Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Finish vin

Deel je ervaringen, tests en reviews met de andere forumgebruikers. Alles kan getest worden, van boards tot masten en van zeilen tot gieken.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen

Plaats reactie
JohanT
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te veel

Re: Test finish fast vin

Bericht door JohanT »

Bk,Bedankt voor je antwoord.
Ik zal binnenkort eens contact opnemen met leendert.
Ik twijfel nog of ik voor Finish fins moet gaan of een bekender merk zoals Sonngtag fins.

Bossie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard isonics / Loft racing blades / Sonntag fins / Finish fins

Bericht door Bossie »

Voor mijn Isonic 127 2018 en racing blade 8,6 gebruik ik de finish fast speed 40 cm. Die vin is echt waanzinnig snel onder een 83 cm breed board. Afgelopen zondag weer gevaren en een AVG van 63,5 , een 10s run van 65 en een max van bijna 67. De vin geeft het board zoveel rust en controle dat je erg gemakkelijk hard kunt gaan. Voor hoogte lopen en aanplaneren zijn er betere vinnen, maar goed gepowerd is het geen probleem. Het is wel een vin gericht op speed, dus heeft wat meer wind nodig, maar verder ook heel prima allround inzetbaar.

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... 8&uid=8545

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line »

Ik zou Leendert even vragen , er zijn 3 layups, Slalom, speed/slalom en speed, Leendert kan je goed helpen voor de juiste layup voor wat jij verwacht van de vin, voor mij persoonlijk is dat de speed/slalom

Flying Dutchman
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: M 47, vd Berg speed 55, I-Sonic107, Magnum135, EVO IV 5.8, EVOII 6.2, VAPOR 7.1/7.9/8.6, Sonntag
Contacteer:

Bericht door Flying Dutchman »

Ik heb zaterdag 13 April de finish fins 37cm Speed Slalom is gevaren onder mijn combi.
Isonic 107 (2015)
GA VAPOR 7.9m (2015)
Eerste sessie sinds februari, dus ik heb ook vooral genoten van het mooie weer en niet alleen 100% focus op speed runs gehad.

Vin erin.
Mastvoet 1cm achter het midden.
7.9m GA Vapor op mijn normale trim. (GA mast)
Medium wind condities.

Vin levert betere low-end dan mijn 37mc SLX. Vergelijkbaar met de 39cm SLP die ik al heb.
Vanaf strak 40 km/h gaat hij goed (upwind)lopen. Daaronder niet slippery maar gaat vooral niet erg snel upwind. Low-end halve wind bij 35-40 km/h gaat dikke prima. De gijp uit (30km/h) en dan aanzetten met power in het zeil gaat ook erg goed. Vin geeft dan geen krimp en accellereert goed en vooral makkelijk.

Hij voelt bij 50+ halve wind erg licht. Beetje vergelijkbaar met de 39cm SLP maar ik merk vooral dat hij harder loopt. Ik kon Marco in elk geval bijhouden met zijn SLX pro 37cm. Dat is niet altijd zo... Met mijn SLX 37cm moet ik harder pushen voor dezelfde snelheid.

Ruime wind gaat hij gewoon hard. 60+ en 62.7 max zonder een echte hamervlaag in de 7.9m te hebben gehad.
Dat terwijl mijn huidige max met 7.9m op 64 km/h zit en dat was tijdens ernstig dikke porrr op de Gouwzee achter de dam bij NES.
62 heb ik ook wel eens gehaald op Herkingen met de 7.9m maar toen moest ik er echt heel hard aan sleuren. Dat leek nu toch mee te vallen.
Uiteindelijk 58.5 op average.

Het lijkt erop dat de vin iets minder effort kost dan de SLX.
Zeker relaxter is dan de GPS-6
Snelheid zal extreem dicht bij elkaar liggen. In ieder geval niet langzamer.
De speed versie van de Finish Fins, zou ik alleen nemen voor de kleine maatjes. Vooral omdat de wind met grotere zeilen nogal eens inzakt en weer terugkomt. Dan vaar je vaak toch een groot deel in mid-weer condities en dat lijkt mij de Speed/Slalom versie voor mij geschikter dan de Speed.

