Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wie ervaring met GPS Horloges

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Wie ervaring met GPS Horloges

Bericht door Reindt » wo dec 04, 2013 9:01 pm

Ben op zoek naar een waterdicht horloge, makelijk tijdens het surfen de tijd bij je te hebben.
Nu heb ik wat lopen zoeken en een horloge met GPS er in is natuurlijk helemaal leuk :-)
Heeft iemand hier ervaring mee, deze tijdens het Windsurfen te gebruiken?
ik had bv deze gezien: http://www.tomtom.com/nl_nl/products/yo ... ccessories
Leuk ding lijkt mij zo.

Jan Hendrik de Bruin
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: GP3S Crew
Surf spul: Starboard / Severne
Contacteer:

Re: Wie ervaring met GPS Horloges

Bericht door Jan Hendrik de Bruin » wo dec 04, 2013 10:35 pm

Hi, Ik heb deze ook, gaat prima, meet per 1sec, tracks zien er goed uit in vergelijking tot de GT-31, perfect waterdicht & superlicht, heb de tracks ook doorgegeven aan Techn. committee van GPS-Speedsurfing.com, waarschijnlijk wordt deze net als de Garmin etc goedgekeurd !

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » do dec 05, 2013 1:52 am

ANT+? Ik lees er niets over, jammer.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do dec 05, 2013 5:58 am

Ik heb de Suunto Ambit en vind die geweldig.
Waterdicht tot 100m dus ook nog bij harde crashes in hoge golven, werkt makkelijk en de Movescount software van Suunto helpt echt bij trainingen en kun je perfect uitlezen wat je route was en hoe hard je waar ging.
Ze hebben tig apps voor in het horloge, maar zit er niet bij wat je zoekt, je kunt ze vrij makkelijk zelf maken/samenstellen....en hij is ook nog bruikbaar als een normaal horloge omdat hij niet extreem groot is of er te spacy uitziet.
http://www.suunto.com/Ambit/

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » do dec 05, 2013 10:56 am

@ Jan Hendrik de Bruin, ik lees dat alleen snelheid uitlezing niet per Km/h gaat klopt dat, of welke eenheden zijn in te stellen.
Bevalt het goed en ben je tevreden?

@Jeroensurf, ziet er goed uit, alleen behoorlijk prijzig.. :(

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » do dec 05, 2013 5:49 pm

Ja ze zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
Ik gebruik het met windsurfen, suppen, hardlopen en ook vaak genoeg als een normaal horloge.
Daarnaast heeft Suunto een verschrikkelijk goede naam in het staan voor je product in updates en garantie (in tegenstelling tot sommige andere merken).

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do dec 05, 2013 5:49 pm

Ja ze zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
Ik gebruik het met windsurfen, suppen, hardlopen en ook vaak genoeg als een normaal horloge.
Daarnaast heeft Suunto een verschrikkelijk goede naam in het staan voor je product in updates en garantie (in tegenstelling tot sommige andere merken).

Jan Hendrik de Bruin
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jan Hendrik de Bruin » do dec 05, 2013 10:23 pm

@Reindt, snelheid is KM/H, op het water gebruik de stand voor "wielrennen", dan krijg je current speed, distance, avg speed etc in KM/H, back home gewoon even op de laptop met GPSARPRO en voila... Let op, horloge is geen 1 op 1 vervanging voor een GT-31 (geen doppler o.a.), maar is voor dagelijks gebruik als weekend-cruiser super bruikbaar. Ik gebruik hem daarnaast bij hardlopen zowel binnen en buiten, en ben er erg tevreden over, super easy in gebruik en licht.... Jammer idd dat er geen ANT+ op zit, maar opladen moet je toch en dan upload je meteen de sessie...

Ik ben er erg happy mee, verwacht de GT-31 komend seizoen minder mee te gaan nemen, wellicht alleen bij de hardere dagen voor een doppler meting...
Laatst gewijzigd door Jan Hendrik de Bruin op ma apr 14, 2014 11:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » do dec 05, 2013 11:31 pm

Jan Hendrik de Bruin schreef:.... Jammer idd dat er geen ANT+ op zit, maar opladen moet je toch en dan upload je meteen de sessie...

