Welkom op het vernieuwde forum van Windsurfing.nl!

Nieuwe dingen en vragen kun je hier vinden : Forum

zit- vs heuptrapeze

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Neilpryde, JP, Starboard, RRD, Gasoil, Zfin, Meanline

zit- vs heuptrapeze

Bericht door remcokes » vr apr 07, 2017 9:57 am

Ik heb nu mijn 2de sessie met een heuptrapeze gevaren om te ervaren wat nu het verschil is ten opzichte van een zittrapeze. Mijn zittrapeze is een Neilpryde type Race Standaard met super lage haak. De 2 sessies met heuptrapeze waren met een Prolimit 3D Type-T uit 2012 die ik nog ongebruikt had liggen. Nu toch maar eens de moeite genomen om deze heuptrapeze te testen. Ik vaar tegenwoordig alleen nog maar speed en bij minder wind slalom waardoor je zou zeggen dat een zittrapeze de juiste tool is om te gebruiken. Op het water zie ik de speedsurfers die met een zittrapeze varen ook vrij lange trapeze touwtjes hebben. Zelf zweer ik bij mijn 24 inch korte trapeze touwtjes. Dit in combinatie met mijn lage zittrapeze zorgt ervoor dat ik vrij rechtop sta. De andere speedies raden mij lange trapeze touwtjes aan. Daarom ben ik die ook gaan proberen. Ik kan er helaas echt niet mee varen omdat ik het gevoel heb dat mijn voorste hand dan niet goed bij de giek kan. Ik heb 30 en 28 inch geprobeerd. Nu heb ik ook 26 inch touwtjes besteld die ik nog moet testen. Omdat ik weer terug ben bij mijn 24 inch touwtjes heb ik het roer nu helemaal omgegooid en ben nu gaan testen met een heuptrapeze. De trapeze bleef netjes zitten en het voer eigenlijk best wel lekker, je moet er niet in naar beneden gaan hangen als met een zittrapeze, maar meer naar buiten en dan zit het eigenlijk best wel top. Ik heb het idee dat ik hiermee toch iets lager op het water kan hangen. Mijn surfmaatje gaf aan dat ik mijn zeil hierdoor iets te ver doortrok waardoor deze niet meer rechtop blijft staan. Het lager hangen op het water lukt dus maar ik moet blijkbaar oppassen dat ik mijn zeil wel rechtop laat staan. Met zittrapeze en korte touwtjes blijft je zeil altijd mooi rechtop staan. Echter zou ik met overpowered condities toch iets meer willen hangen om wat windvlagen te kunnen opvangen. Zoals je leest ben ik er nog niet helemaal uit wat nou beter is. Ik heb nu nog maar 2 sessies gemaakt met heuptrapeze en die waren beide met grote zeilen. Daarom ben ik erg benieuwd hoe een heuptrapeze vaart op een speedboard met overpowered condities. Dat ga ik zeker een keer proberen. Zelf ben ik niet zo zwaar waardoor ik met een zittrapeze wel mijn volledige 76 kg kan gebruiken door er ook echt in te gaan zitten. Terwijl de heuptrapeze je veel meer vrijheid geeft wat zich ook zou kunnen vertalen in meer snelheid. Met een heuptrapeze zet ik op een constantere manier druk op mijn board. Of dat een voordeel is moet ik nog ontdekken. Met een zittrapeze kun je wel weer even de druk van je board afhalen doordat je dan volledig gaat zitten in je trapeze. Dit is bij een heuptrapeze niet mogelijk. De zittrapeze omschrijving is dat deze vooral voor race / speed bedoelt is. Heuptrapeze voor alle andere disciplines. De windsurf legendes Björn Dunkerbeck, Antoine Albeau en Jacques van der hout gebruiken een zittrapeze terwijl Hans Kreisel, Ben van der Steen, Jordy Vonk, Vincent Valkenaers en jong talent als Dennis De Pauw weer heutrapezes gebruiken. Hierdoor is lastig te zeggen welke trapeze nou beter is voor speed/slalom. Ik ben begonnen met het lezen van alle verschillen tussen zit- en heuptrapeze die ik heb verzameld en hieronder met jullie deel. Graag aanvullen daar waar nodig. Ik lees voor beide trapezes bijna alleen maar voordelen terwijl ik ook nadelen zoek.

