Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Welke mastcurve is dit?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Welke mastcurve is dit?

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 5:22 pm

Kun je aan een opgetuigd zeil zien welke mastcurve de mast heeft? De mast in dit zeil is een oude neilpryde 490 100% mast, maar de sticker is door gebruik niet meer te lezen. Volgende maand ga ik een nieuwe mast voor dit zeil kopen aangezien deze te groot is en vermoedelijk ook niet constant curve is, maar wie weet kan ik in de toekomst nog eens een 8.3 ofzo erbij kopen die wel op deze mast kan.
Bijlagen
IMG_4716.JPG
IMG_4715.JPG
IMG_4714.JPG

O.S.N.D
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: pro freeride

Re: Welke mastcurve is dit?

Bericht door O.S.N.D » wo apr 19, 2017 6:32 pm

NP is flex top kan wel op een CC zeil van GUN~° is misschien iets losser in de top
maar vaart alleen maar lichter door wat meer flex , zeil staat er gewoon goed op .

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 7:03 pm

Maar de mast is te lang of maakt dat ook niet uit? De ideale mast voor dit zeil is een 460 CC mast. De luff van het zeil is 484. Deze is 490 + het mastpotje onder de mast. Je ziet het ook wel aan de onderkant. De lengte van de touwtjes tussen het mastpotje en het zeil. Trim ik hem nog verder door dan krijg ik wel erg veel loose leach. Voor mijn gevoel staat het zeil enorm hoog op mijn board. Misschien komt dat ook omdat ik niet zo heel groot ben (1.74) en een 7,5 best een lap zeil is. Voor de rest vaart het opzich niet slecht. Althans ik weet het niet, omdat ik dit zeil nog nooit op een andere mast gevaren heb en dus geen vergelijk heb. Ik hoop met een kleinere mast en verlenger de touwtjes tot aan de onderkant strak te trimmen, waardoor alles voor mijn gevoel wat kleiner wordt.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo apr 19, 2017 8:33 pm

Zoals gezegd NP met Gun Sails kan best goed werken. Weet niet hoe nieuw jouw mast is, maar je zou kunnen overwegen om er netjes 5 cm. af te zagen aan de onderkant. Denk dat een andere mast trouwens geen wonderen gaat verrichten.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » wo apr 19, 2017 8:54 pm

Hmm ik had nog helemaal niet aan afzagen gedacht. Kun je dit dan niet beter van het topje afhalen ivm het mastpotje onderin? En met wat voor zaag zou dit dan kunnen? Een ijzerzaagje o.i.d? Aan de andere kant is het risico op schade bij een toch al wat oudere mast voor maar een cm of 5 misschien een beetje zonde?

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo apr 19, 2017 8:55 pm

De mast in dit zeil is een oude neilpryde 490 100% mast, maar de sticker is door gebruik niet meer te lezen. Volgende maand ga ik een nieuwe mast voor dit zeil kopen aangezien deze te groot is en vermoedelijk ook niet constant curve is, maar wie weet kan ik in de toekomst nog eens een 8.3 ofzo erbij kopen die wel op deze mast kan.

Maar de mast is te lang of maakt dat ook niet uit? De ideale mast voor dit zeil is een 460 CC mast. De luff van het zeil is 484. Deze is 490 + het mastpotje onder de mast. Voor mijn gevoel staat het zeil enorm hoog op mijn board. Ik hoop met een kleinere mast en verlenger de touwtjes tot aan de onderkant strak te trimmen, waardoor alles voor mijn gevoel wat kleiner wordt.

heren, hou het simpel AUB. Het antwoord geeft ie immers zelf! Een oudere NP 490 was namelijk ook altijd al CC (lichtjes richting FT) maar wel IMCS 28 a 30. Zijn GUN-zeil heeft een 460 CC IMCS 25 nodig icm met een mastvelenger van ca 24 cm.

Wil je de NP 490 CC nog gebruiken voor een toekomstig groter zeil: dat kan perfect..zeker omdat hij een hoog carbon-percentage van 100 % heeft dus...licht, en een hoge reflexdynamiek maar...ook erg fragiel. suc6!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do apr 20, 2017 10:42 am

Afzagen-> eerst tape er omheen anders krijg je spinters
Ideaal: je bent licht en klein dus een 460 mast gaat je veel meer fun geven en controle. Je vaart een veel te (lange) en stijve mast nu.

