Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ronde van Texel / Waves festival 2019

Ben jij op een Surf-evenement geweest of weet je er een die we niet mogen missen...

Moderators: RaymondW, Frank-363

Plaats reactie
Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Ronde van Texel / Waves festival 2019

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr mar 22, 2019 10:15 pm

Ik ben benieuwd of er meer forumleden van plan zijn naar dit evenement te gaan. Ik heb zelf reeds een campingplek geboekt vanaf 19 juni op
de Kogerstrand camping. Ook heb ik me al aangemeld voor de wedstrijd.

Ik doe mee als amateur aan De Ronde op mijn Mistral One Design. Doel is uitvaren,dat wordt nog best een uitdaging. Verder wordt het een korte chill vakantie om ff afstand te nemen van het dagelijks leven (lees werk :crazy: )

Link: https://wavesfestival.nl/

Grt,

Bas

surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Ronde van Texel / Waves festival 2019

Bericht door surfin_usa » do mar 28, 2019 10:29 am

Lijkt me behoorlijk cool  Zelf zijn wij nog niet naar echte surfevementen gegaan en als beginnend surfer zou ik nog niet deelnemen aan een wedstrijd, maar het hele evenement lijkt me wel leuk. Bovendien ook heel wat randanimatie lees ik. Eventjes er tussenuit lijkt me heerlijk, ik boek mijn vakantiedagen al 

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo mei 01, 2019 3:52 pm

NED-266 klein.png
NED-266 klein.png (53.21 KiB) 2036 keer bekeken
Ik ben vanaf nu ook officieel een wedstrijdsurfer. Nu nog een wedstrijd....

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 01, 2019 4:42 pm

Hydrograaf (Bas) schreef:
wo mei 01, 2019 3:52 pm
Ik ben vanaf nu ook officieel een wedstrijdsurfer. Nu nog een wedstrijd....
Leef je uit

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma mei 20, 2019 2:02 pm

Deze is lek;
gaatje.jpg
gaatje.jpg (78.54 KiB) 1874 keer bekeken
Deze niet nog;

tentje.jpg
tentje.jpg (106.89 KiB) 1874 keer bekeken
Wel zijn ze allebei ongeveer even oud en gaan ze mee naar Texel in het kader van De Ronde in old Skool / low budget en low profile. Vooral dat laatste hoop ik.. :neutral:

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di jun 04, 2019 2:52 pm

De plank is inmiddels geplakt en geverfd. Vandaag heb ik ook een poging gedaan zeilnummers te plakken. De eerste mislukte volledig; ondanks natmaken met sopje schuift de sticker niet. De stickers zitten ook op 1 groot achtervel geplakt dus je kunt niet 1 deel vast tapen en het andere lostrekken. Ook lag het zeil niet helemaal recht. Als ik komende week alleen thuis ben doe ik het stiekem binnen :)

En verder begin ik zo langzamerhand aardig de kriebels te krijgen. Afgelopen dinsdag crashte ik met mn mountainbike. Binnen een nanoseconde een enorm ei op mijn scheenbeen. Ik dacht die is gebroken en ik zag heel Texel aan mijn neus voorbij gaan. Bij de huisarts bleek het allemaal reuze mee te vallen tot grote hilariteit van vrouw en dochter vooral omdat ik in de brandgang al van de fiets kukelde.

Wel besefte ik me hierna dat een "gebroken been" maar ook te veel of te weinig wind het feest al kunnen verstoren. Of ik kom niet door de branding of wel maar ben daarna zo moe dat ik Oudeschild niet meer haal.

Of er gaat iets kapot. Ik heb van alles 1, geen reserves. Of ik train te fanatiek en loop nog net voor De Ronde een blessure op. De kans dat ik de finish haal is eigenlijk helemaal niet groot.

Maar:

Ik ben voortdurend aan het werken aan het materiaal. De plank/ zwaard / voetbanden lijken in orde na een eerste testvaart.
Ik wil nog een goedkope 7.5 m2 aanschaffen voor het geval dat. Ik hoop binnen enkele dagen een NS Quatro over te kunnen nemen. Die past op mijn 490 mast.
Ik heb inmiddels ook een camelpack en deze getest. Ik heb ook nog een GUN XR Race 6.8 die mee gaat voor nood gevallen naast de SGR 8.5 en 9.5. Ik vaar pas een jaar op de Mistral OD en merk dat ik nog techniek tekort kom. Upwind railen gaat nog niet voluit. Als ik met de 9.5 vaar heb ik veel moeite de balans te houden. Werken met de variabele outhaul en downhaul gaat aardig maar onder het varen nogal eens mis. De laatste sessies train ik op een relaxte houding en duurvermogen. Bij weinig tijd train ik op techniek.