Als laatste nog een opmerking over de noselift. Net als de Sonntag vinnen heeft de Finish Fin een voorspelbare nose lift. Geen bokkigheden bij een plotselinge vlaag of chop. Een mooi en makkelijk zweefmoment zodat amateurs als ik ook goed en langdurig kunnen gassen. Voor een uurrecord op Ouddorp lijkt mij deze vin ook erg geschikt.
Deze gebruikers waarderen Flying Dutchman voor dit bericht (totaal 3):
ReindtAKDown the line

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Deze gebruikers waarderen watermonster voor dit bericht (totaal 2):
ReindtEric GvE

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Afgelopen maanden de speed slalom layup gevaren en zeer tevreden.

Rizzo
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Gun GS-R en Angulo Magnum

Bericht door Rizzo »

Ik heb de speed/slalom in 45 en 43cm voor 9.6 en 8.6 voor mijn 85cm board. Daarnaast ZSF en ZSL gevaren. De Finish fins zijn snel, makkelijk en en niet fysiek. Voor mij ideale vinnen.

Surfingpeter
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Isonic 107, ff89, sx xs en ffspeed & Loft blades 5,6-7,8

Bericht door Surfingpeter »

Ik heb nu een drietal sessies met Finish gevaren en schrijf daar wat over omdat ik dat leuk vind.

Disclaimers:
Niet gesponsord of gevraagd om iets te schrijven
Geen pro surfer. Al mijn sessies zijn wel op gp3s te vinden. Ter info zijn dit de vinnen waar ik veel mee gevaren heb de laatste jaren: Select S1, sl7, sl9 slam, so7 elite, vmax 36 38, en select caspar, caspar speed 27, c3 sting 36, bpf type s 32, sonntag slp in 28cm, mxr ufo wide base, tectonics nomad 23.
DUS...eigenlijk geen ervaring met dure carbon vinnen op enkele rakjes op geleende setjes na dan. Ik kan dan ook niks zeggen over hoe dit zich verhoudt tot sonntag gps6 of slpro of Z fins .. etc

De vinnen: een Finish fast speed/slalom B2 29cm (2de hands gekocht). en speed 35cm (geleend).
De boards: falcon 89 2012 59br, isonic 107 2012 68,5br.

De Sessies
1. de eerste ervaring. Goingarijp met 20-30 knopen zw, niet vlak.
De finish 29 voor het eerst nat icm met falcon 89 en 6.3. Ook de falcon had ik nog niet gevaren in zulke omstandigheden dus het een en ander moest nog getuned worden. De eerste rakken waren dramatisch, veel te veel noselift en tailwalks als ik ook maar een poging deed om snelheid te maken en het zeil dicht te trekken. Toen de mastbase naar voren gewerkt op de falcon en uiteindelijk rond 134 de controle gevonden. Vanwege een shitconditie maar weinig rakken gevaren die dag. Toen ik de controle had gevonden kwam ik voor het eerst in de "6de versnelling". Het board komt voor mijn gevoel achter in de 50 in een soort extra speedtrim te liggen. Het komt hoger op het water zonder dat de neus omhoog komt, hierdoor had ik voor de omstandigheden veel controle om de versnelling te benutten. Die versnelling bij het ruim gaan vond ik waanzinnig. Enige andere vin waar ik dat ook mee kan is de caspar custom speed 27. Met als verschil dat deze het board super stabiel houd, geen klimmende neus of dergelijke. Voor mijn doen dus ook een goeie sessie gevaren met spot PR op run max en avg. https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006
Vanwege de staat van het water korte runs moeten maken, maar bijna 65 max was ik dik tevreden mee. Ter vergelijk dit was mijn spot pr met sx s en select sl7 31 https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006.
Wat betreft de andere eigenschappen viel mij die dag op dat ik upwind varend met veel zeildruk niet echt makkelijk hard kon varen. Dit kwam ook door de golven die de boel dan toch de lucht in sturen af en toe. De upwind hoeken waren wel gewoon goed. Kon op de niet enorm grote plas zowel heen en terug een run maken en terug komen bij start.

2. Lauwersmeer wzw 20-25kn afnemende wind na opstappen nog halfuurtje redelijk daarna underpowered.
Falcon 89 met 7.0 deze keer. Allereerst was ik benieuwd hoe de upwind zou zijn. Met deze richting is het fijn als je hoog aan de wind kan om bij de kant te blijven en in goede positie voor de run te komen. Dat was het eerste deel met voldoende wind gewoon prima, iets beter dan ik gewend was zelfs. De eerste run was ook prachtig, kon op het vlakke stuk het board weer liften en laten afschieten, 64,8 run en 68 max. Dat was voor mij met 7.0 en boardmaat rond de 59 weer een dik PR. Helaas nam de wind af en ging ik elke run langzamer daarna. Terwijl het begin juist nog wat aftasten was en ik voelde dat ik nog harder had moeten kunnen gaan als ik meer snelheid opbouw alvorens super ruim de chop in te gaan.

