Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » vr mar 23, 2018 5:05 pm

Beginnen met windfoilen, waar moet ik op letten??

Hey allemaal, windfoilen is voor velen nog een beetje een obscuur onderwerp, daarom wilde ik wat op papier zetten om jullie op weg te helpen! (En omdat ik niks beters te doen heb met mijn leven als ik niet minstens 3 keer per week het water op kan) Tips van een gemiddelde surfer, voor de gemiddelde surfer dus ;). Als disclaimer, ik ben dus helemaal niet een 'hele goede surfer', zeker niet op foilgebied, correcties en/of aanvullingen zijn dus zeker welkom!

Om gelijk maar de grootste mythe van het windfoilen te ontkrachten, het is niet belachelijk moeilijk en je hebt geen bizar hoog niveau nodig om er mee te beginnen. Trapeze varen en voetbanden is wel basis, en om met echt lichtweer te kunnen varen moet je ook wel een beetje kunnen pompen. Voor het vliegen is dat eigenlijk niet vereist. Het is zelfs zo makkelijk dat ik en anderen foilen in de windsurflessen toepassen om cursisten te laten wennen aan snelheid! Met een foil is het makkelijker in de voetbanden te komen en de cursist hoeft niet met een (voor een beginner) groot zeil het water op!

Ik zal eerst wat vertellen over disciplines en gear, beginnend bij boards en zeilen, daarna over foils zelf. Later wat tips en tricks voor trim, de eerste stapjes, techniek up en downwind en gijpen!

Disciplines & Gear
In het foilen beginnen zich ondertussen verschillende disciplines te vormen. De meest prominente is de race discipline, hierbij moet je denken aan PWA boards als de JP155, Fanatic Hydrofoil 91 of formulaboards, bijpassende camberzeilen als de RS:Flight en severne hyperglide en foils met high aspect (lang en smal) vleugels als de Starboard race/racepro, Loke LK1 (850/1000), NP/F4 en de foils die de custom vinnenproducenten nu op de markt beginnen te brengen (BOSS, Z, Sonntag)
Daartegenover staat de freeride/freestyle/wave discipline, hierin is nog vrij veel overlap tussen de verschillende disciplines en zie je duidelijk dat verschillende producenten ook verschillende ideeën hebben. De Lokéfoil LK1 is een echte allround foil met verschillende vleugels voor verschillende disciplines. De 1200 wing is een erg stabiele foil met veel lift, om met weinig wind met kleine zeilen te kunnen vliegen. De Horue mikt duidelijk op de freestyle discipline met meer rake en dikke vleugels voor veel lift met controle. De naish is een typische freeridefoil met een echte walvisstaart vleugel, net als de Slingshot en F-one foils. Een aantal merken, zoals bijvoorbeeld Manta hebben modulaire systemen waarin je kan kiezen. Qua boards wordt hier vaak afgeweken van de gestelde “norm” van 80+ brede boards. De naish, horue en slingshotboards zijn allemaal beduidend smaller en kleiner en hebben de achterste voetbanden vaak maar 20 cm uit elkaar! JP en Starboard brengen voor 2019 ook foilboards in deze richting op de markt, als de SB122.

Wil je hard gaan, 'grote zeilen' en planken varen, makkelijk upwind kunnen? > Race
Wil je zo vroeg mogelijk vliegen met een zo klein mogelijk zeil, golfrijden zonder wind, springen, misschien wat freestyle? > Freeride/style/wave

DAN: Materiaal!

Om te beginnen even over boards:

Elk board waar een foil in past kan je mee vliegen. Dat breedte in de tail “vereist” is, is niet helemaal waar. Net als met normaal windsurfen, hoe verder je van de middellijn van je board afstaat hoe meer power je genereert uit je foil. In een hoop wind kan dit best eng zijn, met een formulaboard bijvoorbeeld. Echter heb ik het idee dat een smal board opzich prima is, zolang je maar "op" het board staat en niet er tegenaan, anders zou JP ook geen chickenstraps in het midden op de 155 plaatsen. Behalve dat een groter board meer power genereert is deze ook stabieler (massatraagheid) en daardoor wat makkelijker om mee te beginnen. Een kleiner board is echter speelser en kan gepaard worden met een kleiner zeil in minder wind.
Ik zou aanraden om te beginnen: een board van 75+ (80 is beter) breed, met de optie om de voetbanden ietsje naar binnen te kunnen zetten, vooral achter. Voor een freerider is dit goed genoeg. Wil je GPS varen of wedstrijden doen, dan zitten de 90+, formula en dedicated foilboards als de JP135/155 en Elix meer in jouw straatje. (De JP135 is eigenlijk gewoon heel erg allround) Qua zeilmaten die te varen zijn op een bepaald board kan je heel goed kijken naar de aanbevolen specs, en daar grofweg 2m2 vanaf trekken. Een 85br slalom is bijvoorbeeld geschikt voor 7 tot 10m2, voor foilen zou je dan denken aan 5 tot 8m2. Hier geld hetzelfde als bij nromaal windsurfen. Kleiner dan aanbevolen is een stuk beter te doen dan groter dan aanbevolen!
In Frankrijk begint nu omhoog te komen dat bredere (met veel volume) boards minder vroeg vliegen dan smalle (kleinere) boards. Hierover zijn verschillende theoriën, waaronder dat ze moeilijker het water loslaten door het grote oppervlak in de tail, je ver op de rail staat en de vleugel dus al best wel wat lift moet genereren om jou op die plek omhoog te houden. En een groter board door zijn grotere massa meer power nodig heeft van zijn plek te komen. Een kleiner board zou dus een minder powervol zeil kunnen gebruiken in dezelfde wind. Ik onderschrijf deze bevindingen, met een smaller/kleiner board ben ik eerder stabiel in de lucht dan met een groter board gekoppeld met hetzelfde zeil, mits dit in verhouding is. Natuurlijk is het wel zo dat een groot board een groter zeil kan hebben en daarmee het verschil dus weer goed kan maken of zelfs in kan halen.
Ik vaar momenteel met een PD Formula, JP135 en Custom 92L op de foil. Vanaf 11 knopen kan ik (86kg) optrekken en vliegen met 5.2 op de 92L. ik heb ook het idee dat ik met de JP135 eerder weg ben dan met de PD formula, alleen dat ik met de formula met weinig wind gelijk meer druk heb.

