Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ontplofte opblaasbare SUP

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB Carve 151, SB HS 105, Sputnik 265 zeilen 4.4,5.4,5.8,6.7,9.3
Contacteer:

Ontplofte opblaasbare SUP

Bericht door Zerocool » di jul 23, 2013 8:52 pm

Het volgende. Een vriend van mij heeft onlangs een opblaasbare SUP gekocht. Merk, Type en dealer wil ik hier niet noemen. Nu heeft hij deze SUP opgeblazen (de tweede keer na aanschaf) en heeft relatief korte tijd in de zon gelegen. De SUP was opgepompt tot de voorgeschreven 15 PSI.

Nu is de SUP helemaal rond gaan staan. De vorm is er compleet uit. Kort gezegd hij is ontploft.

Contact gehad met de leverancier. Zijn verhaal is dat het board wanneer het in de zon ligt elke 10 minuten een klein beetje ontlucht moet worden. Hij krijgt zijn geld nu niet terug, maar wel een korting bij aanschaf van een nieuw board.

Zelf heb ik een Red Paddle Air. Deze laat ik zonder problemen tijdens een stranddag in de zon liggen. Ook geeft Red Paddle nergens aan dat ik het board moet ontluchten. Alleen dat zij het niet aanraden om het board lang in de zon te laten liggen.

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die zoiets meegemaakt hebben, en of het algemeen bekend zou moeten zijn dat je een opblaasbare SUP regelmatig moet ontluchten?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Re: Ontplofte opblaasbare SUP

Bericht door Jeroensurf » di jul 23, 2013 10:16 pm

Balen voor de eigenaar, maar nee nog niet eerder over gehoord of gelezen.
Wij hebben geen inflatables, maar ik heb een paar weken geleden met de Fanatics gespeeld en die waren erg degelijk.
Je moet aardig wat geweld gebruiken om zo,n board of iets van vergelijkbare kwaliteit te slopen.

Wat betreft je opmerking over ontluchten: het is vaak RTFM (read the f*cking manaul).
Van tijd tot tijd ontluchten (of minder hard opblazen als de max) als het erg warm is klinkt mij wel logisch in de oren, bij een windsurfplank in de warmte adviseren ze dat ook.
Het mooist zijn dan Goretex ventielen, maar die gaat bij een opblaasplank niet echt werken. :wink:

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » di jul 23, 2013 10:33 pm

Kan me voorstellen dat als je een opblaas sup s'ochtends in de schaduw op pompt op de max, en daarna de hele dag in de volle zon laat liggen zonder hem te gebruiken (en dus afkoelen met het watercontact) dit een probleem geeft. Dat zie je ook aan de aanbeveling van Red om dan een beetje te ontluchten, De verwachting dat je elke 10 minuten ontlucht lijkt mij niet reeel en dan zou in de gebruiksaanwijzing dat duidelijk vermeld moeten staan. Het zou betekenen dat je dan elke pauze moet ontluchten. Zou graag horen welk merk/leverancier dat nodig vind, kan ik die van mijn short list voor een nieuwe race/tour sup afstrepen.....

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » di jul 23, 2013 10:52 pm

Meerdere eigenaren (/dealers) adviseren om meer lucht in de SUP te pompen dan de aanbevolen max om een stijver board te krijgen. Dit was overigens wel in de periode dat het dromen was over de zomer. Ben benieuwd hoe die boards zich nu houden in de zon.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » wo jul 24, 2013 10:16 am

Even een quote uit de Fanatic FlyAir set-up guided. Interessant om te zien dat er gesteld wordt dat je het board niet te hard kan oppompen (met de bijbehorende pomp).

...you will find that you reach 10psi in about 3 minutes and a little more effort will get you to 15psi/ 1 bar.
The harder the board, the better it performs.
We recommend using the board at a pressure between 15 — 25psi. Don’t worry, it is impossible to over inflate the board using the supplied hand pump.

StorAge: The Fly Air can be stored inflated. Direct sunlight over longer periods can cause fading. On hot days, the Fly Air will be harder, as the air expands. When not using for longer periods, store the Fly Air lightly coiled or ideally unrolled.
http://fanatic-sup.com/fanatic_sup/publ ... de_eng.pdf

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jul 24, 2013 10:35 am

Natuurkundegeluiden!! Mijn favoriete geluiden :D
Gaswet: p V = n R T,ofwel: <druk> x <volume> = <aantal moleculen> x <gas constante> x <absolute temperatuur>
Voor niet ingewijden: In je board hebben druk en temperatuur een constante verhouding. De temperatuur is dan de absolute temperatuur, die begint bij 0 op -273 graden Celsius. De druk is de echte druk, niet het verschil met de druk buiten je board.

