Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gaastra Hybrid, Manic, Cross of IQ??

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Gaastra Hybrid, Manic, Cross of IQ??

Bericht door sjoerdhuurdeman » zo jun 09, 2019 3:48 pm

Gisteren ben ik naar pampus haven geweest met mijn mistral flow 103 liter en north tripple x 5.0
Ik kwam er al snel achter dat , dit voor mij kleinste setje, veel te groot was voor de snoeiharde wind die er waaide. Om die reden ben ik op zoek naar een kleiner zeiltje van ongeveer 4.0 tot 4.2. :9~

ik heb mijn vizier gericht op een Gaastra Freestyle Wave zeil. Gaastra vind ik een mooi merk en is goed overjarig te koop. :clap:
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is keuze tussen de Hybrid, de Manic , de Cross en de IQ.!!
Ik wil het zeil gebruiken voor de markermeer golven van pampus haven en eventueel voor op zee.
Wie heeft ervaring met deze zeilen en kan duidelijk maken waar de verschillen in zitten :-?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Re: Gaastra Hybrid, Manic, Cross of IQ??

Bericht door Kapitein Rob » zo jun 09, 2019 5:04 pm

Er zijn heel veel testen geweest van deze zeilen in de Duitse Surf. Dus hier moet je wel uit kunnen komen.
Waar je wel alert op moet zijn is de mast. Deze RDM mast moet passen bij het zeil!
De hard-top masten passen zeker tot 2016 op alle wave zeilen, daarna is het contant curve geworden.
Dit geld zeker voor de Manic en de IQ voor de Cross wat minder, maar die laatste zul je weinig tegen komen in de kleine maten.
Ik vond Gaastra zeilen altijd wel mast gevoelig, maar dit is mijn ervaring.
Dus wanneer je via MP een Gaastra zeil koop, koop dan ook meteen de bijbehorende mast erbij voor de meeste 😀 vaar uren.
Succes met je aankoop.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op zo jun 09, 2019 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » zo jun 09, 2019 5:31 pm

sjoerdhuurdeman schreef:
zo jun 09, 2019 3:48 pm
ik heb mijn vizier gericht op een Gaastra Freestyle Wave zeil. Gaastra vind ik een mooi merk en is goed overjarig te koop. :clap:
Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is keuze tussen de Hybrid, de Manic , de Cross en de IQ.!!
Ik wil het zeil gebruiken voor de markermeer golven van pampus haven en eventueel voor op zee.
Wie heeft ervaring met deze zeilen en kan duidelijk maken waar de verschillen in zitten :-?
De IQ is een vrij radicaal wave zeil, waarmee moves makkelijker gaan maar met minder gebruiksvriendelijkheid. Lijkt me in dit geval niet zo'n goede keus.
De Cross is de voorganger van de Hybrid, zit tussen freeride en wave in.
De Manic is het veelzijdige wave zeil, dat volgens mij niemand teleur stelt.

Kijk je uit naar recentere jaargangen dan is de keus tussen Hybrid en Manic. De Hybrid is iets meer freeride (meer power), de Manic wat vlakker en heeft wat meer een aan/uit karakter.

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou RockF2 wave 82 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Bericht door sjoerdhuurdeman » ma jun 10, 2019 7:34 pm

Kapitein rob & Spike-B,

Bedankt voor jullie duidelijke en goede samenvatting van de verschillen tussen de zeilen en de tips mbt de mast. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Hybrid 4.2. Ik zal er een constant curve bij kopen om het zeil goed tot zijn recht te laten komen. :thumbup:

Daarnaast ben ik mij , zij het in vooralsnog wat mindere mate, aan het orienteren op een klein plankje , pakweg 86 liter.
Ik weeg zelf 75 kg. Het Gebruik is bedoeld voor de harde wind dagen voor de markermeer golven bij pampus haven. Op dit moment heb ik de Tabou Pocket op het oog. :eek: Met deze tri fin wil ik eventueel ook in de toekomst naar zee kunnen gaan.
Is dit een goede keuze , of zijn er misschien nog andere boards , volumes en aantal vinnen die ik serieus zou moeten overwegen :problem:
Graag jullie mening

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma jun 10, 2019 8:43 pm

De Tabou Pocket 86 heb ik zelf en ik vind het een fijn board voor in de golven. Ik vraag me wel af of je het fijn vind als je van een Mistral flow komt. Beide boards zijn even breed (of smal) alleen is de flow veel langer en heeft een heel ander karakter. Ook met de flow kan je harde wind aan denk ik, hij draait door zijn lengte wel minder snel dan de Pocket. Zet eerst eens een klein zeil op de flow met harde wind en kijk hoe dat gaat.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » ma jun 10, 2019 10:41 pm

Met 75kg zou ik eerder een Manic als een cross nemen zelfs op binnenwater.
Het zeil heeft echt voldoende low end maar gaat je positief verrassen in de high end waar een powerwave al snel grenzen heeft met jouw gewicht.
Als je nu nog vooral op binnenwater vaart, kijk dan een naar een 3S, daarmee heb je een leuk allround highwind board waarmee je ook de zee op kunt. Met golfrijden zal het wat minder kort draaien als een Pocket, maar het kan prima. Veel korter als het board kan kunnen de meeste mensen de eerste paar jaar toch niet qua kunnen, golven lezen, positionering etc terwijl het makkelijker aanplaneren en vaart houden tov de pocket WEL belangrijke eigenschappen zijn die het leven NU en straks makkelijker maken.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di jun 11, 2019 4:17 pm

Even praktisch: je zou er ook voor kunnen kiezen om n zeil met variotop te kopen. Scheelt misschien weer een 3.70 m. mast kopen. Denk dat je zaterdag ook met 4.0 een veel te groot zeil zou hebben gehad trouwens.

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjoerdhuurdeman » di jun 11, 2019 6:38 pm

Daar heb je gelijk in Eckert! Afgelopen zaterdag zou ook 4.0 te groot zijn geweest. Toch denk ik eerst maar eens een 4.2 te kopen en het, zoals Spike b al voorstelde , gewoon maar eens te proberen met mijn huidige mistral flow board. Stap voor stap de verschillen merken.
Jeroensurf begrijp ik je goed dat je de manic en de cross eerder zou aanbevelen als de Hybrid? Ik neigde vooralsnog naar de hybrid. Of bedoelde je het verschil te duiden tussen de cross en de manic? Bedoel je met high end en low end de maximale en minimale windsterkte waarbij hetzeil nog functioneerd?
De tabou 3s ten opzichte van de tabou pocket moet ik me nog verder in verdiepen om een goede keus te maken, maar jij zou dus eerder de Tabou 3s adviseren! Welk volume is dan te prefereren? Zijn er nog meer goede concurenten het waard om in te verdiepen, zoals een JP free style wave of starboard kode? :think:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » di jun 11, 2019 7:32 pm

De Hybrid en cross zij meer gericht op mindder wind (low end) al op veel wind (high end van het spectrum) in vergelijk met de Manic.
Voor een 5.5 geen slechte eigenschap, maar bij je kleinste zeil wil je dat die het langst is door te varen, je kan bij afname wind wel een groter zeil pakken maar geen kleinere.
Een klein zeil op een te lange en daarmee te stijve mast werkt maar zeer beperkt. De zachtere mast is minimaal de helft van het high wind bereik. imo niet op bezuinigen dus. weeg je nou 110kg dan kun je met een stijvere mast nog wel wegkomen, maar met 75kg vind ik het zonde om wel het zeil en niet de mast te doen!

Board: er zijn tig FSW boards, maar die 3S kom je vooral veel goedkoop tegen terwijl het een prima shape is (en dan hou je geld over voor de mast :wink:).
Volume, van je flow naar 85l is best een stap, anders zou je nog 80l kunnen nemen.

Voor mij, waver schommlnd rond de 92-95kg is mijn highwind board is gelijk aan mijn gewicht (was vroeger altijd nog minder volume als mijn gewicht, maar ik word ook een dagje ouder) en mijn grotere board is +10l met zeilen van 3.4 tot 6m

Voor binnenwater is 85l klein zat maar voor op zee word dat later eerder een licht/midweerboard (en dan helpt de snellere rocker van de 3S ook weer.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di jun 11, 2019 8:27 pm

De 3S heb ik ook (in 106l) en ik kan bevestigen wat Jeroen zegt, is een allrounder. Functioneerde bij de defi wind met slalom vin en in 4 voetbanden mode ook erg goed (max 65 km/u). Met wave vin en 3 voetbanden doet ie het ook op zee. Maar zo snel draaien als de Pocket doet ie niet. Zit echt tussen een wave en freeride board in.

sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjoerdhuurdeman » zo jun 16, 2019 12:30 pm

Kan iemand mij nog adviseren over het volgende. Ik ben voornemens een gaastra Hybrid 4.2 te kopen, maar van het merk North sails Heb ik ook een zeer goed voorgevoel. Kan iemand de volgende vragen voor mij beantwoorden: :-?
Zijn er kwaliteitsverschillen Tussen Gaastra en North en waar blijkt dat uit in de vaareigenschappen?
Welk zeil is voor stevige chop omstandigheden op het markermeer of voor beginner op zee een geschikter zeil voor mij: de Hero of de Volt? Wat zijn de verschillen?
Welk zeil is uiteindelijk de beste koop: Hybrid , Volt of Hero?

Plaats reactie