Ik ben er erg happy mee, verwacht de GT-31 komend seizoen minder mee te gaan nemen, wellicht alleen bij de hardere dagen voor een doppler meting...

Ok, ben niet zo thuis in het GPS varen of die apparaten, althans niet op de surfplank, maar wat is ANT+ ? :crazy:

Wat ik zou willen is gewoon de tijd bij me hebben en zien hoe hard ik vaar en eventueel de afgelegde afstand, dat kan toch gewoon? Is de doppler meting nauwkeuriger?

hoor er van, bvd dank.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » do dec 05, 2013 11:50 pm

ANT+ is een communicatie protocol. Momenteel de standaard, uiteraard zijn er fabrikanten die een ander protocol toepassen. Een nadeel van geen ANT+ is dat accessoires niet uitwisselbaar zijn. Gangbare accessoires zijn snelheids-/cadanssensor, hartslagband.

Veel recente en populaire smartphones ondersteunen ANT+.

Jan Hendrik de Bruin
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Jan Hendrik de Bruin » vr dec 06, 2013 7:44 am

Opmerkingen van Opperhoofd over ANT+ zijn correct, is idd jammer dat ze dit niet in het toestel hebben gestopt, zeker als je al extra accessoires hebt aangeschaft bij een ander trainingsdevice. De TomTom is idd zeer geschikt voor de functies zoals je omschrijft, tijdsaanduiding, afstand en avg-speed. Volgens mij zit er een SIRF-4 chipset in het horloge, dus zit het met de nauwkeurigheid wel snor, tov mijn GT-31 zeer geringe afwijking (minder dan een 1/10 km/u)...

Als je van plan bent intensief te gaan posten op GPS-Speedsurfing zou ik hem nog even laten liggen, wil je hem gebruiken voor de basis-dingen dan is het een ideaal apparaat, zeker als je hem naast surfen ook nog voor hardlopen, zwemmen of fietsen wilt gebruiken .
Laatst gewijzigd door Jan Hendrik de Bruin op do mei 08, 2014 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » vr dec 06, 2013 9:03 am

Heren dank voor de uitleg, :clap: wel heb ik nog een vraag. Je zegt dat je de max snelheid af kan lezen, is dat na een track of kun je tijdens het varen ook de snelheid aflezen in km/u of knopen?

Nee, ik ga niet intensief posten op GPS-Speedsurfing, puur basic , eens zien hoe laat het is, hoe hard ik vaar en hoeveel afstand ik heb afgelegd die dag. Kun je die tracks dan later op de PC in een kaart zichtbaar maken?

Heb er ook nog een van Nike gezien, zal die ook eens nader bestuderen.

Ga hem verder niet gebruiken voor zwemmen, fietsen of hardlopen, allemaal dingen die ik of niet meer kan (hardlopen) of niet zo erg leuk vind :lol: , doe gewoon mijn ding in de sportschool en das meer dan zat :D

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » vr dec 06, 2013 9:31 am

De Nike running GPS is een voorloper van deze. Beide een mooi design imho. De Nike sportswatch is 5 mm dikker (16 mm).

Even terugkomend op ANT+, dit horloge ondersteunt bluetooth 4.0. Een risico om dit te kiezen, de tijd zal leren of de keuze goed is. Een reden hiervoor is dat de chip die zowel ANT+ als bluetooth ondersteunt nog niet geleverd kon worden.

Data uitlezen kan met de tomtom dan via bluetooth. Het formaat is volgens mij fit of tcx, iets wat veel programma's en websites kunnen verwerken. De Nike sportswatch heeft en eigen output formaat. Niet geschikt voor gps-speedsurfing tenzij je iets vindt wat dit bestand kan omzetten.

