Hierbij mijn nieuwe 2014 SFME aanwinsten. 4.7/4.2/3.7 allen in C12:
Zondag 19-10 eerste sessie met de 4.7. Wat een genot om met de me's te varen. Bij optuigen kwamen er al wat terug naar de kant met tussen de 4.8 en 5.2 om kleiner te gaan varen, aangezien ik met 70 kg altijd al klein vaar dacht ik, ik zet de tuning tussen medium en max settings. Optuigen ging eenvoudig en met wat tips van freakie Henk 'ouwe' is het goedgekomen. Bij opstap voelde het direct goed, zeil vulde goed met wind en het was een heerlijk gedempt vaargevoel, ook over de punt van de zandbank waar het water alle kant opspat en als een dolle stroomt en dacht met een maatje kleiner op het water te staan, normaal zou ik met 26 kts naar 4.2 overstappen. Na het uitvaren en gijp, wat met volle snelheid en controle ging richting de shorebreak, daar kwam ik aan op heup tot schouderhoge golven, ruim varen voor snelheid en volle por heel makkelijk te depoweren en het zeil vlak te leggen in de bottomturn en heel makkelijk weer handjes naar voren schuiven en in de pocket de cutback op de lip aftemaken, een geweldig licht zeil. Bij het springen en aerials merkte ik veel stabiliteit in de lucht. Het was ook goed te voelen waar het drukpunt zich bevond en dat kun je in het golfrijden goed benutten. Zo heb ik me lekker vermaakt de rest van de middag van het ene golfje naar de andere en merk wat minder spierpijn van mijn ouder wordende ledematen the day after

, de vlagen voelde ik nog minder dan bij de sf classic en door het venster was de lip prima te spotten. Ben aangenaam verrast en ga vast goeie vriendjes worden met de ME serie. Ook bij het terugvaren van de zandbank naar wal ruime wind zat er een verrassende hoge snelheid in.
EDIT: vandaag 3-11 met de sfme c12 4.2 gevaren. Zeil was snel en goed opgetuigd. Situatie ZZW 26-29 kts (offshore op de Oosterbank). Eigenlijk weinig toevoeging tov de 4.7. Had de trim op medium settings staan, wat wederom een zeer licht vaargevoel gaf en de vlagen lekker absorbeerde. Ik heb ook bij dit zeil het idee dat het in vele situaties goed te trimmen is. Golf was tot headhigh en de drop in naar bottomturn was zonder enige weerstand wat best even wennen was om zo eenvoudig te depoweren, handjes terug naar voren schuiven voor de cutback en het ging allemaal als vanzelf, heerlijke zeilen!! In de gijp kon je de druk er goed in houden om doorgeplaneerd rond te komen. Nog een hoge verticale off the lip tweaked aerial (helaas achter de golf geland) en ook hier geen duw en trek werk. Zelfs het terugdobberen, wat voor iedereen gold ook met 5.2, was aangenaam en licht, veilig weer aan land gekomen.
EDIT 28-2-2015; Nog enthousiaster dan eerste indruk en review. Wereld zeilen zowel in Low als High end.