Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[vinnen] freeride vs slalom voor Rocket 115

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

[vinnen] freeride vs slalom voor Rocket 115

Bericht door Ron Gijzen » wo mar 28, 2018 9:24 am

Ik heb een 2011 Tabou Rocket 115 (66cm breed) onder mijn Futura 133 (76cm breed).
Ik gebruik hem met zeilen 7.0 / 6.0 (Severne Turbo) en 5.3 / 4.7 (Vandal Enemy) op (vlagerig) binnenwater.
Mijn gewicht is 69kg, jaar of 4 ervaring, gemiddelde free-rider.

Bij de Rocket heb ik de standaard 38cm Free-ride vin van Tabou, een 35cm Select S1 Slalom-vin en sinds vorige week een 32cm Concrete Wave freeride-vin.

Met name bij wind die past bij 6.0 en 5.3 zeilen, vind ik het in de vlagen vaak te hard gaan met de Rocket (met de 35cm vin).
Het voelt niet meer gecontroleerd aan, angst voor een katapult komt op en ik ga steeds hoger aan de wind varen.
Het zeil is volgens mij niet te groot omdat ik met een kleiner zeil alleen nog maar in de hardste vlagen in planee kan komen.

Omgaan met harde wind is altijd al een beetje mijn zwakke plek geweest. Na het aanschaffen va een kleiner board (de 115 dus) en stabielere zeilen in niet al te grote stappen (de Turbo's en de Enemy's) wil ik een geschikte set vinnen aanschaffen.
Maar wat is geschikt voor mij?
Op zich ben ik een echte free-rider: voornamelijk halve windse koersen, planerend gijpen, comfort, geen GPS records, geen freestyle,
Betekent dat ook dat ik het beste free-ride vinnen kan kopen?
De 35cm Select S1 werd mij aangeraden omdat die gebruiksvriendelijk zou zijn en het board makkelijk over chop zou laten lopen. Ook zou de slalom-achtige vin me helpen om upwind te komen (waarmee afvallen in de windgaten mogelijk wordt) en meer snelheid te ontwikkelen (waarmee windgaten beter kunnen worden overgestoken).
Topsnelheid hoef ik niet, wil ik in feite zelfs niet, maar mijn spot is zeer vlagerig dus wellicht is een slalom-vin dan toch wel goed, als het maar de juiste maat is?

Ik zie aan de foto's dat freeride-vinnen typisch een naar achter gekromde vorm hebben, en slalomvinne recht zijn met weinig 'rake'. Dit zou slalom efficienter maken (wat is dat? beter verhouding lift/weerstand?) en freeride-vinnen 'makkelijker te varen en te gijpen'. Maar is dat ook zo, en waarom? Ik kan me voorstellen dat de positie van het gemiddelde drukpunt van de vin tov de voetbanden en de mastvoet een rol speelt bij de zijdelingse balans van het board, maar het effect van die kromme voorlijst kan ik me niets bij voorstellen. Of zit het in de twist, twist een kromme vin meer dan een rechte (lijkt me wel) en is dat wat een free-ride vin free-ride eigenschappen geeft?

De sites van vinnen-fabrikanten helpen me niet echt; ALLE vinnen zouden makkelijk aanplaneren, makkelijk gijpen, weinig spin-out geven, goede controle en een hoge snelheid. Maar dat kan natuurlijk nooit allemaal tegelijk waar zijn...

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Re: [vinnen] freeride vs slalom voor Rocket 115

Bericht door Ilja1974 » wo mar 28, 2018 11:43 am

Los van dat je helemaal gelijk hebt met het oordeel van de vinnen fabrikanten...
Je haalde zelf ook al even de voetbanden aan...
Heb je daar al eens wat mee gespeeld ?( moet dat zelf ook meer doen)
Een iets andere positie van de voetbanden kan het gedrag van je boardje behoorlijk beïnvloeden heb ik gemerkt.
Ik heb een 82l Firewave en dat ding wilde erg graag hard in de omstandigheden waar ik juist iets meer controle wilde en door de voetbanden wat naar voren te plaatsen loopt het boardje nu wat rustiger en gecontroleerder.
Wie weet kan je er wat mee of kan iemand hier er iets meer uitleg over geven
Succes!