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 81, Isonic 107, Tabou 3S 106LTD. NP Hellcat 6.2, NP RS slalom MK6 7.0, NP H2 8.7, Alpha

Bericht door 954rr » vr dec 06, 2013 3:14 pm

Ik was van plan om komend voorjaar de Gt31 te kopen.
Maar na het lezen van dit topic denk ik dat ik voor een sporthorloge ga, deze lijken mij wat universeler toepasbaar.
Ik vind de Suunto er wel geschikt uitzien, echter door de bekende bomen............... Een hoop soorten.
@jeroen welke heb jij precies, en voldoet die aan al jouw wensen?

Uiteindelijk wil ik: de tijd kunnen zien, real time snelheid kunnen aflezen en later via een app of andere software mijn surfdag kunnen uitlezen met de afgelegde afstand en de diverse snelheden.

Defiwind
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Defiwind » vr dec 06, 2013 4:47 pm

ja, door deze topic denk ik dat ik mij zelf ook een Suunto Ambit 2 kado ga geven. Ik zie dat er ook een flink aantal apps en zelfs met de functionaliteiten a la de GT31 zijn. Dus iemand ervaringen er mee?

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 81, Isonic 107, Tabou 3S 106LTD. NP Hellcat 6.2, NP RS slalom MK6 7.0, NP H2 8.7, Alpha

Bericht door 954rr » vr dec 06, 2013 5:07 pm

Er zit wel verschil in de gewichten tussen de verschillende types, misschien een aandachtspuntje

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » vr dec 06, 2013 5:32 pm

Defiwind schreef:ja, door deze topic denk ik dat ik mij zelf ook een Suunto Ambit 2 kado ga geven. Ik zie dat er ook een flink aantal apps en zelfs met de functionaliteiten a la de GT31 zijn. Dus iemand ervaringen er mee?
Ik heb sinds een paar maanden een Ambit2. Het is echt een prachtig horloge en het werkt goed. Erg prettig is dat je meerdere schermen met 3 infovelden kan configureren. En daar kan je ook dus de resultaten van apps (het zijn eigenlijk meer scriptjes) aan toevoegen. Voor windsurfen kun je o.a. met een appje je max speed laten zien. Verder is het een van de weinige GPS sporthorloges die je nog enigszins als dagelijks of weekend horloge kan dragen.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » vr dec 06, 2013 6:16 pm

edwingr schreef:Verder is het een van de weinige GPS sporthorloges die je nog enigszins als dagelijks of weekend horloge kan dragen.
JA, ze zien er wel goed uit, weet iemand ook of die dingen gewoon ergens te bezichtigen zijn (winkel), zelfde geld eigenlijk ook voor de Tom Tom.

Oeps, dit voeg dus even toe nadat ik op de site van Suuno heb gezien waar je die dingen kunt kopen, en zelfs bij mij in de buurt dus maar eens gaan kijken.

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 954rr » vr dec 06, 2013 6:29 pm

mooie aanbieding gezien van de Ambit2 S voor 279.99. De S mist alleen de Barometer funcie t.o.v. de Ambit2.
Ik ga ook maar eens een winkel in de buurt zoeken

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd

Bericht door Opperhoofd » vr dec 06, 2013 7:02 pm

Reindt schreef:JA, ze zien er wel goed uit, weet iemand ook of die dingen gewoon ergens te bezichtigen zijn (winkel), zelfde geld eigenlijk ook voor de Tom Tom.
Veel foto's en imho een betere review dan hier vind je niet.

Suunto Ambit 2/2s:
http://www.dcrainmaker.com/2013/04/suun ... eview.html

TomTom Runner/Multisport:
http://www.dcrainmaker.com/2013/07/tomt ... sport.html

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr dec 06, 2013 7:18 pm

Bekijken kun je de meesten bij Bever zwerfsportwinkels.
http://www.bever.nl/

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 954rr » vr dec 06, 2013 8:32 pm

Ik ben net bij Bever geweest (Houten) en die heeft de 2 en de 2S gewoon in voorraad.
Ziet er goed uit, voelt erg licht aan maar is wel groter dan ik verwachte.
Nu nog vragen of mijn vrouw voor kerstvrouw wil spelen :)