Zittrapeze:
Voordelen:
- Kan eigenlijk niet verschuiven.
- Veel meer "arm" haak zit lager, meer gewicht boven de haak.
- Tilt je een beetje op, minder druk op het board: daardoor eerder in plane.
- Bij het slalommen met zeilen tot 8 meter gebruik bij voorkeur een zittrapeze.
Daarmee kun je wat meer druk op je mastvoet geven en dat levert meer boardcontrole
- Een zittrapeze kan het makkelijker maken je gewicht in de strijd te gooien bij het speeden.
- makkelijker je vlieggewicht aan de giek kan hangen en zodoende met veel wind toch een groot setje kan controleren.
- iets minder belasting van de rug
- Het punt is downforce, een zittrapeze genereerd automatisch veel meer downforce dan een heup
- Zit-trapezes geschikter voor race + freeride, hier kun je volgens mij met meer gewicht naar achteren leunen zodat je minder snel overpowered bent en grotere zeilen kan houden
- In comfortable conditions and where blasting is the priority, the seat harness takes the lead for it’s comfort and ease of use
- a seat for blasting and speed work

Nadeel:
- Grotere kans op een katapult. Omdat je wordt opgetild.
- Nadeel is dat je iets minder snel kunt reageren

Heuptrapeze:
Voordelen:
- Meer bewegingsvrijheid vandaar dat dit vooral bij wave en freestyle tegenkomt
- Omdat een heuptrapeze hoger zit dan een zittrapeze is het in en uithaken makkelijker.
- Veel druk op je voeten wat erg fijn is bij veel of vlagerige wind.
- Als je te veel druk in het zeil krijgt draai je het zeil gewoon open, dat is met een zittrapeze een stuk moeilijker.
- Nog een groot voordeel van een heuptrapeze tov een zit je pak slijt minder hard.
- 1 trapeze voor speed/slalom en wave/freestyle
- Een heup trapeze geeft een wat beter effect op de levensduur van je giek(kop)
- iets beter voor je houding is (meer hangen, minder zitten), en icm mijn korte touwtjes (22inch) is het iets makkelijker in/uithaken
- Een heuptrapeze kan het makkelijker maken te springen in de golven.
- je kunt veel beter het zeil dichttrekken
- In overpowered conditions, manoeuvres and in terms of pure simplicity, the waist harness shines through
- a waist harness for more control and manoeuvre orientated conditions – which is what a lot of the top pros do.

Nadeel:
- Schuiven eigenlijk allemaal wel, al is het bij hele goede wel heel weinig... (Een zit kan echt niet omhoog...)
- Met een heuptrapeze staat het zeil toch al snel een beetje open
- Voor mijn gevoel heb ik met een zittrapeze minder last van mijn rug(spieren) dan met m’n heuptrapeze
- Met de heup die ik tegenwoordig gebruik heeft mijn rug wel meer te lijden omdat ik mijn onderrug nu moet gebruiken om een nette rechte houding aan te nemen.
- Met een heuptrapeze zit je dicht bij je giek dus dicht bij het middelpunt dus is je trekkracht minder. (Deze vlieger / redenatie gaat niet op als je als een aap in je heuptrapeze gaat hangen)

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer

Re: zit- vs heuptrapeze

Bericht door Jurjen » vr apr 07, 2017 1:06 pm

mooi verslag.

Heb een hele tijd geleden inmiddels dezelfde overstap gemaakt.

Voordeel bij zit trapeze met overpower is idd dat je op de power kunt "zitten"
gaat wel ten koste van de snelheid maar een crash is nog langzamer :-)

Met heuptrapeze ervaar ook ik meer vrijheid van bewegen, zeker icm een schuivende haak waardoor je je heupen verder kunt verdraaien en zo nog meer je houding aan kunt passen aan de wind en koers welke je vaart.

