Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
coenstuurman
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Raceboard 380cm

Bericht door coenstuurman » ma mei 06, 2019 12:28 pm

Heeft iemand ervaring met caas masten uit Slovenie? En het verzenden naar Nederland? Ik ben op zoek naar een 520 SDM mast voor in mijn Demon VG7. Daar moet eigenlijk een Tushingham mast in, maar die zijn niet meer te krijgen. Bij caas kun je opgeven welk merk mast voor de specs gebruikt wordt.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » ma mei 06, 2019 4:06 pm

Geen ervaring helaas. Wel een heel chique zeil! De VG7 die ik heb gezien had trouwens een 560/38 mast voor zover ik me kan herinneren. Als ik me niet vergis kan Demon tegenwoordig ook zelf passende masten leveren. Zou ze een berichtje sturen of bellen.

GR MB

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di mei 07, 2019 8:00 am

Heeft iemand ervaring met caas masten uit Slovenie?
https://www.zuidwest6.nl/ is de importeur in Nederland voor zover ik weet. Forumlid Jeroensurf is daar volgens mij teamrider en weet veel van Caas (maar misschien niet van die lengte..)

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi » wo mei 08, 2019 10:26 am

bij ons in de club (sirocco Paal/belgie) besteld iemand ze rechtstreeks denk ik voor in zijn severne wave zeilen, en soms met nog masten en extensions voor anderen. Heb toch nog niet van problemen gehoord. Ik heb nu een rdm carbon verlenger overgenomen van een lid maar nog niet getest.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo mei 08, 2019 8:04 pm

Hydrograaf (Bas) schreef:
za mei 04, 2019 7:01 am
Is het een idee het weekend van 11/12 mei af te spreken? Zondag heeft mijn voorkeur omdat het zaterdag meer shortboardwind wordt volgens de huidige voorspelling. Locatie ergens aan de Grevelingen?
Is er nog interesse?

Morgen wordt waarschijnlijk ook een trainings(mid)dag ad zeezijde vd Brouwersdam

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » wo mei 08, 2019 9:13 pm

Zondag ben ik waarschijnlijk aan de grevelingen dam. Raceboard of RS:X. J

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » wo mei 08, 2019 9:13 pm

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » do mei 09, 2019 10:07 pm

Vandaag op de schotsman gevaren, ik was te laat voor de Brouwersdam. Gevaren met de 9,5. Ik merk dat mijn conditie verbetert en mijn techniek ook.

Nog ff een vraag voor de experts: Ik heb veel ruimte in de US box en kan de vin dus meer naar voren of naar achter zetten. Wat is de beste stand? En dan vooral tov het zwaard?

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik zelf een antwoord: minder wind - vin naar voren, meer wind- vin naar achteren (vin volgt als het ware je achterste voet)
Zou dit kloppen?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do mei 09, 2019 10:33 pm

Ik zou mezelf geen expert willen noemen maar naar voren is volgens de theorie beter hoogte lopen en eerder aanplaneren. Naar achteren zou hogere eindsnelheid kunnen betekenen. Neem aan dat dat voor raceboards niet anders is.

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » vr mei 10, 2019 4:08 pm

Vin naar voren en jouw board wordt wendbaarder. Vin naar achteren en je hebt meer koersstabiliteit.
Dat zou nog een mooie uitvinding zijn: de vin die je tijdens het varen kunt verzetten (ev icm diep of minder diep steken)
J

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za mei 11, 2019 8:24 pm

Ik heb mezelf helemaal leeg gesurft aan de zeekant van de Brouwersdam. God, wat voelde ik me weer een beginner. Gestart met de 8.5: het varen ging wel maar elke manoeuvre eindigde in een onvrijwillige zwempartij. Om dan in een dikke 5bft je zeil op te trekken is geen pretje. Ik ben wel 10x naast de plank gekukeld, later ook met de Gun 6.8

Moraal van het verhaal: in golven moet een manoeuvre snel uitgevoerd worden. Tijd om ff te balanceren met een hand aan de mast is er niet, je moet druk houden.

Leerdoel van vandaag was; ontspannen staan op langere rakken op alle koersen. Ik had al last van mn rug na woensdag dus snel omgetuigd naar 6.8. Dat ging een stuk beter. Het board op de rail varen is eng, het kan ieder moment mis gaan maar toch moet je de grens opzoeken om hem op de rail te krijgen. Het was zoeken naar de juiste trim maar toen ik die gevonden had ging het opkruisen best relaxed.

Downwind had ik twee problemen:

1- Ik verloor regelmatig druk, ik denk door mijn snelheid. Ik denk dat je dan wat moet loeven om weer druk te krijgen
2- Het ging af en toe kneiterhard maar door het stuiteren zakte mijn zwaard spontaan naar beneden met een kentering als gevolg. Ik vrees dat ik achter nieuwe zwaardknoppen aan moet.

Ik heb mezelf regelmatig voor gek verklaart vandaag vooral omdat ik mn FSW setje ook mee had; lekker ongecompliceerd heen weer varen. Maar ik was juist naar de zeekant gekomen om op de Mistral te trainen in "golven" want op het Veerse Meer bijvoorbeeld denk ik al snel dat ik wat kan. Vandaag was weer een dag dat ik besef hoe moeilijk De Ronde kan gaan worden. Als het niet lekker loopt is het gevaar groot dat ik boven aan Texel al al mijn energie heb verspeeld.

Kortom; er is nog een hoop te doen de komende paar weken .. (aagh :crazy: )

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za mei 11, 2019 8:27 pm

jabo1 schreef:
wo mei 08, 2019 9:13 pm
Als ik wat ben hersteld na vandaag vaar ik ff een paar uurtjes op het Veerse Meer. Geen Grevelingen morgen dus voor mij denk ik want dat is 40 min rijden, de Schotsman maar 15.

Ik heb overigens vandaag met de vin helemaal naar achter gevaren maar alles ging zo hectisch dat ik geen verschil heb gemerkt met de midden positie.

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » zo mei 12, 2019 9:53 am

Ik sluit aan bij naar voren wat meer wendbaarheid en achter voor controle op snelheid. Hoogte lopen zou ook wat verbeteren met de achterste stand maar ja, jij hebt ook je zwaard erbij.
Destijds was mijn derde race board een holle Hy fly van carbon, dat was een leuke trommel op snelheid, dat alleen maakte de concurrentie nerveus :D
Om te voorkomen dat het zwaard eruit kwam op de ruime rakken had ik een eenvoudige lus gemaakt van elastiek koord die ik met de voet op en over de zwaardkop haalde. Dit lukte me 9 van de 10 keer met wat oefening.
Op zee varen is een ander dingetje, ik herinner me een wedstrijd met noorden wind in Bergen aan zee, met serieuze golven tot ver op zee pffff, wat een veldslag was dit en wat was een veel schade toen. :roll:
Noordoost bij de dijk (Vrouwenpolder ) erin en langs de kust naar Oranjezon of zelfs Oostkapelle is een aanrader Bas. Have fun

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mei 12, 2019 10:14 am

Ik ga gelijk es ff kijken naar de zwaard constructie Peet, Vrouwenpolder is een goed idee maar niet vandaag. Ben veel te stijf en alleen al de dijk over doet al pijn als ik er aan denk :)

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mei 12, 2019 9:08 pm

Beste Bas, als we elkaar binnenkort een keer zien dan krijg je van mij een surftrolley met luchtbandjes (had er al eentje maar recent nog eentje gekregen van een kennis). Stiekem best handig als je wat verder van de waterkant moet parkeren en scheelt een hoop gesleep en op en neer lopen. Energie die je beter in het varen kan steken.

