Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfen weer Olympisch

Productinfo, wedstrijden, team info, nieuwe boards...etc. Weet jij iets wat met surfen te maken heeft, plaats het hier, zodat je mede surfers het ook weten!

Moderator: RaymondW

Plaats reactie
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Windsurfen weer Olympisch

Bericht door Mark » za mei 05, 2012 6:37 pm

http://www.sailing.org/38281.php

Dat was hem dan.(toch niet)

Bij de ISAF november meeting is het mei besluit teruggedraaid:
http://www.sailing.org/news/32854.php
Laatst gewijzigd door Ameland op wo nov 14, 2012 8:07 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Re: Einde oefening

Bericht door Erres » za mei 05, 2012 6:50 pm

Tja, de olympische klasse staat in mijn beleving ook redelijk ver af van de meeste surfers. Er zijn een flink aantal disciplines te bedenken die het interessanter hadden kunnen maken. Maar laten we wel wezen, surfen is gewoon te moeilijk om mainstream te zijn, kuiten kan je in een week leren. Planeren, gijpen en waterstarten lukt je niet in die tijd. Kiten moeijjedoen tegenwoordig, dus is het niet zo'n gekke keuze, al gaat is me wel aan het hart...

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » za mei 05, 2012 8:06 pm

Niet onverwacht maar jammer, sinds RSX was het tenminste weer om aan te zien.

Wel leuk watersportnieuws, de gloednieuwe en volledig Nederlandse Nacra F17 is tot olympische cat gekozen.

SurfersGroup
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door SurfersGroup » za mei 05, 2012 8:24 pm

Zeer trieste dag vandaag.

"Kiteboarding has proven to us that it is ready to be included into the list of prestigious ISAF Events and it is a fantastic addition to the sailing programme for the 2016 Olympic Games."

Er zijn in Europa en daarbuiten meer Windsurf en SUP cours races dan kite race events.

Ik heb niets tegen de Kite sport vind Freestyle prachtig om te zien maar het wordt een debacle al er in Rio maximaal 8 knt flaagerige wind is. Dan zou het waarschijnlijk voor het eerst in de Olympische geschiedenis zijn dat er geen mediale uitgereikt kan worden. “A fantastic addition”

Stefan.
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP SLW 90, SB FF168, Mistral SL 125, SL 110, Syncro 104 & NP Excess, V6, Hellcat, H2, V8 Helium

Re: Kiten olympisch

Bericht door Stefan. » za mei 05, 2012 10:31 pm

Er zijn 8 Olympische zeilklasses. Uitgerekend windsurfen moet plaatsmaken voor vliegeren. Zeilklasses als de Finn en de Star zijn erg duur en materiaalafhankelijk. Ze staan ver van de Olympische gedachte. Windsurfen blijft wereldwijd de grootste zeildiscipline. Dat wij plaats moeten maken voor vliegeren vind ik zuur.

Afbeelding

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za mei 05, 2012 10:56 pm

Geen probleem dat kiteboarding Olympisch wordt, wel dat Windsurfen daarvoor moet sneuvelen!

Wordt het dan Kire Course race?

Erg jammer, zeker nu het Windsurfen weer in de lift zit! Jeugd, herintreders, Dorian dit jaar kanshebber Olympisch goud, het Nederlandse wedstrijdsurfen, etc.......

Teken ook de petitie om Windsurfen Olympisch te houden: http://www.change.org/petitions/isaf-ke ... discipline

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » zo mei 06, 2012 2:04 pm

Getekend en geshared op facebook. Dit houdt de onderlinge strijd tussen kiters en windsurfers weer scherp :r

NED-162
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Zeilnummer: NED 162
Surf spul: NS ram 5.8 - 6.8 - 7.8 + Fanatic Ray 125 LTD + Mistral One design + Windglider Tandem '78

Bericht door NED-162 » zo mei 06, 2012 2:06 pm

Ik hoop dat ze genoeg scharen etc. meenemen, zullen ze nodig heben :evil:

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Kiten olympisch

Bericht door VolvoSurfer » zo mei 06, 2012 2:54 pm

De ISAF en het olympisch comité moeten af van het course racen voor windsurfen. Dat is niet te volgen voor het publiek. Veel windsurfers prefereren de slalom omdat dat duidelijker te volgen is. Bij het boardercross snowboarden is het ook duidelijk wie er wint.

