Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Buigende vin?

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Buigende vin?

Bericht door The Serious Funster » do aug 15, 2019 2:33 pm

Enkele jaren gleden heb ik een 42cm vin gekocht op de Boot beurs. Vin is niet bepaald topkwaliteit (Lipstick Course Race). Ik vaar hem op mijn F2 RX 120 met 7.4 zeil. Normaal vaar ik een Choco van 37cm lengte. Die Lipstick 42 cm vin buigt aardig door, vooral bij harde pompslagen, jumps en korte snapgibes. Het choco vinnetje is veel stijver en voel je nauwelijks. Is dit buigen normaal voor een 42cm powerbox vin of zou een Choco fins of Vector fins powerbox vin in een dergelijke maat daar geen last van hebben?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Buigende vin?

Bericht door eckerdt » do aug 15, 2019 3:11 pm

Dat zal ongetwijfeld een verschil gaan uitmaken, maar hoe voel je dan dat de vin “doorbuigt? Heb je het dan over spin-outs oid of mis je de lift van een vin? Zou namelijk ook kunnen komen doordat je deze vin vooral in minimale omstandigheden gebruikt, terwijl je die 37 cm. alleen gebruikt bij goed-gepowerde omstandigheden. Denk trouwens dat 42 cm wel zo’n beetje de maximale maat is voor een 69 cm. board.

The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door The Serious Funster » do aug 15, 2019 4:06 pm

Het buigen van een vin voel je doordat het board niet lekker stil ligt. De kont beweegt van links naar rechts en veert dan weer licht terug. Dit gebeurt bij zeer krachtige bewegingen (krachtige pompslagen etc.). Het gaat ten koste van je snelheid en comfort op topsnelheid. Soms voel je het board vooruit "veren" en dan weer terugzakken in snelheid. Als je een stijve vin hebt gebeurt dit niet. Als je het héél overdreven duidelijk wil voelen, leen dan eens van iemand een oud zwaar boardje met een slechte polycarbonaat vin (football vin is ideaal voor dit proefje).

Wat men met lift bedoelt bij slalom vinnen is mij weer niet goed duidelijk. Misschien kun jij mij dat eens uitleggen? Bij wave vinnen ken ik het verschil in vaareigenschappen tussen een vlak profiel en boller model van de identieke vin (onshore- en sideshore vinnen).

Ja ik surf normaal alleen als het echt waait, maximaal 37cm dus. Eigenlijk maakte ik me al zorgen over de 44cm powerbox vin die ik onder die F2 RX wil gaan monteren, vanwege de mogelijke kans op een uitgebroken powerbox bij dit soort maten? Geen idee tot hoever je kan gaan met een powerbox?

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » vr aug 16, 2019 11:16 am

Ik heb de choco's gevaren en de daarvan afgeleide F2 vinnen.
Die buigen idd niet echt, qua bouw zijn ze ook relatief dik.

Ik heb graag een buigende vin, maar dan alleen het onderste deel in de tip.
Mijn 43cm Sonntag SL-X is (op verzoek) zo gebouwd dat de hele tip goed kan flexen.
Bij deze vin vind ik het echt een voordeel.
Ik zou bij andere merken dan ook niet direct zeggen dat het verkeerd is.

Daarbij hoever een vin buigt is weer afhankelijk van je gewicht, met mijn 80kg buigen dingen heel anders dan met de 120kg van een PWA rider....

Ik gebruik de Fanatic Hawk van mijn vriendin soms, daar zit dan een 44 of 46cm vin in.
Meer dan dat zou ik niet aanraden, al zijn er modellen die tot 50cm gaan.
En om het helemaal gek te maken, volgens mij heeft Naish een foil voor powerbox....

AK
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: PD slalom 87+110+135 / Angulo SuperGu102 / Naish FSW 90 / AHD 68 - 4.0 t/m 9.2

Bericht door AK » vr aug 16, 2019 12:18 pm

The Serious Funster schreef:
do aug 15, 2019 4:06 pm
Geen idee tot hoever je kan gaan met een powerbox?
In mijn geval ben ik tot 46 cm gekomen. F2 Thommen 305 een 8,1 m2 en een vlaag. Daar had de vinkast (powerbox) geen even geen zin meer in. De latere versie van de 305 kwam uit met een tuttlebox, een veel sterkere constructie.

Flowmaster
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » vr aug 16, 2019 6:38 pm

Mijn 43cm Sonntag SL-X is (op verzoek) zo gebouwd dat de hele tip goed kan flexen.
Bij deze vin vind ik het echt een voordeel.
Ik zou bij andere merken dan ook niet direct zeggen dat het verkeerd is.

Mijn ervaring is wel dat bij Sonntag buiging gecontroleerd is en het torderen (verdraaien) van de vin onder belasting nihil is.
Er zijn meer vinnen die soft in de top zijn maar dat laatste maakt het verschil, even los van of je buiging wenselijk vind.

The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door The Serious Funster » za aug 17, 2019 2:17 pm

Nog even een berichtje van de TS. Die buiging in de tip, ik verwonder mij dat dit op een slalom board prettig vaart. Nu kan ik niet onder de waterlijn kijken, maar mijn vermoeden is dat de bewuste 42cm vin over de hele 42cm buigt. Gek genoeg is hij even dik als mijn 37cm Choco. Ik zou toch minder buiging verwachten dan wat ik met de weliswaar 5cm langere vin ervaar. Maar ik denk dat ik het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag al wel een beetje lees want er is niemand die dit buigen echt herkend. Ik vind het niet prettig.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo aug 18, 2019 11:34 am

elke vin buigt, de een ervaart dat anders dan een ander.

