Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Nederland] Horst, Harderwijk

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: [Nederland] Horst, Harderwijk

Bericht door oossie71 » di okt 23, 2018 11:28 am

Tering das echt serieus laag... morgen dus met een 26-er varen.
Ik probeer vanmiddag nog te komen voor een slalom sessie. IJsselmeer laat ik maar ff

KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door KlaasM » di okt 23, 2018 5:08 pm

Ben vanmiddag nog even geweest.
Heb alleen een 32cm vin, was vlakbij de kant niet mee weg te komen. Eindje lopen en eenmaal op gang ging het prima, viel me nog mee. Terug in planee kwam ik tot aardig dicht aan de kant, maar wel met samengeknepen billen... 😜
Lekker windje was het wel en behoorlijk druk ook!

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo okt 24, 2018 10:43 am

zelf ook gevaren met 32, en dat ging prima. Stukje lopen maar dat viel mij nog mee eigenlijk.
Terug vol in planee kun je iets verder door, maar dan wordt het wel kritiek.... op tijd stoppen, ben wel zuinig op mn carbonvinnetjes

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3x SXM, 2x SXL, SXXL, 9x Gun GS-R '14/'15/'16 5,6-9,5 en Vector 5,6
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » wo okt 24, 2018 5:14 pm

Ik was dinsdag met een 36'er op het water en ik heb best wel een stuk gelopen. Ik ben ver uit de kant gebleven en richting Harderwijk was er duidelijk meer diepgang. De laatste run richting de kant heb ik toch echt wel heel vroeg afgebroken. Ik durfde niet zo dicht aan de kant te surfen. Ik zag de zandbanken liggen en dat in troebel water..... Toen maar teruggelopen.

spridget
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door spridget » wo okt 24, 2018 5:38 pm

viel me op dat er veel kiters in het "windsurf" gedeelte waren , vind het maar niks die lijnen boven mn hoofd en kiters die plots voor je neus landen...

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo okt 24, 2018 11:34 pm

Komt door de windrichting. Met NW dwalen ze af.

KlaasM
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door KlaasM » wo nov 14, 2018 12:09 am

C3E02873-8342-4D53-A3D9-F1B9649F1890.jpeg
Vanmiddag was het -36cm op Horst.
Was wel te merken ook, vond het een pokke-eind lopen voor er een beetje te surfen was!
Wel weer een keer aardig wat wind, alleen ik had blijkbaar mijn dag niet. Niet fit, kramp, zeil (7.2) wat vreemd en onstabiel aanvoelde. Was eerste keer dat ik dit zeil gebruikte, geen idee of het aan de trim of gewoon aan mezelf lag. Wel balen.. :(

Viel me op dat erg veel surfers helemaal richting Harderwijk aan het surfen het waren, is het daar beter?
Had het idee dat ze zo ver afgevallen waren dat het bijna niet meer op te kruisen is, of is daar nog een andere opstapplek?

ney
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Naish/ Starboard/ i-99 Zeilen: North/ Ka/ Loft/ Gun

Bericht door ney » wo nov 14, 2018 7:11 pm

Nee, daar is het speedgedeelte...

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo nov 14, 2018 8:02 pm

daar is het echt niet beter, en moet je nog verder lopen...
Ik was daar, en als je afremt zit je bijna gelijk aan de grond met een 30-er Slalomvin en ik was zeker nog 200m van de kant en heb een heel stuk gelopen tot het weer redelijk diep was net op knie hoogte.

Enige wat daar fijner is dat de wind beter doorkomt, het eilandje voor Telstarbeachclub verstoord enorm de wind.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » wo nov 14, 2018 8:25 pm

Het rare is dat ik Rijkswaterstaat die verantwoordelijk hier voor is, op de radio heb horen zeggen dat ze voorzichtig met het winterpeil zijn dit jaar omdat er zo weinig water is. De dag daarop was ik bij Mirns, Friesland waar het peil nog geen 20 centimeter was. Het is daar zoiezo al ondiep maar dit was bizar laag. Half oktober zijn ze dus al het pompen gegaan ondanks de mooie woorden op de radio. Zo jammer...

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » do nov 29, 2018 9:59 pm

Morgen niet te varen dus met 8.6 en 41 vin?
Of 7.9 met 36 speed vin?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr nov 30, 2018 7:56 am

41-er kun je vergeten
36-er is tricky met een 34 moet je al een eind lopen om een stukkie te kunnen varen

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » vr nov 30, 2018 6:41 pm

Kan iemand mij uitleg geven waarom het winterpeil zo fluctueert, mijn indruk is dat het dit jaar extreem laag is hier, duidelijk lager als vorig jaar op deze tijd .