Een didicated foilboard, wat voegt dat toe?? Er zijn 3 grote verschillen tussen standaard windsurfboards en foilboards. Alles hieronder heeft betrekking op trim voor de standaard freerider, voor race gelden door de enorme proporties van het zeil, board en foil iets andere regels.
1. De positie van de voetbanden en mastvoet tov de vinbox.
Wat doet dit? Met foilen wil je je gewicht op een bepaalde positie boven het liftpunt hebben. De positie van de rider tov de de voorste vleugel van de foil is van cruciaal belang voor de juiste balans en maximale profijt van lift uit de foil. Hoe verder je naarachteren staat ten opzichte van je voorste vleugel hoe meer lift je kan genereren. Dit verbeter vroeg vliegen en upwindpower. Over het algemeen staan de voetbanden op een foilboard iets verder naar achteren dan een slalomboard, en zeker dan een freerideboard waar je normaal gesproken eigenlijk voor de vin staat in plaats van “erop”. De masttrack is vaak met de voetbanden iets naar achteren meegeschoven. Nu, IS DIT EEN MUST HAVE? Nee, hiervoor kan eigenlijk vrij goed worden gecompenseerd met de stabiliser trim, je zal met een foilboard een grotere range hebben, ook qua welke hydrofoils het beste passen, maar al met al valt het mee. Wel is het het fijnst om een board zonder toe risers te hebben (van die verhoogde voetpads). Je kan vrij gemakkelijk een plaatje maken waarmee je je voetbanden 1-2cm verder naar binnen zet, maar het is niet écht nodig. De voetbanden wat verder naar binnen (of de rand van het board wat verder naar buiten als bij de JP135) helpt om druk te houden op de foil en verbeterd de controle door druk op de hakken.
2. De lengte/volume meer gepositioneerd onder je voeten.
De foilboards verschillen hierin nogal, met de starboard 149 die bijna 250 lang is, vs bijvoorbeeld de horue femto van 160. Wat is nou beter?? Ligt ook een beetje aan je foil. De starboard race geeft erg veel lift, daarmee kan je dus een langer board hebben, idem met de Loké. De pryde/F4 is vrij kort en werkt dus ook beter met een korter board. Voor mij gaat de voorkeur uit naar kortere boards om 2 redenen. 1, het volume zit meer onder je voeten, wat helpt bij pompen en in de voetbanden stappen voor je echt gaat, daarmee kan je nog eerder weg. 2, minder swing weight, dus meer maneuvrability. 180 vind ik dan wel weer echt kort, maar net iets korter dan een standaard slalomboard, rond de 220 is lekker. Een langere neus helpt je om crashes aan het begin wat beter te overleven omdat er minder kans is dat hij in het water hapt. (Mits de noserocker goed gekozen is). IS DIT EEN MUSTHAVE? Wederom nee, voor de gewichtsverdeling kan door het kiezen van de juiste foil (starboard race, Loké, nieuwe RRD denk ik ook), met een wat langere “wheelbase” worden gecompenseerd. Het volume meer onder de voeten is wel echt heel fijn voor de lichtweerperformance en helpt ontzettend met pompen.
3. Erg ronde rails aan de voorkant.
Een normaal board zal veel sneller de neiging hebben om te happen aan het water en je voorover te slingeren als je een fout maakt. De speciale shape die foilboards voorin hebben helpen katapults te voorkomen bij foilouts, maar ook als je gewoon perongeluk een golftopje raakt. Deze speciale vorm zorgt er echter wel voor dat de boards minder lekker werken als windsurfboards (ze willen omhoog). IS DIT EEN MUSTHAVE? Nee, maar het is wel weer heel fijn, zeker in het begin om het leerproces te bevorderen.
Voor wave of freestyle zal de keuze om een echt foilboard te kopen denk ik uitgesprokener zijn dan voor een freerider of racer, omdat de extra wendbaarheid die de kleine boardjes bieden echt een groot verschil maken. Voor racen is een formula al uitermate geschikt en een foilboard naar mijn idee echt niet nodig. Ze lijken het zelfs beter te doen dan de 91 brede PWA foilboards!

Is gewicht van het board van belang? Ja, in dezelfde zin dat het voor normaal windsurfen van belang is, alleen misschien minder duidelijk aanwezig. Bij foilen is vooral de gewichtsverdeling van belang, mijn eigen customboardje is onder de voeten vrij zwaar geworden, dit is niet erg. Een board wat erg lang is en dus zwaarder is in de neus zal sneller uit balans voelen dan een korter boardje. Een board met een erg zware neus zal een stuk minder makkelijk omhoog komen dan een board met het gewicht onder de voeten.

Moet je een board van te voren versterken voor foilen? Kan, hoeft niet. Als je het niet doet kan het zijn dat je foil er bij de eerste sessie uitbreekt, maar het kan ook zijn dat hij het 20 sessies volhoudt! De meeste mensen kiezen ervoor om het eerst onversterkt te proberen, en als hij kapot gaat het geheel te laten versterken, de kosten van vooraf en achteraf zijn namelijk vergelijkbaar. Hierbij moet je wel bedenken dat de meeste foils niet drijven en dat er dus een kans is dat je hem kwijt raakt. Om er extra zeker van te zijn dat het allemaal goed gaat kan je kiezen voor een foil met dus een kleine versteviging om de box, waar het board als het ware op rust, en een plaat op je dek die de kracht van de schroeven verdeelt. Omdat de foil een kracht levert ver voor het aangrijpingspunt zal hij in de box willen torderen. Er komt dus onder aan de voorkant kracht op en boven aan de achterkant. Ik heb zelf uit een oude g10 vin 2 doppen geslepen, ik heb ook carbon en rvs platen gezien of zelfs helemaal ondergeplakte dekken.

Zeilen:

Om te foilen maakt het echt niet uit wat voor zeil je erop zet. De zeilen die je nu hebt zullen het prima doen! Boven ongeveer de 7.8 zal het niet echt meer zin hebben een groter zeil op te zetten voor de gemiddelde surfer van 85kg, je wint vanaf dat punt alleen maar up/down performance, maar niet persee vroeg vliegen. Ik had sinds de aanschaf van mijn foil als grootste maat 7.0 op een 430 RDM en daarmee kan ik vliegen vanaf 8 knopen (goede actieve techniek, pompen met beide voeten in de voetband vanuit een beginpunt van geen zeildruk). Sindskort heb ik een 8.6 erbij voor het racen, deze planeert marginaal eerder, maar het verschil is bijna verwaarloosbaar. Vooral in de lucht is het verschil merkbaar door iets meer druk in de gaten. Eigenlijk geld hier hetzelfde als voor normaal surfen, cambers? 2 planeren waarschijnlijk het vroegst en lekker door in de gaten, 4 is lekker lang te houden en een wavezeiltje is makkelijk varen. Let wel dat je al bij 14-15 knopen goed je 5m wavezeil kan pakken op binnenwater.
Wat maakt een bepaald zeil nou beter voor foilen dan anderen? De foilzeilen die nu op de markt komen hebben eigenlijk allemaal een lager uitgesneden foot en de bolling lekker ver voorin. Je vaart op de foil met minder rake. Verder hebben de zeilen gefocusd op vroeg planeren minder latten en weinig loose. Ik gebruik een severne unit singlecam in 7.0 en 5.7 en 4.8 north soulwave met korte lat (3+2halve). Deze zeiltjes zijn licht, hebben veel power voor de maat, weinig loose en voldoende power op de backhand om lekker op de foil te kunnen pompen. Voor de performancezeilen lijkt de power verder voorin het zeil en iets meer loose de overhand te hebben.

De zeilmaat die je moet pakken hangt natuurlijk een beetje af van wat voor foil je hebt, maar als vuistregel: als je niet hoeft te pompen sta je in de lucht te groot, als je goed kan waterstarten sta je in de lucht waarschijnlijk te groot, als je met je zeil zou kunnen planeren zonder foil sta je waarschijnlijk te groot. Ongeveer 2 meter kleiner dan je normaal zou doen is wel een goede vuistregel. Ik vaar met 8-13 knopen 7.0, 11-15 knopen 5.7, 13-16 knopen 5.2 etc. Je zal merken dat je een aantal maten kan gaan overslaan, omdat een 5.2 ongeveer gelijk is aan een 7.2 en een 4.8 aan een 6.8 zal je sneller met je wavezeiltjes 2 of 3 maten kleiner pakken als je de volgende maat pakt. Ik heb nu als kleinste 3.6 en wil eigenlijk nog een 3.0 voor vanaf 20-25 knopen ongeveer.

Je kan heel fijn in plaats van een groter zeil opzetten de foil onder je board schroeven of andersom, of trimmen door verschillende groottes vleugels te pakken. Ben je overpowered, kan je een kleinere vleugel eronder zetten, is het qua gevoel alsof je een metertje zeil weg haalt.

Bij je zeil is het belangrijk na te denken over je trim. Ik gebruik voornamelijk freestylezeilen en 1 camber freeridezeil voor foilen. Dat camberzeil geef ik +/- 2cm minder downhaul dan ik zou doen om met een vin te varen. De laatste tijd begin ik steeds meer te 'racen' en is de ervaring dat met veel wind of een groter zeil meer loose helpt in de controle. Niet alleen omdat de vlagen minder trekken aan je zeil, maar ook omdat het met meer loose makkelijker is het board naar je toe gekanteld te houden als je overpowered bent met een groot zeil. (8.6 als je daar ook prima mee kan slalommen) met weinig loose en een krachtig zeil wil het zeil het board van je af duwen. Moet je de hele tijd aan je tenen hangen, maar blijft het board vlak en loop je niet echt hoogte? > Meer loose. Minder stabiele druk van het zeil vertaald zich naar een minder stabiele krachtsverdeling over de handen, wat je moet compenseren met verschil in druk over je voeten, wat betekend dat je foil gekke dingen gaat doen. In hetzelfde kader is dus ook de trim van je trapezelijntjes nog belangrijker dan je al gewend bent! Ik gebruik qua lengte hetzelfde als voor slalom, met minimale wind ietsje korter nog. De positie is uiteindelijk ook identiek als hoe ik ze zou zetten voor slalom, belangrijk is dat je dus niet met een hand harder hoeft te trekken dan met de ander! Als je harder moet werken met voor dan achter zal het moeilijk zijn je board hoog te houden en met meer kracht op je achterste hand dus andersom.

