Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Last met aan de wind varen

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Drekesurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Last met aan de wind varen

Bericht door Drekesurf » di jul 09, 2019 12:49 pm

Hoi allemaal!

Ik zal beginnen met wat over mezelf te vertellen, dat schetst waarschijnlijk iets meer perspectief. Ik ben +-1m90, 75kg en vaar nu al een aantal jaar. Dit seizoen een stuk meer omdat ik sinds vorig jaar mijn rijbewijs heb en papa dus geen taxi meer moet spelen. Trapeze, planeren, voetbanden. Nu vooral aan het oefenen op (doorplanerend) gijpen.

Gisteren nog eens geweest op Brouwersdam (Grevelingen, aan de surfclub). Stond een 12 knopen met stoten van 16 gemeten door de windmeter aan de surfclub, geen idee of het op het water dus ook echt dat was. Gaastra Matrix 7.5 icm de Tabou Speedster 69 (standaard 40 vin) leek mij een goede setup. Eenmaal het water op leuke rakjes gehad, tot ik merkte dat ik redelijk wat ruimte was verloren. Ik probeerde dus aan de wind terug te geraken maar dat liep minder lekker dan gepland. Telkens ik halve/ruime wind in plané kwam en snelheid maakte probeerde ik subtiel iets meer in de wind te sturen om ruimte te winnen maar dat voelde ontzettend oncomfortabel. Voelde telkens alsof het zeil naar de achterkant van de plank wilde hellen en niet uit zichzelf rechtop bleef staan. Ik verloor extreem veel power en kwam uiteindelijk uit plané nadat ik het zeil bijna over de plank trok. Halve wind vaar ik met beide voeten ongeveer gelijke drukverdeling en achterste been iets gebogen, aan de wind vaar ik met achterste been gestrekt en voorste iets gebogen met druk eigenlijk vol op de achterste voet. Heb geprobeerd mijn houding te veranderen maar voelt allemaal heel onnatuurlijk/in onbalans dan. Heb wel al wat opgezocht op het forum en achterste been gestrekt en voorste iets gebogen bij aan de wind varen is blijkbaar de juiste houding, dat is toch al niet volledig fout dan. Ben dan wat dingen beginnen controleren. Positie van de trapezelijnen voelt halve wind gewoon goed en staats zoal Guy Crib het ook aan raad. Trim van het zeil leek mij goed, voldoende loose leach en ging ook gewoon heel goed halve/ruime wind.

Ben hier op het forum nog wat verder beginnen lezen en het kwam meermaals voorbij dat je voor upwind varen redelijk wat power nodig hebt, wat mij doet vermoeden dat ik (buiten de vlagen gerekend) met een no-cam zeil misschien wat te weinig wind had om goed upwind te varen? Ik steek problemen veel liever op techniek en dergelijke dan op materiaal, maar aangezien ik nu toch al wat geprobeerd heb en het niet lijkt te vlotten begin ik daar wel wat aan te denken. Ik heb nog een 9.0 Cosmic die wel twee cams heeft, en in het verleden vond ik altijd al dat die veel betrouwbaarder/rustiger te varen was, ook upwind. Is dat mogelijk? Of zou een no-cam zeil even goed upwind moeten varen als een camber zeil? Of moet ik met die Tabou Speedster wat meer met vinnen beginnen spelen? Ik kom van een Fanatic Shark 135 en ben pas sinds enkele weken overgestapt op de Speedster. Zalig board, maar ik ga er van uit dat een goede vin daar niet onbelangrijk op is.

Alle tips en tricks zijn welkom! Zoals gezegd werk ik liever aan techniek etc. dan nieuw fancy materiaal te kopen, dus alle tips daaromtrent zijn heel welkom. Als ik toch echt stukken relaxter kan varen met ander materiaal is het dat anderzijds misschien wel waard...

Bedankt alvast!

Andreas

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: Last met aan de wind varen

Bericht door oossie71 » di jul 09, 2019 2:31 pm

je lichaam ook goed ingedraaid?
Volgens Jordy, je voorste schouder openen en heup opendraaien. Dat was zijn tip toen ik ernaar vroeg gisteren op het Gardameer hoe hij zo goed hoogte kan lopen al planerend.