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » za dec 07, 2013 8:00 am

Zelf geen ervaring, maar wel diverse collega's die naar volle tevredenheid verschillende types van Suunto gebruiken. Het is gewoon topkwaliteit, als ik hun verhalen mag geloven. (gebruik onder andere voor navigeren, bergsport, hardlopen. Geen watersport dus)

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 954rr » za dec 07, 2013 12:38 pm

Ik twijfel tussen de Ambit2 en de iets eenvoudigere en goedkopere Ambit2 S.
Het grootste verschil zit hem in de barometer functies die de 2 wel heeft en de 2 S niet. Ik vraag me af of je dat met surfen gebruikt.
De enige functie die ik kan bedenken is de temperatuur meter die de 2S niet heeft. verder is het 50 of 100 meter waterproof en nog wat kleine details. Als je zo de specs leest van de 2S dan zou dit voor het surfen toch ruim voldoende moeten zijn?

Mark111
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Mistral, Tabou, NeilPryde, Tribal, Select, Maui Ultra Fins

Bericht door Mark111 » za dec 07, 2013 7:30 pm

Plus wat ik zo lees is de batterij op de 2S sneller leeg, maar toch nog 8 uur. Binnenkort eens even kijken bij Bever.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » za dec 07, 2013 11:38 pm

Denk dat ik TomTom en of Suunto even aan schrijf :) , open ik hier een Topic en iedereen wil zo'n ding, goed werk... kunnen ze mij er wel een cadeau geven toch :lol:

timhietbrink
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2, NortSails, Vandal, NeilPryde, Gaastra, MauiSails, JP

Bericht door timhietbrink » zo dec 08, 2013 9:22 am

ik zou eens naar garmin kijken, die heb ik ook zijn top horloges!
hij stippelt alles voor je uit dus zelfs als je de weg kwijt bent kan je gewoon nog via je horloge de route terug vinden!
Garmin Fortex heb ik en die heb je dan weer in verschillende klassen

hansvanleen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Super Lightwind 168 pro JP super sport pro 124 , Severne NCX 7.0, Turbo 8.1 en 9.2

Bericht door hansvanleen » zo dec 08, 2013 11:33 am

Reindt schreef:Denk dat ik TomTom en of Suunto even aan schrijf :) , open ik hier een Topic en iedereen wil zo'n ding, goed werk... kunnen ze mij er wel een cadeau geven toch :lol:
Als jij een groeps aankoop kan regelen met een flinke korting zou top wezen :clap: :clap: :clap:

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » zo dec 08, 2013 1:45 pm

hansvanleen schreef:
Reindt schreef:Denk dat ik TomTom en of Suunto even aan schrijf :) , open ik hier een Topic en iedereen wil zo'n ding, goed werk... kunnen ze mij er wel een cadeau geven toch :lol:
Als jij een groeps aankoop kan regelen met een flinke korting zou top wezen :clap: :clap: :clap:

Zou inderdaad mooi zijn :-), maar moet je wel weten om hoeveel stuks het gaat.
Ik vermoed dat echt wel een behoorlijk aantal af moet nemen om een beetje fatsoenlijke korting te kunnen krijgen :crazy:
En er is inmiddels weer een merk bij gekomen, de Garmin!!

dus zeg het maar 1,2, 10 , 20 of maar gelijk 100 :lol:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo dec 08, 2013 2:26 pm

Ik heb me er toendertijd best goed op ingelezen en een groot voordeel van Suunto boven alle anderen is dat ze de software A goed doorontwikkelen en B als er al wat te verbeteren valt dat ook doen.
Garmin heeft nogal de naam dat ze veel en snel nieuwe modellen lanceren en vervolgens niks meer aan fixxes doen voor de oude modellen en daarnaast minder waterdicht te zijn.
Bij een flike klapper op het water is de druk meer als behoorlijk, vandaar dat ik voor de Suunto Ambit(1) viel vanwege het 100m verhaal.

Plaats reactie