Afgelopen seizoen heb ik een Tabou Rocket 125l aangeschaft en wil nu de zeilen vernieuwen.
Ik weeg 85kg en ben de skills nog aan het bijwerken. Gijpen en waterstarten gaat enigszins, maar momenteel vaak genoeg nog net niet.
Komend seizoen verwacht ik dit weer onder de knie te hebben als vanouds. (herintredend eind afgelopen seizoen)
Nu zit ik met een aantal vragen waar jullie mij vast kunnen adviseren.
De keuzes:
- Zeilrange (5.5 - 8m)
- Gaastra Matrix (no-cam) of Cosmic (2-cam)
- Bouwjaar i.v.m. hardtop/constant curve - 2016/2017
Momenteel heb ik een tweedehands 7.9 Gun GSR liggen voor de windluwe dagen, maar heb er nog niet mee gevaren.
Daarbij nog een 5.0m Gun zeil, welke ik niet ga vervangen en blijft voldoen voor de ruwe dagen.
Zeilrange
Laten we beginnen bij de zeilrange. Alle 2016 freerace/ride zeilen van Gaastra zijn 6.0 - 6.5 - 7.0 - 7.5m.
De 2017 range is 5.7 - 6.2 - 6.7 - 7.2.
Wat is nu een goede range om aan te schaffen? Mijn huidige (15+jaar) oude zeilen bestonden uit 5,7 - 6.4 - 7.0m.
Cam / no-cam
Zelf zat ik te denken om de grotere maten uit te rusten mét cambers en de kleinere zeilen zonder cambers.
Gedachte hierachter: als het goed waait, dan is een lichter zeil prettiger. Waait het iets minder, dan is doorplaneren tussen de vlagen wel lekker en speelt druk in het zeil een grotere rol dan hanteerbaarheid.
Verder dan twee cams wil ik niet gaan i.v.m. optuig gemak.
Bouwjaar
De nieuwe Gaastra zeilen 2017 vragen een constant curve mast, de 2016 officieel een hardtop mast.
Ik wilde een constant curve mast 60% aanschaffen (niet per se Gaastra of is dat wel aan te raden?). Financieel is het echter wel erg lekker om een 2016 zeil te kopen.
Hierover lees ik verschillende berichten. Een combinatie tussen 2016 en 2017 kan ook wel handig zijn i.v.m. de afmetingen.
Verder ben ik niet speciaal merkgebonden. Het leek me handig om Tabou met Gaastra te combineren.
Echter voor nu heb ik hem even specifiek geschreven op Gaastra, om de opties iets beperkt te houden.
Keuzes keuzes!