De techniek is belangrijk bij het hoogte lopen, materiaal ook wel maar techniek blijft cruciaal

Drekesurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Drekesurf » di jul 09, 2019 2:47 pm

oossie71 schreef:
di jul 09, 2019 2:31 pm
je lichaam ook goed ingedraaid?
Volgens Jordy, je voorste schouder openen en heup opendraaien. Dat was zijn tip toen ik ernaar vroeg gisteren op het Gardameer hoe hij zo goed hoogte kan lopen al planerend.

De techniek is belangrijk bij het hoogte lopen, materiaal ook wel maar techniek blijft cruciaal
Doe ik inderdaad ook na die tip hier gelezen te hebben op het forum. Zo trek ik het zeil ook meer dicht, maar blijf toch problemen hebben met het wegzakken van het zeil. Lijkt alsof ik hem zelf rechtop moet houden met mijn armen ipv dat de wind dat doet in samenwerking met mijn trapeze.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jul 09, 2019 3:42 pm

dan is je trim niet in balans.
Het geheel moet in balans zijn, vanuit je verhaal trek je het tever naar achteren/achterover en ben je niet in balans tov de druk in het zeil.

Je wilt waarschijnlijk te scherp aan de wind tov de snelheid, winddruk etc. Je snelheid loopt terug waardoor de schijnbare windsnelheid ook te laag word en je niet meer in balans bent. Zorg dat je voldoende planneert, anders gaat het niet. Dus weer een stukje van de wind afloeven om vervolgens snelheid op te bouwen en weer aan de wind te kunnen gaan varen. Vooral bij weinig wind is dit een balanceer spelletje met wat nog net gaat en wat niet.
Bij goed gepowered zijn is het allemaal een stuk eenvoudiger.
Laatst gewijzigd door oossie71 op di jul 09, 2019 3:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » di jul 09, 2019 3:50 pm

Ik herken het probleem, vaar zelf ook met een camberloos zeil. Zeker low-end omstandigheden en vlagerige omstandigheden is het lastig om daarmee hoogte te kunnen houden.
In een vlaag (veel power) geen probleem maar bij minder power moet ik al snel weer afvallen om snelheid te houden.
Hoogte lopen gaat dan wel maar niet zoveel als je zou willen. Het is deels techniek maar ook type materiaal speelt zeker mee. Camber zeilen blijven in windgaten makkelijker doorplaneren en zeker upwind merk je dat verschil heel snel.

Drekesurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Drekesurf » di jul 09, 2019 3:52 pm

oossie71 schreef:
di jul 09, 2019 3:42 pm
dan is je trim niet in balans.
Het geheel moet in balans zijn, vanuit je verhaal trek je het tever naar achteren/achterover en ben je niet in balans tov de druk in het zeil.

Je wilt waarschijnlijk te scherp aan de wind tov de snelheid, winddruk etc. Je snelheid loopt terug waardoor de schijnbare windsnelheid ook te laag word en je niet meer in balans bent. Zorg dat je voldoende planneert, anders gaat het niet. Dus weer een stukje van de wind afloeven om vervolgens snelheid op te bouwen en weer aan de wind te kunnen gaan varen. Vooral bij weinig wind is dit een balanceer spelletje met wat nog net gaat en wat niet.
Bij goed gepowered zijn is het allemaal een stuk eenvoudiger.
Dit klinkt inderdaad wel als mijn probleem. Als ik er nu over na denk stuur ik misschien nog te snel, te vroeg en te bruut richting de wind waardoor mijn set inderdaad te snel snelheid verliest en ik in onbalans kom. Had ook het gevoel dat het allemaal wel perfect lukte bij sterke vlagen, dus dat is dan ook ineens logisch.

Klopt het dan dat je hier met een camberzeil nog iets meer speling in hebt, of ben ik dan geheel fout en is het gewoon hetzelfde als een no-cam wat aan de wind betreft? Edit: Dit werd dus al beantwoord door funride :)

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di jul 09, 2019 4:30 pm

Klopt een camber zeil, zeker wat vlakker getrimd voor aan de wind loopt beter door omdat het profiel idealer ( de in stromingshoek van de wind) is en beter blijft staan. Daarom zie je ook veel trimsetjes op de giek bij wedstrijdsurfers om het profiel wat vlakker te maken zodat je nog een paar graden extra upwind kan pakken.

