Snelheid vs windsnelheid

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Snelheid vs windsnelheid

Bericht door agr64 » za mar 18, 2017 8:21 pm

Kon het op het forum zo snel niet vinden en ben absoluut geen speedfreek. Maar vanmiddag tegen de 50km/h ( en niet eens downwind) met 8.6 en gezien windfinder achteraf was dat ruim 2x de windsnelheid. Dan denk ik da's bestwel efficiënt m.a.w. zijn hier rekenregels voor?

Bij meer wind en kleiner materiaal gaat bij mij deze efficiëntie wel behoorlijk omlaag e.e.a. door ik denk mijn surfskills, gebrek aan vertrouwen en meestal meer golven.

OpinionMan
Freeride pro
Freeride pro

Re: Snelheid vs windsnelheid

Bericht door OpinionMan » za mar 18, 2017 9:04 pm

NIet te hard gaan varen Albert!... Die beker is van mij! :)

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za mar 18, 2017 9:24 pm

agr64 schreef:
za mar 18, 2017 8:21 pm

Bij meer wind en kleiner materiaal gaat bij mij deze efficiëntie wel behoorlijk omlaag e.e.a. door ik denk mijn surfskills, gebrek aan vertrouwen en meestal meer golven.
Hé, dan zit hem dat in de leeftijd zeker, we zijn even oud en ik heb precies het zelfde haha....
Mijn zoon is 16 en die kan het niet. Ruig genoeg geloof ik.

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » za mar 18, 2017 10:13 pm

Met grote spullen kun je efficiënter windsurfen dan met kleinere spullen.
Ik vaar met 8.4 erg eenvoudig 2,5x de windsnelheid, tijdens vin testen heb ik zelfs een keer rond de 3x gered. (achteraf uitgerekend)
Rekenregels heb ik er zelf niet voor al zal iemand met een wiskundige knobbel zeker eea kunnen uitrekenen.

Met weinig wind überhaupt zo hard gaan blijft een kick!

Peter de Wit
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED-161
Teamrider: KATER-Fanatic-Select-AVANTI
Surf spul: Fanatic Falcon, Select, AVANTI M1x
Contacteer:

Bericht door Peter de Wit » zo mar 19, 2017 7:56 am

Albert,
Het blijft een beetje gissen maar 2x is erg goed haalbaar zoals Raymond aangeeft.
Bij weinig wind zijn de spullen super effiënt.

De truuk voor de speed minded wordt dit door te zetten in meer wind ....
In 25 kn wind 50 kn is nog steeds een utopie....
Maar we zijn hard op weg 40kn in 20kn wind is haalbaar....

Op dit moment is het zoeken vooral naar minder weerstand van de set bij hogere snelheden.
Deze weerstand loopt nu nog veel te snel op...
Ijssurfers en zeilers kunnen al extreem veel hogere effiëntie behalen.....

Dat er nog ruimte is voor verbetering is erg duidelijk geworden in recente tests...

Peter

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo mar 19, 2017 9:21 am

Sinds ik een GPS klokje heb log ik al m'n sessie's en vooral welk materiaal ik gebruik en meestal ook de gemeten wind van het lokale weerstation (als die data er nog is). Wat hierin opvalt is dat de max snelheid op alle boards bijna hetzelfde is. Er is maar één uitzondering en dat was ruim 5 km sneller dan 'normaal' en dat was op een andere locatie met ideale speedomstandigheden en daar heb ik idd de impact van het niet doorzetten bij meer wind gezien. In vlagen ga ik van het gas (oploeven) af terwijl de toppers nog meer afvallen en het zeil opener zetten. Met als resultaat dat ze veeel sneller zijn.

Verder ben ik met weinig wind aardig efficiënt bezig (zit dan meestal ruim boven de 2x) en denk ik dat er bij meer wind op mijn vaste surflocatie niet veel meer voor mij inzit. Dit laatste is niet helemaal waar heb nu een paar sessies op m'n nieuwe 2016 IS124 gevaren en ondanks een zeer brakke surfconditie door de afgelopen maanden het gevoel dat ik met dit board zomaar 5km/h harder ga. Vergelijking met data van vergelijkbare sessie's (wind,zeil en vin) van vorig jaar bevestigen dit gevoel. Ben dus ook zeer nieuwsgierig naar de eerste vaarimpressie met m'n nieuwe 2016 IS107...........

Nu heb ik zelf meer vertrouwen in m'n kunnen bij minder wind en is er vaak ook veel vlakker water en ga daar eens wat vaker een downwind rakje doen i.p.v. meestal alleen op halve wind te blijven 'hangen' en eens kijken of ik ook richting ruim 2,5x kan met mijn materiaal en kunnen. In deze omstandigheden is voor mij het risico van crashes met schade aan mezelf en materiaal namelijk flink kleiner.

Plaats reactie