Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

16 maart - Strand Horst

Opzoek naar een windsurfmaatje om samen te gaan surfen? Plaats het hier! Ook kan je nog lekker napraten over de surfdag!!

Moderators: RaymondW, christiaan1111

Plaats reactie
jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Een boel

16 maart - Strand Horst

Bericht door jeroentvb » vr mar 15, 2019 10:27 am

Aangezien het zaterdag weer tekeer gaat, en het voor mijn 55kg te hard gaat waaien om nog leuk op Schellinkhout te kunnen varen, ben ik van plan om verder het land in te gaan en eens een keer te varen op Strand Horst.
Omdat dat de eerste keer zal worden heb ik wel een aantal vraagjes.

1. Waar parkeer ik en waar kan ik optuigen?

2. Is het daar leuk varen op een wave board (74L)? Of kan ik beter mijn F2 stoke (106L) meenemen?
Ik verwacht met mijn 3.5 of 4.2 te gaan varen.

3. Nog andere bijzonderheden om rekening mee te houden?

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Re: 16 maart - Strand Horst

Bericht door Naishman » vr mar 15, 2019 11:22 am

Al een tijd niet meer op Horst geweest maar parkeren kan gewoon op de laatste parkeerplaats, hier staan alle surfers(als je op de webcam kijkt aan de rechterzijde).
Optuigen kan op het stukje gras of strand daarvoor.
https://webcam.nl/strandhorst/

Tja, wat is leuk met een waveboard? Horst is vlak (zie de webcam), op de vaargeul kan het wel eens leuk deinen met de wind uit de juiste hoek maar het is geen Schellinkhout.
Zoals de wind nu staat staat ie iets te westelijk om dat te bewerkstelligen, morgen lijkt hij wat zuidelijker te zijn en dan kan het op de vaargeul wat meer gaan deinen.
Met beide boards zou wel uit de voeten kunnen.

Gezien de wind zou ik klein gaan en gewoon hard met af en toe een 'popje' op een windgolfje.

Weet niet hoe diep het is nu is, of eigenlijk ondiep, da`s wel vaak een dingetje met winterpeil.
Maar gezien de kleine zeilen zal je daar toch niet met een grote vin varen.
En anders gewoon iets verder lopen.

Verder, pasje mee om de parkeerplaats te kunnen betalen ;-)

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » vr mar 15, 2019 11:36 am

Als je golven wil kun je ook tulp eiland bij Zeewolde proberen.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb » vr mar 15, 2019 12:12 pm

Naishman schreef:
vr mar 15, 2019 11:22 am
Tja, wat is leuk met een waveboard? Horst is vlak (zie de webcam), op de vaargeul kan het wel eens leuk deinen met de wind uit de juiste hoek maar het is geen Schellinkhout.
Zoals de wind nu staat staat ie iets te westelijk om dat te bewerkstelligen, morgen lijkt hij wat zuidelijker te zijn en dan kan het op de vaargeul wat meer gaan deinen.
Met beide boards zou wel uit de voeten kunnen.
Het varen op vlak water lijkt me juist wel eens grappig om te doen omdat ik vrijwel altijd in bump & jump omstandigheden vaar. De vraag over boardkeuze is vooral gericht op controleerbaarheid. Op Schellinkhout wil ik niet met mijn stoke varen in 20+ kts omdat die dan zoveel moeilijker controleerbaar is dan m'n kleine wave board.
Naishman schreef:
vr mar 15, 2019 11:22 am
Verder, pasje mee om de parkeerplaats te kunnen betalen ;-)
Aha, wel zo handig :lol:

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » vr mar 15, 2019 1:35 pm

Horst is vergelijkbaar met Schellinkhout tussen de breeklijn en de kant, verwacht geen spiegel glad water.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

16 maart - Strand Horst

Bericht door jeroentvb » vr mar 15, 2019 2:00 pm

funride schreef:Horst is vergelijkbaar met Schellinkhout tussen de breeklijn en de kant, verwacht geen spiegel glad water.
Dan is het dus een beetje choppy. In dat geval denk ik dat m’n wave board fijner vaart.
Ik kijk anders wel of ik ze niet beide mee kan nemen, dan stel ik de keuzestress uit

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » vr mar 15, 2019 2:16 pm

jeroentvb schreef:
vr mar 15, 2019 2:00 pm
funride schreef:Horst is vergelijkbaar met Schellinkhout tussen de breeklijn en de kant, verwacht geen spiegel glad water.
Dan is het dus een beetje choppy. In dat geval denk ik dat m’n wave board fijner vaart.
Ik kijk anders wel of ik ze niet beide mee kan nemen, dan stel ik de keuzestress uit
Het is maar hoe je er naar kijkt de meeste zeesurfers zullen Schellinkhout vlak noemen met achterin wat leuke chop :lol:
Horst is echt een leuke spot en kan je veel van leren, zeker omdat het niveau stuk hoger is dan bij ons op S'hout. (althans de keren dat ik er ben geweest)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr mar 15, 2019 7:25 pm

