Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Advies over het afstellen van voetbanden

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Markie34
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RDD FSW, F2 Stoke, North Ice 5.7, Naise Freeride 6.6, Neil Pride Rafjet 5,6, North Dr X

Advies over het afstellen van voetbanden

Bericht door Markie34 » di aug 13, 2019 8:56 am

Hi beste surfers,

Zaterdag 10 augustus ben ik gaan surfen in Schellinkhout.
Er stond echt heerlijk veel wind en het was geweldig!
Aan het einde van mijn sessie heb ik een vervelende smakkerd gemaakt en wat mij een serieuze blessure heeft opgeleverd. Ik ben tijdens het planeren de controle kwijt geraakt en viel voorover. Hierbij bleef mijn rechter voet (voorste voetband) steken in mijn voetband. Tijdens mijn val maakte mijn plank een korte twist. Hierna kwam mijn voet los. Achteraf bleek dat ik op drie plaatsen mijn middenvoetsbeentjes heb gebroken (best vervelend als je nog naar Alkmaar moet maar kreeg hulp van een aardige windsurfer).

Ik zou graag wat advies of wat tips willen hebben van jullie over het afstellen van voetbanden. Welke adviezen t.a.v de veiligheid zijn er te geven, waar moet ik rekening mee houden? Hoe stel ik voetbanden goed af? Waar letten jullie op? Etc.

Het boardje waarop ik surf is een RDD freestyle/wave 95

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Advies over het afstellen van voetbanden

Bericht door Huug » di aug 13, 2019 9:38 am

Stevige middenvoetsbeentjes doen wonderen ;-) Blijven staan helpt ook ook. 8)
Zelf vind ik het prettig als ik tot aan mijn wreef in de voetbanden sta, dat heb ik van Robby Naish afgekeken. Dan valt er ook niet zoveel te verdraaien. Als de plank aan je tenen trekt komt er meer kracht op je voet te staan. Nu ik af en toe probeer te foilen lig ik regelmatig met mijn gezicht in het water en me voeten vast n de voetbanden. Daar moet je tegen kunnen
Alternatief is dat je amper in de voetbanden past dan schiet je er continu (bijna) uit.
In het algemeen gaat de keuze tussen stabiliteit tijden het varen en veiligheid in de crash. Die keuze kan niemand voor je maken.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » di aug 13, 2019 10:58 am

Huug schreef:
di aug 13, 2019 9:38 am
Zelf vind ik het prettig als ik tot aan mijn wreef in de voetbanden sta,... Dan valt er ook niet zoveel te verdraaien. Als de plank aan je tenen trekt komt er meer kracht op je voet te staan.
Voor de voet is het idd veiliger hem flink diep in de voetband te steken, maar voor de knie niet!

Ik heb mijn voetbanden vrij ruim staan en sta er vrij losjes in, nooit 'klem'. Maar ja, ik vaar dan ook niet in heftige branding en maak geen sprongen, dus dan heb je die stevige connectie met je board ook niet nodig.

Ik denk dat sprongen en ongecontroleerde crashes in de voetbanden sowieso gevaarlijk zijn voor voeten, enkels en knieen. Ben persoonlijk best bang voor blessures op dat vlak en durf dus eigenlijk niet te springen of op zee te varen bij harde wind.
Ben ook benieuwd naar mening van meer ervaren zee-surfers.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di aug 13, 2019 3:55 pm

Hallo Mark. Jammer dat je top dag zo is beëindigd.
Voetbanden afstellen is een persoonlijk dingetje, maar er zijn basis principes.
Wave-ers (lees golfriders) zetten hun voetbanden erg ruim, deze groep kunnen dan met hun tenen heel veel druk uit oefenen op hun board.
Speed surfers zetten hun voetbanden krap, om zoveel mogelijk druk op de zijkant te houden. (Controle)
Op Schellinkhout zie je deze beide varianten niet.
Op Schellinkhout, bij voldoende wind, heb je al snel een hoge chop, en vaar je meestal lange raken. Je voeten worden daardoor in de voetbanden geperst. Staan ze te open, dan bestaat de kans zelfs dat je er doorheen schiet. Staan de banden te krap dan wordt het erg vermoeiend om relaxed te varen. Ook iets groter is geen optie. Zeker met schoentjes zitten je voeten muurvast in de banden, doordat je steeds harder je voeten in de banden duwt. Op het Amstelmeer heb je misschien nog de mogelijkheid om voor dat je gaat gijpen je voeten uit de voetbanden te trekken, op het Schellinkhout krijg je deze tijd niet.
Hier geldt de basis.
“Tenen zichtbaar aan de andere kant van de voetband”.
Mijn ervaring is dat je je voetbanden het best kunt instellen als deze nat zijn en dan van hieruit na behoefte nastellen.
En ook niet onbelangrijk controleer regelmatig of de schroeven nog vast zitten (ook weer niet te hard aan draaien dat de kop breekt) en/of de voetbanden niet ingescheurd zijn. Zoja, meteen vervangen. Veel succes met je herstel.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » di aug 13, 2019 4:53 pm

ik vaar op zee en ze staan behoorlijk los. met golfrijden sta je dan ook meer naar het midden van je board, en je komt makkelijk los met spoelen. Met springen nooit problemen, dan druk ik mn voeten een beetje opzij.
sterkte Markie!!

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; Mojo Tempo Pro 120; Freeks 4.0->5.2 Blades 3.7->5.3 TurboGT 8.1

Bericht door theArthurrrr » di aug 13, 2019 5:09 pm

Ik heb m'n voetbanden staan zoals hier uitgelegd:

[video][/video]

Plaats reactie