Ook het ophaal koordje pakken en zorgen dat je zeil rechtop blijft staan wil heel goed werken. Dit vergt wat techniek, kijk maar eens naar de RS:X surfers hoe die dat doen. Dit zorgt er ook voor dat je je niet meer "zwaar" op de benen vaart maar meer over de mastvoet, waardoor je ook goed blijft doorplaneren bij het scherp aan de wind gaan op een slalomboard.

martijn73
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5 Dyno 95 gator 5.5/4.7

Bericht door martijn73 » di jul 09, 2019 4:52 pm

cam of geen cam, met net te weinig druk in je zeil blijft hoogtelopen een probleem, je wil juist druk in je zeil dus een camber zeil vlak trekken gaat niet werken ( alleen als er echt wind staat) de wedstrijd surfers vaar hun zeilen ook vaak tegen over powered aan, dan kan een trim systeem een voordeel opleveren maar je maakt het windsurfen wel weer onnodig ingewikkeld. ook een langere vin zal geen wonderen verrichten, immers het zeil is de motor.....

heydude
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude » di jul 09, 2019 7:26 pm

Het niet lopen van hoogte ben ik nog niet tegen gekomen om over te stappen op camber zeilen. Je blijft inderdaad met cambers met goede techniek langer planeren in de windgaten. Misschien ook wat langer aan de wind. Hoogte lopen in marginale omstandigheden is een kwestie van oploeven in windvlagen en afvallen bij windgaten. Je gaat ook wat meer rechtop staan in een windgat en zet je gewicht meer op je tenen. Als je uit plane dreigt te raken aan de wind dan moet je weer wat afvallen en wachten op een vlaagje.

Bij korte rakken, zoals in de baai bij het zeil- en turfcentrum Brouwersdam, lukt het mij ook niet altijd om de hoogte die ik verlies met gijpen goed te maken met hoogte lopen. Zeker in marginale condities. Ik kom soms in plane uit de gijp, maar vaker niet. Ik zet ze ook nog vrij ruim in, ruime koers en grote carve radius. Af en toe even een (fast) tack of pivot jibe maakt veel meer hoogte goed. Misschien ben je wat te optimistisch over het lopen van hoogte?

Experimenteren met een grotere vin kan ook geen kwaad. Zelf heb ik een verzameling aangelegd via marktplaats Van experimenteren wordt je altijd beter en weet je beter wat je vin wel en niet doet. In marginale condities geeft een iets grotere of iets te grote vin toch wat meer lift en loop je toch net wat makkelijker hoogte.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9+7.1 Helcat6.2

Bericht door Kanarie » di jul 09, 2019 8:42 pm

Hier nog wat leuke stukjes van Peter Hart:
http://peter-hart.com/technique-articles/

The Uphill Battle wil je vast wel even lezen. :)

(Windows Defender wil sommige van zijn PDFs blokkeren. Ik heb ze alsnog gedownload en lijken me prima)

Let er vooral op, dat je niet teveel druk op je achterkant van je board zet, waardoor je neus verder omhoog komt.
Dat is ook de reden waarom je meer naar voren moet leunen, dan hou je het board platter en dus efficiënter.
Soms helpt het ook, je mastvoet een klein beetje naar voren te schuiven, voor hetzelfde effect.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » di jul 09, 2019 9:23 pm

Leuke artikelen van Peter Hart idd.
Bij afnemende wind op aandewindse koers haal ik soms zelfs mijn achterste voet uit de voetband en zet die naast de voorste. Dat helpt je om het board vlak te houden maar ook voel je heel precies hoe de optimale balans moet zijn met je zeil en de positie daarvan. In die stand blijf je zelfs planeren bij 15-16 km/u. Werkt natuurlijk niet bij een smal board.