Het niveau hoger en Horst? Heh??? Bijna iedereen maakt Duitse gijpen op Horst! :+

Ik vind het wel een ideale spot om tricks te oefenen, met koud weer of orkaan kracht wind te varen omdat je bijna overal kunt staan en je dus minder energie verbruikt.
Morgen gaat t zo te zien 20-25kts waaien, dan vaar ik zelf gewoon met een 110L freestyle en 4.8 of 5.6. De chop is maar kort bij Horst, meer een soort kinderkopjes idee. :p

ZW vind ik daar wel altijd minder, omdat je dan richting dat eiland op en neer vaart en daarachter vaak beetje bagger wind hebt. Als je wat meer afvalt richting Harderwijk kun je langere rakken varen, omdat de vaargeul snel verder weg loopt en daar heb je vaak ook wat meer golfjes. :)

Gelukkig is het waterpeil weer wat hoger, zodat je tot bijna de kant kunt doorvaren. :-)

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus2.0 » vr mar 15, 2019 7:53 pm

Duitse gijpen?
Wat is dat?

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » vr mar 15, 2019 7:58 pm

Ja Duitse gijpen zie je daar ook veel, maar keren dat ik er ben geweest ook best wat freestylers.

Schellinkhout zie je bijna geen Duitse gijp maar je ziet ook niet heel veel meer dan rocket airs.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » vr mar 15, 2019 8:02 pm

Bolus2.0 schreef:
vr mar 15, 2019 7:53 pm
Duitse gijpen?
Wat is dat?
Stoppen, afstappen, board draaien en weer de andere kant op wegvaren met beach start. :P

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus2.0 » vr mar 15, 2019 8:06 pm

To surf or not to surf schreef:
Bolus2.0 schreef:
vr mar 15, 2019 7:53 pm
Duitse gijpen?
Wat is dat?
Stoppen, afstappen, board draaien en weer de andere kant op wegvaren met beach start. :P
Aha, die ken ik!
En dan zeker soms ook een stukje hoogte lopen langs de kant

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb » za mar 16, 2019 1:26 pm

Planning loopt niet helemaal zoals ik dat had gewild. Als ik zou gaan kan ik maar een uur surfen en dat vind ik de reistijd niet waard :(

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR » za mar 16, 2019 9:33 pm

funride schreef:
vr mar 15, 2019 2:16 pm
Het is maar hoe je er naar kijkt de meeste zeesurfers zullen Schellinkhout vlak noemen met achterin wat leuke chop :lol:
Horst is echt een leuke spot en kan je veel van leren, zeker omdat het niveau stuk hoger is dan bij ons op S'hout. (althans de keren dat ik er ben geweest)
Ik vaar vaak op Horst en nooit op Schellinkhout :lol:.
Serieus, als je golven wilt, kom naar zee. Ook vandaag was dat weer een feestje.
En als je naar Horst gaat geniet dan juist van het vlakke water en dat het zo ondiep is. Je kunt daar ook je nivo omhoog gooien door veel te oefenen omdat je daar gewoon minder moe wordt. Bovendien zijn de meeste moves veel makkelijker omdat het water bijna plat is.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » za mar 16, 2019 9:52 pm

Horst is zo plat dat lijkt nog het meest op een soort ijssurfen, waarbij je nog net nat wordt.

Noldus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: S2Maui Venom, JP Salom

Bericht door Noldus » za mar 16, 2019 10:39 pm

Horst heeft momenteel weer bijna zomerstand zonder wier wat het zelfs met zw een klotsbak maakt.
Is maar net wat je interpretatie van vlak is..

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door funride » za mar 16, 2019 10:45 pm

EdwinR schreef:
za mar 16, 2019 9:33 pm
funride schreef:
vr mar 15, 2019 2:16 pm
Ik vaar vaak op Horst en nooit op Schellinkhout :lol:.
Serieus, als je golven wilt, kom naar zee. Ook vandaag was dat weer een feestje.
En als je naar Horst gaat geniet dan juist van het vlakke water en dat het zo ondiep is. Je kunt daar ook je nivo omhoog gooien door veel te oefenen omdat je daar gewoon minder moe wordt. Bovendien zijn de meeste moves veel makkelijker omdat het water bijna plat is.
Daarom vaar ik ook zo veel op Schellinkhout, ben nog niet goed genoeg om veel op zee te varen ;)

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » zo mar 17, 2019 8:42 am

funride schreef:
vr mar 15, 2019 7:58 pm
Ja Duitse gijpen zie je daar ook veel, maar keren dat ik er ben geweest ook best wat freestylers.

Schellinkhout zie je bijna geen Duitse gijp maar je ziet ook niet heel veel meer dan rocket airs.
Zou dan toch beter opletten worden diverse loops gedraaid zie ze regelmatig jaloersmakend voor m’n neus gebeuren 😉

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo mar 17, 2019 1:00 pm

DouweM schreef:
zo mar 17, 2019 8:42 am
funride schreef:
vr mar 15, 2019 7:58 pm

Zou dan toch beter opletten worden diverse loops gedraaid zie ze regelmatig jaloersmakend voor m’n neus gebeuren 😉
Ik heb ze daar de afgelopen tijd ook gepoogd te maken, alleen tot nu toe steeds zonder board. :+

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Re: 8 juni - Strand Horst

Bericht door Ron Gijzen » wo jun 05, 2019 10:55 am

Ik heb even wat lokale spot-info nodig.
Ik sta zaterdag op een camping tussen Ketelmeer en Strand Horst in, zo te zien gaat het aardig waaien!
Ben nooit op Horst geweest, heb gehoord dat het niet al te diep is en er soms wier ligt.
Hoe is de situatie nu? Kan ik daar lekker varen met een max 34cm free-ride vin (geen wiervin) zonder gevaar van zandbanken of wiervelden?
Of kan ik beter het Ketelmeer / Ketelhaven opzoeken (maar off-shore en waarschijnlijk eenzaam).

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » wo jun 05, 2019 11:45 am

Momenteel is het zomerpeil met een klein beetje wier op de bodem. Je kunt overal bij Horst tot kort voor de kant probleemloos varen met rechte 40 cm vin zonder last te hebben van het wier.

Enkel de eerste 20 a 30 m uit de kant zou ik even lopen. Daarna is het overal diep genoeg om met 40 cm te varen. Het water gaat van knie diep bij de kant geleidelijk tot buik/borstdiep bij de vaargeul.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Bericht door icecold » wo jun 05, 2019 5:14 pm

Jibb schreef:
wo jun 05, 2019 11:45 am
Momenteel is het zomerpeil met een klein beetje wier op de bodem. Je kunt overal bij Horst tot kort voor de kant probleemloos varen met rechte 40 cm vin zonder last te hebben van het wier.

Enkel de eerste 20 a 30 m uit de kant zou ik even lopen. Daarna is het overal diep genoeg om met 40 cm te varen. Het water gaat van knie diep bij de kant geleidelijk tot buik/borstdiep bij de vaargeul.
Ik ben niet zo bekend op stand horst, maar was er afgelopen zondag. Diepte is inderdaad ongeveer knie diep, met uitzondering van de vaargeul. Ik zou alleen wel even benadrukken dat het merendeel dus knie diep is. Daarnaast was er best wel wat wier. Ik had zelf een Wierfin er onder, dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar mij lijkt een rechte fin niet fijn. En 40cm... :eh: Als je uit recente ervaring spreekt, houd ik mijn mond, maar ik wilde toch even delen dat ik veel wier gevoeld heb zondag.

Vergeet ik nog te zeggen dat ik het wel een heel vette spot vond! :thumbup:

Mocht het niet lukken met je fin, kun je er altijd één kopen bij de shop daar.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo jun 05, 2019 6:33 pm

Horst gaat met rechte vin, als je maar snelheid hebt. Afgelopen zondag met wiervin en rechte vin gevaren (40cm) paar keer wier van de vin gehaald. De wiervin paste niet echt lekker dus maar geswitcht naar de rechte slalom vin.

Waterpeil schommelt behoorlijk...
Als je echt bump en jump wilt, Ketelmeer spot: Schokkerhaven. daar ben je denk ik zeker niet alleen.

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 66, I99 Novenove WCS 115, Loft SB 7.8 , Loft RB 7.0 , Loft RB 6.3

Bericht door da lorch » za jun 08, 2019 8:19 pm

Het was een top dag zeg vandaag echt niet normaal, in de middag brak de zon en de wind door yes yes yes! Veel te dik met 6.3 maar ging prima! Gezellig druk, wat zeg ik het was heeeel druk maar goede sfeer,gezellig en bij mijn weten is alles goed gegaan, Horst op zijn best vandaag!!!!

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » za jun 08, 2019 11:24 pm

Lang geleden dat ik op Horst was geweest, rij normaal naar S'hout toe maar vandaag was ik er vanaf 17:45.
Wat een drukte zeg surfen LEEFT.

Zelf lekker gesurft met de Naish Global 90 en Naish Force 4.7 maar dat was hard werken.
De 4,2 was beter geweest en denk dat de 3.7 ook nog wel eens gekund had.

Maar heb me goed vermaakt.

Plaats reactie