Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Decathlon wetsuit

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

SuVo2002
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tiki Pro 3.4 en 4.3. Mistral Malibu 110 (

Decathlon wetsuit

Bericht door SuVo2002 »

Hallo allemaal, ik ben net begonnen met windsurfen en ik wil graag een wetsuit kopen voor wat kouder weer. Op de zomerse dagen surf ik met een shorty 1,5 met een neopreen top eronder.
Ik wil met dit pak gaan surfen in de herfst/lente
Zelf heb ik dit pak gevonden:

https://www.decathlon.nl/p/wetsuit-100- ... 00&c=BLAUW

Denken jullie dat dit een goed pak is? Ik vond het aantrekkelijk door de prijs maar het moet natuurlijk wel goede kwaliteit zijn.

Hebben jullie verder nog ervaring met decathlon wetsuits?
Laatst gewijzigd door SuVo2002 op zo jun 25, 2017 9:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Re: Decathlon wetsuit

Bericht door agr64 »

Sta bij toeval op het punt dit pak voor m'n dochter (bijna 17) te kopen. Die surft slechts 1 tot 2 keer per jaar en dan is de prijs goed. Heb zelf geen ervaring met de duurzaamheid, echter als deze vergelijkbaar is met wat de overige Decathlon artikelen bij ons doen dan ben ik dik tevreden.
Laatst gewijzigd door agr64 op za jun 03, 2017 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

Voor zijn prijs geen slecht pak maar het moet je maar net passen. Let er vooral op dt dit pak waarschijnlijk gemaakt is voor golfsurfen dus relatief krappe mouwen zal hebben. Het materiaal zal wat stugger zijn dan de merkpakken die je in de surfshop vind. In de shop heb je meer keuze in verschillende merken en pasvormen, maar moet je rekenen op prijzen rond rond de 130 euro, mischien iets minder in een aanbieding.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Dat van het golfsurfen had ik nog niet aan gedacht! Ik ga zelf eerst nog ff'n bij de shops kijken wat er overjarig nog is, heb op die manier voor mezelf wel eens 50% korting gescoord.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

Voor mijn kids heb ik in de loop der jaren 4 wetsuits van Decathlon gehad. Prima spul, zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Maar bovenal is een goede pasvorm het belangrijkst.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

golfsurfpak is in mijn opinie alleen maar beter. Veel meer bewegingsvrijheid in de schouders en duurzamer op de benen. Vooral dat ze soepel zijn vind ik een enorm voordeel.
Enige is dat een windsurfpak vaak warmer is door gebruik van gladneopreen. een golfsurfpak heeft dit over het algemeen alleen op de borst en rug (bij de duurdere modellen)

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

oossie71 schreef:
za jun 03, 2017 12:19 pm
golfsurfpak is in mijn opinie alleen maar beter. Veel meer bewegingsvrijheid in de schouders en duurzamer op de benen. Vooral dat ze soepel zijn vind ik een enorm voordeel.
Dat klopt in grote lijnen, maar met name op de armen zitten deze pakken meestal strakker, in mijn ervaring voor veel windsurfers vaak te strak, zeker op de onderarmen, Daardoor zie je veel kramp klachten en last ban verzuurde onderarmen. Overigens zie je dit ook bij sommige merken in de windsurfshop, daarom even passen altijd aan te raden.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

uiteraard Frank altijd passen!
mijn ervaring is anders dan die van jou ;) vorig jaar een Flashbomb zipfree gekocht en de flex van de neo is zo groot dat ie zoveel fijner zit dan mijn Gul windsurfpak en dan zeker op de armen/schouders.
Maar dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk (ik ben dan ook vrij smal en heb geen dikke boven/onderarmen)

MaxieWax
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MaxieWax »

Ik heb zelf een neopreen pak 5mm van Gunsails ben er echt zeer over te spreken en zeker betaalbaar! Heb een aantal dingen van de decathlon en mijn ervaring is bij regelmatig gebruik is de kwaliteit matig

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Meneerklaag
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Goya 84 0& Simmerstyle 3.7 t/m 6.5. Gaastra slim giek

Bericht door Meneerklaag »

Hi!

Mijn vriendin heeft dit pak ook, maar zij gebruikt het in de zomer (best snel koud heeft zij het vandaar :D) ze gebruikt dit onder haar pak soms als het 15 graden is.
http://www.aquatrends.nl/new/nl/neopree ... limit.html
Het pak rekt wel uit bij de pijpen, hierdoor komt veel water water naar binnen

Op dit forum wordt vaak besproken dat niet alleen belangrijk is om een goede vin, giek, mast etc te hebben maar ook een goed pak. Sommige surfers 'rekenen' het zelfs uit met TIW (time in the water).

Als beginner is een goed pak best fijn! Kan je het langer volhouden en kan je meer oefenen:)

Zelf heb ik een oude 5/3 c skins react die gaten bevat. Wat in de winter veelste koud was. Ik spaar nu voor een rewired of hotwired van ckins.

Succes met je keuze

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Ik ken wat mensen in een decathlon shorty en die zitten niet grandioos, de prijs is prima, de maten zijn bij Decathlon (en alle ander lowbudget merken) wat beperkt. Ik ben tegenwoordig groot O'Neill fan, maar Pro Limit en en Mystic hebben ook goeie pakken voor een redelijke prijs en dan veel maten, ook voor dames. Ze zijn wel fors duurder dan wat jij hebt gevonden, maar als je hier en daar ruimte in je pak overhoudt is het pak veel minder warm voor die koude dagen dan je graag zou willen.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Ik ben een groot fan van golfsurfpakken omdat ze over het algemeen soepeler zijn.
Daardoor sluiten ze beter aan, zonder te knellen, maar voor130,- ga je die niet vinden.
Wel heeft half surfland nu uitverkoop, dus moet je met een beetje mazzel een hoogwaardig pak met jouw budget kunnen vinden.

In principe is een pak het ALLERBELANGRIJKSTE ONDERDEEL dat je hebt.
Mensen willen er nog wel eens op bezuinigen, maar je wetsuit voorkomt onderkoeling en houdt je comfortabel als de rest heeft gefaald.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Tabou 3S 97, HOT Sails Maui Superfreak 4.5 5.3 6.3
Contacteer:

Bericht door oomKoen.nl »

Olaian is het merk dat Decathlon nu hanteert voor zijn wetsuits. (Nu werkt de zoekfunctie ook weer.)

Ik ga eens kijken of ik binnenkort een een Decathlon Olaian pak kan passen.

Mijn zomer pakje is aan vervanging toe. Rip Curl E-Bomb Pro 2/2 mm van 2011. Ooit de grote fout gemaakt door het pak aan de kleerhanger op te bergen. Gevolg schouders zijn helemaal uitgehangen. De schouders worden nu door stof nog bij elkaar gehouden, het neopreen zitten al gaten in.
Heerlijk pak overigens, super flexibel en super pasvorm. Ook ik kan een golfsurfpak aanraden.

Maar om nou weer bijna 300 euro aan een pak uit te geven. Of 130 euro voor een top model van Decathlon.

Heb 2 pakken op het oog:
https://www.decathlon.nl/p/wetsuit-here ... R-p-302347 € 45, super goedkoop. 2mm neopreen kan haast niet stug zitten, een rits zit ook in mijn Rip Curl winter pak, heb er geen last van.

https://www.decathlon.nl/p/wetsuit-here ... R-p-302349 € 130, leuk een pak zonder rist, maar kan ook een kriem zijn om aan/uit te trekken, ga ervan uit dat dit neopreen wel soepeler is.

Mijn voorkeur heeft het 130 euro pak. Maar dat is puur een theoretische aanname.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

rits op de rug zal ik nooit meer nemen.
Heb een zipfree van RipCurl Flashbomb 3/2, die neem ik niet weer, word heel snel stug op de armen. En het aan en uittrekken is een crime. Heb een Sooruz 4/3 met Frontzip als winterpak (heb in de winter er nog een topje met hood onder van 2mm) en die kan ik ook als het heel koud is makkelijk aan trekken.
Die Flashbomb is aan zn eind als voorjaars pak en ga absoluut voor een Sooruz (wel een 2/2), niet te duur en goede kwaliteit.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Voor de prijs hoef je dan niet meer naar de decathlon, heb zelf bijv net een 3/2 zipfree van mystic voor 100 euro nieuw gekocht.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

oossie71 schreef:
di mei 19, 2020 9:31 am
rits op de rug zal ik nooit meer nemen.
Heb een zipfree van RipCurl Flashbomb 3/2, die neem ik niet weer, word heel snel stug op de armen. En het aan en uittrekken is een crime. Heb een Sooruz 4/3 met Frontzip als winterpak (heb in de winter er nog een topje met hood onder van 2mm) en die kan ik ook als het heel koud is makkelijk aan trekken.
Die Flashbomb is aan zn eind als voorjaars pak en ga absoluut voor een Sooruz (wel een 2/2), niet te duur en goede kwaliteit.
Ik kan me voorstellen dat je bij een 2/2 pak de rits meer gaat voelen. Bij mijn 5/3 Flashbomb winterpak heb ik niks geen last van de rits. Surfend met een heuptrapeze.

Mijn E-Bomb is een frontzip. Aantrekken gaat, uittrekken is zeer lastig. Ik moet de opening echt om mijn elleboog trekken. Eenmaal daar omheen lukt het wel weer. Maar ik ben altijd bang dat ik het pa uit elkaar scheur.

oomKoen.nl
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

jipsteenbrink schreef:
di mei 19, 2020 9:32 am
Voor de prijs hoef je dan niet meer naar de decathlon, heb zelf bijv net een 3/2 zipfree van mystic voor 100 euro nieuw gekocht.
Waar bijvoorbeeld? Telstarsurf blijft op € 199 steken.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

oomKoen.nl schreef:
di mei 19, 2020 9:40 am
jipsteenbrink schreef:
di mei 19, 2020 9:32 am
Waar bijvoorbeeld? Telstarsurf blijft op € 199 steken.
Met een beetje zoeken vind je goede aanbiedingen, ik had die van mij bij Soalsurf gehaald. Zie dat er nu wel alleen nog de maat s is voor 100 maar als je er op tijd bij bent kan je echt wel mooie dealtjes scoren.

https://www.soalsurf.nl/product/mystic- ... m-zipfree/

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Jeroensurf schreef:
ma jun 05, 2017 7:41 am
Mensen willen er nog wel eens op bezuinigen, maar je wetsuit voorkomt onderkoeling en houdt je comfortabel als de rest heeft gefaald.
Ja ik zou niet bezuinigen op een pak want het is goed besteed geld, wat niet betekent dat je dan maar gewoon 300€ moet betalen als je voor 45 ook een goed pak kan scoren. Ik zou aanraden om vooral veel pakken te passen want pas daarna kan je goed kiezen. Pasvorm is cruciaal en dan ga je vanzelf verschil merken tussen de pakken.

Let er wel op dat de onderarm niet té strak is. Ik ben niet overmatig gespierd maar heb wel last gehad van te krappe mouwen in onderarm. Neopreen rekt nauwelijks (de onderarmen van mijn pak -brunotti- opgerekt door er flessen in de toen dat heeft wel iets geholpen). Mijn 5mm pak is nu 3 jaar oud en nog goed en ik gebruik het zeker ca 100x per jaar (okt<->mei).

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

claus3 schreef:
di mei 19, 2020 11:37 am
Jeroensurf schreef:
ma jun 05, 2017 7:41 am
Ja ik zou niet bezuinigen op een pak want het is goed besteed geld, wat niet betekent dat je dan maar gewoon 300€ moet betalen als je voor 45 ook een goed pak kan scoren. Ik zou aanraden om vooral veel pakken te passen want pas daarna kan je goed kiezen. Pasvorm is cruciaal en dan ga je vanzelf verschil merken tussen de pakken.

Let er wel op dat de onderarm niet té strak is. Ik ben niet overmatig gespierd maar heb wel last gehad van te krappe mouwen in onderarm. Neopreen rekt nauwelijks (de onderarmen van mijn pak -brunotti- opgerekt door er flessen in de toen dat heeft wel iets geholpen). Mijn 5mm pak is nu 3 jaar oud en nog goed en ik gebruik het zeker ca 100x per jaar (okt<->mei).
Goed neopreen rekt wel en daar zie ik veel verschil tussen mijn O'Neill pak en de goedkopere pakken die ook verkoop. Daarnaast ook in pasvorm. Reclame modus aan: O'Neill heeft trouwens al een 3/2 full suit van ca. 100 euro.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Helemaal mee eens.
Ik heb goedkopere en duurdere pakken en het verschil zit hem EN in de soepelheid en in de warmte.
Om een voorbeeld te geven: ik heb een 3/2Ripcurl top of the line die zo flexibel is dat je zelfs mijn navel (en andere details) er duidelijk in ziet en die is warmer als een goedkopere jonger 4mm pak van Prolimit.

Bij de betere surfpakken als Oneill, Quiksilver, Ripcurl, Cskins etc heb ik nog nooit armen hoeven oprekken bij een normaal postuur met nu wat coronakilos erbij.

spike
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door spike »

ik heb vorig jaar hier een pak gekocht 4.3 en erg te vrede
https://srface.com/?lang=nl
is wel onlijn bestellen maar een goede hulp op de site en je kan het zo terug sturen als hij niet past
je mag er ook gewoon mee surfen om uit te proberen
echt goede kwaliteit voor je doekoe

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Kleine tip: Ik surf meestal op het rb met een wetsuit van Decathlon voor open water zwemmen. Had hem ooit gekocht voor de tri maar daar gebruik ik hem eigenlijk nooit voor, zwem liever zonder pak. Hyper flexibel en gaat alweer drie jaar mee zonder problemen. Ding is ontworpen om mee te borstcrawlen dus met de bewegingsvrijheid zit het wel snor. Nu trek ik vaker aan het touwtje dan ik waterstart maar ook in het water (als het nog wat fris is trek ik er een hardloopshirt onder aan) eigenlijk prima te doen zolang je er niet te lang in ligt. Als de luchttemperatuur aangenaam is en het water kouder een echte aanrader. Ook als het water warmer is een perfect ding tegen windchill zonder dat de stoom uit je oren slaat ipv een shorty. Het was altijd een dilemma op het rb wat je aantrekt, zeker als je niet regelmatig in het nat ligt met wat lichter weer en met een groot tuig aan het stoeien bent krijg je het snel (veel) te warm in een wetsuit terwijl je wel de veiligheid van een wetsuit wil.

https://www.decathlon.nl/p/neopreen-wet ... icture-0-0

Kocht hem drie jaar geleden voor drie tientjes in de uitverkoop.. Heb er voor een oneindig bedrag plezier van.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Zo'n triathlonpak lijkt me erg kwestbaar. Zelf heb ik twee pakken van Decathlon, een 4/3 en een 5/4 met cap. Bevallen me allebei prima.
NB: ik moest even denken voor ik doorhad dat 'rb' raceboard betekent.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Na drie jaar klooien en de op 1 na grootste katapult van mijn leven kan ik zeggen dat dit pak nog in nieuwstaat is. Afgelopen zondag nog als een dolle staan pompen, planeren, cruisen en weer volle bak. Lekker hoor een pakje dat niet in de weg zit (zweette me de schompes trouwens).

Je kan er ook fatsoenlijk mee zwemmen trouwens als het spulletje kapot gaat:
_DSC5609.jpg

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Een tri-suit zou ik niet aan iedereen aanraden. Die dingen zijn gemaakt om te zwemmen, zijn erg kwetsbaar en het gebruikte neopreen is vaak maar 2-3jr houdbaar. Ik heb een zwemsport, perfect maar je ziet dat die op is na2jr intensief gebruik. Zo ook een windsurfwetsuit, rond de nekkraag na 3jr intensief gebruik wel op eigenlijk

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS »

*off-topic*

Zou zo'n tri-suit geschikt zijn om in de winter mee te suppen? De kans dat je in t koude water valt is klein maar als t gebeurt heb je wel een probleem. Voor je veiligheid moet je eigenlijk een wetsuit aan maar dat is veel te warm om in te peddelen. Zou een tri-suit de oplossing zijn? Niet te warm maar wel de ergste kou opvangen mocht je in t water vallen (en nog 10km moet peddelen voor je bij je auto bent)

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik heb met dit pak gesupt maar om heel eerlijk te zijn is elk wetsuit (ook deze) te warm daarvoor. Als ik in de winter ga suppen dan trek ik hardloopkleding aan en neem wat droge shirts mee in een waterdichte tas en ga niet verder dan een kilometer of 4 van de startplaats. Leash is wel belangrijk. Ik heb ook een keer een Supskin droogpak geprobeerd maar kon daar ook geen vriendjes mee worden. Te weinig ventilatie en te warm. Een beetje als hardlopen in een regenpak. Een beetje peddelen is niet zo'n probleem maar als je een beetje wil doorvaren dan is er eigenlijk geen kleding die voldoet.

EdwardS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door EdwardS »

Da's jammer he want juist in de winter is t vaak mooi suppen zonder al die f@#%$ bootjes die er een klotsbak van maken. Ik doe in de winter een shorty onder hardloopkleding. Qua over verhitting is dat nog redelijk oke. Of je er iets aan hebt als je t water in gaat, heb ik nog niet vervaren. Een waterdichte tas met droge kleren meenemen is waarschijnlijk een betere oplossing. En een leash inderdaad!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Ik heb 2 weken geleden mijn binnenwater Raceboard verkocht maar peddelde ook swinters op mijn 14x25 in hardloopkleding.
Leash op binnenwater zit mij alleen maar in de weg, maar als je er geen last van hebt niks mis mee (tip, neem een telescoop leash en maak een constructie dat die aan je middel vast kan, geen gesleep door het water en je staat er ook niet meer op.
in mijn heuptasje met bidon aan de buitenkant had ik standaard ipv van een 1.5l waterzak een waterdichte zakje met een superlicht compact waterdicht jasje en een warm merino thermoshirt voor het geval van een plons, en deed daar rustig rondje Haarlem mee.

Mid winter als ik er hooguit nog enkele keer in de 2uur in val maar met rustigge dagen ook tochten op zee doe pak ik een 3/2zomerpak.
Dat is voldoende om weer op je board te klimmen en warm te peddelen. (en heb op zee altijd een leash :wink:).

Plaats reactie