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo mar 28, 2018 12:17 pm

Een slalom vin planeert sneller aan door zijn rechte vorm.
Genereerd ook meer lift dus hoe harder je vaart hoe meer lift , hoe losser je board komt te liggen.
Bij te veel lift kan dat "losser" overgaan in ongecontroleerdheid.

Dit kan je op verschillende manieren voorkomen.

Meer downhaul , komt er meer druk van het zeil op het board.
Giek lager
Voetbanden verder naar buiten
Mastvoet naar voren
Kleinere vin.

Die 35 cm vin moet het goed doen bij de 6.0 en redelijk ( zou iets groter mogen) bij de 7.0

Ikzelf vindt freeride vinnen ( naar achter gebogen) ondingen en ik gebruik ook onder freeride boards liever slalom vinnen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo mar 28, 2018 1:27 pm

@Worldxtreme minder downhaul bedoel je? Meer gaat ie juist van vliegen.. dan, voetbanden juist verder naar binnen want dan geef je minder druk op de vin en genereer je dus minder lift, wel eens in de praktijk geprobeerd? Een 125L freerideboard van 70 breed kan je prima met een 5.4 met bijgeleverde 44cm vin varen, maar zet je de voetbanden op de rail echt niet meer hoor..

@Ron Gijzen , met 69 kilo is het niet gek dat 115 gaat vliegen.. ik zou met jouw gewicht eerder als middelweer board voor binnewater een 95-100L nemen. Is alsnog 25 tot 30 liter meer dan je gewicht wat echt ruim voldoende is om nog op te kunnen trekken.. Naar mijn mening varen alle vlieggewichten veel te grote boards. Zo'n 115 is bedoeld als middelboard voor een 85-90kg wegende surfer. Een 100L freeride gaat ook nog prima een 7m op, en die 4.7 gaat echt een stuk beter dan op 115. Anders, 35 is op een 66 breed groot zat voor 7m, voor 5.3 zou ik eerder een 33 proberen ofzo ;)

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo mar 28, 2018 1:55 pm

Als je board ongecontroleerd vliegt kan inderdaad minder downhaul ervoor zorgen dat je board weer lager komt te liggen op het water en je weer in controle komt. Voetbanden verstellen zou ik niet zo snel doen, die hebben als het goed is 1 vaste positie. In plaats daarvan zijn er veel meer settings die je makkelijk kan veranderen of wordt het tijd voor een ander/kleiner setje

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » wo mar 28, 2018 2:26 pm

Ik heb een aantal jaren geleden een Rocket 115 LTD gehad. Model 2009 volgens mij. Daar ervaring mee dus als jouw board ook richting die leeftijd gaat....
Board vaarde voor mij perfect met wat grotere zeilen. 7,0 beste, 6,3 nog oke. Kleinere zeilen werkte voor mij niet, board werd dan moeilijk te controleren. Ging voor mijn gevoel te plat op het water liggen. wellicht dat een kleinere vin dat op had kunnen lossen maar heb dat nooit meer geprobeerd.
Wat al eerder geschreven is dat het meer een midweer board is kan ik dus bevestigen.
Gr. Peter

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » wo mar 28, 2018 4:04 pm

Ik vind dat een kleinere vin op een groter board weldegelijk werkbaar is. Qua vinnen pak ik voor de 7.4 een slalomvin (2 zelfs, 1 highwind, 1 low-wind) en voor 6.0 en lager een freeridevin, wat wel lekker is in de chop dan. Als ik ooit nog een 6.6 o.i.d zou kopen zou ik daar ook een slalomvin op doen. Ik vaar graag overpowered met mijn 6.0/5.2 op mn 122 liter carve terwijl ik 75 kg weeg. Voor mij werkt dat prima. Investeren in vinnen werkt voor mij beter dan in een hele bunch boards (vinnen nemen wat minder ruimte in dan een nieuw board :lol: ). Uiteraard is het wel een beetje compromissen sluiten en heel goed je trim snappen met de dingen die @Worldxtreme aangeeft. Het te plat op het water liggen wat @Speedpete zegt heb ik nooit last van, maar dat kan misschien ook komen doordat ik mijn zeilen altijd wat aan de grote kant vaar en dan alles bij moet zetten om maar genoeg 'downforce' te krijgen.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » wo mar 28, 2018 4:51 pm

Om terug te komen op de vraag welke vin geschikt is voor je rocket zou ik eens kijken naar een Select free-slam, deze past perfect perfect onder je board en is ook nog betaalbaar. Heb je toch even meer performance dan de standaard vin maar geen ingewikkeld ding wat uiteindelijk toch niet de juiste match is.

TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Bericht door TheoB » wo mar 28, 2018 9:28 pm

Ik had vroeger een 125 l rocket.
32 cm tectonics f1 falcon eronder icm saber 5,7.
Toen 80 kg
Board was idd groot voor het zeil icm de wind maar ging net , nooit issues gehad dat de vin te klein was.
Volgens mij slingert dat ding nog ergens, je mag hem best per mndn proberen.
Houden is 50 tientjes en anders stuur je hem mr retour.

Mot wel ff de garage opruimen dan denk ik .....

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mar 29, 2018 5:36 am

Het board is iets aan de grote kant als je overpowered vaart, maar dat doe je zo te horen niet.
Dan kun je vinnen bijkopen wat je wilt, maar volgens mij heb je meer aan investeren in techniek.
Kijk eens of je al het iets warmer is een clinic kan doen bij Niek vd Linde of zo ( http://www.leerwindsurfen.nl/surfles/ ), of boek een clinic week bij een lekker weer locatie als Griekenland of Tenerife

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do mar 29, 2018 1:14 pm

Zit net even te kijken en de range volgens de site van Tabou is 4.7 - 7.5. Dat is echt zo enorm dat je daar wat af kan halen, zeker in het high wind gedeelte en dan nog meer als ik naar je gewicht kijkt.

Ik zou een kleinere plank opteren. Kijk naar een 100 / 95 liter freewave / freeride . Je bent nog geen 70 kilo en hebt dan nog 30 a 25 liter over om zeil op te trekken.
Modellen als de Fanatic BLAST of een kleinere Rocket 95 passen veel beter bij de 5.3 en 4.7 Mijn idee is dat je boards zitten te dicht op elkaar zitten. En een 115 liter icm met 5.3 - 4.7 wavezeilen is geen fijne combi. Je kan we een nog kleinere vin vinden maar daar gaat je plank niet blij van worden en met 4.7 sta jij verder achterop dan je korte giek aankan.

De beste fit zou een freewave plank zijn, met single strap en mee rocker geeft controle op een choppy plasje als het 5.3 weer is.

Advies: 115 er uit en iets kleiners voor terug.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do mar 29, 2018 2:40 pm

Ik zou er ook gewoon een Freestyle Wave boardje van 95 liter bij kopen. Met jouw gewicht mag het zelfs kleiner.

RRD FSW 88/94, Tabou 3S 86/96, Starboard Kode 86/94 kun je ook tot 6 meter varen en heb je veel meer lol van. En er zijn er genoeg voor een leuke prijs te koop volgens mij. Alleen irritant dat je een extra plank in je auto hebt liggen.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » do mar 29, 2018 2:41 pm

Bedankt voor het meedenken.
Even terug reagerend van de laatste naar de eerste reactie;

Nelis, Ik begrijp dat de Rocket 115 eigenlijk te groot is om lekker te varen met de 4.7, en misschien is ie voor de 5.3 met mijn gewicht ook nog wel wat groot. Toch zou ik hem niet willen omruilen voor een ~100l FSW, dan wordt het gat naar de 133l Futura weer te groot. Een kleinere plank erbij zie ik mezelf op termijn nog wel doen. Maar met die 6.0 moet de Rocket 115 toch perfect kunnen werken, en met 5.3 en 7.0 best redelijk kunnen werken, toch?

Jeroensurf,
Ik ben me er van bewust dat ik zelf de grootste beperking van mijn set ben, dus mijn hoogste prio heeft dan ook zo veel mogelijk varen, zelf-analyse doen, DVD's kijken, etc. Ik heb 2 clinics gedaan bij Niek en over 2 weken de 3e. Vorig jaar ook clinic bij Pieter Bijl op zee gedaan. En 1x per jaar met een vriend die goede instructie geeft. Meer op dat gebied is niet haalbaar voor mij. Met clinics moet je het treffen met het weer. Laatste keer bij Niek was het dobber-weer, en bij Pieter waaide het zo hard dat communicatie en 'gestructureerd nieuwe dingen leren' onmogelijk was. Verder moet ik het doen met elke ~2 weken een korte middag-sessie op binnenwater.
Maar, neemt niet weg dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken door het juiste materiaal te kiezen.

TheoB, bedankt voor het aanbod, maar ik lees dat de Falcon F1 geoptimaliseerd is om maximaal hard downwind te knallen, wat nu net is wat ik niet wil doen. Alhoewel het altijd leuk is om iets te testen natuurlijk. Bedankt in elk geval.

Algemeen vinnen: ik ga op zoek naar een set van 3 vinnen van 32 tot 38cm van 1 merk en 1 type. Zodoende weet ik wat ik kan verwachten als ik een andere vin steek. Ik heb te weinig beschikbare vaardagen voor de 115 om te besteden aan het uitgebreid testen van allerlei merken en types.
Select Edge Freeslam lijkt zeer geschikt idd maar nieuw vind ik het te duur en 2e hands zie ik ze (nog) weinig. Waarschijnlijk is het makkelijker er een grotere en kleinere Select S1 bij te vinden, of een ander setje selects. Beetje geluk en geduld mee hebben.

Mijn voetbanden staan naar binnen/voren, om er makkelijk en vroeger in te kunnen komen. Overpowered is dat niet zo prettig (alle druk op achterste been), maar hierdoor kan ik wel met een betrekkelijk klein zeil weg komen en ben ik dus minder vaak overpowered. Toch?

Mastvoet naar voren en giek omlaag zal ik mee gaan experimenteren. Nu echt. Is me al vaker gezegd maar op de een of andere manier vergeet ik het steeds als het er op aan komt (logisch nadenken is lastig als ik lig te spartelen bij 30 knopen).

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do mar 29, 2018 3:12 pm

Nelis, Ik begrijp dat de Rocket 115 eigenlijk te groot is om lekker te varen met de 4.7, en misschien is ie voor de 5.3 met mijn gewicht ook nog wel wat groot. Toch zou ik hem niet willen omruilen voor een ~100l FSW, dan wordt het gat naar de 133l Futura weer te groot.
-Waar zie jij een gat? van 6.0 freerace zeil naar 5.3 wave is bijna overlap. Vroeger ging ik van 9.0 naar 5.4 en recent nog van 7.5 naar 4.9. Recent was: 120 liter slalom plank met camberloos zeil naar 99 liter waveboard.Niet omdat ik zo goed, sterk of technisch ben maar omdat het surfen dan leuker is met juiste spul voor juiste omstandigheden. 8)

Ik zou zelfs stellen dat je een groter zeil op de 133 kan gaan varen (8.5 bijvoorbeeld) OF je 133 verkopen en die 7.0 op je 115 zetten.

Een kleinere plank erbij zie ik mezelf op termijn nog wel doen. Maar met die 6.0 moet de Rocket 115 toch perfect kunnen werken, en met 5.3 en 7.0 best redelijk kunnen werken, toch?
Alles kan ;-) Zeker die 7.0 op de 115. Wellicht de 6.0 verkopen EN de 133 en daar een FSW en heeeeel veel vinnen voor terug ;-)

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ron Gijzen » do mar 29, 2018 4:03 pm

Het gat is naar de 9.2 en 8.1 Turbo zeilen die ik op de Futura 133 vaar.
9.2 is mijn meest gebruikte zeil, daarna de 8.1.
De Futura gaat niet meer echt lekker op een vol gepowerde 7.0, en zeker niet met de 6.0
-> daar heb ik dus die Rocket 115 voor gekocht.
Maar ik kan slechts ca 12x per jaar op de Rocket 115 varen, en daarvan misschien maar 3x met de 4.7.

Als ik de Rocket 115 omruil voor een 95l FSW (tot max ca 6.0 zeil), vaar ik die nog maar 6x per jaar, dan leer ik dat board niet goed kennen en wordt het sowieso lastig. Daarnaast zal ik dan bij 6.0/7.0 weer moeten kiezen tussen een plank die te groot is of te klein.
Dat bedoel ik met een te groot gat naar de Futura 133.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mar 29, 2018 10:06 pm

Die 115 is gemaakt voor 8-6 gok ik zo, en dan vond ik zelf in zo'n maat board boven de 22 knopen met 6m freeride ofzo alles al best stuiterig worden. Ik vaar nu 7-4.5 op een 106L JP van 60 breed, en ik heb nog nooit zo chill gevaren. Ik denk dat je makkelijker een wat kleiner boardje kan pakken.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do mar 29, 2018 10:25 pm

Ik heb dit board ook gehad, ook de 66 breed uit 2011. Vaart heel makkelijk met veel controle alleen het is een midweer board. Dus windkracht 6 (meer dan 25 knopen) is echt te veel voor dit board. Ik zou een Select Free Slam of een wat oudere Select Ride 35cm proberen. Die laatste heb ik gebruikt en past prima bij dit board. Nog beter is een 105 Rocket te nemen, dan kan je wat langer doorvaren.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » do mar 29, 2018 11:38 pm

Volgens de specs van Tabou, kan jouw Rocket zeilen hebben van 7.5 tot 4.7m.
Wij hebben de 2010 115l gehad en hebben nu de 2015 115l en de 2016 125l.
De 115 vaart heerlijk met 6m en kleiner ging ook wel alleen zijn de omstandigheden natuurlijk wel zo dat een boardje met minder volume dan prettiger vaart.
Waar je meer tegen aan loopt is de combo of de overlap van je materiaal die niet helemaal lekker matcht met wat jij er mee wil.
Het ene board vaart niet meer zo lekker met 7m en de ander begint daar net maar tot het gene waar jij daar mee door wil varen, zou je eigenlijk al lekker kunnen varen met een klein boardje.
Als je vol gepowerd vaart met die 7m, dan zou je naar mijn idee ook zonder problemen al weg moeten kunnen komen met een 6m.
Ik stap over van 7.8m naar 6m en dan zit de 7.8m zeker niet aan de grens van wat ie kan hebben.
Zoals eerder aangegeven zou een boardje van zo’n 100l misschien niet eens zo slecht idee zijn.
Zelf kan ik als ik goed met 6m op de Rocket 125l vaar, probleemloos overstappen op onze 90l fsw.
Misschien is het voor jou een optie om eens iets te huren met dat volume?

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ron Gijzen » vr mar 30, 2018 11:05 am

Ok, ik zal eens een kleiner board proberen als er 6.0 omstandigheden zijn. Bedankt voor de reacties.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » za mar 31, 2018 8:44 am

TheoB schreef:
wo mar 28, 2018 9:28 pm
Houden is 50 tientjes en anders stuur je hem mr retour.
Hoop geld voor een vinnetje :lol:

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo apr 04, 2018 12:10 pm

Ik ken zelf weinig surfers die bij harde wind de downhaul losser zetten , maar dat kan ook aan mij liggen.

Op de meeste zeilen staat ook " High wind trim + 2 cm en niet High wind -2 cm

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 04, 2018 3:59 pm

Worldxtreme schreef:
wo apr 04, 2018 12:10 pm
Ik ken zelf weinig surfers die bij harde wind de downhaul losser zetten , maar dat kan ook aan mij liggen.

Op de meeste zeilen staat ook " High wind trim + 2 cm en niet High wind -2 cm
Ik ken zat mensen die als ze vliegen ietsje downhaul minder doen, en het werkt. Het is heel simpel, hoe meer power een zeil genereert hoe meer downforce, meer loose = minder power, dus minder downforce en andersom. Downforce kan gezien worden als de kracht op je elleboog bij armpje drukken. Meer loose betekend dat de ander minder kracht zet op je hand, minder loose betekend meer kracht in je zeil, en dus vergelijkbaar met een sterkere tegenstander met armpjedrukken haha. Probeer maar met jezelf.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo apr 08, 2018 5:17 pm

bij minder downhaul genereert het zeil dan zoveel power dat je zeil niet meer dicht kan trekken en dus geen druk op mastvoet .
Maar gewoon doen wat je zelf het beste vindt en geen acht slaan op de info op het zeil

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Ron Gijzen » zo apr 08, 2018 10:32 pm

Ga gerust door jongens. Ik lees lekker mee ;)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 09, 2018 8:46 pm

Ron Gijzen schreef:
zo apr 08, 2018 10:32 pm
Ga gerust door jongens. Ik lees lekker mee ;)
Ik had bedacht dat het offtopic was dus had me neergelegd bij deze conclusie. Ik denk ook dat zelfs de het downhaul/downforce verhaal grotendeels afhangt van andere dingen als het zeil wat je vaart en of je je druk gecentreerd hebt of meer op je voor of achterste hand etc.

Plaats reactie