racou een aanradar (wel op tijd komen voor de beste parkeerspot) Grote parkeerplaats en op het strand wat grover zand zodat je bij tramontane of een stevige marin niet gezandstraald wordt. Optuigen dicht bij het water en omdat het hier over het algemeen wat steviger waait dan verder richting noorden een lekker spot met flinke chop.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Contacteer:

Bericht door Mark » vr aug 13, 2010 10:30 pm

Dat komt goed uit, Le Soleil ligt vlak ten noorden van Argel°¨s plage. Bedankt voor de info, maandag vertrekken we. :D

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Slalom Speed Raceboard Kids SUP
Contacteer:

Bericht door Mark » vr sep 03, 2010 1:58 pm

Net terug van een erg leuke vakantie in Argel°¨s op camping Le Soleil. 8)

Afgelopen weken hier goed kunnen slalommen met Marin zeewind en ééndaags Tramontanatjes. Charlynn heeft ook lekker op en neer gevaren. Met de harde/vlagerige aflandige Tramontana van afgelopen weekend niet gevaren, vond het te riskant.

Tramontana weekend:

[picasa]http://lh5.ggpht.com/_oNCGTe5TBbY/TIDvm ... C01871.JPG[/picasa]

Ook leuk met weinig wind:

[picasa]http://lh6.ggpht.com/_oNCGTe5TBbY/TIDvn ... C01693.JPG[/picasa]

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » zo sep 12, 2010 6:00 pm

Het is leuk daar, ik zat (alweer jaren terug) bij Le Racou, kleiner strandje maar o wat kon je in dat baaitje leuk surfen.

TomH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish, HTS, Neilpryde, gaastra, unifiber

Bericht door TomH » za jan 22, 2011 4:35 pm

Hoe zit het hier met surfen voor beginners?
Is het op het meer +- 4/5bft met weinig chop?
en op de zee varen daar niet aan te raden voor binnenwater surfers?
worden verschillende dingen gezegd hier, die voor mij verwarring scheppen ipv verduidelijking

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo jan 23, 2011 2:45 pm

Je hebt de wind daar maar in twee smaken. Strak aanlandig en strak aflandig. Is-ie strak aanlandig, dan staat er een stevige deining en als-ie strak aflandig is heb je vlakwater maat moet je natuurlijkheel goed oppassen, want de overkant heet Algerije en voordat je daar bent is het al een poosje heel spannend.

TomH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TomH » zo jan 23, 2011 3:32 pm

Hmm,
Ouders lijkt camping la nautique ineens heel leuk...
Die camping zit AAN het etang de bages.
hieronder een vragenlijstje:

1. een wiervin een MUST voor op het meer?
2. met aanlandige wind op de zee surfen, is dat te doen voor "beginners" ?
Behalve de deining waar huug het over had... die is niet veel meer als een cm of 50 ?
3. Camping la nautique een goede opstapplaats aan etang de bages?

TomH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door TomH » ma feb 14, 2011 12:49 pm

niemand?

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Bericht door WilliamS » za feb 26, 2011 12:36 pm

Mijn ouders zijn aan het kijken voor een andere camping. Ze willen wat anders na 5 x Lac de Serre Ponçon :(
Nu hebben ze een camping gezien bij Le Barcares. Wie weet hier wat van de surfmogelijkheden in Juli?

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » za feb 26, 2011 2:11 pm

TomH schreef:Hmm,
Ouders lijkt camping la nautique ineens heel leuk...
Die camping zit AAN het etang de bages.
hieronder een vragenlijstje:?
1. een wiervin een MUST voor op het meer?
Kan me niet herinneren dat ik er wier gezien heb, in ieder geval heel erg veel minder wier dan bij Leucate.
2. met aanlandige wind op de zee surfen, is dat te doen voor "beginners" ? Behalve de deining waar huug het over had... die is niet veel meer als een cm of 50 ?
Bij heel weinig wind prima te doen, bij een stevig planeer windje begint al snel een lastig shorebreak te ontstaan die het opstappen lastig maakt, vooral omdat op de meeste plaatsten het heel snel dieper word (te dicht bij de kant word je op het strand gedrukt, maar iets verder het water in moet je kunnen waterstarten). Als je daarna eenmaal op gang bent is er inderdaad makkelijk te varen.
3. Camping la nautique een goede opstapplaats aan etang de bages?
Ja, als het op de camping zelf niet kan in ieder geval op de "strandjes" direct er naast.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » za feb 26, 2011 2:21 pm

WilliamS schreef:Mijn ouders zijn aan het kijken voor een andere camping. Ze willen wat anders na 5 x Lac de Serre Ponçon :(
Nu hebben ze een camping gezien bij Le Barcares. Wie weet hier wat van de surfmogelijkheden in Juli?
Wind in deze periode een beetje afwachten , maar is vaak alles (tramontana) of niets (als je gelukt hebt in de middag een termisch windje genoeg voor wat groter spul). Hou rekening met extreem veel wier op het meer in de zomer, wiervin must. Volgens mij liggen er geen campings aan de direct mooiste surfspots rond het meer, dus zorg wel dat je vervoer hebt.