Met heuptrapeze vond ik ook de slingshot makkelijk en kon ik makkelijker de stand van het zeil tov aanpassen
Heb de trapezetouwtjes ook vrij dicht op elkaar staan, circa 3 a 4 vingerbreedtes uit elkaar.

Stand op het board idd met heuptrapeze meer recht op.
Met overpower vind het makkelijk om dat ook echt rechtop te blijven staan en board door te laten lopen.
zodra je twijfelt en zeil open gooit gaat het board bokken. als je het dichthoud versnel je alleen maar maar ga je niet op je plaat.

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing.com
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Bericht door Gabber » vr apr 07, 2017 1:42 pm

Ik heb ook altijd een zittrapeze gebruikt, echter ik ben nu sinds 1 ½ jaar over naar een heuptrapeze, ik vaar altijd een slalomboard met bijbehorende racezeilen van 5.4 tot 7.9. Ik heb een pro limit. Voor slalom vind ik een zittrapeze toch wel te laag en ik had ook wel wat meer last van mijn rugspieren, geen idee waardoor, maar ik vermoed dat je toch gaat strekken om meer druk vanuit je rug gaat uitoefenen in sommige omstandigheden. Daar heb ik met een heuptrapeze geen last meer van. Het vaart ook best comfortabel omdat je wat meer controle lijkt te hebben. Ik heb afgelopen week met de 115 Magnum en de 7.9 GUN GRS goed gepowerd gevaren met een heuptrapeze 101 kilometer en ca 50 gijpjes. Fysiek geen enkele klacht, geen pijnlijke rug, geen pijnlijke armen en benen, geen blaren, niets. Wel iets spierpijn maar dan wel heel licht en overal, maar niet iets om je druk over te maken. Zeg maar de normale versie van een inspanning. Nu zit de heuptrapeze erg goed en verschuift ook niet, ook de diameter om mijn middel wijzigt tijdens het varen niet, het loopt niet uit of zo, maar met 71 kilo mag je dit ook verwachten. Een voordeel is ook, maar dat staat er ook al, dat de bewegingsvrijheid prettig is, als het er om spant. :roll:

WindSurfBoy1999
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: GunSails GS-R 7.1 t/m 8.7 '15- Angulo Magnum 135 & 115

Bericht door WindSurfBoy1999 » vr apr 07, 2017 3:19 pm

Zelf vaar ik altijd met slalom een heuptrapeze. Het ligt er ook wel echt aan wat voor prijsklasse je trapeze is. Eerst had ik een tamelijk oude Dakine, maar sinds vorig jaar ben ik over gegaan naar de Brunotti Smartshell. Dit is een investering, maar sindsdien heb ik amper meer last van mijn rug na een slalom sessie. Hierbij maakt het niet uit of het met een 8.7 met 14 knopen is of met een 7.1 bij 27 knopen. En van dat omhoog schuiven heb ik ook geen last. Gewoon straks aantrekken.

Een tip voordat je met 20 verschillende trapezetouwtjes zit. Je kan in de toekomst misschien ook kijken naar verstelbare. Neilpryde, Unifiber en nog een paar andere merken hebben deze. Deze kan je bijvoorbeeld van 24 inch t/m 30 inch verstellen.

Tomk
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Vinnetjes
Surf spul: Loft Sails / JP-Australia / Neil Pryde
Contacteer:

Bericht door Tomk » vr apr 07, 2017 4:01 pm

Heeft wel iets met prijsklasse te maken maar veel meer met pasvorm en gebruikte materialen. Die combi moet bij jou passen. In prijs zit meer dan alleen pasvorm en materiaal. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen goede dure trapezes zijn (integendeel) maar vooral ook de goedkopere niet uitsluiten. Het grappige is dat het ook nog eens per persoon anders wordt ervaren. Dure en goedkope trapezes die door verschillende mensen als prettig danwel onprettig worden ervaren.
Ik krijg ook mensen in de shop die last van hun rug krijgen van heuptrapezes en daar echt al vele van geprobeerd hebben en op het moment dat ze een zittrapeze aantrekken de ellende voorbij is.
Mensen die absoluut meer controle hebben met zit of heup zit en mensen die dat met heup hebben.