(Ondertussen probeer ik ook nog een HBO propedeuse te halen en werk ik 32 uur onregelmatig..)

Daarnaast:
  • voel ik dat mijn conditie enorm vooruit is gegaan. Ik probeer twee maal per week te trainen. Of op de fiets of op de plank. Op beide doe ik een sessie van minimaal twee uur, als ik tijd heb langer. januari tot april heb ik ook gefitnest wat een aardige basis heeft gelegd.
    Ik ben inmiddels 2 kilo afgevallen. Dat lijkt niet veel maar sinds 25 jaar ben ik alleen maar aangekomen.
    Ik rook nog wel maar eigenlijk alleen tijdens nachtdiensten.

Het is voor het eerst in mijn leven (ben bijna 50) dat ik een sportief doel heb waar ik bewust naar toe werk. Dat vind ik erg leuk om te doen en dat is wat ik ook voor ogen moet houden.

voetband.jpg
    voetband.jpg (74.33 KiB) 1740 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hydrograaf (Bas) op di jun 04, 2019 5:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di jun 04, 2019 5:14 pm

De golven op de Noordzee en in de zeegaten zijn pittige kost op een windsurfboard. Heb je al eens op de Noordzee gevaren met je raceboard ?

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di jun 04, 2019 5:21 pm

Heb je al eens op de Noordzee gevaren met je raceboard ?
Ja, dat wil zeggen bij de Brouwersdam zeekant. Plan is om in de komende (laatste) 2 weken ook nog es bij Domburg op te stappen. Ik ben wel zo reëel dat zee boven zeg 16 knoop een misschien te grote uitdaging gaat worden. Dwz als ik tenminste de branding door kom..

Ps; ik ben reeds donateur van de KNRM ;)

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » di jun 04, 2019 8:18 pm

Kriebels voor zo'n uitdaging zijn heel normaal en gebruik ze in je voordeel. Het grote voordeel daarvan is dat je beter geconcentreerd bent en de zaken niet onderschat. Maar vergeet vooral niet dat het gaat om je plezier en dat je je een doel hebt gesteld waar je enorm trots op kan zijn als je het volbrengt. Mocht dat om welke reden dan ook niet lukken heb je toch het 100% respect van mij en de mensen hier omdat je het avontuur bent aangegaan. Dat alleen al maakt je heel bijzonder hier.

Vergeet niet om goed uit te rusten en te slapen de week voor het evenement. Net zo belangrijk als trainen.

gr MB

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose » wo jun 05, 2019 10:01 am

Hydrograaf (Bas) schreef:Ik vaar pas een jaar op de Mistral OD en merk dat ik nog techniek tekort kom. Upwind railen gaat nog niet voluit. Als ik met de 9.5 vaar heb ik veel moeite de balans te houden. Werken met de variabele outhaul en downhaul gaat aardig maar onder het varen nogal eens mis. De laatste sessies train ik op een relaxte houding en duurvermogen. Bij weinig tijd train ik op techniek.
Respect voor je doorzettingsvermogen en enthousiasme. Leuk om zo mee te lezen.

M.b.t. techniek op een raceboard. Hou het voor jezelf simpel. Varen op een raceboard is technisch surfen. Als je daar ook gelijk met variabele out- en downhaul gaat werken wordt het wel veel. Probeer eerst de techniek en het board/zodanig onder de knie te krijgen dat je relaxed en met vertrouwen vaart. Trim het zeil op een goed gemiddelde en richt je vooral op een relaxed rondje Texel varen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » za jun 08, 2019 1:52 pm

Meer info over het event en wedstrijden: https://wavesfestival.nl/sport

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di jun 11, 2019 8:45 pm

Het festival is gratis meldt Dorian:

https://wavesfestival.nl/gratis-toegang ... g4kA3pB61k

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » di jun 18, 2019 7:34 pm

Ik ben geland. Transport vd surfspullen was ff lastig. Men was niet voorbereid op een auto vol losse spullen maar ook dat is geregeld.

Prachtig plekjeje op de kogger camping. Je moet wel van zand houden want dat zit nu al overal :)

Nu maar ff een potje pasta brouwen!

20190618_192306_compress75.jpg

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di jun 18, 2019 7:52 pm

WoW! Een klassieker ! (Die tent)

Lenes Junior
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard / NeilPryde

Bericht door Lenes Junior » wo jun 19, 2019 10:52 am

Kijk, weer eens wat anders als de "nee meneer u moet de tent met de opening naar die kant zetten anders wordt het een rommeltje" campings. Veel plezier op het festival ziet er erg gaaf uit.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » wo jun 19, 2019 11:32 am

Heel veel plezier en succes Bas! Ben jaloers.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » wo jun 19, 2019 10:47 pm

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr jun 21, 2019 6:22 pm

Wat ik tot nu heb gezien is dat er veel foilers zijn. Ik zie dat de ene foil de andere niet is en is er is veel overleg. De ene pompr 2x en is weg, de andere komt niet eens bik de startlijn.

Er zijn reeds een paar andere raceboarders en er gaan ook drie windsurfers LT meedoen.

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Mark » za jun 22, 2019 5:41 pm

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » za jun 22, 2019 7:48 pm

Prachtig mooi evenement. Ik heb de eerste gate niet gehaald. Eerst draaide de wind verder tegen en toen kwam de ebstroom er nog bij.

Gezien de verhalen vd de 2 raceboarders die wel rond zijn gegaan misschien maar goed ook. Die hebben nog op moeten kruisen het laatste stuk vechtend met de 9.5.
Petje af en gefeliciteerd.

Toch heb ik zelf ook nog dik vijf uur op de llank gestaan want ik moest ook dat stuk nog terug, plat voor de wind. Geen pretje.

Zodra ik thuis zal ik misschien nog wat verder evalueren. Nu ff chillen.

Ps: dank voor de online support hier op her forum👍

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo jun 26, 2019 4:17 am

Korte evalutie:

Er werd dit jaar in 2 groepen gestart. D 1e groep was bedoeld voor niet foilers / non-invintionals/ non-profies om ons meer tijd te geven de 1e gate te halen. De 2e groep bestond uit uitsluitend foilers. Er zijn echter in de 1e groep ook minder ervaren foilers gestart die zo meer tijd hadden weg te komen. Vanwege de diepte bij de VC boei (rond 75 cm) had het voor de 2e groep geen zin eerder te starten.

Dit maakt de uitslag ingewikkelder. Wellicht vandaar dat er op moment nog geen totaal uitslag is. Wel van de meerdaagse foil competitie maar die staat niet op de site vd ronde vermeld. Als ik het goed heb zijn er uit de 1e groep maar 2 surfers (phantom-raceboards) rond gekomen. Ook een aantal uit de 2e groep hebben de 2e gate niet gehaald. Ik schat dat er misschien 10 deelnemers (van de 37) rond zijn gegaan.

* ik wist dat de wind zou krimpen van NO naar noord maar toch de fout gemaakt vrij ver uit de kust te varen. Vlak bij de 1e gate draaide de wind idd en werd opkruisen erg lastig. Ook door de NO wind kwam de eb stroom misschien wat eerder op. Dus net voor de gate wind en tij tegen. Als ik dichter bij het strand was gebleven had ik de 1e gate misschien wel gehaald. Moraal van dit verhaal is dat ik door de spanning vd start mijn plan ben vergeten.

* Door verder uit de kust te varen had ik misschien iets meer wind maar ook minder oriëntatie waardoor ik minder scherp ad wind heb gevaren dan mogelijk. Ik heb nog steeds het gevoel dat er meer in had gezeten omdat ik een goede start maakte en de 2e phantom aardig bij kon houden maar op een gegeven moment raakte ik het kwijt en werd bij gehaald door een Windsurfer LT (1 vd 3!) en kreeg ik het besef iets fout te doen. Niets ten nadele vd Windsurfer maar ik lag zo ver voor dat ik ze uit zicht was verloren.

* IPV met de 9.5 te starten had ik ook de 8.5 kunnen pakken om meer te kunnen pompen. Ik heb door de "makkelijke" omstandigheden het belang vd 1e gate onderschat. Ik wilde relaxed beginnen maar had beter juist fanatiek moeten starten . Qua raceboard training was de voorbereiding toch wat kort. ik heb vooral te weinig op lichtweer omstandigheden geoefend bang als ik was voor zwaardere omstandigheden. Ook de manoeuvres moeten gedachteloos gaan want als je moe wordt wordt alles moeilijk.

* Nadat de gate gesloten was moest ik plat voor de wind terug in stevige deining en toenemend wind. Ik merkte een gebrek aan controle en zal dit nog meer moeten oefenen.

* Ik verloor al vrij snel de tuit van mijn camelpack die daarop is leeggelopen. Als ik al verder had kunnen gaan was dat zonder drinken geweest..Toch had ik de boel behoorlijk vast getaped. Balen van het plastic in het water. De muesli repen had ik speciaal ingepakt in biologisch afbreekbare zakjes omdat ik juist geen plastic wilde achterlaten. Ook kon ik om 1 of andere reden mijn outhaul niet trimmen. Waarschijnlijk omdat ik de boel opgetuigd had laten staan van de dag ervoor inclusief klemmend zand. Beter voorbereiden dus.

* De voorgeschreven veiligheidsmiddelen zijn ook voor surfers verplicht. Zelf had ik geen sleeplijn bij me, dat leek me onzin maar het wordt gecontroleerd. Gelukkig kon ik er een lenen (dank je Paul).

Mijn conditie was goed en het raceboard blijft denk ik de beste keuze voor 9 vd 10 surfers. Wel ben ik benieuwd hoe het surf-gedeelte zich gaat ontwikkelen. Dankzij de inzet van Dorian lag er erg veel nadruk op het foilen. Er is op officiële media geen ander board te zien! Behalve hierboven: een F2 comet die niet gestart is bij gebrek aan verplichte flare en lijn. Zelfs de speaker kondigde het foilen aan als het nieuwe olympische surfen. Ik vond de sfeer verder prima. We hadden een grote tent om op te tuigen. Het vervoer was goed geregeld mbt tot cats en surfkarren. Op losse spullen leken ze niet voorbereid. Wel een dikke pluim voor de inzet van alle vrijwilligers. Het geheel heeft veel indruk gemaakt!

Ik had een mooie plek op de camping vh Koggerstrand in de duinen. Na enkele dagen was ik het zand wel helemaal zat en de volgende keer wil ik op gras staan. Het zand kwam letterlijk mijn oren uit. Het was wel maar tien minuten fietsen naar Paal 17.

matchbox008
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door matchbox008 » do jun 27, 2019 7:58 pm

Beste Bas,

Grote dank voor het delen van je ervaringen. Varen op getij op de Wadden is een ding en dan vooral met lichter weer..

Ik vind het vooral moedig dat je hier ook je verbeterpunten aangeeft. Dat zegt een hoop over jou als persoon. Teruglezend denk ik, gek genoeg, toch ook met plezier terug aan de missies in mijn leven die op sommige momenten ook niet gingen zoals ik bedacht had. Grote uitdagingen worden altijd gekenmerkt door een mix van succes en frustratie, waarbij de factor geluk niet onderschat mag worden.

Bovenal heb ik veel respect voor je voorbereiding, je hebt het in mijn ogen beslist niet onderschat maar je kan de omstandigheden nu eenmaal niet naar je hand zetten. Dat is nu eenmaal het risico van een evenement wat lang van te voren gepland wordt.

Geloof me, ik kan daar over meepraten (gelukkig ook in positieve zin, kwestie van vaak doen) en het gevoel met je delen. Punt is echter wel dat je de ervaring die je nu hebt gekregen mee kan nemen in een volgende uitdaging, laat dat dus niet verloren gaan.

Zoals eerder gezegd wil ik het rondje volgend jaar gaan doen. Of dat met de phantom wordt of met een Equipe/MOD, geen idee nog. Misschien kan ik je overhalen om nog een poging te wagen volgend jaar en dan proberen we het samen.

Gr MB

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Hydrograaf (Bas) » vr jun 28, 2019 12:00 am

matchbox008 schreef:
do jun 27, 2019 7:58 pm

Zoals eerder gezegd wil ik het rondje volgend jaar gaan doen. Of dat met de phantom wordt of met een Equipe/MOD, geen idee nog. Misschien kan ik je overhalen om nog een poging te wagen volgend jaar en dan proberen we het samen.

Gr MB
Ik zou ze allebei meenemen; Phantom voor licht en Equipe voor wat zwaardere omstandigheden.

Verder vond ik de voorbereiding ontzettend leuk om te doen en iid, de opgedane ervaring neem ik mee in de volgende voorbereiding. Want die ga ik zeker doen. Sterker nog, ik ga er gewoon mee door! En het lijkt me erg leuk/nuttig dit met meerdere raceboarders te doen.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za jun 29, 2019 12:41 pm

Gezien Dorian z'n prio1 het foilen is. Ben ik wel nieuwsgierig of raceboards/windsurfen in de toekomst nog wel welkom zijn en heb ik het evenement van m'n bucketlist gehaald aangezien ik er pas na 2020 tijd voor heb en fysiek klaar voor ben.

.... gezien z'n optreden bij Pauw gaat hij zich volledig op het foilen richten en verwacht ik dat de liefde voor de RS:X en mogelijk windsurfen nog duurt tot de Olympisch spelen of korter als hij zich niet kwalificeert.
Laatst gewijzigd door agr64 op za jun 29, 2019 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » za jun 29, 2019 12:45 pm

Die redenatie kan ik niet volgen. Volgens mij vindt Dorian alle watersporten leuk en windsurfen al helemaal. Dat hij windfoilen ziet als een beter onderdeel voor O.S. dan RSX staat daar los van. Zie ook niet in waarom ze windsurfen zouden verbieden.

Plaats reactie