De FOIL:

Poehee, hier heb ik al een heleboel over verteld ondertussen! Om te beginnen even de onderdelen van een foil. De foil heeft een mast, wat bij je normale setje je vin is. Onder de mast zit de fuselage (of romp) van de foil, deze dient om de vleugels aan de mast te verbinden. Dan als laatste heb je de voorvleugel, welke de lift genereert, en de achtervleugel of stabiliser, die naar beneden trekt en daarmee het geheel stabiliseert. Bovenop de mast zit de box, vaak deeptuttle, maar soms anders en soms met een plaat of uitstulping eraan die de krachten moet verdelen.
Kort over deze plaat, op het franse forum zijn plaatjes te vinden dat als je deze te groot maakt hij averechts kan gaan werken omdat hij met een arm aan de voorkant van de box op je bodem een kracht levert. Verder naar voren van de box vandaan is de bodem niet versterkt en kan de plaat dus door het board heen drukken! (Kan dit onderschrijven met persoonlijke ervaring ondertussen) Over het algemeen wordt gebruikt gemaakt van een plaatje wat 1 of 2cm rond de box uitsteekt.

Deze (onderdelen van de) foils kunnen gemaakt worden van verschillende materialen, waarbij gekeken wordt naar prijs, bewerkbaarheid en integriteit. Alu, carbon, G10, RVS en in de toekomst hoog waarschijnlijk titanium zijn ongeveer waar je mee temaken krijgt. 100% carbon foils zijn eigenlijk altijd uit 1 stuk voor de mast/fuselageconnectie (NP/F4, AFS, Lokefoil, Horue). Dit is stijver en torsievaster dan eentje die uit 2 delen bestaat. Sommige merken hebben ervoor gekozen de mast los te kunnen koppelen van de fuselage, deze merken hebben allemaal voor een alu fuselage gekozen om te compenseren voor bovenstaand probleem, ongeacht of de rest in alu of carbon is (starboard, pryde alu, naish, manta).

De mast:
Masten zijn er in verschillende soorten en maten. Eerst even over het materiaal. Vannuit prijstechnische overwegingen wordt als eerste ook de mast uitgevoerd in aluminium, als je onder de 85 kilo bent en geen formulaboard gebruikt zal je hier eigenlijk geen probleem aan ondervinden, een groot deel van het verhaal is ook marketing. Wil je echter het maximale uit je spullen halen en gaan voor snelheid of competitie, dan is een carbon mast aan te raden. Ik heb zelf de NP alu onder een 86brede JP135 gehad, de foil voer heel anders dan mijn Loké, maar dat de mast alu was heb ik behalve het gewicht op de kant eigenlijk niks negatiefs aan ondervonden. Daarbij is nog maar de vraag hoe groot de rol is die het gewicht van de foil speelt, want daar durf ik ook niks over te zeggen.
Dan even over de lengte van de mast, sommige merken bieden “school” masten aan, slingshot heeft zelfs een set met 3 masten! Onder de 60 cm heb je niet zo veel aan en ben je naar mijn mening snel op uitgekeken. Het zal totaal niet lekker varen zijn en het gevoel van vliegen krijg je er niet mee. Masten van 100cm zijn om te beginnen wel eng hoog. Iets daartussen is het makkelijkst, maar je kan ook echt prima met de starboard racemast beginnen, 10cm meer betekend niet dat je veel harder valt, het voelt alleen enger ;). Met een te korte mast val je wel vaker!

De fuselage:
De fuselage lijkt een onbelangrijk onderdeel van de foil, maar het is de plek waar alle krachten samenkomen. De fuselage moet ongelofelijk stijf zijn, daarom hebben sommige kitemerken nu al titanium fuselages. De lengte van de fuselage (of eigenlijk de “wheelbase” of afstand tussen het opwaardse liftpunt en neerwaardse liftpunt) heeft ook effect op de stabiliteit van het geheel, over het algemeen geld met foils hoe langer de fuselage, hoe meer lift ze geven en stabieler ze varen, maar hoe moeilijk te controleren ze worden op snelheid. De pryde en starboard slalom hebben hele korte fuselages om controleerbaarheid op hoge snelheid te vergroten. De starboard race en nieuwe RRD hebben hele lange fuselages, deze foils leveren erg veel lift met lichtweer en varen super upwind. Daartussen zitten bijvoorbeeld AFS en Loké, die een goed voor alles foil proberen te produceren, maar vastzitten aan een vaste mast/fuselage connectie voor stijfheid. Deze connectie is ook het grootste verschil tussen een kite en windfoil. Waarom zou een kitefoil niet geschikt zijn voor onder een windsurfplank? De voorste vleugel van een kitefoil zit veel dichter bij de mast, daarmee zit het liftpunt van de foil ook veel verder naar achteren en is de foil niet goed in balans op de klassieke plek van een windsurfvinbox. Als je een box verder naar voren zou maken zou het wel kunnen, ookal zijn kitefoils wel ook wat (boel) minder stevig uitgevoerd. Twee foils kunnen qua lengte fuselage verschillen maar alsnog beide erg goed presteren, zelfs op dezelfde fronten. De vuistregel qua fuselages: alle lengte vóór de mast (voorvleugel verder naar voren) zorgt voor power / performance, alle lengte achter de mast (stab verder naar achteren) zorgt voor stabiliteit

De voorvleugel:
Het klinkt misschien stom, maar hier valt eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Je kan er weinig aan trimmen of beter/slechter maken. Een grotere vliegt eerder, een kleinere geeft meer controle. Er gelden eigenlijk dezelfde regels als voor vinnen. Als voorbeeld: De Horue XLW vleugel heeft erg veel flex en is daarmee heel makkelijk pompbaar, vergelijkbaar met een soft vinnetje die meer power geeft. Verder heb je in vleugels, net als met zeilen, verschillen tussen de aspectratio van vleugels. De aspectratio geeft eigenlijk aan of het oppervlakte van de vleugel meer verspreid is over lengte van de vleugel of over breedte. Een low aspect vleugel als de naish is momenteel in de foilwereld ook vaak dikker. Deze vleugels geven veel lift bij weinig snelheid maar gaan niet hard. Er zijn rapporten dat deze vleugels wanneer overpowered moeilijker te controleren zijn, maar hier sluit ik mij niet bij aan. Ik vaar heel regelmatig tot 30 knopen met een F-One low aspect vleugel onder mn freestylefoil board, en vind hem nooit moeilijk te controleren. Dit zou natuurlijk voor de naish specifiek kunnen gelden. Vleugels met een hoge aspectratio, of high aspect vleugels, zijn meer racegeoriënteerd, ze geven niet persee minder lift, maar hebben wel meer snelheid nodig om los te komen. Ze bieden meer performance up/down en worden over het algemeen met wat grotere zeilen gevaren.
Vleugels zijn nog niet interchangable, maar op het franse forum is een poging te documenteren hoever de schroefgaatjes uit elkaar zitten om het misschien mogelijk te maken met verbindingsplaatjes de vleugels van verschillende merken te verwisselen. Als ik me goed herinner komen volgensmij NP, Loké en AFS met elkaar overeen in dat aspect.
Er is niks magisch aan de vleugels van een foil, ik kan je verzekeren als je een stuk hout neemt en daar in 2 uurtjes een vleugel uit schuurt dat hij vliegt (als je een half uurtje van die 2 uurtjes even onderzoek hebt gedaan). Er zijn verhalen van mensen die de vleugels perongeluk verkeerdom hebben gemonteerd en dat soort ongein en gewoon nog steeds vlogen. Het moeilijke van een foil zit hem in het stevig maken.
Qua maatvoering: Een gemiddelde vleugel heeft een oppervlakte van rond de 800-900cm2, een grote is rond de 1200cm2 en een kleine rond de 600cm2.