Gr MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mei 12, 2019 9:35 pm

Voor de marktplaats spotters:

De 8.5 en 7.5 Lafebvre raceboardzeilen liggen sinds vanmiddag in mijn garage. Ik was op zoek naar een 8.5 voor de lange afstanden op de phantom en daarbij de wens om voor die gelegenheden een zeil te hebben dat een heel groot trimbereik heeft. Nu, dat heeft die 8.5. Ik heb hem thuis nog even opgetuigd (super relaxed trouwens, geen gevecht met krakend monofilm bijvoorbeeld) en heel mooi om te zien hoe je dat zeil kan trimmen. Zal er foto's van plaatsen bij de volgende gelegenheid. Ziet er indrukwekkend uit en verwacht er heel veel van. Ik weeg inmiddels 79 kg en verwacht dat ik dit zeil in de praktijk het meeste zal pakken. Daarmee mogen mijn trouwe 8.0 Flow3x en 9.3 GTX eruit. Als iemand belangstelling heeft dan hoor ik het wel voordat ik ze op marktplaats zet. Zijn zeilen die in erg goede staat zijn, heel goed gaan op een raceboard zoals de Equipe en voor weinig de deur uit mogen richting een liefhebber.

Gr MB

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mei 12, 2019 10:54 pm

En Bas,

Ik heb jaren geleden hetzelfde probleem gehad met een zwaard die eigen keuzes wilde maken. Had toen in de zwaardkast twee driehoekige stukjes neopreen gelijmd om klemming te bereiken tot aan de aanslag en daarmee was het probleem opgelost. Als ie dan wat meer klemt: Ik trap in de praktijk toch eerst op de trailing edge van het zwaard (die steekt toch boven het dek uit) om de eerste weerstand te overwinnen en het initiële moment te overbruggen van de kleine zwaardknop op de Mistral. Heb voor de phantom voor die "kick" trouwens het "pedaal" besteld van de 377 die het trappen op dat scherpe ding een stuk comfortabeler maakt. Kost 19,80 euro en kan je simpel met marine-proof dubbelzijdige velcro (extreem sterk, pm me maar voor tips) erop zetten.

zolang je zwaard geen bovenmatige speling heeft in zijdelingse richting zou ik dus voor een simpele optie kiezen. Je kan ook altijd nog andere veertjes in de "button" zetten (balpenveertje en inkorten) maar dat is een hoop gepiel. De betreffende knop kan in de praktijk na veel gebruik overigens meestal vrij van links naar rechts bewegen in de sparing en dat kan je makkelijk verhelpen met een drupje secondelijm. Waarschijnlijk helpt dat ook al een stukje met de oplossing van je probleem.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma mei 13, 2019 12:18 pm

Thx Joost, ik ga es kijken wat ik kan knutselen.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » do mei 16, 2019 9:49 am

Kan iemand mij hier aan wat meer informatie/ervaringen helpen over het Browning Cup 1 raceboard? Ik heb er een gekocht in België voor een symbolisch bedrag en ben van plan om dat board op te knappen uit nostalgische overwegingen en om een beetje te pielen. Ik ken het merk uit mijn vroege jeugd en was toen gefascineerd door de exotische marketing en het high-tec gehalte. Browning boards waren erg duur in die tijd kan ik me herinneren maar als merk nooit echt doorgebroken. Het board is gemaakt van een Kevlar sandwich, genaamd Dupolin, een product dat door Browning werd gebruikt voor de fabricage van vliegtuigonderdelen zover ik me kan herinneren. Ik had vroeger een brochure maar die heb ik natuurlijk niet meer. Op internet heb ik een plaatje gevonden uit een oude brochure maar dat is het enige dat ik tot zover kan vinden.

Ik ga het board volgende week ophalen en zal dan foto's plaatsen. Volgens de info die ik heb gevonden moet ie 395 cm lang zijn, 220 liter en 18 kg. Ik hoop dat dat gewicht inclusief zwaard en voetbanden was.. Ik denk dat het een board van rond 1985 is en daarmee volgens mij een van de eerste serieboards van een exotisch materiaal. Ik dacht altijd dat de Equipe LCS-XR uit 1988 het eerste in serie gebouwde board was met carbon.

Gr MB

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » do mei 16, 2019 10:04 am

ik heb die advertentie ook gezien. Een paars-achtige? Wat ik mij herinner van Browning is dat het merk zeer kort op de markt is geweest maar, van in het begin met prima boards (afwerking/ prestaties) op het niveau van F2, Mistral, Fanatic. Echter, inderdaad, ze zijn nooit doorgebroken en dat komt waarschijnlijk door de slechte kwaliteit. Ze scheurden nogal snel open op de zijkanten.
Alleszins een mooi project.
Succes, J

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » do mei 16, 2019 11:23 am

Hoe belangrijk zijn onze jeugdervaringen in deze sport :) Het houdt de sport levend misschien zelfs wel.

Ik ben ah knutselen met de zwaardkast. Ik heb de boel gedemonteerd en vijl de randen waar de knoppen over glijden wat scherper. Ook plak ik wat tape aan de buitenkant vd zwaardkast zodat als ik hem terug plaats de delen wat dichter op elkaar komen en er minder ruimte onstaat voor het zwaard om te bewegen uit zich zelf.

En dan voor de zekerheid nog een elastiek om het zwaard omhoog te houden als het voorgaande niet werkt...

En als alles weer in elkaar zit laad ik de auto vol en kom naar de Brouwersdam incl diner want eind vd middag/avond komt er meer wind.

Nee het wordtvde veerse dam

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » do mei 16, 2019 1:02 pm

In 1986 werd Dixie Dansercoer (die van de poolreizen) gesponsored door Browning ...
browning-windsurfing-range.jpg
Als raceboard gebruikte hij al heel snel een Mistral equipe xr toen het absolute top board .

Het staat me bij dat ze weinig volume hadden , snel kapot gingen maar wel een prima mastrail hadden ...

Laat het board zeker niet lopen , al was het alleen om het te bewaren voor de geschiedenis .

Weet het niet helemaal zeker maar denk dat ze bij de Fam. Jansen in Arendonk (Indupol) gebouwd zijn (je weet wel waar alle Windglider board en vele jaren 70-80 boards uit vezel versterkte kunststof vandaan kwamen ).

jabo1
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jabo1 » do mei 16, 2019 4:31 pm

Vriend van mij had de 'crazy red'. Prima totdat de naad crazy dingen ging doen.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » do mei 16, 2019 9:15 pm

Dank voor de reacties, zal de firma Indupol morgen eens een belletje geven.

Gr MB
523221169_7.jpg
523221169_7.jpg (7.88 KiB) 654 keer bekeken

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mei 19, 2019 7:23 pm

Heb gisteren de Lafebvre race pro 8.5 voor het eerst opgetuigd en uitgelaten (zie de post bij "binnenschelde"). Twee ervaringen t.o.v. mijn oude zeilen:

1. wat een genot om dit zeil op te tuigen; dit zeil schuif je op de mast en vraagt: wat wil je dat ik met je doe vandaag? Extreem trimbaar in alle richtingen

2. dit zeil springt net zo snel (ik denk eigenlijk sneller) aan als mijn geliefde GTX 9.3. Ik dacht dat ik met 8/9 knopen wat power tekort zou komen maar het tegendeel is waar, dit zeil is een blijvertje en gaat nu tot in lengte van jaren mijn "ultimate touring workhorse" worden, hoe vaak ik haar ook moet laten repareren.

Heb weliswaar maar een kort inzicht gekregen vanwege de korte runs en het zoeken naar de perfecte setup maar de controleerbaarheid, de instant grunt van het willen planeren en vooral het gemak, comfort en vergevingsgezindheid van dit zeil passen prima op het raceboard (ook hoog aan de wind) en vooral bij mijn wens om een zeil te hebben waar ik op lange afstanden met 90% van de omstandigheden goed mee uit de voeten kan komen. Kleine kick downwind en meteen full-on op de vin. Aan de wind? Gewoon outhaul aan, bijna tegen de wind sturen en de boel laten lopen. Jezus wat een beauty. Heb nog iets te veel lopen kloten met trapezelijnen en iets te weinig downhaul voor het ultieme genot, maar wat een plezier is dit zeil. Kan niet wachten om weer te gaan varen.

Sorry jongens voor dit gemijmer, ik ben weer verliefd geworden, om haar looks en om wat ze met me doet.

Gr MB

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mei 19, 2019 7:38 pm

misschien ken je hem al Joost:

https://youtu.be/ToTjztbyQQU

Filmpje van Tushingham

Leuk man dat het zo lekker vaart. Ik hoop dat we voor de Ronde nog een gezamelijk tochtje kunnen realiseren :)
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op zo mei 19, 2019 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mei 19, 2019 7:43 pm

Ik ben ff uit de running; 2 lekkende voetbandpluggen
gatje.jpg
gatje.jpg (27.21 KiB) 570 keer bekeken

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » zo mei 19, 2019 9:15 pm

Bas, was eigenlijk van plan om naar het Veerse Meer te gaan gisteren maar de tijd ging niet in mijn voordeel. Wij gaan zeker nog varen samen. Kijk er naar uit.

Ik kijk naar de foto maar zie niet goed om welke pluggen het gaat, is het de tweede beating strap? bovendien lijken mij die voetbandpluggen niet origineel en er al een keer ingeklust. Ik heb de "tweede" beatingstraps eigenlijk nooit gebruikt er er vanaf gehaald omdat ze bij mij te veel in de weg zaten maar dat kan natuurlijk een heel persoonlijk dingetje zijn. Ik gebruikte 6 voetbanden op de Equipe, de twee voorste beating straps, twee dwars (voorste positie) en de twee achterste posities. Daarmee kwam ik zelf eigenlijk nooit voetbanden tekort.

gr MB

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer » zo mei 19, 2019 9:28 pm

I
k kijk naar de foto maar zie niet goed om welke pluggen het gaat, is het de tweede beating strap? .. Ik heb de "tweede" beatingstraps eigenlijk nooit gebruikt er er vanaf gehaald omdat ze bij mij te veel in de weg zaten maar dat kan natuurlijk een heel persoonlijk dingetje zijn. Ik gebruikte 6 voetbanden op de Equipe, de twee voorste beating straps, twee dwars (voorste positie) en de twee achterste posities. Daarmee kwam ik zelf eigenlijk nooit voetbanden tekort.
Is ook mijn persoonlijke ervaring op een Fanatic 380 maar...ik moet er wel aan toevoegen dat ikzelf mijn raceboard enkel gebruik voor toertochten in lowwind-omstandigheden en dus niet op zee met een pak meer wind. Daar kun je volgens mij die achterste of 2de kentervoetband zeker wel 'erg goed' gebruiken om bij SAWse rakken je achterste voet een goede houvast te geven. Ikzelf durfde daarom dan wel eens mijn achterste voet met mijn tenen in de voorste schuine voetband te zetten! Of...tegelijk spelen met het gedeeltelijk inklappen van het zwaard en de mastvoet iets naar achter.

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » zo mei 19, 2019 9:53 pm

Het idd de 2e beating strap als je van voren kijkt. Die daarvoor, dat blauwige, is al eens proffesioneel gerepareerd door JP de Waard van surfrepair. Ik denk dat ik het nu zelf kan... Komt budgettair ook wat beter uit.

Zodra het vakantiegeld binnen is ga ik nog op zoek naar lightstraps voor de achter. Ik gebruik alle voetbanden behalve de aller achterste tot nu. Soms sta ik op aan de windse rakken met 1 voet in een strap en 1 dwars op de rail vooral als ik snel moet reageren. Met beide voeten in de beatingstraps is nog spannend maar goed te doen als de masttrack minimaal voorbij het midden staat. Dan moet je wel snelheid hebben anders gaat het board niet op de rail.

En idd; in golven is het fijn om in de straps te varen, soms wordt je voet gewoon weggetikt door een golf en je kunt beter druk zetten met je voet.

De laatste sessies train ik op relaxed staan/varen. En dat doe ik vooral ah einde van een sessie als ik moe ben; dan voel je alles en moet je wel op techniek gaan varen. Ik heb bv nog steeds de neiging om teveel met mn armen te willen doen. Pas als ik moe wordt merk ik dat en pas dan ga ik de trapeze volledig benutten. Dat moet natuurlijk veel eerder.
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op zo mei 19, 2019 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie