Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windfoil ontwikkelingen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met windfoiling.

Moderators: RaymondW, Mark

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door Nelis » ma apr 15, 2019 10:12 am

Top secret 2021 proto gespot! :lol:

Afbeelding

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mei 08, 2019 5:23 pm

Je loopt met onderstaand neusje in ieder geval geen kans dat deze het water raakt..... :crazy:

59301630_837231366654240_8263282653894017024_o.jpg

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » wo mei 08, 2019 6:02 pm

watermonster schreef:
wo mei 08, 2019 5:23 pm
Je loopt met onderstaand neusje in ieder geval geen kans dat deze het water raakt.
Geen nose/mast protector meer nodig!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 08, 2019 7:37 pm

watermonster schreef:
wo mei 08, 2019 5:23 pm
Je loopt met onderstaand neusje in ieder geval geen kans dat deze het water raakt..... :crazy:

59301630_837231366654240_8263282653894017024_o.jpg
Ik heb een tijd zitten kijken naar hoe ik zoiets zelf ook zou kunnen maken, dacht aan een kite foilrace board of een klein foilsurf board en daar gewoon een mastvoet in schroeven, als t hard genoeg waait en je wing is maar groot genoeg maakt t volume van je board ook niks meer uit.

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » wo mei 22, 2019 9:51 pm

Waar kan in Zeewolde goed opgestapt worden om te gaan foilen? Bij het surfstrand is het te ondiep (net horst) maar langs de Zeewolderdijk kan ik geen goede parkeerplaats/opstapplaats vinden.

surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfin_usa » ma mei 27, 2019 11:46 am

Als het kriebelt moet je surfen, ook als er geen zeilen beschikbaar zijn. Hilarische foto ! Ik ben nog niet zo heel lang geleden met weer beginnen surfen en ben nog niet zo vertrouwd met windfoil. Wat ik behoorlijk zwaar vind is mijn board uit het water te krijgen. Nog meer surfers die hiermee knoeien?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma mei 27, 2019 6:09 pm

surfin_usa schreef:
ma mei 27, 2019 11:46 am
Als het kriebelt moet je surfen, ook als er geen zeilen beschikbaar zijn. Hilarische foto ! Ik ben nog niet zo heel lang geleden met weer beginnen surfen en ben nog niet zo vertrouwd met windfoil. Wat ik behoorlijk zwaar vind is mijn board uit het water te krijgen. Nog meer surfers die hiermee knoeien?
Welke foil heb je en waar staan je voetbanden tov de voorste schroef?

Waarschijnlijk zit je foil te ver naar achteren / je voetbanden en mastvoet te ver naar voren! Dan moet je heel erg achterop staan om op te stijgen. Als het goed is gaat het board vanzelf omhoog en moet je juist druk op je voorste voet geven om hem in het water te houden.

Dit is een bekend probleem van foilen met een standaard slalomboard / combineren met de verkeerde foil.

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » di mei 28, 2019 5:08 pm

overigens doe ik denk ik m'n eerste DIY foilboard (omgebouwd kite raceboard) weg. Niet omdat ie t niet doet (juist wel), maar omdat ik twee te veel vind n ik minder foil dan ik verwacht had. Board is ruim 80 liter en lekker breed achterin, leuk om op te oefenen en verschil met slalom/freerace-materiaal te voelen. Idee is dat ik eerst nog wat tijd stopt in schuren en netjes maken voor verkoop (is wat water ingelopen vorig jaar, maar ding is knetterhard en oer-en-oersterk), maar aangezien de tijd vliegt mag een ieder die dat mooi maken zelf wel wil doen 'm wel meenemen (in Utrecht) voor redelijk bod. PB bij interesse

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma jun 03, 2019 2:35 pm

Heb eindelijk wat footage van super licht weer! Vaar hier met een relatief platte / snelle 900cm2 F-One wing (productie), een proto 105L board en een 4.6 S2Maui Dragon. Ik was op dit moment de enige windsurfer op de plas, voor de rest was t nog niet genoeg.