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » vr nov 30, 2018 7:44 pm

Het is al heel lang extreem droog, ook bijvoorbeeld in de rivieren is waterpeil extreem laag, waardoor dit jaar peil lager is dan gemiddeld. Vorig jaarwas het natter en is eigenlijk de hele winter het peil juist veel hoger dan gemiddeld winterpeil geweest. Daarnaast werd vroeger meer moeite gedaan het peil op een bepaald nivo te houden, sinds dit jaar mag het peil veer meer varieren.

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » za dec 01, 2018 6:08 pm

Hmmm…
Misschien ontbreekt het mij aan vrije hersencellen maar, in de zomer was het veel droger en stond het peil hoger, natuurlijk is er een economisch belang van recreatie en pleziervaart die snap ik.
Maar in deze periode is er en valt er meer regen waardoor het grondwaterpeil dus hoger word waarbij nu de constatering is dat het nu droger is als voorheen, waarom is het peil dan nu lager?
Immers voor het laten wegvloeien van teveel oppervlakte water/grondwater zou het niet nodig zijn zo extreem laag te gaan op dit moment.

Doortrekkend , hebben we bij nog drie warme zomers in de winter helemaal geen water in de meren ? :roll: :crazy:

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za dec 01, 2018 7:01 pm

Lees het bericht hierboven. Ondanks de lage waterstand zijn ze toch aan het pompen geslagen als voorbereiding winterpeil. Dat had helemaal niet gehoeven. Nu gaat het lang duren voordat het meer weer is volgelopen... Denk dat het pas in maart weer normaal is.

Claus2
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Claus2 » vr dec 14, 2018 12:28 pm

Om het waterpeil in bij strand Horst (Wolderwijd/Nuldernauw) te verlagen zijn hier geen pompen nodig omdat het peil van het Eemmeer dat ten westen ervan ligt lager is. Het volstaat dan om het water bij Nijkerkersluis meer water af te laten.
Om het peil bij Horst te verhogen is te verhogen is regen nodig of moeten er gemalen worden aangezet. Het belangrijkste gemaal daarvoor is gemaal Lovink dat bij Harderhaven staat. Dit gemaal maalt relatief schoon grondwater uit de Flevopolders naar het Veluwemeer (dit water is voor een deel oud kwelwater uit het Veluwemassief waardoor het nog vrij schoon is). De pompen van dit gemaal zijn elektrisch en idealiter zetten ze die aan als er (wind/zon) stroom te over is. Tenslotte waait het water bij wind op waarbij het aan de kant waar de wind vandaan komt wel één of meer decimeters lager kan staan dan de andere kant.
In de winter is er weinig verdamping en de neerslag gaat door. Ook waait het in de winter harder (vooral dec-mrt). Hierdoor is er niet alleen meer water maar is het vaak ook lastiger om het af te voeren. Zowel vanuit Flevoland als vanuit de aangrenzende zones aan Veluwe kant. Ik denk dat om wateroverlast en erger te voorkomen het waterpeil in de winter zo ver verlaagd wordt.
Ik denk dat het dynamische (meer variërende) peil het mogelijk maakt om goedkoper en milieuvriendelijker te pompen. Op de lange termijn echter echter zou het beter zijn als we ons wat meer zouden aanpassen aan een hoger waterpeil ook in de winter. Niet alleen kan dat helpen met het voorkomen van tekorten aan schoon water in perioden van droogte ook is het een goede manier om ons aan te passen aan een stijgende zeespiegel. Bedenk immers dat al het water uiteindelijk geloosd moet worden naar zee. Hoe hoger het peil hoe makkelijker dat is ook in de winter.

Claus2
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Claus2 » vr dec 14, 2018 12:32 pm

Om het waterpeil in bij strand Horst (Wolderwijd/Nuldernauw) te verlagen zijn hier geen pompen nodig omdat het peil van het Eemmeer dat ten westen ervan ligt lager is. Het volstaat dan om het water bij Nijkerkersluis meer water af te laten.
Om het peil bij Horst te verhogen is regen nodig of moeten er gemalen worden aangezet. Het belangrijkste gemaal daarvoor is gemaal Lovink dat bij Harderhaven staat. Dit gemaal maalt relatief schoon grondwater uit de Flevopolders naar het Veluwemeer (dit water is voor een deel oud kwelwater uit het Veluwemassief waardoor het nog vrij schoon is). De pompen van dit gemaal zijn elektrisch en idealiter zetten ze die aan als er (wind/zon) stroom te over is. Tenslotte waait het water bij wind op waarbij het aan de kant waar de wind vandaan komt wel één of meer decimeters lager kan staan dan de andere kant.
In de winter is er weinig verdamping en de neerslag gaat door. Ook waait het in de winter harder (vooral dec-mrt). Hierdoor is er niet alleen meer water maar is het vaak ook lastiger om het af te voeren. Zowel vanuit Flevoland als vanuit de aangrenzende zones aan Veluwe kant. Ik denk dat om wateroverlast en erger te voorkomen het waterpeil in de winter zo ver verlaagd wordt.
Ik denk dat het dynamische (meer variërende) peil het mogelijk maakt om goedkoper en milieuvriendelijker te pompen.
Op de lange termijn echter zou het beter zijn als we ons wat meer zouden aanpassen aan een hoger waterpeil ook in de winter. Niet alleen kan dat helpen met het voorkomen van tekorten aan schoon water in perioden van droogte ook is het een goede manier om ons tijdig aan te passen aan een stijgende zeespiegel. Bedenk immers dat al het water uiteindelijk geloosd moet worden naar zee. Hoe hoger het peil is hoe makkelijker dat lozen (spuien) is ook in de winter.

roodkapje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door roodkapje » vr dec 14, 2018 11:36 pm

Bedankt 🎅

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » vr dec 21, 2018 10:19 pm

2 weken geleden met 27 cm vin gevaren en vond toen al dat ik ver moest lopen.
Is 31 cm vin morgen te doen?

Bob123
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bob123 » do dec 27, 2018 5:12 pm

Ik heb 3 weken geleden gewoon met een 40 cm vin gevaren haha. Was wel aanlandige wind toen, weet niet hoeveel verschil dat maakt.
Update: Zorgt dus voor heel veel verschil

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » ma jan 14, 2019 5:59 pm

Gisteren weer eens op Horst gevaren en het peil was best laag!
Freestyleboardje 110L + 25cm vin ging wel... moest wel mijn gijpen dichterbij de kant persee doorplaneren, anders zat ik meteen aan de grond... maar dat ging gelukkig zowat iedere keer prima, alleen met ducken niet.

NW dus rakken gemaakt tot helemaal achterop, daar was het een stuk dieper.

Tricky is dat het bij de gras parkeerplek net na de oever even diep wordt, maar dan 30m verderop weer ondiep en dat blijft dan een meter of 100 zo. :D

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » wo mei 15, 2019 9:49 am

Half mei intussen, steekt het wier al de kop op?

LabirT
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LabirT » wo mei 15, 2019 11:05 am

Nee

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mei 15, 2019 12:57 pm

Inderdaad nog niets gezien... blijkbaar is het nog iets te koud geweest tot nog toe.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » wo mei 15, 2019 8:08 pm

Nog geen wier inderdaad en laatste tijd meestal beter dan verwacht met richting NW tot NO soort thermiek denk ik of zo ????

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, SB Futura 121, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Ka Koncept 6.2

Bericht door da lorch » do mei 16, 2019 9:31 pm

Lekker hoor zo'n avondsessie op Horst!!! Half 7 het water op samen aankomen met een aardige gast die ook nog even gaar knallen en dat was het voor ongeveer 1,5 uur. En weer met NO meer dan verwacht echt volle bak af en toe met 7.8
Mooi om te zien dat er blijkbaar nog meer mafkezen na het werk de moeite nemen om het water op te gaan en nog even te genieten van de wind, het water en de ondergaande zon. Horst kan prachtig zijn op die momenten en de sport in het algemeen ook, je ziet een racing blade richting Harderwijk varen, een S2 Venom met PD board knallen en je staat na te praten met een vriendelijke gast met een Reflex 8.6 en ISonic 137 die de Delphi gaat varen maar van allen weet je niet eens hoe ze heten haha mooi is dat! En dan denk je dat je de enige bent die het plaatje wil vastleggen maar stiekem doen meerdere dat, zal wel aan mij liggen maar ik vind dat mooi! Word er emotioneel van :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr mei 17, 2019 9:09 am

Leuk he!
Ben om 19u maar naar huis gereden. K was helemaal leeg.
Begonnen om 14:30 met 8.5 en gestopt met 7.8

Het begon typisch Horst aan/uit
Rond 16:30 begon die dan te komen, heerlijk.

Trouwens het gras is alweer aan het groeien, niet noemenswaardig nog. Het gaat wel snel nu denk ik.

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf » vr mei 17, 2019 10:46 am

Was inderdaad top. Om 16.30 begonnen met 8,3 die na een half uur iets te groot werd. De boel strak zetten en gaan. 19.15 van het water. Nu 2 uitgerekte armen...

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door da lorch » di mei 21, 2019 9:10 pm

En weer een heerlijke avondsessie op Horst! Beetje aan uit trok niet lekker open maar toch nog van half 6 tot 8 lekker kunnen varen met 7.8 op de Futura 121 Snelheid viel beetje tegen mwah ga je weer twijfelen over nieuw board. Niet doen wind was gewoon te wisselvallig :lol:
Wier begint overigens wel een beetje te groeien maar 38 recht ging nog prima. Volgende sessie gaan de schoentjes weer uit! Yes!! :clap:

Plaats reactie