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Bericht door WilliamS » ma feb 28, 2011 9:49 am

Dan moet ik toch maar ff praten met mn ouders :+
Me vader wil ook wind, en lopent naar het water kunnen :)

PieterW
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4

Bericht door PieterW » di mar 01, 2011 6:42 pm

Ik ben ook enige jaren daar op vakantie geweest, ook op de camping le soleil. Super voor het surfen.
In de middag steekt de wind op rond 13.00 uur om 17.00 gaat deze weer liggen.
Aanlandige wind valt wel mee rond de 4/5 bft, meestal 4. aflandige wind is knalhard alleen voor goede surfers.
Met deze wind is wel goed voor het speedsurfen. Voor de beginnende surfer die nog niet kan waterstarten niet aan te raden het wordt meteen diep.

devonius
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door devonius » vr dec 26, 2014 10:07 pm

Alweer een wat ouder draadje dit.. ga eind mei een week in de buurt van Gruissan vakantie vieren. De condities zullen wel oke zijn gezien de Defi wind die daar jaarlijks gehouden wordt. Ben benieuwd of daar een goed verhuurcenter is aangezien ik geen spul meeneem.
Iemand bekend daar?

Groeten Joris

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr mar 06, 2015 10:06 pm

Niks nieuws van de regio, maar WAT een prachtige foto van het blog van Annie

Afbeelding

eicher4048driver
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71 + H2R 8.7, H2 7.2 / JP Freestyle 100 + NP NR 5.4, The Fly 4.8, combat 4.0

Bericht door eicher4048driver » di mar 15, 2016 10:23 pm

Ik ben van plan om 3 tot 10 april mee te gaan met een vriend en zijn ouders naar Leucate. Hoe zijn er rond deze periode van het jaar de windvoorspellingen daar? Iemand een weerkaart bv?
Welke zijn daar goede freestyle spots? En nog dingen die ik zeker moet weten?
Bedankt

eicher4048driver
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71 + H2R 8.7, H2 7.2 / JP Freestyle 100 + NP NR 5.4, The Fly 4.8, combat 4.0

Bericht door eicher4048driver » ma feb 13, 2017 9:47 am

Deze zomer van 30 juni tot 15 juli trek ik weer naar Leucate. Zijn er die dan nog van plan zijn om te gaan? Nog goeie plaatsen om te eten? Tips en leuke dingen om te doen als het niet waait?

Welk zijn de Low-wind slalomspots die ik zeker moet verkennen en welke zijn de medium-high-wind freestylespots?

Groeten Siebe

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » ma feb 13, 2017 12:13 pm

Zomer periode slaan wij zelf over, erg druk en weinig betaalbare onderkomens.
Voorjaar en najaar is uitstekend ;)

Spots met NW
- La Franqui strand
- Bacares (cq Teleski)
- Etang de Bage
- Gruissan plage

Spots met ZO
- Etang de Bage
- Bacares (cq Teleski)

Andere spots kom ik eigenlijk niet, dit dekt voor mij prima de lading :+

Roberto
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon's en een JPtje: 4,2 -> 9.9

Bericht door Roberto » ma feb 20, 2017 8:54 pm

Wij zijn de laatste 2 jaar In de meivakantie (2 weken) richting de omgeving van Leucate op vakantie geweest (gezin met 2 kleine kinderen van inmiddels 7 en 9). 1e jaar op de camping in Port Barcarès: Le Soleil Bleu (eigen caravan) en het 2e jaar in Port la nouvelle: Camping Côte Vermeille (sta caravan gehuurd). Voorwaarde voor de familie was een overdekt verwarmd (buiten) zwembad. In het voorjaar met wind kan het wat frisser zijn.