https://www.instagram.com/tv/ByP0omlhJ7m

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » ma jun 03, 2019 11:13 pm

Knap hoor! Ik heb zo. eindelijk ook weer eens gefoiled, met zelfverbouw kiteraceboard, 5.0 superlicht-wave zeiltje en de Lokefoil Envol. Was wel krap aan, en in vlagen juist groot bij Almere Haven. Wow, wel een cool gevoel hoor hoewel ik nog niet superstrak vaar hahaha

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jun 10, 2019 9:46 am

Hier zou de NoveNove inflatable niet misstaan, maar tja das van een ander merk 🤭🤔
Hoewel dit idd best compact is 👍

Albert V
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish

Bericht door Albert V » ma jun 10, 2019 11:39 am

bartws schreef:
wo mei 22, 2019 9:51 pm
Waar kan in Zeewolde goed opgestapt worden om te gaan foilen? Bij het surfstrand is het te ondiep (net horst) maar langs de Zeewolderdijk kan ik geen goede parkeerplaats/opstapplaats vinden.
Goede vraag .
Weet iemand een goede spot om te beginnen met foilen in de omtrek van utrecht ?
En ik kan me voorstellen dat ,zodra er wier verschijnt, het gedaan is met de foil-pret.
Zijn daar al ervaringen mee ?

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: RE: Re: Windfoil ontwikkelingen

Bericht door marcoleer » ma jun 10, 2019 11:46 am

Reindt schreef:Hier zou de NoveNove inflatable niet misstaan, maar tja das van een ander merk
Hoewel dit idd best compact is
Duoboards inflatable met hardtail werkt erg goed met een foil kan ik je uit ervaring zeggen.
Dat rrd rig ziet er ook mooi compact uit, het rig van duoboards is ook compact maar ziet er nog niet zo strak uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Barbatruc » ma jun 10, 2019 10:52 pm

goede spot om te beginnen met foilen in de omtrek van utrecht
In elk geval bij WSCA/Westeinder (ZW) en bij Oost op Reeuwijk.

Verder vermoed ik ook op de plas bij Ottenhome (ik denk bij ZW/W) en als je weinig tijd hebt en tich wil klooien misschien bij de Honswijkerplas en Haarrijnseplas. Op de laatste twee heb ik nog nooit gevaren, maar is vlak bij...

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » di jun 11, 2019 12:20 pm

Op de site van Jan Peter zijn stiekum de stats verschenen van twee grote Hydrofoils, de 175 en en de 190. Beide boards zijn 214 lang en 91 resp. 100cm breed. Daadwerkelijke volumes 185 en 199 liter. Holy crap!

http://jp-australia.com/2019/products/b ... hydrofoil/

HYDRO FOIL 175 & 190

Based on the successful shape of the HydroFoil 150, they represent the next step forward and are designed to perform with the latest and most powerful foils and sails in their race classes.
Once airborne, their thin profiles limit the drag and guarantee a very stable flight. The key elements in foiling are stability and a great leverage over the foil. Therefore, the tail widths were maximized which moved the straps even further out. The very outboard stance demands for a higher rider level, but in return allows the advanced racer to keep the boards in a steady position and push the windward rail for maximum upwind performance.
Apart from the widths, the tail thicknesses were also increased for an earlier take-off and a more comfortable flight. The tail cut-outs are designed slightly differently and make it easy to pump the board instantly onto the foil.
The wide noses provide sufficient volume which makes tacking very easy. In the nose section, the bottoms feature a very pronounced Vee and more angled bevels keeping the rails clear from touching the water. In case the board touches the water, the contact is smooth and nearly frictionless, allowing you to quickly lift back up onto the foil without slowing down.
175 & 190 – built for maximum performance within their race class (PWA, IFCA, Formula), both boards reflect a further development of the latest trends in foil windsurfing. The wide tails can control the power of the biggest foils. In the hands of an experienced foil racer, these boards are super efficient upwind and downwind. And due to the outboard stance on the wide deck, you can harness the power of the biggest race sails and transfer it into speed.
These boards are the ultimate HydroFoil powerhouses.

Zo snel nog geen beeldmateriaal kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door 76-er op za jun 15, 2019 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » do jun 13, 2019 4:15 pm

Reindt schreef:
ma jun 10, 2019 9:46 am
Hier zou de NoveNove inflatable niet misstaan, maar tja das van een ander merk 🤭🤔
Hoewel dit idd best compact is 👍
Met de laatste F-One proto’s past alles in de achterbak van een mini countryman of renault (geen idee welk type, maar kleine 5deurs formaatje vwpolo) zonder ook maar een stoel plat te leggen. Je zit dan alleen niet meer gemakkelijk achterin (board boven je hoofd)

airarnie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Kode Futura Gemini Serenity x-type Hero

Bericht door airarnie » wo jun 26, 2019 3:32 pm

De setup waar ik voor ga kiezen AHD Thunderbolt 85 en AFS 85 Foil

Zeilen hou ik nog even bij mij X-Type's behoorlijk op leeftijd maar die ken ik door en door. Het concept van de Hotsail Superfly lijkt me super voor lowwind cruising. Maar de Loftsail Skyscape 7.6 past misschien meer bij een allround zeil freerace situatie die ik zelf eigenlijk het leukst vindt.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma jul 08, 2019 10:35 am

Deze http://www.bugfins.com/windfoils/ al bekend?

Edit....zie hier https://www.windfoilzone.com/windfoil-guide nu een compleet overzicht staan van aanbieders....zijn er toch al heel wat (32 stuks).

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » wo jul 10, 2019 7:34 pm

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » za jul 13, 2019 11:42 pm

Aan de knutsel! Rake-trim is zo ontzettend belangrijk heb ik ervaren. Heb ondertussen ook een aantal 3D tekeningen op de pc van trimplaatjes, twijfel om een 3D printer te kopen om ze snel zelf te kunnen maken.. ;)
Bijlagen
9E250B66-EBE8-40F8-9ABC-E78FEB1D2756.jpeg

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » zo jul 14, 2019 12:02 am

Dikte achteraan, dus meer down force op voor en achtervleugel ??

Loke heeft conische dikteplaatjes meegeleverd, voor zowel voor of achtervleugel

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo jul 14, 2019 8:34 am

De rake (hoek waaronder een vin of in dit geval de mast onder het board staat) is inderdaad belangrijk. Tot gisteren had ik op alle drie mijn boards de rake goed staan. Geen neus duiken, het hoover effect (lucht stroom onder het board in vlieg stand) en geen zwaar gevoel bij het aan planeren (alsof de foil tegen werkt).
Wat is het geval. Mijn formulaboard heb ik deze week voorzien van een super sterke foilbox en gisteren getest. Super, wat een verschil qua stijfheid en stabiel vaar gedrag. Maar het aan planeren en het hoover effect was beduidend minder en erger nog dat de neus graag onder water wilde duiken.
Kennelijk heb ik de foilbox aan de voorzijde iets te diep in gebouwd. Dat kan nooit meer zijn geweest dan een halve millimeter, maar zelf dat is dus duidelijk merkbaar.
Ik ga dit met een beetje carbon/plamuur oplossen. Het board is toch nog niet helemaal afgewerkt.

Of je met losse plaatjes moet gaan werken weet ik niet. Ik zou eerder het board af tapen-een beetje plamuur op de flens aan brengen- de foil in de juiste positie drukken/vast draaien en na uitharding de boel een beetje bijwerken.

Thlodewijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » wo jul 17, 2019 11:35 pm

Vandaag mijn nieuwe foilboard net foil opgehaald naish 2020 micro hover 131 liter 2,02 lang 77 breed😁
Bijlagen
C521A23A-BB51-444E-A2B3-FD60AE7ECF73.jpeg

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Freeks 4.0->5.2 Blades 3.7->5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » do jul 18, 2019 7:15 am

Thlodewijk schreef:
wo jul 17, 2019 11:35 pm
Vandaag mijn nieuwe foilboard net foil opgehaald naish 2020 micro hover 131 liter 2,02 lang 77 breed😁
2020 Board met een 2018 foil (toch?) kan echt niet :D :D :D

Thlodewijk
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Novenove slalom 109,122,139A-C-one 7.1 7.8 8.6 9.4Acx 6.5spy 5.4 salt 3.6 4.2 4.8

Bericht door Thlodewijk » do jul 18, 2019 7:55 am

Beter kijken is 2020 foil andere achter en voorvleugel langere fuselage en mast is 75 i.p.v. 70 😁

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Freeks 4.0->5.2 Blades 3.7->5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » vr jul 19, 2019 7:48 am

Thlodewijk schreef:
do jul 18, 2019 7:55 am
Beter kijken is 2020 foil andere achter en voorvleugel langere fuselage en mast is 75 i.p.v. 70 😁
Ik dacht dat geel/zwart 2018 was, maar zie net op de Naish site dat dat ook weer 2020 kleurstelling is.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » vr jul 19, 2019 9:43 am

Ik zie wel eens foils voorbij komen die middels een plaat op het board geschroefd moeten worden, dus betreft het waarschijnlijk speciale foil boards.
Welnu is mijn vraag, kun je zo’n foil ook onder een board met DeepTuttlebox gebruiken en zelf een adapter maken (zie tekening) zodat je een DTB verbinding hebt en tevens een Loadplate die de krachten mooi verdeeld om zodoende de foil onder een niet specifiek versterkte foilbox board te schroeven? (Ik weet niet of zoiets al bestaat, denk haast van wel?).
Ik wil het hier niet hebben over dan moet je dit en dan moet je dat 😉, want ik ben handig genoeg met epoxy, carbonweefsel e.d om een mooie goede, sterke adapter te maken.
Of gaat dit niet werken omdat het specifieke foils zijn of zoiets? Er zit hier genoeg ervaring op het forum die hier vast wel een antwoord op hebben 👍
408E206F-4F72-481D-8C22-C7357564C590.jpeg

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » vr jul 19, 2019 9:53 am

De oplossing heb ik al van mantafoils. Een plate to tuttle adapter.
Het bevestigen dmv 4 bouten in het board is iets stijver dan een tuttle box lijkt mij.
Door van plate naar tuttle te gaan heb je dit voordeel niet en is het niet beter dan een foil met tuttle box en loadplate.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Reindt » vr jul 19, 2019 10:44 am

Klopt Marco daar ben ik me van bewust, hoewel je natuurlijk op die manier wel de loadplate naar eigen behoefte en inzicht kunt maken. Waar het mij hier om gaat is mij te oriënteren op de mogelijkheden en als dit er een is dan vergroot ik mijn mogelijkheden m.b.t. het beschikbare aantal foils op de tweedehands markt. Ik wil hier, als..... nog gewoon niet te veel geld aan uitgeven en ben voorlopig alleen maar in de oriëntatie fase en zou hoofdzakelijk ook nog niet eens voor mij zijn 😉
En dat er al zoiets nog niet was kon ik me ook haast niet voorstellen, maar nu weet ik hoe het heet 👍👍
dank voor je reactie 👍

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door theArthurrrr » vr jul 19, 2019 3:31 pm

Reindt schreef:
vr jul 19, 2019 10:44 am
Ik wil hier, als..... nog gewoon niet te veel geld aan uitgeven en ben voorlopig alleen maar in de oriëntatie fase en zou hoofdzakelijk ook nog niet eens voor mij zijn 😉
Ik oriënteer me ook de moeder!
Aanstaande dinsdag heb ik foil clinic op Brouwersdam. Dan weet ik misschien of ik er geld aan uit ga geven.

Plaats reactie