Een G10 buigt veel minder dan een Carbon vin. Voor carbon vinnen is het zo dat je die in verschillende karakteristieken kan krijgen vaak als soft/medium/hard (althans zo is het bij MUF)
Zelf vaar ik het liefst met een soft (ook omdat ik niet zoveel power op een harde vin kan overbrengen) in het varen is het voor mij zo dat een carbon vin met een bepaalde layup zoveel vergevingsgezinder is dan een vergelijkbare G10 vin.

Bij het aanpompen is een buigende vin handig zeker bij hele lange vinnen omdat die dan een extra reactie op het board geeft zodat die sneller loskomt en planneert. Dat heb je met een stijve vin veel minder

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » zo aug 18, 2019 1:03 pm

oossie71 schreef:
zo aug 18, 2019 11:34 am
Een G10 buigt veel minder dan een Carbon vin. Voor carbon vinnen is het zo dat je die in verschillende karakteristieken kan krijgen vaak als soft/medium/hard (althans zo is het bij MUF)
Ligt aan de opbouw van de vin
Er zijn G10 en G11 vinnen die een mooie curve hebben.
Helaas is de opbouw van een plaat glas materiaal nogal onhandig om er veel goeie vinnen uit te halen.
Je ziet dus dat er sneller gekozen word voor een stijvere vin omdat de buiging dan niet zo'n probleem word.

Carbon vinnen zijn meestal custom en je kan dus een buiging en twist aangeven.

Heb met beide ervaring met zelfbouw, maar uitzoeken kost zoveel tijd dat ik tegenwoordig liever een goeie koop :D

The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door The Serious Funster » zo aug 18, 2019 8:08 pm

Allereerst hele waardevolle info voor mij, en zonder twijfel klopt het allemaal. Maar;
oossie71 schreef:
Een G10 buigt veel minder dan een Carbon vin.
Carbon is veel stijver dan G10. G10 is gewoon glasweefsel met epoxy (voor G10 waren vinnen van polyester met glas, maar toen had niemand een 42cm lange vin). Mijn ervaring met oude WSH vinnen met een kern van schuim en carbon layup is dat die stijver zijn dan polyester. De dikte is doorslaggevend, niet het materiaal. Maar de dikte van die WSH vinnen (die ik ook nog altijd gebruik) is niet dikker dan normaal.

Ik vermoed daarom dat mijn goedkope Boot Dusseldorf 42cm "G10" vin in werkelijkheid misschien van polyester is en niet van G10. Sowieso eigenaardig waarom al die G10 vinnen dezelfde groene kleur moeten hebben? Dat zou het verschil in stijfheid met mijn G10 Choco 37cm verklaren. Je kan waarschijnlijk ook een polyester vin in kleur G10-groen maken, denk ik.

Een ander probleem kan zijn dat deze 42cm vin een van de weinige vinnen was die ik zelf passend heb moeten maken in de powerbox. Dit heb ik gedaan door een laagje epoxy op de zijkant van de vin aan te brengen en dit dan weer bij te schuren tot de vin goed paste. Dit zit niet echt muurvast.
oossie71 schreef:
Bij het aanpompen is een buigende vin handig zeker bij hele lange vinnen omdat die dan een extra reactie op het board geeft zodat die sneller loskomt en planneert.
"Tail kick" noemen surfers het zelfs. Met windsurfen vind ik het niet prettig en hoe groter de vin hoe erger dit effect. Ik heb het nu over een 42cm vin. Ik zal de dikte van betreffende vin eens even meten met de schuifmaat;
Base: 11,55mm dik
13cm onder base: 11.00mm (hieronder wordt hij smaller)
17cm onder base: 10.00mm
10 cm oven de tip: 7,20mm
4cm boven de tip: 4,65mm
2cm boven de Tip: 3,55mm
Dat loopt dus best dun toe :-? .

The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door The Serious Funster » zo aug 18, 2019 8:29 pm

'K zit hier nog wat te pielen met die vin die ik net dus opgemeten heb. Beetje buigen, je kent dat wel. Maar jullie hebben gelijk dat het is de tip (onderste 10cm) is die het meese buigt. Als ik op het water op mijn boardje op z'n kop zit en even krachtig aan de vin trek en weer loslaat "ZONGG!!". Da doen mijn andere vinnen niet :problem:

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » ma aug 19, 2019 11:33 am

Niet om te muggenziften maar een "tailkick" is een uitdrukking die te maken heeft met de scoop-rockerlijn van een board en met name het deel in de buurt van de vin. De rocker wordt daar groter wat meest bij waveboards gedaan wordt.:)

The Serious Funster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door The Serious Funster » wo aug 21, 2019 11:26 am

Beetje off topic hé. Tailkick kan in surfing ook nog betekenen de opstaande rand v/d traction pad. Maar dat ter zijde.

Voor vergelijk heb ik ook de dikte van mijn veel stijvere Choco 37cm opgemeten, hier de waarden;
base = 10.70mm
10cm onder base = 9.65
20cm onder base = 8.10
4cm boven tip = 6.55
2cm boven tip = 6.35

Voor een 42 is die Lipstick dus best dun te noemen met een duidelijke flex in de tip. Overigens is het deel in het board zwaar belast want elke vorm van reliëf is volkomen plat gewalst. Wat ik mooi vind aan deze vin is dat hij niet zoveel achterover staat als modernere vinnen. Dat planeert sneller aan maar heeft een verlies aan controle op hogere snelheid.

Plaats reactie