15 psi = 1,0 bar, omdat het om OVERdruk (wat op je pompmetertje staat, buiten de plank staat ook 1 bar) gaat is de totale druk in de SUP 2 bar, ofwel 30 psi.
Gisterochtend was de absolute temperatuur 300 kelvin (27 gr) In de zon wordt zo'n board makkelijk 330 kelvin (57 gr C).
De totale druk gaat daarmee van 2,0 bar naar 2,2 bar. De OVERdruk gaat dus van 1,0 naar 1,2 bar, dat is 18 psi. Ik zou zeggen dat-ie dat wel zou moeten kunnen hebben en anders hoort er een overdrukventiel op ;-) Dat ventiel zou altijd wel een goed idee zijn 8-)
Maar met de opmerkingen van Fanatic zou ik zeggen dat je vriend nog een eind van de gevaren zone is weggebleven.
Daarom zeg ik: eventjes bellen met de rechtsbijstand verzekering.

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB Carve 151, SB HS 105, Sputnik 265 zeilen 4.4,5.4,5.8,6.7,9.3
Contacteer:

Bericht door Zerocool » wo jul 24, 2013 12:50 pm

Jeroensurf schreef:Wat betreft je opmerking over ontluchten: het is vaak RTFM (read the f*cking manaul).
Een gevalletje: TWNFM (there was no f*cking manual)! Ook is het bij verkoop niet gemeld.
Frank-363 schreef:Dat zie je ook aan de aanbeveling van Red om dan een beetje te ontluchten
Ik heb de site van Red bekeken en die geeft het volgende:
Q Will hot sun cause the board to over inflate?
A We don’t recommend leaving your board in direct sunlight for prolonged periods. Following this advice will keep your board in good working order for as long as possible.

Dus ook geen aanbeveling om te ontluchten!
Frank-363 schreef:Zou graag horen welk merk/leverancier dat nodig vind, kan ik die van mijn short list voor een nieuwe race/tour sup afstrepen.....
Vind ik in dit stadium nog niet zo netjes om te melden. Wel dat het geen mainstream merk was zoals Red, Naish, Starboard of fanatic

Madje
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Twister 100L 2013, Gaastra Pure 2013 4.4, 4.8, 5.4
Contacteer:

Bericht door Madje » do jul 25, 2013 8:49 am

Heb je het board in een winkel gekocht? Want in Nederland is het zo dat de winkel verantwoordelijk is voor de garantiegevallen.
http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » do jul 25, 2013 11:04 am

Ik zie nu een opblaasbare SUP (ook merkloos) op Marktplaats te koop staan. deze is er gisteren op gezet. Dat is toch hopelijk niet dezelfde SUP??

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » do jul 25, 2013 11:53 am

Staat erbij dat het een rondbodem is? :+

mattack
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door mattack » di aug 27, 2013 1:55 pm

Ik kan uit eigen ervaring melden dat de fanatic sups ook niet tegen een middagje in de hete zon kunnen.
k heb het dan over mijn 2e hands (demoboard) fly air 12". Deze heb ik afgelopen zomervakantie in Oostenrijk een middag in de zon naast de tent laten staan. Ik denk dat ie tot zon 1.2 bar was opgepompt. Bij terugkomst zag ik dat ie leeggelopen was, na een inspectie zag ik dat de naad op een plek het had begeven. Het materiaal was daar ook wat uitgerekt. Gelukkig was het makkelijk te plakken met de bijgeleverde lijm, 2 plankjes en de druk van t gewicht van m'n auto. Ik heb m daarna weer enkele keren gebruikt en pomp m nu vol vertrouwen weer zo hard op als ik kan. (Ik las overigens in een een duitse test dat het verschil tussen 15 en 17 psi geen aanwijsbare verbetering geeft in de stijfheid van t board, dus harder als 15 psi is niet echt nodig).
Het valt me wel op dat mijn board niet heel mooi recht is, als ik m van achter bekijk lijkt er een kleine tordering in te zitten. En wat me ook op valt is dat er een bobbel onder de plank zit op de plek van de mastvoet. Hebben andere eigenaren dit ook?

pbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71 & 85, Falcon 152, GUN Vector 7.1 & 8.0 & 9.6
Contacteer:

Bericht door pbrink » za sep 07, 2013 6:54 pm

mattack schreef:wat me ook op valt is dat er een bobbel onder de plank zit op de plek van de mastvoet. Hebben andere eigenaren dit ook?
Die bobbel zit er ook bij mij, zal wel extra versteviging zijn voor het surfzeil.

Maar jij hebt de plakset al mogen proberen, ik hoop de koker nooit te hoeven openen :eh:

Heb je al een keer een surfzeil erop gezet? Ben benieuwd hoe dat is.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » za sep 07, 2013 10:51 pm

De verhuurboards lagen afgelopen zomer gewoon opgepompt vol in de zon in Zuid Frankrijk. Dat waren F-one boards, die het gewoon nog goed deden.