De stabiliser:
De stabiliser is het onderdeel van je foil die zorgt dat het allemaal werkt en vooral makkelijk wordt! Daarmee is het ook het onderdeel waar je het makkelijkste mee kan trimmen! Het kan zo simpel zijn als een kleine, omgekeerde versie van de voorvleugel. Het mooie is dat je door de stabiliser te trimmen je het gevoel van een foil drastisch kan veranderen en aan kan passen op je board.

Trim:

De voorvleugel duwt omhoog en de achterste naar beneden. Ik ben geen natuurkundig tekenwonder, maar het is niet moeilijk je voor te stellen dat hierdoor het netto balanspunt wat voor de voorvleugel komt te liggen. Je kan de positie van dit balanspunt verplaatsen door de kracht die de stabiliser levert te vergroten, of de arm van die kracht te vergroten. De kracht van de stabiliser vergroten kan je doen door de angle of attack te vergroten, dus hem een graad meer naar beneden te laten wijzen bijvoorbeeld, of gewoon een grotere erop te schroeven (starboard). Je kan de arm van deze kracht veranderen door bijvoorbeeld een langere fuselage te nemen.
Het is niet heel moeilijk om te bedenken dat je op deze manier een foil kan afstemmen op je board. Heb je het gevoel dat je te hard moet drukken met je achterste voet om los te komen? Je kan je voetbanden naar achter zetten, maar je kan ook ietsje meer angle aan de stabiliser geven. Probleem opgelost. Het vergroten van deze hoek levert dus niet persee meer opwaardse kracht of lift zoals mensen lijken te denken, maar vergroot wel het moment omhoog en daarmee het evenwichtspunt. Hoe verder dit punt naar voren zit hoe krachtiger de foil zal 'voelen'.

Dan, waar zet je je mastvoet? Als je met je board recht vaart, dus niet naar je toe gekanteld, en met relatief weinig power in je zeil/zeil open, dan geld hoe verder naar voren hoe meer controle, hoe verder naar achteren hoe eerder vliegen. Dit is best wel een dingetje!! Als je hem te ver naar voren hebt (op de cm) komt ie niet lekker los en blijf je maar dalen, te ver naar achteren dan heb je moeite je foil in het water te houden. Dit is natuurlijk ook van je zeilmaat afhankelijk, omdat je lichaam goed boven de foil gepositioneerd moet blijven. Met 8.6 zet ik hem zo'n 10-15cm verder naar voren dan met 7.0. Voor freeride en manoevrability is de mastvoet naar achteren echt een uitkomst. Voor grote zeilen en race zet ik hem een stuk verder naar voren (bijna of helemaal voorin de gleuf), dit brengt controle, meer hoogte en een veel fijnere stance tijdens de rechtdoor. en dat alles te compenseren is door zelf meer naar voren te gaan hangen. Dit opent ook gijpen veel meer. Om te beginnen zou ik zeggen doe hem waar je normaal je zeil ook hebt en zet hem naarmate het harder waait verder naar voren! (Ik had 7.8 op 130 en 4.8 op 134 met de Loké envol, dit werkte goed, nu vaar ik als ik ga freeriden met al mijn zeilen hem verder naar achteren dan mogelijk is op een productieboard of zelfs de meeste foilbaords.)
Als je eenmaal meer snelheid begint te maken en je zeil dicht gaat trekken zal je merken dat je zeil je board probeert van je af te duwen! Hoe verder je je mastvoet naar voren hebt hoe sterker dit effect. Hoe verder je hem naar achter vaart hoe vlakker je board zou liggen. Voor echte gang wil je het board echter banken, daarvoor moet je mastvoet weer ietsje verder naar voren omdat dezelfde krachten die het board van je af willen klappen ook helpen om hem naar je toe gekanteld te houden. Zet je hem te ver naar voren zal je echter weer niet kunnen blijven vliegen. (Dat valt weer te compenseren met voetbanden/stab trim, maar dan gaan we wel heel ver). EDIT: Mijn ervaring nu is dat (bij overpowered en race) hoe meer je de balanspunten uit elkaar zet, hoe makkelijker het wordt. voetbanden heb ik achterin (+/- gelijk aan achterste boxschroef), mastvoet voorin (108-111cm van voorste boxschroef).

De eerste stapjes:

Voetbanden, ja of nee? Ooit heeft iemand gezegd dat het handig was om zonder achterste voetband te varen. Hier ben ik het niet mee eens. De voetbanden geven een extra verbinding met het board en het komt vrij vaak voor dat ik wil hangen aan de tenen van mijn achterste voet. Daar komt bij dat met een normale foil (starboard race uitgezonderd) die voetband achter wel ook ongeveer de goede plek is om je voet neer te zetten. Ik zeg dus: laat lekker al je voetbanden op je board staan! Die filmpjes op youtube waar iedereen zo loopt te kneuzen hebben ze vaak geen achterste voetband op het board, doen ze een stapje naar achter en dan komt de foil ineens uit het water. Ik ben van mening dat als je je achterste voet gewoon op een vaste plek houdt je de power beter leert doseren.

De volgende stap is: snelheid maken en opstijgen. Pompen doe je eigenlijk vergelijkbaar met hoe je dat normaal zou doen, alleen je zet eerder je voorste voet in de voetband en trapt veel harder verder achterop je board. Net alsof je je board in de spinout wil trappen (Zou niet weten waarom je weet hoe dat voelt, maar oké). Dan zodra je een beetje snelheid lift vanuit de foil voelt komen / kracht begint op te bouwen ook gelijk de achterste voet in de band. LAAT HET BOARD ALS JE HEM IN PLANEE HEBT IN HET BEGIN GEWOON NOG EVEN LOPEN OP HET WATER! Sorry voor de caps, maar dit is het allergrootste nr uno probleem op al die filmpjes van mensen die het voor het eerst proberen en er niks van bakken, en zal ook eigenlijk het enige zijn wat een instructeur je als hint mee zou geven in het begin. Die foil wordt super stabiel als je een beetje snelheid hebt, laat hem dus gewoon even lopen, en als je wat gang hebt, probeer dan pas op te stijgen. VAL JE DUS DE HELE TIJD NAAR LINKS EN NAAR RECHTS OM, DAN BEN JE TE VROEG OPGESTEGEN!!! Waarschijnlijk als je die hint in acht neemt zal het je gelijk de eerste keer lukken een meter of 30-100 te vliegen. (Mij wel in ieder geval) Foilen is net als fietsen! Hoe harder je gaat hoe stabieler het wordt (:

Extra tips voor beginners:
- Laat je trapeze nog even thuis, scheelt je weer centen en zwaar is het echt niet 😉
- Begin met heel simpel je board aanplaneren, voeten in de voetbanden zetten en je gewicht ver ver voorop houden. Vaar eerst een stukje met je board in het water!
- Lukt het om met het board in het water te varen? Begin dan met schommelen. Verplaats heel rustig je gewicht naar achteren tot je het board los voelt komen en dan weer naar voren.
- Na deze twee kleine oefeningen is het aan jou, gewoon proberen zou ik zeggen!

Veiligheid

Foilen is wat gevaarlijker misschien dan normaal windsurfen, dus ik wil hier nog even een kort puntje van maken.

Als je gaat foilen, of iemand bij jou in de buurt is aan het foilen, denk dan even na, hou geruime afstand. Het klinkt misschien heel leuk in je hoofd om aan iedereen te laten zien hoe goed je bent, maar dat kan gewoon benarde situaties opleveren, daarbij, de waterverplaatsing van andere surfers zijn merkbaar onderwater en heel irritant. Dus ook een oproep aan alle medesurfers, is iemand 100 meter verderop aan het proberen foilen te leren, blijf dan gewoon even bij hem uit de buurt in plaats van er omheen varen om te kijken of jij nou sneller kan en weet ik wat allemaal en praat er later op de kant met een biertje gewoon over. Jij gaat toch wel harder kan ik je vertellen.

Draag altijd beschermende kleding! Ik heb zelf bijna altijd een impactvest aan, sommige mensen doen schoentjes, dat vind ik heel naar varen dus dat doe ik alleen als het echt nodig is met de kou, maar als je nog niet weet waar je vleugels zitten de eerste paar keren misschien wel aan te raden. Daarbij als het harder waait dan 15 knopen (of ik vaar met 5.2 of kleiner) en ik ben van plan te gaan springen gaat bij mij op de foil het helmpje op. Super sexy, maar als ik een foil in mn hoofd krijg ben ik daarna nog steeds sexiër dan iemand die geen helm op had gehad.

Als je valt, hou met 2 handen je giek vast, at all cost. Op die manier is het vrijwel onmogelijk om in je foil te vallen.

Techniek

Eerst, opstijgen bij minimale wind!
Ik heb recentelijk veel met wind tussen de 5 en 8 knopen gevaren met 7m, dit is met mijn foil prima te doen, het enige probleem zit hem in met minimale druk het spul toch in de lucht krijgen. Wat voor mij werkt is goed voorin blijven staan en korte pompjes doen om het zeil 'op te laden'. Op deze manier bouwt de druk in het zeil op, na een pomp of 10-20 zal je merken dat je wat meer druk in je zeil kan krijgen en zal je iets grotere en langere pompen kunnen gaan maken. Zodra je merkt dat je in pompfrequentie omlaag kan is het zaak gelijk verder naar achteren te gaan en druk op de foil te gaan zetten, als het kan gelijk met de voorste voet in de voetband, daarna zodra je iets gang of druk onder de voeten merkt ook de achterste voet in de voetband en blijven pompen, ook in de lucht, pas als je voldoende snelheid hebt kan je in de lucht ophouden met pompen. Het bovenstaande duurt best een tijdje en kost aanzienlijk veel kracht en conditie (ik ben 22 en kan halve marathons lopen en vind het hard werken). Hierbij nog 1 tip, als het niet lijkt te werken of te versnellen, niet gelijk stoppen! De foil moet een soort druk opbouwen, je zal op een gegeven moment ineens gaan versnellen.
Met grotere zeilen (8.6+) gebruik ik meer de RSX manier van pompen. Dit lijkt heel erg op het standaard slalompompen wat je gewend bent, alleen zeker in het begin wat grotere ronde slagen. De acceleratie die dit geeft is enorm.

Dan, efficiënt vliegen bij minimale wind! (6-10 knopen met 7m / 86kg)
Belangrijk hierbij is om maximaal de 7 stance te behouden die je al kent en jezelf uit te strekken, weg van je giek en zeil, armen maximaal gestrekt en je gewicht in je trapeze, aan je zeil hangen. Je bovenlichaam moet in het verlengde van je voorste been staan, en bij deze wind kan je ook je achterste been wel maximaal strekken. Zodra je eenmaal gaat zal je waarschijnlijk zonder problemen alle koersen kunnen varen. (Ik vaar mn mastvoet met lichtweer op 120 met de JP135, mn lijntjes 26" en mn giek maximaal hoog bovenin, maar dat is natuurlijk persoonlijk.) Ik heb met minimale condities beide handen bovenhands en mn voorste hand zelfs op mn voorste trapezelijntjes. Hieronder een plaatje van mij in de wat ik zie als beoogde stance. Ik was op de foto al vrij overpowered (15-19kts), maar ook voor lichtweer is dit hoe ik op mijn plank sta. Aan de wind sta ik met eigenlijk alle weerscondities dieper, zodra de druk in mijn zeil dat toelaat.
IMG_20180417_212906_389.jpg
_DS32259_14208~3.JPG
IMG_9465.JPG
Vervolgens! Goed gepowered upwind / banken (is een Engelse term voor de mensen die dat nog niet hadden meegekregen, "benken" dus) van het board!
Voor upwind kan je naar mijn idee eigenlijk altijd maximale druk geven, ongeacht de weerscondities. Hou dus de stance zoals beschreven hierboven aan! (Lijntjes doe ik overpowered vaak 28-29", niet langer, want dan kan je niet meer je bovenlichaam efficiënt boven je voorste been zetten en nog steeds je giek vasthouden) als je je gewicht in je zeil hangt zal vanzelf je board al meer naar je toe kantelen, durf echt aan je zeil te hangen en niet rechtop je zeil aan jou te hangen zegmaar. Je kan met je hakken het board naar je toe trappen, belangrijk is dan om goed te blijven duwen met de tenen van de voorste voet. (Ik duw upwind eigenlijk op allebei mn tenen) als je alleen het board naar je toe kanteld carve je in de wind, de druk door de tenen van de voorste voet zorgt ervoor dat je de gewensde koers blijft varen. Ik verplaats mijn voorste hand upwind vaan bovenhands zo dicht mogelijk bij mijn trapezekoordjes, mijn achterste hand sschuift wat verder naar achteren om het zeil maximaal dicht en zelfs overdicht te kunnen trekken.

Overpowered varen en downwind?!
Downwind vond ik zelf in het begin de lastigste koers om te varen. Met licht weer is het natuurlijk goed te doen, maar vooral zodra het vlagerig wordt kan dit pittig zijn. Een paar headers: Wees niet bang een beetje meer door je kniën te gaan, op die manier kan je veel beter de vlagen en gekke dingen van je board opvangen! Maximale snelheid komt later wel. Naarmate je board versneld zal je foil ook steeds meer lift gaan genereren, hiervoor zal je moeten compenseren door 1 je gewicht meer naar voren te brengen, of 2 je snelheid te verminderen. Om even bij het makkelijkste gedeelte te beginnen, je snelheid kan je goed verminderen door je achterste voet uit de strap te halen en in het midden tussen de straps te zetten, op deze manier druk je veel minder tegen de mast en zal het spulletje een stuk controleerbaarder zijn. Het tweede wat je kan doen en voor mij vaak de beste keuze is verder af sturen. Als je echt diep diep downwind gaat zal de power in je zeil afnemen en je snelheid dus ook. Hierbij kan je nog je gewicht verder naar voren verplaatsen, natuurlijk door je voet uit de achterste strap te halen, maar aangenomen dat we dit niet echt willen zal je dus extreem naar voren moeten gaan hangen, met een (bijna) gestrekt achterste been en gebogen voorste been. Ook kan het helpen om je voorste hand naar voren te schuiven, of zelfs onderhands vast te pakken. Voor mij is dat laatste hetgeen waar ik het meest mee speel onderweg en waar je waarschijnlijk het meeste van je fijne trim uit kan halen. Als laatste, is het vlagerig? Cranck die downhaul! Meer loose maakt de downwind echt 5x zo makkelijk.

Overpowered en lekker dezelfde koers als een slalomboard??!
In mijn ervaring is up/down overpowered nog altijd goed te doen, zeker omdat je altijd hoger of lager kan varen om de power uit je zeil te halen. Halve wind kan dit niet. Ik heb de laatste tijd vrij veel geraced met wat slalomvrienden en vond dit eigenlijk de naarste koers om te varen met de foil. Ik heb zelf op deze koers mijn voorste hand bovenhands, maar vrij ver naar voren en sta licht gebogen met mijn achterste been, met mijn gewicht goed boven mijn voorste been. Hieronder een voorbeeld op de foto, waarin als je goed kijkt je kan zien dat mijn hele bovenlichaam eigenlijk nog voor mijn voorste voet staat. (16-23kts / 7.0)
IMG_20180407_183626_416.jpg
Juliën Quentel:
Screenshot_20180423-164455_01.jpg
Ietsje minder overpowered (ik denk 2 knopen verschil) ziet het er al snel op alles onder aan de wind uit als de foto beschreven bij de lichtweerstance.

De Gijp!

Ondertussen vlieg ik bij redelijke wind de meeste van mijn gijpjes door. Daarom voel ik me nu voldoende gevorderd om hier ook even een stukje over te schrijven. Het onderstaande stukje is geen stap voor stap beschrijving van een foilgijp, maar eerder de pointers die voor mezelf erg belangrijk waren.
Gijpen op de foil maakt het hele gevoel van een foilsessie nog bijzonderder. Laatst kwam ik voor het eerst na 45 minuten vanaf het opstappen zonder het water te raken weer bij de kant en het was magisch.

De foilgijp is eigenlijk een combinatie tussen een lichtweer beginnersgijp en een doorgeplaneerde powergijp. Het lijkt op de powergijp in de zin dat het allemaal wat sneller gaat, het sturen gebeurt door het board te banken of carven en je het beste kan gijpen in een vlaag met voldoende snelheid.
De voorbereiding op de foilgijp is vrijwel gelijk met een slalomgijp. Wachten op de vlaag, in de vlaag downwind sturen om snelheid te maken, mijn achterste hand schuift iets naar achter en de bovenste hand draai ik bovenhands als dat nog niet het geval was.