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006 Ter vergelijk dit was met de select caspar 31 en 7.0 in vergelijkbare omstandigheden en dit was de sessie met de finish https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006. AVG was inderdaad hoger maar toen nam de wind geleidelijk toe en nu dus af. Eenmaal afnemend werd het upwind komen iets meer knijpen maar niet onmogelijk.

3. Oudegaasterbrekken ZZO 17-30knopen met isonic 107 en 7.8
Ik mocht de 35 speed lenen. Ik was erg benieuwd hoe dit zou gaan, zou dit goed bevallen dan moet ik natuurlijk zelf ook 1 kopen :0.
Eerste rakken bleek 7.8 voor mijn doen redelijk aan de maat. Ik vaar meestal een zeilmaatje kleiner dan de grote mannen en vaar dan veel meer relaxed. Niks speciaals was mijn eerste gedachte voor onder de isonic 107. In de rommelchop geen wonderen en downwind niet de lift die ik wou hebben, een 57 run op het klokje. Terug naar de kant de downhaul een stukje strakker max 1cm. De giekhoogte en mastvoetpositie had ik nog zo staan als met mijn board PR op de houw met 7.0 https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006.
Toen begon het te lopen, door de veranderende zeiltrim kreeg ik iets meer noselift. Precies wat ik nodig had in de vlagerige runs over de korte chop. Ook die Isonic 107, voor mij de grote boot, kwam los als nooit tevoren en versnelde als een raket. Het board lag dan mooi iets over de lij rail en liep als op rail over de chop zonder uit balans geslagen te worden. Vooral die balans is een verschil als ik vergelijk met de c3 sting 36. Ook met de vmax 38 die ik lowwind en uit de gijp als slaom vin top vind maar in de runs onvoorspelbaar en gevaarlijk. Het board bleef nu goed liggen en elke vlaag zet je dan gelijk om in extra snelheid. een 63 run met 7.8 was het resultaat https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006
7.8 PR was deze https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006 en deze het meest in de buurt https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... &uid=17006
tot die dag met dit board en 7.8 steeds vmax 38 en 1 keer vmax 36 gevaren. Upwind komen net zo makkelijk als met die 38.
Deze finish is niet van mij dus misschien in de toekomst ook de c3 sting 36 met 7.8 proberen of die dat ook kan.

Nu ben ik nog student, maar mocht ik het budget er voor hebben zou ik zeker voor mijn gehele board range een topvin willen aanschaffen. Ik weet nu hoeveel het scheelt ten opzichte van de vinnen die ik altijd heb of had.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Iemand als ervaring met de nieuwe slalom FIRST vin

Eric vloog met zijn FAST vin op Karpathos

https://www.gps-speedsurfing.com/defaul ... spotid=131

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Jordy heeft wat Finish First vinnen om op Amstelmeer zaterdag te testen!!

sep 04, 2020 9:24 am

TEST DAG AMSTELMEER zaterdag 5 september

We zijn erg benieuwd wat jullie van het nieuwe model vinden en bieden de kans om deze eens te testen op het amstelmeer ! Zaterdag zal ik de hele dag aanwezig zijn op het amstelmeer (lutjesstrand) en heb ik diverse maten (34.36.37.38.44.46) beschikbaar om te proberen. Spreek me gerust aan op de kant en dan zorgen we ervoor dat je de juiste maat (indien beschikbaar) krijgt om te proberen

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7, M8

Bericht door PieterW »

Ik zal er zijn wil deze graag testen

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Benieuwd wat andere er van vinden op Amstelmeer. Zelf moest ik om 13.00 al stoppen ivm werk, dus zelf niet getest helaas

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Ik heb een future fly dark horse 117 geprobeerd en door omstandigheden ook 3 vinnen kunnen testen.

Disclaimer: mijn vaarnivo is gemiddeld en vaar vaker op freerace dan op slalomboards. Daarnaast heb ik 65 km gevaren maar de omstandigheden wisselden met het kwartier. Vaar normaal met hurricane sr7.

Finish first 38: veel power, af en toe een tailwalk. Maar wel controleerbaar en daarom leuk en niet erg. Vin ging sneller dan het voelde, echt een snelle vin. Ook lekker weinig weerstand onder het board, wat ik met andere vinnen soms wel voel. Liep lekker vrij.
Tribal mk2 37: voelde het snelst, heel sportief. Geen tailwalks. Maar gek genoeg langzamer dan de finish first. Liep wel beter hoogte.
Sonntag sl-x 38: even snel als finish, maar ik vaarde deze als laatste en ik was al meer aan het testboard gewend. Rustige vin. Deze vin lijkt het meest op mijn oude vertrouwde hurricane sr7 vinnen.

Ik denk dat ik de finish door de power ook wel in 37 had kunnen en moeten varen.

Ben erg nieuwsgierig wat mensen ervan vinden die er verstand van hebben (na mijn leken review) :-). Ik denk dat mijn belangrijkste conclusie is dat de freerace er ook mee kan varen.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW »

Ik heb 2 vinnen getest van de First de 38 en de 44 daar zit toch wel groot verschil tussen
De 44 getest onder de FMX 128 loopt mooi hoogte loopt mooi los en de snelheid oké Deze maat geslaagd
De 38 ander verhaal getest onder de RRD Xfire 114 bord loopt mooi hoogte maar loopt zo los dat ik ging vliegen mastvoet iets naar voren maar bleef dit houden ik ben gewend om het board op het water te houden en vond dit absoluut niet lekker varen er zitten dus verschillen in de lengte van de vinnen ik weet niet of dat de bedoeling is
Tot zover mijn verslag

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi »

Uitrusting: Novenove 109, Severne Mach1 7.8
Omstandigheden: 14-19kn en wisselvalige wind en vrij onrustig water. Niet in het vlakke water gevaren onder de dijk of dam.

Was erg benieuwd naar deze nieuwe slalomvin van Finish fast en prima omstandigeheden om deze vin uit te proberen.
Ik kreeg de 37 voor mijn setje van Jordy. Vin ziet er mooi afgewerkt uit. Base paste precies in de box. Tip vond ik in vergelijking met wat ik gewend ben erg slap, dat was ook mijn eerste reactie. Op het water moet de vin zich bewijzen en niet aan de kant dus het water op!
Eenmaal op het water beginnen bij mij de raderen te draaien en als ik met wat nieuws vaar maak ik direct diverse vergelijkingen met andere vinnen. Ik wilde eerst wat hoogte lopen, wat goed ging, maar niet super goed. Kan zijn dat de vin iets te klein was omdat ik normaal een 38 vaar in deze omstandigehden, dat dacht ik althans. Toen een paar rakken halve wind met af en toe een stevige vlaag met name in die stevige vlaag had de vin moeite om het board neutraal te houden, zonder dat het board met de neus de lucht in wilde, wat als zeer onplezierig wordt ervaren, koste me kracht snelheid en een schrikmomentje wat ik niet verwachte. Snelheid halve wind was goed. Daarna volle bak ruime wind achter op de altijd lastige Amstelmeergolfjes. Eerst had ik nog een redelijk vlak stuk en gedroeg de vin zich formidabel, maar er eenmaal in de chop had ik moeite de neus mooi vlak te houden voor een snelle downwinder.

Wat is dit nu voor een vin en dat vroeg ik mezelf ook af: Denk dat de vin nog niet helemaal is doorontwikkeld en nog wel wat verbeterpunten heeft om de racende recreant tevreden te stellen. Met name de iets te slappe tip geeft ongewenst vaargedrag. Verder een weerstandsloze vin met potentie en een mooi dun profiel waar je snelheid uit kan halen

JV69
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: North Sails Fanatic ION TWS
Surf spul: Duotone/Fanatic/ION/TWS
Contacteer:

Bericht door JV69 »

Het was een mooie dag aan het amstelmeer en fijn dat in totaal meer dan 10 mensen de vinnen hebben geprobeerd.

Altijd interessant om de reviews van andere te horen, al moet ik eerlijk zijn en ik het ook best lastig vind! Veel mensen kwamen enthusiast terug van het water en de andere was niet gelijk vrienden.

Het zou zeker interessant geweest zijn om @tristan55555 en @pieterW eens met de 37 te laten varen, wellicht heeft de vin toch meer power dan sommige andere vinnen! Zelf kan ik namelijk ook niet 38 met de 115 en 7.7 varen om het maximale eruit te halen. Gemiste kans voor ons om daar meer informatie in te winnen :-) En uiteraard denken we ook na over de mening van @lemi! Na veel sessies ken ik de vin goed en heb ik dus nooit schrikmomentjes gezien ik weet (of in ieder geval voor mij) dat hij er niet uitvliegt. We gaan eens checken hoe/wat!

Er komen meerdere testmomenten en mocht je mij aan het water tegenkomen, spreek me gerust aan en je kunt altijd wat proberen!
Deze gebruikers waarderen JV69 voor dit bericht:
tristan55555

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

JV69 schreef: zo sep 06, 2020 8:22 pm Het was een mooie dag aan het amstelmeer en fijn dat in totaal meer dan 10 mensen de vinnen hebben geprobeerd.

Altijd interessant om de reviews van andere te horen, al moet ik eerlijk zijn en ik het ook best lastig vind! Veel mensen kwamen enthusiast terug van het water en de andere was niet gelijk vrienden.

Het zou zeker interessant geweest zijn om @tristan55555 en @pieterW eens met de 37 te laten varen, wellicht heeft de vin toch meer power dan sommige andere vinnen! Zelf kan ik namelijk ook niet 38 met de 115 en 7.7 varen om het maximale eruit te halen. Gemiste kans voor ons om daar meer informatie in te winnen :-) En uiteraard denken we ook na over de mening van @lemi! Na veel sessies ken ik de vin goed en heb ik dus nooit schrikmomentjes gezien ik weet (of in ieder geval voor mij) dat hij er niet uitvliegt. We gaan eens checken hoe/wat!

Er komen meerdere testmomenten en mocht je mij aan het water tegenkomen, spreek me gerust aan en je kunt altijd wat proberen!
Komen er ook testmomenten meer in het Zuiden of Midden van Nederland? Denk dat er bijvoorbeeld op Oostvoorne een hoop enthousiaste mensen rondvaren die de vinnen zeker eens zouden willen testen.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

JV69 schreef: zo sep 06, 2020 8:22 pm Het was een mooie dag aan het amstelmeer en fijn dat in totaal meer dan 10 mensen de vinnen hebben geprobeerd.

is er een kans vrijdagochtend de 36/37 te testen? mocht de Peler nog aan zijn op Torbole.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door PieterW »

Ik denk meer over een 36 Jordy de 38 voelde heel groot aan omdat Lemi dezelfde ervaring had met de 37 misschien moet deze vin dus kleiner worden gevaren

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi »

Ik zag de FF 115 vanmiddag en vond dit board behoorlijk breed bij de achterste voetbanden in vergelijking met mijn board. Als Jordy de 38 te groot vind en voor hem is 37 oké, dan zou achteraf voor mij de 36 beter zijn geweest. Dit naar aanleiding van PieterW's opmerking.

JV69
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: North Sails Fanatic ION TWS
Surf spul: Duotone/Fanatic/ION/TWS
Contacteer:

Re: Finish vin

Bericht door JV69 »

@jipsteenbrink ik zal eens plannen een keer die kant op te komen en dat hier melden!

@oossie71 zeker weten, we houden contact voor die ochtend ;-) of 44 in de middag?

@PieterW/@lemi , wellicht over 2 weken ben ik er weer en zou het zeker fijn zijn om dit eens te proberen en daar wat informatie over in te winnen :-)

ned2411
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door ned2411 »

ik de 38 finish first getest..wat een ongelooflijk stabiele fin. getest op een falcon 112 2013. planeert goed en degelijk aan. punt gaat niet omhoog en spinouts..heb er eentje gehad in het begin. ik kan het board mooi vlak en stabiel varen. gevaren met reflex 5 7.8..ff sparen en dan kopen..gewoon top...

Bossie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard isonics / Loft racing blades / Sonntag fins / Finish fins

Bericht door Bossie »

Vandaag voor het eerst de Finish First 42 cm kunnen proberen in combinatie met mijn Isonic 77 en S2 Maui Venom 8,3. Er stond een niet al te sterk aflandig en vlagerig oostenwindje op Kornwerderzand. Wat een heerlijke vin, veel power, laat het board mooi los hoog op het water lopen, maar wel gecontroleerd. Je hebt maar een klein vlaagje nodig om in planee te komen en de vin loopt prima hoogte. Snelheid halve wind is erg goed, maar omdat er niet heel veel wind stond was het niet echt mogelijk een snelle downwind run te maken. Ben heel benieuwd hoe de vin het gaat doen met meer wind en wat het snelheidspotentieel is in vergelijking met de Finish Fast.

Onld77
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Point-7, Patrik en Angulo

Bericht door Onld77 »

Eenzelfde ervaring als hierboven, gevaren met de 44cm op 85cm Patrik Freerace en P7 ACK 7,8m2. De vin voelt goed en in control aan. Board loopt lekker los en hoogtelopen gaat scherper dan voorheen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie