Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuwe Severne Mach-1 optuigen/tunen.

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Re: Gaastra vapor 7.9 2013 vs 2016 verschil (en mastproblemen?)

Bericht door WhiteofHeart » ma sep 09, 2019 9:58 am

IngmarJ schreef:
di sep 03, 2019 9:04 pm
Ok, een goeie upgrade voor later dus.
Heb er nu severne verlenger bij en moet het daar eerst maar even mee doen.
Bij de mach 1 zit er een zogenaamde tack strap op voor meer low end power of meer high end control.
Daar kan ik dan wel een beetje mee spelen op het water.
Maar met een North XT 2.0 en een trimsysteem op de giek ben je natuurlijk helemaal goed voorzien op het water.
Die tackstrap is 1x aantrekken en niks meer mee doen hoor.. gewoon op de kant voetje tegen de mast en zo hard trekken als ie gaat, krijg je soms een vouw in de onderkant van je zeil, maar wel echt veel en veel meer bolling.

Ik wil je aanraden de eerste keer ff langs de waterkant hulp te vragen bij optuigen. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat een surfer die van oud materiaal afkwam zijn zeil goed optuigde, soms met schade tot gevolg, dat zou zonde zijn!

Die mach 1 heeft qua downhaul (net als de meeste racezeilen) eigenlijk maar 1 goede stand. Ik vind het gek dat mensen beweren dat ze de power in hun racezeil trimmen met de downhaul, voor mij heeft de outhaul altijd veel en veel meer gedaan na het vinden van de juiste stand voor de downhaul. Voor foil gebruik ik de powerXT wel, maar het verschil tussen de lowwind (4-7 knopen) en highwind (25knopen) met 9.0 is 1 klik met t rateltje. De rest trim op de outhaul.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Angulo Magnum 105, Severne Mach-1 7.8, Sonntag SL pro

Bericht door IngmarJ » ma sep 09, 2019 1:58 pm

Ok duidelijk, ik heb de rigging video van de mach1 al wel bekeken en zag er vrij eenvoudig uit.

Downhaul 80% aantrekken
Outhaul zo strak mogelijk aantrekken.
Cambers op volgorde er in.
Downhaul helemaal aantrekken.
In de theorie misschien wat eenvoudiger dan in de praktijk, en zo'n filmpje is natuurlijk ook geknipt en geplakt om 't er allemaal zo smooth mogelijk er uit te laten zien.
Maargoed we zien wel.
De tack strap dus vol aantrekken...

Bij de oude race camberzeilen is het ook niet altijd zo eenvoudig. Maar de stappen die ik hierboven beschreef werkte daarbij ook.

Even goed de kop er bij eerste keer, dan moet het vast goedkomen

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » ma sep 09, 2019 2:40 pm

IngmarJ schreef:
ma sep 09, 2019 1:58 pm
Ok duidelijk, ik heb de rigging video van de mach1 al wel bekeken en zag er vrij eenvoudig uit.

Downhaul 80% aantrekken
Outhaul zo strak mogelijk aantrekken.
Cambers op volgorde er in.
Downhaul helemaal aantrekken.
In de theorie misschien wat eenvoudiger dan in de praktijk, en zo'n filmpje is natuurlijk ook geknipt en geplakt om 't er allemaal zo smooth mogelijk er uit te laten zien.
Maargoed we zien wel.
De tack strap dus vol aantrekken...

Bij de oude race camberzeilen is het ook niet altijd zo eenvoudig. Maar de stappen die ik hierboven beschreef werkte daarbij ook.

Even goed de kop er bij eerste keer, dan moet het vast goedkomen
Ik snap wel dat je het filmpje meerdere malen bekeken hebt, maar om het echt een rigging video te noemen...

Wat niet echt genoemd is:
Kijk goed naar de specs op het zeil, stel lengte giek en verlenger in zoals op het zeil beschreven staat.
Mast in elkaar en in je zeil bovenop de latten en cambers, zorg dat de delen goed samen zijn zonder spleet ertussen, mogelijk het connector gedeelte aftapen, en als ie in je zeil zit controleer de "headcap" om te voelen of je mast ook echt vastzit in de top van het zeil, anders kan je je mast of zeil slopen
Rijg de downhaul en trek aan tot je je giek erop kan doen
Giek erop
Spanning eraf
Cambers erop, beginnen met camber onder de giek, dan de onderste, dan de cam boven de giek en als laatste de bovenste. Als je de (gaat vooral om de onderste) cams er niet op krijgt moet je meer ruimte maken, dus outhaul en downhaul vieren, klappen de (vaak bovenste) cams er weer af moet je meer downhaul aantrekken. De techniek van de cambers erop is met een hand van boven op de lat duwen in de mastslurf, met de ander van onder de camber erop duwen.
Als je je cambers erop hebt moet je je zeil helemaal doortrekken, het einddoel is de katrolletjes tegen elkaar of bijna tegen elkaar (cm of 2 ertussen max), losser en je zeil is niet goed opgetuigd.
Check na het aantrekken van de downhaul of je cambers 90 graden op je mast staan, anders kan je je mast slopen
Tackstrap hard aan
Giekspanning na de tackstrap en het bepalen van je hoogte, beide de hoogte en tackstrap beinvloeden de spanning. De spanning mag minimaal, ik voer slalom altijd met mn giek eigenlijk gewoon bijna los tot 2cm positief, je zeil mag over de helft tot 2/3 van je giek tegen de giek aan liggen.