Over naar het surf gedeelte
Na een verkenningstocht en zelf fysiek gevaren te hebben op een aantal van de onderstaande locaties hierbij een klein overzicht en beschrijving van de locaties.
Zee locaties
NR 1. - Gruissan - Defi wind locatie op zee (pijl moet ietsjes zuidelijker wijzen)
NR 2. - Speedspot Les Coussoules op zee bij de steiger van de inlaat van de zoutwater bekkens. Te bereiken via het strand of langs de ingang net na de spoorwegovergang. Langs het spoor rijden en de route volgen langs de watergeul naar zee.
Halverwege kan je over het bruggetje en dan parkeren op het strand. Optuigen op het zand of op de steiger. Kans is er dat je iets door het water moet rijden.
NR 3. - Bij La Franqui ook op Zee, dit ligt in het verlengde van NR 2. Parkeren op de boulevard. Optuigen op de boulevard of op het strand.

Spreekt voor zich dat de zee locaties met name bij NW tramontana windjes (> 7 BFT) niet geschikt zijn voor beginners. Ook voor gevorderde is het oppassen geblazen.

binnenmeer locaties
NR 4. - Etang de Bages (nabij Camping La Nautique) binnenmeer: optuigen op zand/stenen/gras
NR 5. - Etang La Palme. Optuigen op zand/stenen met name een kitespot aan deze zijde van de etang. toegangsweggetje is smal (soort dijkje) en parkeren een ramp als het druk is. Het kan heel druk met kiters zijn hier.
NR 6. - Etang La Palme aan de zuidzijde. Surfstandje geen kiters, optuigen op zand/stenen/gras aan deze zijde van de etang met name zie je de "oudere" locals hier. Te bereiken vanaf de D709 via toegangsweggetje naar Camping Le Clapotis, dan na een paar honderd meter links een grindpad/boerenpad op. Niet geschikt voor verlaagde golfjes ( :wink: ).

NR 7a - Etang de Leucate: aan noord zijde spot Le Goulet bij het surfcentrum, afslag op de D627 nemen, Optuigen kan op gras en beschut. Wel klein stukje lopen met je spullen. Er is een slagboom waar je met een personen auto en aanhanger wel onderdoor kan, campers niet. Daar is een camperplaats voor die ernaast ligt betaald.
NR 7b - Etang de Leucate: aan noord zijde van de etang, iets zuidelijker dan spot Le Goulet, op de D627 vanaf het noorden naar Leucate rijden en boven op de heuvel een weggetje naar rechts nemen en dan via een smal weggetje naar de spot rijden. Passeren van andere voertuigen is lastig of kan op sommige stukken helemaal niet. Optuigen op zand en grind/stenen.
NR 8 - Etang de Leucate: westzijde parallel langs de doorgaande weg D627 van Leucate naar Bacares. Oppassen voor vis fuiken en paaltjes in het water. Wel kan je daar op veel plaatsen staan.
N9 abc. Rondom dit binnenmeertje nabij Bacares meerdere mogelijkheden: Bij de skibaan, bij het surfschooltje, en aan de zuidzijde.

Wind zoals hierboven ook al gezegd NW tramontana of Z.O. vergis je niet in de tramontane kan echt tekeer gaan 7, 8 of 9 BFT is dan normaal.
Ik neem zelf dan ook alleen maar klein spul mee. 5,6 6,2 en 7,0 race en kleine wave spullen. Vorige jaar meerdere malen met 3.4 Volt HD Gevaren. ( en ik weeg 95+ :wink: ). Als je voor de eerste keer in deze regio bent ga de spots bekijken informeer bij de mensen op locatie dan weet je wat er mogelijk is.

Bij geen wind 8) :
- De 4 Surfshops in Leucate village uiteraard en de 2 in Leucate Plage.
- Narbonne, Perpignan en Carcassonne allemaal leuke oude middeleeuwse plaatsen met name Carcassonne (+/- 80 km) is leuk met kinderen in het oude Kasteel/burcht gedeelte.
- Oesters eten (HUITRES) in Port Leucate.
Bijlagen
Leucate.jpg

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 125. 3S 106, GA Poison 4.7 GA Matrix 5.5 6.5 7.5 8.5

Bericht door Lehcim » ma mar 20, 2017 1:46 pm

Heeft er iemand wel eens op de camping le fun gestaan?
http://www.lefun-camping.com/nl/
Camping ligt direct aan het water en lijkt ingericht te zijn voor windsurfers.
Spot is tegenover goulet en op hun site staat dat het vooral goed varen is bij inlandige wind. Is het bij goulet zelf dan juist goed varen met aflandig?

Plaats reactie