De entry van de gijp is waar de eerste dingen zullen veranderen. Om de achterste voet uit de strap te halen kan je een klein zetje geven op je achterste voet. Hiermee zet je het board in de omhoog, wat betekend dat je net wat meer tijd hebt om je voet uit de band te halen en op je dek te zetten. Hoe vaker je dit doet hoe minimaler het zetje wordt, en hoe harder je gaat hoe minimaler dit zetje wordt. Het is misschien fijn om hier van te voren wat mee te oefenen zodat dit als je wilt gijpen gaat zonder na te denken. Om de gijp in te sturen gaat mijn voet naar de rail aan de overkant, de positionering voor/achter afhankelijk van de snelheid die ik heb. De voet gaat niet zoals je gewend bent dwars op de rail, maar eerder paralel aan de andere voet (nog in de voetband). Zie foto:
IMG_9621.JPG
Belangrijk is hierbij om het board gewoon hard te carven zoals je dit gewend bent. In het begin zette ik mijn achterste voet in het midden van het board en duwde ik alleen op mn tenen, dit is nergens voor nodig, je voet op de leirail is beter. Met weinig wind brengt hard carven het extra voordeel dat je snel weer druk kan pakken over de nieuwe boeg, terwijl met foilen een kortere bocht eigenlijk niet betekend dat je meer weerstand maakt (in tegenstelling tot bij een powerjibe). Vooral het einde van je carve is het belangrijk hard te blijven carven. Voor de wind heeft het board de neiging weer terug te sturen, druk zetten en houden is hierbij erg belangrijk!

Tijdens het begin van de bocht kan je je zeil dichttrekken, dit begin ik ook steeds meer te doen, maar als je genoeg druk en gang hebt is het makkelijker om gelijk in je bocht te beginnen je zeil open te doen. Het dichttrekken doe ik eigenlijk alleen met grote maten (voor mij alleen bij 8.6). Omdat je bij een foilgijp veel eerder de wind van voren in je zeil krijgt is het heel belangrijk dat je tijdens je bocht het zeil geleidelijk opent! Hierin lijkt een foilgijp heel erg op een niet planerende beginnersgijp.

Bij het wisselen van de voeten is het belangrijk om tussen de straps te blijven. Het makkelijkste is zelfs om gelijk in de nieuwe strap te stappen aan de nieuwe loef. Ik had dit zelf op het brede board niet gelijk voor elkaar en heb eerst geoefend niet planerend op dit board te gijpen met de voorste voet in de strap en dan van strap to strap. Deze oefening hielp mij in de lucht de nieuwe loefstrap makkelijker te vinden. Bij het terugstappen met de nieuwe achterste voet kan je je voet verder achterop zetten bij weinig snelheid om het board in de lucht te houden. Als je bij het sturen je stuurvoet goed op de rail hebt gezet is er in het midden van het board voldoende ruimte om je nieuwe achterste voet neer te zetten. Ik raad aan om je nieuwe achterste voet dan ook precies in het midden te zetten en niet verder naar buiten, tot je verder door de bocht gestuurt bent. Wanneer moet je stappen? Ik stap als mijn zeil op rond de 11 uur op mn board staat, dus de clew al richting de neus wijst.

Vlak na het stappen met de voeten laat ik mijn achterste hand los en klap ik mijn zeil. Dit is eigenlijk het meest simpele gedeelte van de gijp. Als je vaart met een zeil met cambers is het aan te raden eerst je bocht af te maken en daarna je cambers pas te klappen. Uit automatisme doe ik dit niet altijd, dit is het enige moment dat mijn board nog gaat zwabberen en ik het water raak soms.
IMG_9473.JPG
Als ik weer rechtdoor ga zet ik eerst mijn achterste voet weer naast de voetband op de rail en als ik een beetje snelheid heb zet ik hem er pas weer in.

Stukje foutenanalyse:
Halverwege de gijp kan ik alleen nog maar rechtdoor! Dit kan je op twee manieren oplossen: je achterste voet staat nog niet genoeg op de rail en je carved het board dus niet hard genoeg; het is tijd om om te stappen en je nieuwe voorste voet in de footstrap te zetten, je board draait dan automagisch verder!

Ik ga omhoog/omlaag tijdens het sturen! Deze is lastig zomaar te verhelpen, zoals je misschien begrijpt komt dit doordat je gewoonweg te ver achterop/voorop je gewicht hebt staan. Je kan dit oefenen door halve gijpen te sturen, dus snakelines te varen halve wind > voor de wind en weer terug! Sowieso ook een leuke oefening om te doen.

Nog wat kleine sidenotes:
Ik heb tegenwoordig mn neiging mn stuurvoet wat verder achterop te zetten, hierdoor kan ik met wat naar voren leunen mn hoogte nogsteeds goed controleren, maar val ik als mijn snelheid naar beneden gaat niet gelijk uit de lucht.

Op de filmpjes van horue is te zien dat ze het zeil eerst klappen en daarna pas stappen, ook oversheeten ze het zeil als bij een slalomgijp. Ik heb hier 2 opmerkingen over: Alles kan, ik ben (nog) niet zo goed / gewend aan switch varen, dus voor mij werkt het beter om eerst te stappen. Met erg kleine zeiltjes (4.0/3.6) heeft deze manier van gijpen wel de voorkeur. Als je je powergijpen al op deze manier maakt zou ik het zeker aanraden dit ook gewoon te proberen! Ik verwacht alleen dat deze manier slecht werkt met grotere (camber) zeilen. Daarbij is het zeil dichttrekken leuk om met extra snelheid uit je gijp te komen, maar naar mijn idee de volgende stap. Als je ook nog je zeil dichttrekt aan het begin van de bocht wordt de timing van het geheel nog kritischer. Ik raad ten zeerste aan om vanaf moment 1 het zeil geleidelijk door de bocht open te doen.

Sommige pro's geven aan duckjibes makkelijker te vinden op de foil dan normale gijpen, zeker met kleine maten. Ik kan prima duckjiben op mijn freestyleboard en kan dit ondertussen ook op de foil. Ik heb dit echter geleerd na normaal te gijpen. Mijn duckjibe op de foil verschilt iets met mijn duckjibe op het freestyleboard, in dat ik nog iets eerder mijn zeil duck. Na wat oefening zal je merken dat de timing echter minder critisch is op de foil dan op je waveboard, omdat je meer wind van voren hebt tijdens je foilgijp!

Voor gijpen helpt het ontzettend om je mastvoet naar achteren te zetten. Ik vaar die van mij tussen de 120 en 125 (cm van de tail) met 7.0 of kleiner (vaker dichterbij de 120) en tussen de 125 en 130 met 8.6. met je mastvoet op 135 of 140 ofzo ga je nooit van je leven comfortabel met je achterste voet voor de straps kunnen staan. Je hoort als je in de straps staat de power op je voorste been te hebben en voor je gevoel naar voren moeten hangen om hem in het water te houden. Mijn board vliegt met de druk gelijk over beide benen met mn achterste voet in het midden tussen de banden!

Als je meer wilt lezen, google translate is your friend! Het franse "windsurfing33" forum staat vol met allerlei vette info, foilen is veel meer aan daar dan hier! Verwacht echter niet dat iemand op je brakke engels antwoord, die gekke fransozen willen alleen maar frans op hun forum en negeren de rest..
Voor nu is dit wat ik jullie graag wilde overbrengen! Hierbij wil ik graag nog de “flight school” filmpjes van Sam Ross aanraden, die zijn echt heel goed en focussen op “hoe verder als je eenmaal in de lucht bent”. Aanvullingen zijn welkom!! Cheers!

EDIT: Samenhangender verhaal van gemaakt en één lijn getrokken in mijn ervaringen van eerder en nu. Ik heb in ondertussen echt heeeul veel sessies (denk wel 200+) zo ongelofelijk veel geleerd dat sommige dingen die ik destijds heb getypt niet meer opgingen. Deze heb ik dan ook weggehaald en vervangen.
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op di okt 16, 2018 9:40 pm, 28 keer totaal gewijzigd.