Advies: niet meer deze mast gebruiken voor dit zeil en volgende maand een 460 er in schuiven ;-)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » wo apr 26, 2017 4:29 pm

Als de mast richting flextop is en je hebt constant curve mast nodig, zaag dan als je toch moet inkorten de 6 cm van de top af want dan wordt de mast wat meer constant curve

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr jun 23, 2017 5:09 pm

Ik heb inmiddels een nieuwe mast voor dit zeil gekocht. Een 460 CC. Vanmiddag heb ik voor het eerst opgetuigd en gevaren. Ik vond dat mijn zeil een beetje vreemd stond t.o.v wat ik gewend ben met camberloze freeride zeilen. De battens lagen voor/achter de mast langs en ik miste ook wat bolling onderin. De luff van het zeil is 484. Theoretisch moet je dus verlengen met 25. Ik heb uiteindelijk 30 verlengd, maar vraag me af of ik niet nog meer downhaul moet geven en de verlengen dus nog groter moet zetten. Het varen met de juiste mast is trouwens een enorme verbetering. Veel meer controle en het zeil voelde veel lichter. Ook al is de 460 maar 100 gram lichter dan de 490. Ik heb na het varen even wat foto's genomen van het zeil en deze als bijlage toegevoegd
Bijlagen
IMG_6794.JPG
IMG_6793.JPG
IMG_6792.JPG
IMG_6790.JPG
IMG_6788.JPG

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr jun 23, 2017 5:13 pm

Ter vergelijking: zo ben ik gewend mijn zeilen te varen.
Bijlagen
IMG_6002.JPG
IMG_6001.JPG
IMG_5999.JPG

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » vr jun 23, 2017 5:33 pm

Hey heb je een koyote gekocht? Mooi zeiltje! In roden zeker?
Ben inmiddels mijn koyote en kult kwijt en vervangen door GA. Jammer dat je al een nieuwe hebt, had denk ik wel mijn oude mast voor een (relatief) prikkie over kunnen doen.

Lengte van verlengen is niet een vaststaand feit door verschil in exacte lengte van mast en verlenger. Het is lastig een mast of verlenger te vinden die exact van het jaar van het zeil is en het zeil precies op gesneden is. Zelfs binnen merken verschilt het in mijn ervaring. Mijn KA zeilen vereisten altijd ruim meer verlenger op een lorch mast en verlenger van mystic. Met mijn GA's merk ik nu toch ook weer hetzelfde ondanks dat ik de masten erbij heb die horen. Dus vermoed dat mijn mystic verlenger een afwijking heeft.

Conclusie, niet varen op de maten die op de verlenger staan maar gewoon doortrekken tot het zeil mooi staat.
En zoals ik zelf heb ondervonden (met behulp van Hans) vooral niet teveel uithaler bij de koyote!

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr jun 23, 2017 5:40 pm

Hey, nee die koyote heb ik van een forumlid overgenomen afgelopen januari/februari. Die koyote staat er ook wel mooi op, mijn gun zeil niet echt. Ik ga tijdens een tuinoptuigsessie maar eens proberen om meer downhaul te geven. Moet ik me maar wat minder blind staren op de cijfertjes en uitproberen net zolang tot ie goed staat.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » vr jun 23, 2017 6:22 pm

die future blijft je maar achtervolgen he? 😉

Had je die nieuw of tweedehands? In dat geval kan het sws zijn dat het zeil iets uitgerekt is en daardoor meer downhaul nodig heeft.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr jun 23, 2017 6:58 pm

Die Future zat bij mij mijn board en was toen zo goed als nieuw. Het ligt ook niet aan het zeil hoor, maar aan de gebruiker....

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 23, 2017 9:34 pm

Je hebt meer Downhaul nodig.
Met meer DH wordt je top losser,of zoals iemand het hier heel mooi omschreef: je krijgt meer zeilflubber :lol:
Onderin je zeil trek je doordat er meer spanning op staat de latten wat verder vd mast af.

Met de juiste hoeveelheid DH voelt je zeil lichter EN planeer je sneller aan als met te weinig.
Wat tot op de halve cm de juiste hoeveelheid is, is trial en error.

Plaats reactie