Kies alsjeblieft een trapeze die je gewoon qua haakhoogte en pasvorm/gevoel lekker lijkt en ga even proefhangen met het ding. Wees ook niet te beroerd om te erkennen dat je wellicht een keer toch de verkeerde hebt gekocht. (hoe lekker het ding ook aan leek te voelen op het droge zonder pak, op het water met een wetsuit met druk in je zeil kan het anders zijn. Op MP ben je een trapeze zo weer kwijt tegen redelijke prijs.

Zorg dat als je verstelbare trapeze lijnen koopt dat het systeem makkelijk en soepel loopt. Dan kan je zelfs tijdens het varen verstellen. Ik vind het ideaal, je kan bijvoorbeeld hebben dat je over bakboord aan de wind terug vaart om over stuurboord een ruim wind rak te pakken. Omstandigheden en vaargevoel kunnen dan maar zo zijn dat je ze lekker kort zet over de ene kant en langer/langst over de andere kant.
Ook heb je wel eens op binnenwater dat de omstandigheden op een rak veranderen doordat je bijvoorbeeld van wat beschutter water het open water op vaart. Dat kan maar zo betekenen dat de aan de kant gekozen lengte niet heel erg prettig blijkt en dat korter of langer snel en makkelijk te realiseren moet zijn. Prettig vind ik koordjes die je zonder dat je het eindstuk eraf te halen op de giek kan plaatsen. Zeker met die dikke buizen op de carbon gieken is het soms een heel geworstel (en zeker met een outhaul trimset).

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Mistral Speed 47, MxR Proto 57cm, I-Sonic107, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr apr 07, 2017 9:25 pm

Mijn ervaringen met een heuptrapeze zijn juist negatief en met de zittrapeze positief. Volgens mij heeft het bij mij vooral te maken met gewenning en houding. Ik vaar al 25 jaar met een zittrapeze en voornamelijk Slalom en Speed materiaal. Alleen op een spaarzame dag een bump and jump sessie. Op die dagen moet ik altijd ontzettend wennen aan het rechtop staan op zo'n setje.

Vorige zomer was ik toe aan een nieuwe (zit)trapeze, Hij was echt versleten na 5-8 jaar. Ik weet het niet eens precies. Misschien wel 10 jaar dezelfde gehad. Mijn oog viel op eentje met een ietsje hogere haak dan ik zelf had. Even proefhangen (lekker) in de winkel en 's middags het water op.
Wat een drama. Na een halfuur had ik verzuurde bovenbenen en het voelde alsof mijn hartslag continue boven de 150 was. Ik kon geen enkel relaxed rakje ermee maken. Nogmaals, volgens mij is dit dus puur gewenning. Gelukkig kon ik de volgende dag de trapeze omruilen voor een NP zit trapeze. Idd met een extreem lage haak.
Heerlijk!!
Volgens mn surfmaatjes sta ik vrijwel gestrekt op mijn board en heb mijn armen ook vrijwel gestrekt. Als ik niet planeer bungelt mijn trapeze koordje zo ongeveer 10cm boven mijn haak. Ik kan dus absoluut niet inhaken als ik niet planeer. Board en zeilmaat maakt daarbij niet uit. Ik gebruik 26-30" en vaar denk ik 28". Alleen op Horst, volle bak met de 6.2m wil ik nog wel een mijn koordje helemaal uittrekken naar 30" anders nooit.

De voordelen die ik zie met een zit:

Relaxed achterover leunen zonder al te veel kracht met je benen te hoeven zetten met cruisen.
Als je harder wilt moet je meer vindruk geven en je zeil dicht trekken, dat KAN maar het HOEFT niet. ik kan prima relaxed varen ook met meer wind.
Als je een echte hamervlaag hebt en je hebt voldoende gewicht dan helpt het inderdaad om gewoon te gaan zitten en zo druk te houden op je mastvoet en je stijgt op deze manier niet op.
Dat hierboven werkt alleen als je voldoende gewicht hebt.