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door Erres » vr mar 23, 2018 7:19 pm

Zooo Bart, da’s effe een stuk proza! Goed man, ik zou er bijna zin van krijgen om mijn scepsis ten opzichte van foilen opzij te zetten 😜

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr mar 23, 2018 11:22 pm

Erres schreef:
vr mar 23, 2018 7:19 pm
Zooo Bart, da’s effe een stuk proza! Goed man, ik zou er bijna zin van krijgen om mijn scepsis ten opzichte van foilen opzij te zetten 😜
Moet je doen ook! Ik voelde me zo eenzaam afgelopen jaar :(. Het worden er wel steeds meer op de Westeinder! Als Esther en Jordy weer terug komen zijn we al met 5 of 6 (:

KeesG
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP en Neilpride Wave/Freeride

Bericht door KeesG » ma apr 02, 2018 1:47 am

Goed stuk, heel interresant verhaal! Ik ben zelf nog in dubio om wellicht een foil aan te schaffen.

Afbeelding
WhiteofHeart schreef:
vr mar 23, 2018 5:05 pm
Draag altijd beschermende kleding!
Ik weet niet wie dit is maar deze persoon neemt het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma apr 02, 2018 9:27 am

Alles voor de foto ;)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 02, 2018 10:31 am

KeesG schreef:
ma apr 02, 2018 1:47 am
Goed stuk, heel interresant verhaal! Ik ben zelf nog in dubio om wellicht een foil aan te schaffen.

Afbeelding
WhiteofHeart schreef:
vr mar 23, 2018 5:05 pm
Draag altijd beschermende kleding!
Ik weet niet wie dit is maar deze persoon neemt het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften!
Oohoh die Ennio... Ik draag met meer dan 15 knopen een helmpje, daaronder niet, maar ik heb in de winter ook mijn cap op.

@KeesG , ik zou het gewoon een keer proberen! Je kan bij telstar ondertussen foils huren, en bij zeilschool aalsmeer, waar ik werk hebben we een pryde alu en zijn we nu ook mantafoils aan het testen. Anders kan je vast ook @marcoleer een berichtje sturen en zijn setje een keertje proberen ;)! Die van mij mag je ook wel een paar rakjes op varen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 18, 2018 2:19 pm

Ik weet niet zeker of ik hier dit mag posten (beetje reclame voor mn stekkie is het wel), maar bij Zeilschool Aalsmeer verhuren we intussen de pryde alu, zonder board helaas, maar dan kan je hem in je eigen board proberen! Ook bieden we ondertussen een opstap/introductieles (1-1,5u) aan op de DUO129 icm mantafoils freeride, met aansluitend nog 1,5u huur om het verder uit te vissen! Ik help je dan even op weg ;). Zou je het dus een keer willen proberen, gewoon meer willen weten of eerst een keer willen kijken of het iets voor jou is kom gerust langs! Als je al een foil hebt ben je ook van harte welkom op de Westeinder op de dagen dat het een beetje waait, meer surfers meer beter zullen we maar zeggen! Ik zou het zelf ook heel leuk vinden nog meer van mijn medefoiler te kunnen leren, er zijn er alleen niet zo veel op het moment..

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 23, 2018 10:14 am

Kan een mod deze misschien ook naar het foilgebiedje verplaatsen? (:

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 23, 2018 2:03 pm

Tentamen morgen dus ik moet eigenlijk studeren, wat natuurlijk betekend dat ik het boekwerk weer wat heb uitgebreid, nu ook wat meer over stance en techniek en een klein beetje over boardbreedte en zeiltrim. Ik foil pas sinds afgelopen jaar September en ben dus bij lange na geen expert! Zeker als het op techniek en trim aankomt beginnen de meningen uiteen te liggen. Alles wat ik opschrijf is wel wat voor mij werkt, voor jou kan en mag dit volledig anders zijn, als dat zo is geef dat graag aan, daar hebben onze medefoilers misschien wat aan!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jun 25, 2018 10:05 pm

Stukje over gijpen toegevoegd!

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn » di jun 26, 2018 8:53 am

Iedere maandag is foil-avond bij vd Berg. s'Middags ff bellen naar de winkel en je kan in de avond proberen. Zowel wind als kite.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » ma jul 02, 2018 3:35 pm

Hoi, ik zag dat Horue de volgende aanhaalmomenten adviseert:
Front wing: 6Nm
Rear wing: 4Nm
DDT box: 10Nm

Hebben jullie tips voor een momentsleutel? (anders zou ik niet weten hoe hard ik heb aangedraaid..)

Hazet, Gedore of Snap zie ik op fiets sites, maar kost €200+.., zie bijv:
https://www.toolspecial.com/momentgeree ... 0-nm/14855

Deze zitten er wat tussen in qua prijs:
€64 https://www.gereedschapland.nl/product/ ... tegoryid=0
€76 https://www.gereedschapland.nl/product/ ... tegoryid=0

En dan zie ik ook wel wat goedkopere, maar ja troep heb je ook niks aan..
https://www.rosebikes.nl/xtreme-3-15-nm ... tel-228760
https://www.rosebikes.nl/rose-2-24-nm-m ... tel-688275
https://www.conrad.nl/p/toolcraft-momen ... nm-1525319
https://www.motozoom.com/BGS-momentsleu ... -30NM.html

Tips?
Laatst gewijzigd door Barbatruc op ma jul 02, 2018 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma jul 02, 2018 5:57 pm

Jawel, gewoon gezond verstand. 6Nm betekent 6kg op 10cm arm.
Kun je met een beetje gevoel prima doen.
Desnoods ff oefenen met momentsleutel thuis.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma jul 02, 2018 6:49 pm

Bij Futurumshop heb je momentsleutels van BBB van rond de 65,- en die zijn precies en werken goed.
Meer uitgeven is onzin, voor minder word het kwalitatief lastig.

https://www.futurumshop.nl/bbb-torquese ... wart.phtml
Volgens mij hebben zeook een versie met andere bitjes.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jul 04, 2018 10:50 pm

Nog een vraag in het verlengde van bovenstaande.. Zou het verstandig zijn om montagepasta te gebruiken voor de vleugels? Zoals deze bijv?
(Klinkt vrij logisch om dat te doen, maar ik weet niet Hoe -zee-watervast ze zijn en of er reden is het juist *niet* te moeten willen gebruiken)

Tacx T4765 Carbon montagepasta:
https://www.mantel.com/tacx-carbon-montagepasta

Park Tool SAC-2 Carbon pasta:
https://www.mantel.com/park-tool-carbon ... pasta-sac2

Cyclon Stay Fixed Carbon Pasta:
https://www.mantel.com/cyclon-stay-fixed-carbon-pasta

JeroeNed111
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral equipe 2 pd en ka slalom

Bericht door JeroeNed111 » wo jul 18, 2018 8:44 am

Wat is de ideale koers om te pompen? Juist upwind als een raceboard of downwind als een slalomboard?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do jul 19, 2018 9:04 am

JeroeNed111 schreef:
wo jul 18, 2018 8:44 am
Wat is de ideale koers om te pompen? Juist upwind als een raceboard of downwind als een slalomboard?
Halve wind beginnen en downwind sturen, net als een shortboard

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jul 19, 2018 1:11 pm

Barbatruc schreef:
wo jul 04, 2018 10:50 pm
Nog een vraag in het verlengde van bovenstaande.. Zou het verstandig zijn om montagepasta te gebruiken voor de vleugels? Zoals deze bijv?

Tacx T4765 Carbon montagepasta:
https://www.mantel.com/tacx-carbon-montagepasta

Park Tool SAC-2 Carbon pasta:
https://www.mantel.com/park-tool-carbon ... pasta-sac2

Cyclon Stay Fixed Carbon Pasta:
https://www.mantel.com/cyclon-stay-fixed-carbon-pasta
Je haalt montagepasta aan voor fietsen, die dienen een totaal ander nut (het schuiven verdraaien van 2 delen voorkomen. Stuur Vs stuurpen, frame Vs zadelpen

Als een foilfabrikant het niet meestuurde met een foil dan is het niet nodig... en gezien de vaste constructie kijkt me dat niet echt nodig

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di jul 24, 2018 10:48 am

Uiteindelijk de beslissing genomen om het foilen te proberen. Hierbij volgen natuurlijk heel wat vragen.

1. Ik heb een Fanatic Falcon Formula die ik wil laten ombouwen. Ik heb al gelezen dat DJ dit kan, maar dat is ongeveer 300 km bij mij vandaan. Zijn er in Zeeland mensen die dit doen en wat kost het ongeveer. Ik vraag het morgen nog na bij mijn eigen dealer, mogelijk ligt de oplossing dus ook dichter bij huis (West-Vlaanderen; België).
2. Ik heb al gelezen dat onder een Formula best een carbon foil wordt geplaatst, dat is natuurlijk een hele investering. Kan ik niet als beginner met een aluminium foil starten onder mijn Formula.
3. Welke foil? Ik wil rustig wat heen en weer cruisen, moet niet de snelste van de plas zijn. Ik wil gewoon met weinig wind en kleinere zeilen kunnen varen. Eventueel kan ik later nog omschakelen als blijkt dat het allemaal goed loopt.
4. Ik heb volgende zeilen: Loft Oxygen 9.5 - NS e-type 7.8; 6.6; 5.8 - NS idol 5.0; 4.2 - NS ego 4.5 en een SS Veron 5.5. Kan ik deze zeilen gebruiken om te foilen.

Alvast bedankt voor jullie tips-info.

grtz

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jul 24, 2018 11:05 am

De falcon formula moet zeker zeer geschikt zijn! Ik zou alleen niet weten welke bouwer/reperateur dit doet aan die kant van het land.

Of je een alu foil onder je formula kan zetten ligt een beetje aan je gewicht en de foil. Alles kan, maar verwacht niet te veel in de highend. Als je 90+ kg bent zou ik het sowieso afraden.

Er zijn een groot aantal mooie foils, ik denk wederom dat er geen slechte foils tussen zitten. Ga je voor budget dan is er denk ik geen betere optie dan de manta, al ziet de nieuwe 2019 pryde er ook heel goed uit en weet ik uit ervaring dat de prydes erg stijf zijn voor een alu. Anders is misschien de Starboard GT Alu of F-one een goede optie voor foils in een wat duurder segment. Met als bijkomend voordeel de 'upgradebaarheid' van beide merken met extra carbon masten, vleugels etc. Als je naar carbon wilt kijken heb je voor hetzelfde geld als de GT Alu een AFS Wind85. In fullcarbon met vaste mast/fuselage connectie.

Je zeilen lijken me zeer geschikt. Ik gebruik zelf ook de idols, hele fijne zeilen voor foilen. Ik denk dat je 7.8/6.6 en 5.0 het meeste zal gebruiken.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di jul 24, 2018 12:25 pm

Ik ben idd 90+ kg, dus een alu foil valt dan al zeker af, als ik het goed begrijp. De enige voor mij eventueel betaalbare optie lijkt me dan de AFS wind 85.
Als ik dan even reken : nieuwe box (250 euro), foil (1000 euro) vraag ik me af of ik niet beter een tweetal maanden wacht en kijk of dan een foilboard met foil tweedehands of uit de verhuur te kopen valt voor ongeveer die som. Of zie ik dit te simpel?

grtz

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jul 24, 2018 1:41 pm

gerrovich schreef:
di jul 24, 2018 12:25 pm
Ik ben idd 90+ kg, dus een alu foil valt dan al zeker af, als ik het goed begrijp. De enige voor mij eventueel betaalbare optie lijkt me dan de AFS wind 85.
Als ik dan even reken : nieuwe box (250 euro), foil (1000 euro) vraag ik me af of ik niet beter een tweetal maanden wacht en kijk of dan een foilboard met foil tweedehands of uit de verhuur te kopen valt voor ongeveer die som. Of zie ik dit te simpel?

grtz
Ik denk dat een ex verhuur set zo'n 2000€ gaat kosten totaal. Misschien nog wel meer. Wat je ook kan doen is je fanatic meenemen en ergens de manta (of andere foil) testen. De manta heeft een vrij grote plaat, je board zou dit echt wel een keer moeten kunnen hebben zonder hem te versterken (geld ook voor foils zonder plaat hoor trouwens, sommige boards houden het een eeuwigheid vol, andere cracken na een paar sessies). Ik heb mijn foil ook wel een paar keer in een volledig zacht afgeragd lesboard geramd en dat ging vooralsnog ook prima. Als het bevalt weet je het zeker, zo niet, dan weet je zeker dat je verder kan zoeken ;).

Naast de manta is ook de roze pryde alu te testen bij Zeilschool Aalsmeer. Ik heb daar een F-ONE liggen die je zou kunnen proberen.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di jul 24, 2018 2:22 pm

Ik heb ook een Tabou rocket liggen( 145 l, 76 breed). Ik weet niet of het een optie is om dit board om te bouwen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jul 24, 2018 2:33 pm

gerrovich schreef:
di jul 24, 2018 2:22 pm
Ik heb ook een Tabou rocket liggen( 145 l, 76 breed). Ik weet niet of het een optie is om dit board om te bouwen.
Kan ook, de vraag is een beetje waar je heen wilt in de toekomst.. als je gewoon wilt freeriden met zeilen max 7m is de rocket ook een goede optie. Wil je uiteindelijk racen, de snelste zijn en ook kunnen foilen met je 9m kan je beter je formulaboard doen. Misschien handig om het eerst gewoon een keer te proberen ergens?

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » di jul 24, 2018 3:31 pm

Geen idee waar ik naartoe wil. Door problemen met de rug/knie heb ik 1.5 jaar geleden mijn slalomboard, formulaboard en camberzeilen verkocht en ingeruild voor de rocket en camberloze zeilen. Na 8 maanden heb ik terug een oud formulaboard gekocht omdat ik het miste om hiermee te varen. Ik wel max. de 9.5 oxygen en dat valt mee inzake belasting van de rug en knieën.
Ik zal inderdaad eens moeten proberen en kijken hoe belastend het foilen is voor de rug, pas daarna kan ik verder kijken.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » do jul 26, 2018 10:35 pm

Ik ben een 2-tal weken terug van Rhodos. Ik kon daar ook een foil huren.
Lang staan twijfelen en uiteindelijk niet gedaan omdat ze het mij als beginner die dag hebben afgeraden omwille van vrij hoge golven/chop.
Als beginner zou je, bij het op en neer gaan, vrij regelmatig crashen in de wat hogere golven , klopt dat ?

Iets anders waar ze mij wat schrik mee aanjaagden was het gevaar van waterstarten en de vlijmscherpe foil onder het board. Een jongen van de windsurfclub liet mij zijn benen zien. Die stonden vol snijwonden. Men raadde mij aan om het zeil op te trekken en daar had ik niet zoveel zin in. Lange neopreen was ook geen optie voor mij in het warme Rhodos.

Wat zijn jullie ervaringen ? Val het allemaal nogal mee ?

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jul 26, 2018 10:43 pm

Waterstarten vind ik juist heel makkelijk, je kunt de plank snel in positie leggen door evt tegen de foil te duwen. Ik zie het probleem niet zo. Ik vaar wel met (dunne) schoentjes trouwens...

Thlodewijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » vr jul 27, 2018 12:22 am

gerrovich schreef:
di jul 24, 2018 12:25 pm

grtz
90+gaat prima met de manta hoor gebruik hem zelf ook onder mijn slalom board. Wat betreft waterstarten ik doe het niet al genoeg snee”en gezien bij anderen. Gewoon even touwtje trekken hoef je ook niet op een vlaag te wachten 😁

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » za jul 28, 2018 11:16 am

Je moet gewoon niet als een gek gaan watertrappelen, maar met 86kg op een 90L foilboard moet ik wel waterstarten soms, en ik heb nog nooit een snee van de foil opgelopen.. vaar op blote voeten en bij 20+ graden gewoon in mn zwembroek haha

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » za jul 28, 2018 3:04 pm

zoek eens naar tef gel, dat gebruiken we in de jachtbouw. tegen corrosie met zoutwater en je krijgt het weer los ook nog eens.

Plaats reactie