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » za jun 07, 2014 11:48 am

Kun je met zo'n opblaasbare sup trouwens ook een golfje pakken? Bijv. met die Fanatic Fly air. Zit er aan te denken om zo'n ding aan te schaffen. Logistiek gezien ideaal, maar aangezien ik hem op zee wil gebruiken wil ik er ook een golfje mee kunnen rijden.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Erres » za jun 07, 2014 12:11 pm

Kijk en oordeel zelf: http://vimeo.com/97204346

pbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door pbrink » za jun 07, 2014 2:03 pm

Luxaflex schreef:Kun je met zo'n opblaasbare sup trouwens ook een golfje pakken? Bijv. met die Fanatic Fly air. Zit er aan te denken om zo'n ding aan te schaffen. Logistiek gezien ideaal, maar aangezien ik hem op zee wil gebruiken wil ik er ook een golfje mee kunnen rijden.
Ik heb zelf de Fanatic Fly Air Touring en zelfs daarmee kan ik nog een golfje pakken in Ouddorp, al ben ik wel benieuwd hoe het moet gaan met grotere golven.

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » za jun 07, 2014 5:00 pm

Thanks! Ziet er goed uit. Ga er denk ik maar effe een halen. Waaien doet t hier niet meer.
Hoe is t met het oppompen? Is dat te doen/hoe lang ben je daar mee bezig?

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Erres » za jun 07, 2014 8:24 pm

Je kan het met de handpomp die bijgeleverd wordt doen, maar je bent al gauw 7-8 minuten aan het pompen om tot 1 bar (15 psi) te komen. Ik heb zelf meteen bij 24-7 boardsports een electrische pomp gekocht die ik op de accu van mijn auto aansluit. Je kan daar ook een oplaadbare accu bijkopen, dan kan je 'm zonder auto ook opladen. Kost (zonder extra accu) ongeveer €150,- maar ik vind het dat bedrag meer dan waard. Twee maanden terug stond ik in Zuid-Frankrijk in de zon uit de wind bij 25 graden mijn board uit te rollen, en ik wat erg blij met het electrische pompje. 7 à 8 minuten voluit pompen in die omstandigheden maken je niet heel vrolijk...

pbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door pbrink » zo jun 08, 2014 12:46 pm

Ik pomp met de hand. Is inderdaad een minuutje of 10 pompen. Vind het zelf niet echt een probleem, zie het als onderdeel van de workout.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 15, 2014 7:29 pm

@Zerocool: hoe het het uiteindelijk nou afgelopen met de Garantie op de onbekende opblaasplank?

Annelies
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Annelies » vr jul 17, 2015 1:32 pm

Ik had bij het zoeken naar info over sups hier gelezen over ontplofte sups. Ik heb sinds 2 dagen mijn gekochte sup binnen, de Red Paddle Ride 10,6 en las in hun gebruiksaanwijzing het volgende bij Warning: 2.Do not leave the board in direct sunlight for prolonged periodes when not in use. 3. When not using the board please reduce pressure to below 15 psi. Er staat ook een ander stukje bij Storing the board: You will find that your board will be harder on hot days as the air inside expands, this is normal and a great feature of inflatable boards. Dus hoe je dit nu precies moet interpreteren...?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr jul 17, 2015 4:25 pm

Een uurtje of zo op de kant vol in de zon kan in NL echt geen kwaad, maar lucht zet uit als het verwarmd wordt en als jij een opblaasbare Sup vol in de zon legt bij 25+graden dan kan hij knappen/scheuren op de naden.
Dan dus iets ontluchten zodat als hij uitzet er geen schade ontstaat.
Maar ja, de meeste windsurfplanken moet je ook geen uren in de zon laten bakken, dan delamineren ze ook.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr jul 17, 2015 4:50 pm

Jeroensurf schreef: Maar ja, de meeste windsurfplanken moet je ook geen uren in de zon laten bakken, dan delamineren ze ook.
Zeker als ze donker van kleur zijn.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » vr jul 17, 2015 10:24 pm

Je opblaasbare sup oppompen in de volle zon, terwijl het 30 graden is, en vervolgens gaan suppen in water van een graad of 17 gaf ook wel een grappig effect.

De eigenaar dacht dat zijn sup lek was ;)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr jul 17, 2015 10:37 pm

:lol:

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » za jul 18, 2015 9:53 am

Als je een sup van een gerenommeerd merk koopt is het geen probleem. Zijn van prima kwaliteit. Je kunt beter een paar honderd euro meer uitgeven dan een goedkope variant via marktplaats oid kopen. Zit echt een wereld van verschil tussen..

SanSebastina
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SanSebastina » di mei 14, 2019 12:23 pm

Dit is een bericht voor ZeroCool. Ik heb een vraag over de ontplofte opblaasbare SUP.
Kan je inmiddels wel het merk noemen van de betreffende SUP?

SanSebastina
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door SanSebastina » di mei 14, 2019 11:43 pm

@Zerocool ... ik heb je ook een priveberichtje gestuurd maar heb geen idee of dat daadwerkelijk is aangekomen bij je...

Plaats reactie