Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Ilja85 » vr okt 26, 2018 7:36 pm

Mooi zeiltje!

Ik vaar in vrij vlagerige condities, en een zeiltje wat een beetje meer druk houdt is dan opzich wel fijn wanneer het minimaal is.
Merk dat ik met n freestyle zeil vaak tijdens het foilen ineens zoveel zeildruk verlies in een windgat, dat ik eigenlijk niet meer kan blijven staan terwijl ik nog wel op de foil ben.

Nadeel tot nu toe aan camberzeilen vond ik rotatie en gewicht (verschrikkelijk zwaar).

Maar een licht camberzeiltje is eigenlijk zo gek nog niet...en dan ziet dit er wel goed uit eigenlijk. :)

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » za okt 27, 2018 12:11 am

En ik vaar liever de GSR GUN zeilen dan de GA Phantom , op mijn foil

Misschiens omdat ik met een omgebouwde (verstevigde vinkast) formulaboard vaar

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » wo okt 31, 2018 5:58 pm

Weet iemand waar je de losse Starboard vleugels kan kopen,. en wat ze ongeveer kosten? Wil misschien mijn GT upgraden naar race :cheer:

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » do nov 01, 2018 12:24 am

Na meerdere testen, hebben wij gemerkt dat de GT nog sneller uit het water komt, door gewoon de langere fuselage te gebruiken, ook wordt de foil dan nog een stuk stabieler.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » do nov 01, 2018 9:09 am

RobC schreef:
do nov 01, 2018 12:24 am
Na meerdere testen, hebben wij gemerkt dat de GT nog sneller uit het water komt, door gewoon de langere fuselage te gebruiken, ook wordt de foil dan nog een stuk stabieler.
He, dat is leuk te lezen, dus alleen een lange fuselage is genoeg. :-)

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » di nov 06, 2018 10:07 pm

Neil Pryde heeft een nieuwe Flight AL uitgebracht.
Wings zijn wat groter geworden en nu carbon sandwich ipv G10, zal wel veel gewicht schelen, wel kwetsbaarder natuurlijk.

Deeptuttle base is nu los onderdeel en zit nu gebout aan de mast, ipv vastgelast waar scheurvorming kon ontstaan.
Hij is dus ook uitwisselbaar met hun nieuwe powerbox (!) base en 'surf' plate base.

Fuselage is grotendeels hetzelfde, en wings en fuselage zijn uitwisselbaar met het oude model.

Daarnaast ook een Glide beginners foil, opgebouwd uit grotendeels dezelfde onderdelen.

Jammer dat ze nu saai blauw zijn ipv dat coole roze geanodiseerd.

https://www.neilpryde.com/products/flight-al

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo nov 07, 2018 8:07 am

Top dat ze een powerbox adapter maken, maar als je die in de JP boards stopt heb je geen garantie meer op je board:
http://jp-australia.com/2019/blog/no-foil-for-powerbox/
Afbeelding

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr nov 09, 2018 1:38 pm

Proto NS foil zeil?

Afbeelding

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr nov 09, 2018 1:43 pm

DUOTONE !!!!!

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » vr nov 09, 2018 2:38 pm

Dat is een Phantom Iris monofilm foil proto die William Huppert van Thomas Goyard heeft geleend nu Thomas zijn nieuwe (membraam) zeil heeft.

Hier oud en nieuw in beeld:
45625101_315535835907127_1693812656319758336_o.jpg

Zie ook: https://www.facebook.com/Azores-Wind-Fo ... 028502408/

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di nov 13, 2018 7:02 pm

Vandaag uitgebreid prototype fuselages, masten en vleugels getest voor F-one, ik mag niet zo heel veel zeggen, maar nog makkelijker varende, super stabiele en vooral practisch onverwoestbare spullen zijn in de maak ;). Het blijven freeridespullen die behalve voor een radical zo als ik ook voor een beginner goed moeten blijven werken, dus binnekort komt er weer een testsessie waarbij we een complete beginner met de verschillende spullen laten varen! (Iets wat volgensmij nooit gebeurt)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 12, 2018 7:56 am

Er is een nieuwe 1600 vleugel van Lokéfoil op komst! Zodra mijn bankrekening het weer toelaat ga ik er eentje bestellen en komt er een review! Hij is bedoeld als freeride / sup / surffoil met de nieuwe 450 stabilizer, met de oude 255 stabilizer noemen ze het een Freestyle foil, dus daar ben ik wel in geinteresseerd!
Bijlagen
A5B1D882-78A7-488C-A2D2-7A7D63752758.jpeg
4FC03102-F3D6-4390-B95E-D2B4FB318664.jpeg
E1CF2BF9-B5C1-4E74-862B-EE37A2D03633.jpeg

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » wo dec 12, 2018 8:45 am

Gaaf! Ik ben benieuwd. Ik heb nu de Lokefoil LK1 met 600, 850, 1000 en 1200 wing op voorraad dus ik kan ze allemaal eens goed testen. De 1600 vleugel zal ik in de volgende bestelling meenemen dan kan ik die ook eens goed testen.
De 1600 ziet er inderdaad uit als een sup-surf vleugel die ook perfect zal zijn om mee te freeride/freestyle windfoilen. Door de dikte zal deze langzamer zijn dan de andere vleugels maar ook nog meer controle geven. De vleugel zal heel veel en heel lang drijfvermogen geven, ideaal in vlagerige omstandigheden. Datzelfde heb ik ook gemerkt met het windfoilen met de mantafoils sup vleugel.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » wo dec 12, 2018 10:56 am

1600... wow! Flinke schep...
Het verschil tussen mijn 799cm en 970cm horue vleugel is enorm, dus 1600 t.o.v 1200 moet ook wel een aardig verschil maken.
Grappig dat totaal andere ontwerp.. eerst worden ze steeds langer (meer torsiekracht op de fuselage?) en dan ineens deze plak. :D

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do dec 13, 2018 10:06 pm

Horue heeft voor weinig de "Swart" zeiltjes te koop van 1.5 tot 6m maar voegt daar nu ook de grotere maten aan toe (5.5 tot 8.5) met de "Swart RS" zeilen. Ze zijn wel duurder (loopt op met de zeilmaat).. en hebben 2-3 cambers. Grappig te zien dat ze redelijk lange gieken hebben t.o.v de andere foil zeilen.
DSC_2767.jpg
envsn-modifié.jpg
https://www.horue.fr/sail/swart

https://www.horue.fr/sail/swart-rs
Laatst gewijzigd door Ilja85 op za jan 05, 2019 9:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » do dec 13, 2018 10:19 pm

Vandaag heeft Horue ook een adapter gereleased om de LW en de XLW wing te combineren. Daardoor ontstaat een wing combinatie van 1770cm². Eerder en stabieler vliegen in ruil voor topsnelheid...
IMG_9410_clipped_rev_12.png

(ik heb em besteld :wink: )

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » do dec 13, 2018 10:21 pm

Bizar he, ik ben heel benieuwd naar de ervaring met 2 wings op elkaar.. zal het niet extra turbulentie geven ten koste van de stabiliteit van de backwing? Ze zullen het vast getest hebben natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » vr dec 14, 2018 7:50 am

Als ik die dubbele vleugel zo bekijk, dan zie ik veel garantie gevalletjes.
De bouwwijze volgens de franse slag+ de in mijn ogen onvoldoende sterkte/constructie van de onder vleugel. Even los van het feit of je überhaupt meer lift zou willen hebben!

Wat mij verbaasd is dat het oppervlak van de vleugel gezien wordt als graadmeter voor de lift, terwijl naar mijn idee de efficiëntie en de hoek waaronder het een en het ander wordt gemonteerd veel meer effect heeft. Ook de gedachte dat hoe dikker een vleugel is, hoe meer lift blijft mij verbazen.
Vanaf 11 knopen vaar ik met een vleugel oppervlak van 530cm. Deze is ultra dun en mede daardoor heel snel.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr dec 14, 2018 7:52 am

To surf or not to surf schreef:
do dec 13, 2018 10:06 pm
Horue heeft voor weinig de "Swart" zeiltjes te koop van 1.5 tot 6m maar voegt daar nu ook de grotere maten aan toe (5.5 tot 8.5) met de "Swart RS" zeilen. Ze zijn wel dubbel zo duur... en hebben 2-3 cambers. Grappig te zien dat ze redelijk lange gieken hebben t.o.v de andere foil zeilen.

DSC_2767.jpg

envsn-modifié.jpg

Als ik weer eens geld overheb komt er voor mij een swart 2.5, zal wel van de zomer worden, maar ik merk dat 3.6 niet klein genoeg is als het echt waait, en dat ik al veel eerder dan als de 3.6 echt te groot is zou kunnen overstappen naar een 2.5 (+/- 18 knopen verwacht ik)

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » vr dec 14, 2018 8:01 am

Rob Rock schreef:
vr dec 14, 2018 7:50 am
Wat mij verbaasd is dat het oppervlak van de vleugel gezien wordt als graadmeter voor de lift, terwijl naar mijn idee de efficiëntie en de hoek waaronder het een en het ander wordt gemonteerd veel meer effect heeft. Ook de gedachte dat hoe dikker een vleugel is, hoe meer lift blijft mij verbazen.
Vanaf 11 knopen vaar ik met een vleugel oppervlak van 530cm. Deze is ultra dun en mede daardoor heel snel.
Wat je beschrijft zie je ook terug in de foils van de grote merken. De lichtweer race varianten met een hogere aspect ratio, dunner profiel en minder oppervlakte vliegen even vroeg als de freeridevleugels (SB1000 vs 1100, Loké1200 vs 1000), maar daar heb je dan wel een groter zeil bij nodig. Mijn ervaring is dat een lager aspect / dikkere vleugel met meer oppervlak niet persee vroeger vliegt, maar dat je wel een kleiner zeiltje kan varen in dezelfde wind, wat voor mij een sterk punt is voor dit soort vleugels. Vandaar ook mijn interesse in de Loké1600.

Met soortgelijke (naar mijn idee groter dan de nodige) zeiltmaten zit het probleem voor mij hem vooral in de acceleratie, een dunner profiel accelereert veel sneller, en gaat daarbij eerder meer lift geven dan een vleugel die langzaam accelereert. Behalve de lift is naar mijn idee de acceleratie van een wing ook van groot belang. Nou moet ik zeggen dat naar mijn idee naar groter je board is, hoe grotere rol de acceleratie speelt, hoe kleiner je board, hoe groter de rol van de “lift” van de vleugel, omdat een groter board meer snelheid nodig heeft om stabiel te vliegen dan een kleiner board waarbij je meer boven de lift staat (formula vs gecko foil bijvoorbeeld)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » vr dec 14, 2018 8:11 am

Rob Rock schreef:
vr dec 14, 2018 7:50 am
Als ik die dubbele vleugel zo bekijk, dan zie ik veel garantie gevalletjes.
De bouwwijze volgens de franse slag+ de in mijn ogen onvoldoende sterkte/constructie van de onder vleugel. Even los van het feit of je überhaupt meer lift zou willen hebben!

Ik denk dat de toegenomen torsie op het fuselage een groter probleem is... In de manual hebben ze ook een max. rider weight aangegeven van 95kg (inc. wetsuit en trapeze), terwijl voor de Vini Pro dat normaal 110kg is (en voor de Vini Ride/Air ook 95kg.)

Het verschil tussen mijn 799 en 971 wings is enorm... zal als ik het spul terug heb eens goed kijken of ze ook iets veranderd hebben aan de hoek..
Met de 799 kom ik met mijn 89kg niet veel sneller weg dan vin-surfers tenzij ik ongeveer dezelfde maat zeil optuig, maar met de 971 kan ik echt 2m kleiner varen en kom ik ook eerder weg. Ook kan ik dan vaak het board doorpompen met mijn benen in een windkracht 0 wak om erdoor te komen.
Ik denk dat dat met de dubbele wing misschien nog wel beter werkt... we gaan het zien binnenkort want k heb zo'n ding besteld. :)
WhiteofHeart schreef:
vr dec 14, 2018 7:52 am
To surf or not to surf schreef:
do dec 13, 2018 10:06 pm
Horue heeft voor weinig de "Swart" zeiltjes te koop van 1.5 tot 6m maar voegt daar nu ook de grotere maten aan toe (5.5 tot 8.5) met de "Swart RS" zeilen. Ze zijn wel dubbel zo duur... en hebben 2-3 cambers. Grappig te zien dat ze redelijk lange gieken hebben t.o.v de andere foil zeilen.

DSC_2767.jpg

envsn-modifié.jpg

Als ik weer eens geld overheb komt er voor mij een swart 2.5, zal wel van de zomer worden, maar ik merk dat 3.6 niet klein genoeg is als het echt waait, en dat ik al veel eerder dan als de 3.6 echt te groot is zou kunnen overstappen naar een 2.5 (+/- 18 knopen verwacht ik)
Je hebt wel een heeel kort mastje nodig voor dat zeiltje...240cm.. :D

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za dec 15, 2018 7:58 pm

@To surf or not to surf , die mast verkopen ze erbij ;), ik denk dat de moeilijkheid hem meer zit in een 90cm giekje vinden wat mijn gewicht / de druk een beetje kan hebben hahaha (vraag me af hoe geschikt een kindergiek is..)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za dec 15, 2018 8:04 pm

WhiteofHeart schreef:
za dec 15, 2018 7:58 pm
@To surf or not to surf , die mast verkopen ze erbij ;), ik denk dat de moeilijkheid hem meer zit in een 90cm giekje vinden wat mijn gewicht / de druk een beetje kan hebben hahaha (vraag me af hoe geschikt een kindergiek is..)
Gewoon een goedkope 140 wavegiek inkorten... :-)
Zo spannend is dat niet denk ik.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo dec 19, 2018 7:32 pm

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo dec 19, 2018 9:18 pm

Interesante combi...

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » do jan 10, 2019 5:07 pm

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » di jan 22, 2019 6:45 pm

Filmpje met de JP 105 en 120 foilboardjes die wat meer gericht zijn op freeride-foilen in sterkere omstandigheden, beetje a-la Tiny... :think:

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo jan 23, 2019 3:08 pm

We zijn met F-One ook pure windfoilboards aan het ontwikkelen. Light en mediumboards zijn in de protofase, worden nog iets meer freeridegericht dan de JP’s. Er komt ook een freestyleboard aan, maar daarmee zitten we nog in de tekenfase dus die is nog helemaal open. Heb wel een paar ideeën over de shape waar ik wel echt hard op aan het pushen ben hahaha.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr jan 25, 2019 9:06 pm

Goedkope hyrdofoil boards €1190,-
https://www.element-boards.com/produkty
invader_sl_www_Kopie.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » za jan 26, 2019 10:03 am

watermonster schreef:
vr jan 25, 2019 9:06 pm
Goedkope hyrdofoil boards €1190,-
https://www.element-boards.com/produkty

invader_sl_www_Kopie.jpg
Zien er best tof uit, en biax carbon nog ook :-)

Waarom ook niet.... kan veel minder mis met een foil board.
Vinbox moet sterk zijn, hij moet van het water bumpen bij een nose dive en de voetbanden moeten goed t.o.v. the foil staan...thats it.
De 125 / 81 is best een ideaal freeride maatje denk ik... ietsje groter dan mijn huidige foilboard, voor iemand die klein maar iets stabieler wil.

Alleen een nosebump met een vierkante neus hapt wellicht wat makkelijker in de chop.
Laatst gewijzigd door Ilja85 op za jan 26, 2019 1:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie