Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Semi beginner setje

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Re: Semi beginner setje

Bericht door Endewerf » wo mei 15, 2019 8:31 pm

Ik heb Tushingham zeilen gehad, zowel de Heckler (die van jou) en de Storm. Onder is een zeiloog en dat is prima, daar hoeft geen katrol op. Gewoon 3x door het zeiloog en goed strak trekken. Tushingham zeilen moeten veel loose leach, die van jou heeft net te weinig. 1 of 2 cm erbij en het zeil staat er beter op. Niet bang zijn, aantrekken die handel. Zeillaten mogen naast de mast staan bij weinig tot matige wind, trekt de wind aan dan het zeil aantrekken zodat de laten achter de mast komen. Prima zeilen, heel degelijk, kunnen veel wind hebben maar zijn een beetje zwaar vergeleken metde zeilen van nu. Ik denk dat die van jou uit 2003 komt. En als je vind dat het zeil matig roteert op de kant met de laten naast de mast, als je op het water gaat en de wind komt erin dan gaat het een stuk beter. Heeft te maken met die stoffen masthoes, die rekt mee als de wind er in komt. Ik zie net dat mijn avatar foto een Tushingham Storm is...

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » wo mei 15, 2019 9:03 pm

Endewerf schreef:
wo mei 15, 2019 8:31 pm
Ik heb Tushingham zeilen gehad, zowel de Heckler (die van jou) en de Storm. Onder is een zeiloog en dat is prima, daar hoeft geen katrol op. Gewoon 3x door het zeiloog en goed strak trekken. Tushingham zeilen moeten veel loose leach, die van jou heeft net te weinig. 1 of 2 cm erbij en het zeil staat er beter op. Niet bang zijn, aantrekken die handel. Zeillaten mogen naast de mast staan bij weinig tot matige wind, trekt de wind aan dan het zeil aantrekken zodat de laten achter de mast komen. Prima zeilen, heel degelijk, kunnen veel wind hebben maar zijn een beetje zwaar vergeleken metde zeilen van nu. Ik denk dat die van jou uit 2003 komt. En als je vind dat het zeil matig roteert op de kant met de laten naast de mast, als je op het water gaat en de wind komt erin dan gaat het een stuk beter. Heeft te maken met die stoffen masthoes, die rekt mee als de wind er in komt. Ik zie net dat mijn avatar foto een Tushingham Storm is...
Probleem met het oog is dat het 90 graden op de katrollen in de mastvoet staat, dus dat de laatste 5cm onmogelijk is om aan te trekken omdat alle touwtjes langs elkaar schuren. Oplossing: verlenger 5cm langer, maar alsnog gaat het met een katrol denk ik makkelijker. Zette jij de verlenger wel langer of trok je het touw gewoon strak langs elkaar?

Op de foto zit de downhaul zo strak ik hem kreeg, maar dat komt omdat het touw wat kort is en ik het met een bezemsteel aantrok. Een langer touw en een trapeze zullen wonderen doen denk ik :lol:

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69&79, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7.0&8.5&9.2
Contacteer:

Bericht door Endewerf » do mei 16, 2019 10:14 am

Ik ben gewend om veel kracht op de downhaul te zetten en gebruik van een trimmolen (zeker bij mn 8,5 en 9,2 zeil). Tip, langer touw en een lange dikke schroevendraaier. Daar vliegerknop (zie plaatje https://www.wepaflyer.com/vliegers-kite ... cties-tips) in het midden van de schroevendraaier, voet op de mastvoet en trekken maar. Kan ook met de trapeze maar persoonlijk kan ik beter kracht zetten bij met een schroevendraaier. Succes! En zet weer wat foto's op het forum zodat we mee kunnen kijken.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za mei 18, 2019 2:12 pm

IMG_20190518_140903.jpg
Gun zeil geprobeerd, ging prima. Zeillatten staan ook meteen goed. Deze had niet eens veel kracht nodig. De giek zit nu redelijk laag voor mij, maar het oog in het zeil zit ook vrij laag dus de giek kan niet veel hoger, omdat er veel spanning op de kop komt te staan. Want die staat recht op de mast, maar de giek gaat schuin naar beneden. Is dat erg, gaat hij dan kapot, of kan hij makkelijk hoger?

In de down- en outhaul Kan gewoon een 4mm polyester touwtje toch?

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door Endewerf » za mei 18, 2019 8:52 pm

Graag een foto van de top van je zeil. Ik gok dat dit zeil ook te weinig downhaul heeft. Ziet er allemaal te strak uit. Bovenste 2 laten moeten naar beneden vallen en dat zie ik niet. En qua touw, minimaal 1 meter...

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » za mei 18, 2019 9:10 pm

Oei dan stuur ik binnenkort een foto van de top. Bij meer down vond ik het zeil in de top wel heel los maar ik ga het proberen. En wat denk je van de scheve giek?

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » za mei 18, 2019 11:41 pm

giek schuin is geen probleem, de kop moet kunnen meebewegen, giek gewoon altijd op goede hoogte zetten van jezelf, niet letten op het oog voor de uithaler

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » zo mei 19, 2019 10:12 am

Veel gieken hebben een wat meebewegende kop, dus het deel waar de mast in klem komt kan een aantal graden draaien ten opzichte van de kop en giek zelf. Ik denk dat jou giek dat niet doet en dan is het juist dat je als het ware twee drukpunten krijgt waar de giek de mast raakt.
Dit is eigenlijk niet wenselijk, vooral benedenwaartse druk als bij een waterstart geeft een behoorlijke belasting op die twee drukpunten.
Goedkoopste oplossing (niet de beste) een goede beschermer plaatsen tussen giek en mast, beste oplossing, giek kop vervangen voor een meebewegende. Door dat te doen, kun je veel meer spelen met de hoek, zonder de belasting te vergroten

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo mei 19, 2019 2:25 pm

Ik zou daar niet te moeilijk over doen zolang de mast in ieder geval goed vast zit en je geen profsurfer bent. Als je mast te dik is voor de giekkop vind ik het een ander verhaal.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » di mei 21, 2019 9:40 pm

IMG_20190521_213810.jpg
Mast met correcte downhaul in de heckler gedaan, gebroken... :(
Misschien toch niet helemaal ervoor gemaakt.

Giekkop beweegt inderdaad niet mee, ik zal hem gewoon niet te hoog zetten denk ik.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95; Simmer Blacktip 5.3/4.2; Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » wo mei 22, 2019 12:03 pm

Liever op het land dan op het water zeg ik maar zo

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » wo mei 22, 2019 9:18 pm

Dat is zeker waar

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do mei 23, 2019 11:51 am

Hoop niet dat je voortaan geen flinke downhaul meer durft te geven! Masten kunnen veel meer hebben dus kennelijk zat hier iets gewoon niet goed. Geeft je wel de mogelijkheid om nu een geschikte mast te kopen.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Starboard Isonic 116, Angulo magnum 95; Simmer Blacktip 5.3/4.2; Gun Sunray 8.6, 7.5, 6.5

Bericht door jipsteenbrink » do mei 23, 2019 2:34 pm

Waar is de mast gebroken? Het wil namelijk wel eens dat mocht iemand de giekkop te strak getrokken hebben. Dat dr mast vervolgens rond die plek breekt.

aojudo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door aojudo » do mei 23, 2019 6:39 pm

De giek zat er nog niet op, dus dat zal het niet zijn :P
Ik was de zeillatten goed aan het draaien en ineens brak hij. Hij brak op onderwerp een derde deel vanaf de onderkant van het bovenste deel van de mast. Dus ook niet op de plek waar de onderkant erin zit.

Een inbus van een zeillat is lam, kan ik daar wat mee? Hij draait heel zwaar en gaat er niet in en niet uit.

Plaats reactie