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Speedster 125l, 7.0 Gaastra Cosmic en een 8.6 Gun Vector

Bericht door Fred G. » di jul 16, 2019 3:12 pm

Ik kan met mijn setje redelijk aan de wind varen, niet in planee. Gaastra Cosmic (2 cambers) 7.0, Tabou Speedster 79 breed en 48 vin. Ik trap de loefrail goed het water in. Maar toch, scherp varen blijft lastig.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo jul 17, 2019 9:30 am

Loefrail in het water trappen? Dan moet je zeil flink naar voren om het oploeven tegen te gaan.
Die kende ik nog niet. Bij mijn beste weten loopt een board het snelst als je de lijrail (die waar je NIET staat) goed in het water houdt en het zeil achterop vaart om niet af te vallen.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » wo jul 17, 2019 10:14 am

Het hangt er van af of je planeert of niet : in plane gaat het beter met de lijrail in het water, zeil naar achter en gewicht centraal (lengte loopt). Als je niet planeert, eerder loefrail naar onder drukken.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » wo jul 17, 2019 10:25 am

TS heeft het over planerend hoogte lopen.
Als je niet planeert, maar het volgens mij weinig uit hoe je board ligt, het is toch saai en duurt een eeuwigheid. :P

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf » wo jul 17, 2019 10:32 am

RP6conrad schreef:
wo jul 17, 2019 10:14 am
Het hangt er van af of je planeert of niet : in plane gaat het beter met de lijrail in het water, zeil naar achter en gewicht centraal (lengte loopt). Als je niet planeert, eerder loefrail naar onder drukken.
Dit is uitgaande van oudere lange slanke boards met een duidelijke glij fase tussen dobberen en planeren..
Met de huidige vliegende Pizza,s is de overgang van niet planeren naar wel planeren veel abrupter en werkt de techniek van Huug beter.

Om dat direct onderuit te halen :lol: : bij multifin waveboards op zee kan het helpen om je boardextreem te kantelen naar de loefzijde om op te loeven. idee erachter:boards zijn behoorlijk krommer en dwingen je dan nog meer upwind. Je gaat dan minder hard als bij een platliggen board, maar kan extreem hoog steken wat makkelijk is als je ergens vaart met weinig maneuvreerruimte, bijv in channels tussen riffen en dergelijke..

Back OT:
de truc is inderdaad in balans komen, dus alles wat geforceert voelt in je houding ff loslaten.
De tips van Spike met de achterste voet bij weinig wind en oosie met de heupen zijn daarin goede die werken.
Beiden zorgen dat je druk naar je voortste been gaat waardoor je board mooi plat blijft liggen en dat geeft minder drag=sneller.

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fred G. » wo jul 17, 2019 7:42 pm

Kanarie schreef:
wo jul 17, 2019 10:25 am
TS heeft het over planerend hoogte lopen.
Als je niet planeert, maar het volgens mij weinig uit hoe je board ligt, het is toch saai en duurt een eeuwigheid. :P
Mee eens. Maar de vraag is of je planerend minder scherp of al “ploegend” maar wel veel scherper vaart, eerder je upwind doel haalt. Neemt niet weg dat dit planerend wel veel leuker is. Dieze vraag komt van mij al niet zo heel goede surfer, vandaar.

Grt Fred

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » wo jul 17, 2019 7:53 pm

Upwind planeren is altijd sneller dan niet planerend.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo jul 17, 2019 8:37 pm

Moet je wel voldoende wind hebben om upwind te kunnen planeren. Juist in minimale planeeromstandigheden lukt het velen uberhaupt niet om upwind te kunnen komen in planee.

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fred G. » wo jul 17, 2019 8:48 pm

Kanarie schreef:
wo jul 17, 2019 7:53 pm
Upwind planeren is altijd sneller dan niet planerend.
Vaar je dan even scherp als ik dat niet planerend doe?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » wo jul 17, 2019 8:54 pm

Dat is niet met elkaar te vergelijken en ligt ook sterk aan de hoeveelheid wind.
Als er genoeg staat, is het makkelijker hem in planee te houden en kun je scherper aan de wind varen zonder stil te komen te staan.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » do jul 18, 2019 9:44 am

https://www.windsurf.co.uk/the-uphill-battle/

Wellicht ken je deze al zo niet dan lekker lezen op de donderdag ;-)

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Tabou Rocket+ + RSS 10, Loft 8.5 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, Loft 5.4, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » do jul 18, 2019 6:23 pm

Een grotere vin gaat alvast niet helpen. De standaard 40 cm is zowat het grootste dat je op die 110/69 kan varen. Ik heb de voorganger, de Manta FR 69 en heb er al eens een MUF slalom 42 op gevaren en dat maakt het board nerveus en oncomfortabel. Mijn TLabs40 daarentegen past bijzonder goed bij de Manta.

Hou er rekening mee dat je niet meer op een freeride shape vaart, de Speedster is afgeleid van de Manta en amper minder technisch. En zo'n slalom/freerace-shape vraagt om goed gepowerd gevaren te worden. Op de Kabbelaarsbank is de wind vaak erg vlagerig, ik vaar er ook meestal en voor mij brengt een camberzeil in die omstandigheden toch duidelijk voordelen. Ik heb ook een regelbare ("variable") outhaul en die gebruik ik in minimale omstandigheden wel: ik zet het zeil bol om aan te planeren en zodra ik in de voetbanden sta, trek ik het iets vlakker om de aandrijfhoek van het zeil tov de wind te wijzigen en kan ik beter "pointen" (= aan de wind varen). Ben het dus helemaal oneens met de stelling dat een camberzeil strakker trekken niet zou helpen om aan de wind te varen; het hangt er wel van af in welke *fase* je dat gaat doen.

Kijk ook even of je je zeil niet te hard doorgetrokken hebt aan de mastvoet. Ik ben de eerste om te zeggen dat de meesten met te weinig loose leach varen, maar te veel is ook niet goed (en daar durfde ik vroeger ook wel tegen te zondigen): dan krijg je het fenomeen dat je beschreven hebt, het zeil "valt" dan als het ware naar achter omdat je zeil onvoldoende druk genereert en bij het aan de wind varen, wordt dat nog versterkt omdat je dan sowieso, in een dergelijke vaarhoek, al minder wind in je zeil krijgt.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jul 18, 2019 9:09 pm

69 breed en dan een 42-er erinnert is ook veels te groot, daar zou eerder een 38-er slalom op passen.
En ja dan word die nerveus een 42-er want hij wil alleen maar foilen, zeker de slalom versies van MUF

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fred G. » vr jul 19, 2019 3:16 pm

Misschien mis ik iets,maar de vin grootte heeft toch ook te maken met hoe groot je zeil is?

grt Fred

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » za jul 20, 2019 10:18 am

Je mist niks, daar heeft het ook mee te maken, alles hangt met alles samen. Mijn redenering:
  • Een grote vin geeft veel lift, goed voor aan de wind en om snel op gang te komen
  • De lift van de vin en de lift van het zeil laten het board omrollen
  • je gewicht zorgt dat het board niet omrolt
  • Grote vin, licht surfertje maakt dat het board toch omrolt
  • Klein zeil, grote vin en licht surfertje kan even goed werken als groot zeil, grote vin en zware surfer

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jul 20, 2019 12:07 pm

Fred G. schreef:
vr jul 19, 2019 3:16 pm
Misschien mis ik iets,maar de vin grootte heeft toch ook te maken met hoe groot je zeil is?

grt Fred
ergens wel, echter dat is maar 2cm marge ongeveer veel meer niet (althans bij slalom)
vaar je me 2-3 maten op een board dan is kies je bij de kleinste maat 2cm kleiner tov de grootste maat die je op hetzelfde board vaart.

Bij mijn kleinste slalomboard 59breed kies ik afhankelijk van de omstandigheden de vin. Speed of slalom, vlak of een vette chop maakt in vin (speed of recht slalom) keuze voor mijn kunnen heelveel uit. Heb je een te kleine vin dan zal het aan de wind varen veel meer energie kosten en kun je nagenoeg geen enkel rakje lekker varen.

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Fred G. » za jul 20, 2019 4:12 pm

@ Oosie71:

Tabou Speedster met 48 vin icm Gun Sails Vector 8.6
Zelfde board met een 43 vin icm Gaastra Cosmic 7.0

Dat zijn alle smaken die ik heb hahhahhaa

Maar scherp aan de wind planerend, dat gaat mij (nog) niet lukken...

Plaats reactie