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Bericht door WilliamS » zo mei 06, 2012 3:02 pm

Herman Dailybits
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: B-58
Surf spul: Ray 125, AHD SL1 95 & SL1 80 - NP RSS
Contacteer:

Bericht door Herman Dailybits » zo mei 06, 2012 3:32 pm

WilliamS schreef:Al 11000 + Leden :)
http://www.facebook.com/groups/207173142734427/

Even relativeren... Je kan zo al je vrienden toevoegen, zonder dat ze er erg in hebben.
Ik ben ook ongevraagd toegevoegd aan de groep, dus zo kom je snel aan 11.000 leden....

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo mei 06, 2012 3:36 pm

Helaas is deze sign-up aktie een beetje mosterd na de maaltijd.

Men gaat de genomen beslissing echt niet terugdraaien.

Deze aktie had een jaar geleden ingezet moeten worden toen duidelijk werd dat men bezig was kiten Olympisch te krijgen.
Dus voor dat men de beslissing zou nemen ipv achteraf.
Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Baseball (honkbal), een sport met miljoenen liefhebbers heeft men ook de olympische status ontnomen en moet plaats maken voor golf.
Waarom niet windsurfen en kite Olymisch
Het Olympisch programma voor de zomerspelen is al overvol en men is eerder aan het zoeken om iets aftelaten vallen ( zoals windsurfen) om dan nieuwe sporten een kans te geven.
Maar men voegt geen sport meer toe zonder er ook iets af te halen.
Terwijl de zomerspelen overvol zitten zou het IOC er wel graag wat wintersporten bij willen hebben omdat daar nog ruimte genoeg voor is.

Enige optie voor windsufen zou dus kunnen zijn : maak er een wintersport van :D
Laatst gewijzigd door Worldxtreme op zo mei 06, 2012 4:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeffrey Leeflang
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: KA sail
Surf spul: KA sail - PD boards
Contacteer:

Bericht door Jeffrey Leeflang » zo mei 06, 2012 3:37 pm

Hoor net op NOS langs de lijn dat Dorian gaat kiten voor 2016....

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 06, 2012 3:54 pm

Worldxtreme schreef:Helaas is deze sign-up aktie een beetje mosterd na de maaltijd.

Men gaat de genomen beslissing echt niet terugdraaien.

Deze aktie had een jaar geleden ingezet moeten worden toen duidelijk werd dat men bezig was kiten Olympisch te krijgen.
Dus voor dat men de beslissing zou nemen ipv achteraf.
Die actie was er vorig jaar met redelijk wat animo maar dit besluit was niet verwacht gezien de status van Kite Course Racing. Opvallend is ook dat er nog helemaal geen advies was Kitesurfen versus Windsurfen, alleen een evaluatie van Kitesurfen voor Racing. Dat de ISAF Counsel nu ook al Kitesurfen voor 2016 Olympisch gekozen heeft is verrassend.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo mei 06, 2012 5:04 pm

Mark die vorige actie op facebook bracht 4800 mensen op de been.

Dat lijkt veel maar is voor het ioc en waarschijnlijk ook het isaf een verwaarloosbaar aantal mensen in het licht van de honderden miljoenen mensen die sporten en sport kijken.

Het zou mij niet verbazen indien het isaf een keuze moest maken tussen kite surfen ipv windsurfen of geen van beiden.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 06, 2012 5:18 pm

Hoe bedoel je dat laatste? Ik begreep dat er 2 medailles beschikbaar zijn voor boardsporten binnen het zeilen. Nu gaan die voor 2016 naar Kite course racing man/vrouw.

Surfreek
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Witchcraft, Naish en Gun sails

Bericht door Surfreek » zo mei 06, 2012 5:20 pm

Nee ze moeten gewoon een andere zeilklasse eruit gooien. Denk dat de wereld van windsurfers toch wel een stuk groter is dan een bepaalt type zeilboot. Laser of Laser Radial, gooi één van die twee eruit, bijna hetzelfde (Laat ik die maar niet op een zeilforum zeggen)!

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 06, 2012 5:30 pm

En wat te denken van het jeugd wedstrijdsurfen traject (kwaliteit én kwantiteit) wat nu opgebouwd is? Techno-> RS:X -> Olympisch. Daar gaan veel dromen van de jeugdsurfers aan diggelen, zonde.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo mei 06, 2012 5:50 pm

wat bedoel je met dat laatste

Wat ik hiermee wilde zeggen is dat iedere Olympische spelen staan er sporten op een lijst die Olympisch status willen hebben.
Voor RIO in 2016 weer 7 sporten. oa Baseball ( wil weer terug) karate , golf ( komt in Rio) en nog een paar.
Baseball is mega in vele landen in de wereld net als karate in Azie , deze sporten voeren de druk richting IOC natuurlijk goed op en een "kleine sport" zoals windsurfen kan dan de dupe worden.
Omdat ISAF niet het risiko wi lopen in te moeten leveren in het aantal zeil sporten hebben ze misschien moeten kiezen voor kitesurfen of de plek verliezen aan een van de 7 sporten die deze plek graag in willen nemen.

(ps speculatie)

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 06, 2012 6:28 pm

Net ook bij Studio Sport: Dorian gaat, vanwege dit besluit, na de spelen van dit jaar verder als kiter voor de spelen van 2016.

deWinter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: RRD en NP

Bericht door deWinter » zo mei 06, 2012 6:30 pm

Zouden wij ons zelf niet een beetje overschatten met windsurfen. Het is en blijft maar een reatief kleine sport. Zeilen daarentegen is een kapitaalkrachtige sport en zal nooit door surfen of kiten verdrongen worden. Ik denk dat het kiten zich de laatste jaren beter in de markt heeft gezet. Maar dit is ook maar relatief want suppen zal in de toekomst de olympische sport worden! De sup markt is nu al groter dan de windsurf- en kitemarkt tezamen.

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » zo mei 06, 2012 8:26 pm

je zou ook kunnen zeggen, hehe eindelijk verlost van dat juk ... laten we eerlijk zijn, behalve een paar raceboard fanaten (waartoe ikzelf behoor) wie ziet enigzins verband tussen wat RS:X doet en wat de echte real-world windsurfer doet? Juist.. wellicht zullen de kite-course racers dit ook gaan ontdekken, of mischien worden we op onze wenken bediend en gaan plots kiters voorrangsregels en etiquette leren! haha!

Jacques van der Hout
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-35
Teamrider: Manager Pryde Group Benelux
Surf spul: NeilPryde/ JP/ NP Surf

Bericht door Jacques van der Hout » zo mei 06, 2012 9:32 pm

Betreur deze beslissing ook ten zeerste en vind hem ondoordacht. Dat Kitesurfen uiteindelijk een Olympische sport zou worden lijkt me logisch en daar hadden we nooit aan ontkomen. Dat dit al in 2016 ten koste gaat van het windsurfen is erg zuur, beide sporten zijn Olympische spelen waardig. Ik denk ook dat deze beslissing iets te vroeg is, er wordt bijvoorbeeld dit jaar pas een NK trial Kite Race gehouden met als doel in 2013 het eerste NK Kite Race. In Frankrijk en de USA is het Kite Racen al groter maar wereldwijd nog lang niet zo groot als het Slalom/ Racen en Formula binnen het windsurfen. De ontwikkeling van Kite Race materiaal (vooral de boards) gaat ook nog in een rap tempo, dus welk materiaal er ook wordt gekozen voor 2016, dit zal tegen die tijd al weer achterhaald zijn. Mister NeilPryde heeft er ook alle belang bij als het Kiten Olympisch gaat worden aangezien hij de grootste Kite producent ter wereld is. Echter heeft hij er alles aan gedaan om het windsurfen Olympisch te houden, lijkt me ook logisch als hofleverancier van het materiaal. De meeste windsurfers varen niet met 3-5 knopen wind, echter wordt er tijdens de spelen wel met deze wind gevaren, daarom ook de keuze voor een windsurf set zoals de RS:X en niet voor Formula bijvoorbeeld. Kites vallen met deze wind uit de lucht, dus geen of weinig wind in Rio en er worden helemaal geen medailles uitgereikt.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » zo mei 06, 2012 11:17 pm

Zou het nog kunnen?
It would take a two thirds majority at ISAF’s annual general meeting in November 2012 to overturn the decision taken on a 19-17 vote by the ISAF council at the end of its mid-term meeting.

http://www.independent.co.uk/sport/gene ... 18502.html

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » zo mei 06, 2012 11:19 pm

Jacques van der Hout schreef:...De ontwikkeling van Kite Race materiaal (vooral de boards) gaat ook nog in een rap tempo, dus welk materiaal er ook wordt gekozen voor 2016, dit zal tegen die tijd al weer achterhaald zijn.
Dat is bij ons toch ook, die RS:X is toch ook achterhaalt tov wat ze nu ontwikkelen, kijk naar de nieuwste Exocet D2....

