Bij deze sta je op mijn Tandem Dreamteam lijst Niels!niels40+ schreef:Ik wil ook graag een keertje met Joost de tandem op. Geeft extra dimensie: de ' blinde' die de 'lamme' helpt. En omgekeerd
Tandemblog - 23 juni 2012, Strand Horst
Via facebook heb ik afgelopen week gepolst of het zaterdag 23-6 wat kan worden qua wind om weer te
gaan tandemmen. Daar wordt enthousiast op gereageerd, door Wndmill, Veerboot, Christiaan1111 en
Jedveder voor Horst en ook door Gerrit (forumnaam...?) voor de Gouwzee.
Er worden plannen gemaakt en ik ga met diverse mensen het water op bij Strand Horst. Van Christiaan hoor ik dat Martin ook nog komt mee tandemmen. Wat een feest! Alleen: hoe ga ik dit volhouden?
De verwachtingen blijven goed en Windmill beldt vrijdagavond dat het zaterdag gaat gebeuren!
Zaterdagmorgen 9 uur pikt hij me op. Leuk om hem te ontmoeten. Je kan wel raden waar het vooral over
gaat op weg naar Horst.
Bij het Telstar centrum halen we de tandem uit het rek. Windmill heeft vaker op een tandem gesurft en ik ben benieuwd wat hij voor tips en trucs heeft. Hij kiest een maatje kleiner, 6,6 (NS Natural) voor het voorste zeil en het achterste een 7.2 (Ns iets met C..?). Eric Wind raadt een grote wiervin aan, niet diep (30 cm) maar wel een groot oppervlak, merk ...?
Het is even wennen met opstappen en afstappen. We varen een paar rakken. Ik zet de giek wat hoger en Windmill stelt voor om mijn trapeze lijnen dichter bij elkaar te zetten. Hierdoor kan ik het zeil stiller houden. Hij ziet ook dat ik mijn armen gebogen houd. Probeer ze gestrekter te houden waardoor je het zeil rechterop kan varen. Het is wat vlagerig. In de vlagen gaan we al gauw boven de 40km/h.
We gaan naar de kant en Jos haalt de GoPro op bij Armand. Gaaf dat we hem weer mogen lenen. Ik ontmoet dan ook Veerboot, die straks met me meegaat. Leuk om ook hem te zien.
Als we weer het wat op gaan krijg ik nog een tip: zeil niet te dicht trekken met downwind runs. Laat het zeil het werk doen. In de vlagen waait het best hard en ik ben bij dat ik een 6.6 heb en geen
7.2. Als we downwind gaan zegt Windmill: Vasthouden!!! Dat doe ik. Ik heb het gevoel dat het op het randje is maar ik blijf staan. Na een paar runs boven in de 40 passeren we de voor ons magische 50 km/h grens! Dat zo'n groot apparaat zo hard wil, Kicken!!! Tot mijn verbazing begin ik vooral mijn benen te voelen, mijn armen ook wel maar minder dan anders.
Het waait iets minder maar we maken nog een paar leuke rakken.
Dan is het USM tijd voor windmill en ik kan even lekker gaan chillen op de kant, dat heb ik wel nodig!
Veerboot heeft intussen een PR gevaren, mooi meegenomen voor de USM. Hij heeft zin om het tandemmen uit te proberen. Als we het water op gaan is hij na een paar meter al heel enthousiast. Na iedere run die we maken kijkt hij op zijn gps. Het doel wordt bijgesteld: 40km/h. We beginnen met 28, dan een paar 30-ers en in een goeie vlaag staat hij op de teller: 40km/h!
Ook Veerboot is overtuigd dat tandemsurfen leuk is. Hij gaat nog even het water op voor de usm, jedveder komt nog even langs en dan kruisen we de tandem naar Telstar terug.
Wat ik nog vergeten ben is dat Veerboot me na afloop naar Almere heeft teruggebracht!
Bijzonder vind ik ook zeker dat zowel Windmill als Veerboot me er regelmatig op het water aan helpen herinneren, dat ik mijn oog moet druppelen. Wat een zorgzaamheid, top heren! Door het intense beleven van het surfen vergeet ik dat zo maar...
Wat een super dag! Bedankt Jos, Aart en Eric (Telstar)!
My dream come true!
N.b.Ook bedankt voor alle leuke en meelevende reacties