De nadelen van zittrapeze:
Je bent echt minder bewegelijk en hebt de neiging veel vindruk te geven. Op FreeStyleWave achtige boardjes kan ik soms leiden op spinout.
Beetje voor luie surfers.

Ik vind het echt opvallend dat de toppers met een heuptrapeze varen. Volgens mij moet je daarvoor een betere conditie hebben en meer kracht

oh, ik zie net dat mn avatar best een aardig beeld geeft van mijn houding.
Laatst gewijzigd door Flying Dutchman op za apr 08, 2017 6:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Flying Dutchman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Mistral Speed 47, MxR Proto 57cm, I-Sonic107, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman » vr apr 07, 2017 9:28 pm

deze is op Horst tijdens de USM vlak voordat ik mn run begin. Dus mijn voorste been nog eventjes iets gebogen.
Afbeelding

Dennis Bel-19
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Select-NP-Unifiber-Pacific
Contacteer:

Bericht door Dennis Bel-19 » do apr 20, 2017 11:33 am

Zoals vermeld vaar ik dus een heup-trapeze. Dit is eigenlijk nog maar een dik half jaar het geval. Oorspronkelijk ben ik hiermee begonnen omdat de bandjes van de zit-trapeze mee de oorzaak konden zijn van ontsteking/irritatie in de lies-streek.

Ik vind de heuptrapeze een hele verbetering. Vooral bij overpowerde omstandigheden in de chop/golven geeft dit ding veel meer controle. Je staat meer bovenop je board, waardoor je het board beter 'plat' kan duwen, ipv het zou gaan vliegen.

Bij speed gaat het ook goed. Dankzij de heup sta ik iets meer rechtop.
Dit vermindert de druk op de vin, en verhoogt het 'rail' gehalte.

Inderdaad bij low wind en grote zeilen zou een zit-trapeze beter zijn.
Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, blijf gewoon bij m'n heup denk ik :-)

Ikzelf ben zeer tevreden van mijn Unifiber Waist (thermoform) SC harness.
Deze is zeer comfortabel en schuift helemaal niet omhoog of omlaag, blijft gewoon zitten.
Genoeg aanspannen is wel de boodschap.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Bericht door Nelis » do apr 20, 2017 1:29 pm

Ik vind de heuptrapeze een hele verbetering. Vooral bij overpowerde omstandigheden in de chop/golven geeft dit ding veel meer controle. Je staat meer bovenop je board, waardoor je het board beter 'plat' kan duwen, ipv het zou gaan vliegen.
Als slalom / freeride newbie met veel waveboard zeemijlen in de benen vaar ik al meer dan 15 jaar alleen nog maar heup trapeze. Nu vh weekend met slalom plank de zee op en was erg blij met mijn wave trapeze en herken wat je schrijft. Nu vaar ik vrij lange lijnen "34" en dat was nu juist in de golven heerlijk en stond nog steeds behoorlijk recht op mijn plank. Voordeel van een heup is dat je houding automatisch beter wordt omdat je moet aanspannen en nooit kan gaan "zitten"

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » do apr 20, 2017 3:08 pm

Ik ben paar jaar geleden ook overgestap op Heup; absoluut een verbetering voor mij:
-geen / veel minder stijve rug meer na het varen! (voor mij echt een sterk pluspunt!)
-betere houding (ik ben ongeveer gelijkertijd met twee handen bovenop de giek gaan varen, ipv 1tje onderhands, dat heeft denk ik elkaar versterkt mbt houding)
-makkelijker en sneller in en uit de trapezelijnen (ook voor slalom een pre!)

Ik ervaar niet dat ik hiermee minder kracht kan zetten / minder overpowered kan varen.
Als je een trapeze hebt gevonden die goed past, hoeft ie volgens mij echt niet zo strak om niet te schuiven. Sterker nog; ik zie sommige wavers met de trapeze losjes op de heupen...en dat lijkt ook goed te gaan...
Het is met heup wel kritischer om een gvoor jou goed passende trapeze te vinden dan met zit volgens mij.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » do apr 20, 2017 9:50 pm

Vroeger altijd zit gevaren, maar voor full-power slalom door chop/golven overgestapt op heup, dat was even wennen, ik denk ook dat ik iets langzamer ben op vlakker water dan met een zit trapeze. Maar in chop ben ik zeker sneller met heup, ik heb gewoon meer controle over mijn set. Omdat ik minder locked-in ben met mijn setje, kan mijn setje beter over chop bewegen tov mezelf.

AL
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » za mei 20, 2017 7:06 am

Ik vaar altijd met zittrapeze bij slalom/speed en 34 inch trapezelijnen.
Voor mij persoonlijk ga ik hier het snelste mee.
Nadeel is dat ik snel last van mijn armen krijg(korte armen). Merk ook dat ik teveel met mijn armen surf. Kortere lijnen zijn wat dat betreft beter, maar de snelheid wordt dan minder.

surfingshrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » za mei 20, 2017 8:16 am

ook hier geldt weer: zoveel mensen zoveel wensen.
persoonlijke voorkeur wint het hier denk ik.
Ik vaar al jaren met zittrapeze, en ik vaar alleen in de golven. Daar ben ik overigens dan gelijk wel een uitzondering. Haakpositie is wel hoog, ik denk bij mij iets onder navelhoogte. Eerst had ik een maui magic, nu een dakine. Touwtjes 30" of 32" dus lekker lang, en giek op schouderhoogte.

Belangrijkste reden is dat ik om te proberen ooit eens met heup gevaren heb, maar daarvan kreeg ik ontzettend veel last van mijn onderrug, een bekende zwakke plek bij mij. Logisch ook, de rugbelasting bij zit is veel minder. Wat ik vooral irritant vond is dat mijn rug door de heuptrapeze in een lichte holle stand werd geforceerd, en daar kan ik niet tegen, dat gaat pijn doen.

Maar ik gebruik nu al zo lang mijn heuptrapeze, dat ik het misschien weer eens moet proberen.
Voordelen van meer bewegingsvrijheid en makkelijk in/uithaken lijken mij wel prettig, hoewel ik inmiddels zo gewend ben, dat ik geen belemmering ervaar met mijn zittrapeze. Na fysio en nu sinds lang ook dagelijkse oefeningen is mijn rug er wellicht beter tegen bestand.

maar zoals gezegd, dit is maar mijn mening :)

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » za mei 20, 2017 9:25 am

Ik vaar zit, slalom speed, en kocht voor controle in de chop een dakine T7. Daarop zit een schuivende haak zoals wellicht bekend. Het varen vond ik prima maar kreeg last van mijn rug en echt al heel snel. Zal met drukpunt te maken hebben.
Heb wel nieuwe zit gekocht ook die wat hoger zit, meer heup/zit en die vind ik prima varen, alleen na een paar uur varen duwt hij met linksvoor wel wat teveel tegen mijn rib upwind. Daar ben ik 2x op geklapt en is zwak punt intussen.
Ik ga de heup nog wel meer tijd geven want ik wil beide kunnen gebruiken.

jeti
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo mei 21, 2017 3:26 pm

heup is ook echt wennen, ik vond het in het begin te veel drukken, vaar ook Dakine, maar na een paar keer geen last meer.
is soms dus doorzetten....

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo mei 21, 2017 6:40 pm

Belangrijkste verandering van zit naar heup is dat je bij zit je bekken naar achteren kantelt en met heup juist naar voren.
Als je dat naar voren kantelen goed doet (pik naar je zeil), heb je een perfecte 7 en geen last van je rug. Neig je nog teveel naar je bekken naar beneden kantelen (semi poephouding)/span je je core-spieren niet genoeg aan waardoor je doorbuigt, dan neemt de belasting op je rig enorm toe en krijg je snel klachten. Dat is dan je straf voor jarenlang in een (te) luie houding varen. :wink:

Plaats reactie