Ik sprak vandaag een paar Kiters:

Surfrider: "Hebben jullie gehoord dat kiten olmpische sport wordt?"
Kiters: "Ja, super vet, jullie zullen wel balen?"
Surfrider: "Ja, vooral de kinderen die nu op de Techno varen. Die trainen al jaren om door te groeien naar de Olympische klassen."
Surfrider: "Gaan jullie course racen?"
Kiters: "Nee, kan dat met een kite? Gaan ze dat doen met de Olympische spelen?"
Surfrider: "Ja, ze gaan Course racen. En dat met allemaal dezelfde spullen, was bij het surfen ook: One-Design, dan maakt de atleet het verschil, niet het materiaal"
Kiters: "Daar zit toch niemand op te wachten. Gaan ze echt niet springen?"
Surfrider: "Nee!"

Ik denk dat heel veel Kiters geen idee hebben wat ze gaan krijgen en hoe ver van hun bed-show dat gaat worden.

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » ma mei 07, 2012 11:20 am

Ik vind het ook jammer dat het olympisch surfen weg valt. Maar het olympisch surfen staat denk ik ook niet dicht bij de gemiddelde windsurfer, net als de bic techno klasse. Dus wat dat bereteft is olympisch surfen ook een ver van mijn bed show.

Ennu supén olympisch is prima.. maar dat is geen zeilsport.

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Bericht door Martin van Meurs » ma mei 07, 2012 12:11 pm

Het is pure minachting voor onze sport. Niets meer en niets minder. Kiten en surfen worden tegen elkaar uitgespeeld en via de facebook oproep doen wij braaf mee met het vooropgezette plan. De ISAF heeft nooit echt voor windsurfen gestaan en bewijst dat eens te meer.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma mei 07, 2012 12:43 pm

windydave schreef:... wie ziet enigzins verband tussen wat RS:X doet en wat de echte real-world windsurfer doet...
:-? wie ziet er verband tussen de sportschool en olympisch gewichtheffen, tussen een stukkie hardlopen en de olympische 10 kilometer, tussen... een spelletje en topsport
De real-world windsurfer doet met water wat de real-world skater me asfalt doet: spelen, is ook leuk, ik doe het graag, maar 't is niet bijzonder olympisch. :D
Nog wat gedachten, niet van mij 8) , vind je hier

Martin van Meurs
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: 62
Teamrider: mXr-windsurfing
Surf spul: mXr-windsurfing

Bericht door Martin van Meurs » ma mei 07, 2012 1:03 pm

Jouw linkje versterkt mij in mijn overtuiging. Je zou alle "representatives" een exemplaar van Asterix en Obelix "de intrigant" moeten toezenden.

Twee sporten met dezelfde roots laten zich uitspelen door een grotere macht. Mijn advies aan de RSX bestuurders: maak een front tegen de zeilers en laat je niet uitspelen. Laten ze maar een traditionele zeilklase opofferen voor de nieuwe en prachtige wind watersport kiten als de ISAF het tijd vindt om die sport te introduceren op de Olympische spelen. Heel wat mannen met dikke sigaren lachen zich suf om te onderlinge strijd die nu plaatsvindt tussen kiters en windsurfers. Hoe dom kan je zijn....

Het mogelijke vervolg...bij het uitblijven van wind verdwijnt kiten ook van het toneel en hebben ze er weer een klasse bij voor de "echte" zeilers. Vroeger, bij de sneekweek hingen we er al een beetje bij en het is nog nooit anders geweest. Ik neem het de zeilers niet eens kwalijk. Ze begrijpen onze sport niet, maar Olympische pleidooien van windsurfers tegen kiters en kiters tegen windsurfers zijn oer en oerstom en spelen alleen maar in de kaart van bootjesmensen.

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » ma mei 07, 2012 2:02 pm

Mark van Osch schreef:En wat te denken van het jeugd wedstrijdsurfen traject (kwaliteit én kwantiteit) wat nu opgebouwd is? Techno-> RS:X -> Olympisch. Daar gaan veel dromen van de jeugdsurfers aan diggelen, zonde.
Een handjevol RS:X jeugdsurfers staat aan de vooravond van een waanzinnig windsurf-avontuur, dat nu waarschijnlijk niet meer door zal gaan. Wonen, studeren en trainen in Scheveningen, 5 dagen in de week onder professionele begeleiding. Deze jongens en meiden hebben het nu mentaal wel even heel zwaar.

Voor al die andere aanstormende talenten op de Bic Techno... Windsurfen is gezegend met meerdere pro-tours in verschillende klassen en disciplines. Het beoefenen van topsport op een windsurfplank behoort nog steeds tot de mogelijkheden.

De jeugdopleiding van de Nederlandse Vereniging van Wedstrijdsurfers op de Bic Techno is inmiddels zelfstandig en volwassen genoeg om ook zonder olympische ondersteuning gewoon door te blijven groeien.

Plaats reactie