De test om te kijken of je downhaul goed is, is om je zeil om te draaien, iemand op de bovenkant van de mast te laten staan en dan zelf de onderkant van de mast naar de grond te duwen. Als je dit doet moeten je latten en cams vanzelf omklappen, doen ze dit niet of niet helemaal klopt er nog iets niet met je trim.

Lattenspanning mag bijna zo hard als je het krijgt op de onderste 2, nog steeds hard maar medium op de 2 daarboven, en alles daarboven bijna geen spanning. (Gezien het zeil nog nieuw is) als een goede surfer hem al heeft getuned zou ik er gewoon niet meer aanzitten.

Ik doe altijd eerst de cams en dan de giek, de giek is in principe niet nodig om je cams erop te zetten maar maakt t wel gemakkelijk. Ik vind het te veel moeite en tijd en heb geen zin 2x mn zeil aan te moeten trekken dus doe t eigenlijk altijd zonder die extra stappen door gewoon de downhaul "goed" te doen en met mn knie de camber op de mast te duwen terwijl ik met een hand de mast vasthoud en met de andere op de camberlat duw in de mastslurf.

Voor aftuigen hetzelfde andersom, maar wel belangrijk dat je zelf de cams van de mast af duwt en ze er niet zelf vanaf laat ploppen, anders kunnen je latten breken.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma sep 09, 2019 2:58 pm

Ok, thanx voor de info en de tips.

Ja bij het bekijken van het rigging filmpje wordt je toch op 1 of andere wat afgeleid :think:
Ik moest daarom toch wel even meerdere malen kijken inderdaad. :D
Was inderdaad beetje beknopt met de genoemde stappen.
Heb ook specifiek de bijbehorende severne extension er bij, die moet op 23 cm wat ook keurig op de verlenger wordt aangegeven.
Er zat ook een zakje bij met kunststof clipjes en een inbus sleuteltje , ik vermoed dat deze voor de latten zijn om te stellen. Jammer genoeg wordt daarover in het boekje niks over geschreven.
Dus daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 en 7.9 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » ma sep 09, 2019 3:11 pm

Imbus slueteltje is voor de lattenspanning waarschijnlijk. De kunststof clipjes zijn spacers voor de cambers. Die kun je op de latten achter de cambers plaatsen om de cambers (beter) af te stellen.

Wat WhiteofHeart zegt kan ik wel beamen. Vraag een ervaren surfer, die zelf slalomzeilen vaart, om even mee te kijken/helpen bij de eerste keer optuigen. Dat kan zeker geen kwaad.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma sep 09, 2019 3:27 pm

Wellicht het topic aanpassen? Het gaat niet meer over Gaastra ;-)

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma sep 09, 2019 3:37 pm

Ja, misschien niet onverstandig even hulp te vragen. Ook ivm afstelling van de lattenspanning.

Ik zal de verkoper ook nog even vragen, misschien heeft hij tips of kan hij het mij uitleggen.
Ik moet er waarschijnlijk toch nog even heen voor wat andere spullen.

En mocht ik eerder het water op gaan, dan kan ik misschien even via "surfmaatje" een oproepje doen.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » ma sep 09, 2019 3:38 pm

Nelis schreef:
ma sep 09, 2019 3:27 pm
Wellicht het topic aanpassen? Het gaat niet meer over Gaastra ;-)
Goed idee. Het gaat wel heel erg off topic zo :D

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Nieuwe Severne Mach-1 optuigen/tunen.

Bericht door IngmarJ » di sep 10, 2019 7:47 am

Ik vond een stukje over het afstellen en tunen van de latten.

Batten tuning is, as we all know, an important aspect of getting one’s equipment dialled. Here are some tips for tuning your battens. This applies to slalom/freerace/ freeride sails. I can’t comment on the wave and freestyle kit which may have different requirements.

The NCX is a 7 batten sail so I will talk to this configuration. Your first task is to tighten all the battens until any and all wrinkles in the panels are eliminated. You could go on and sail now and the sail will perform quite well if you have downhauled and outhauled correctly.

To refine the setup, put some more tension on the bottom 2 battens (call these numbers 1 and 2). This will give more stability, better top speed and better power. Once again you could go out having done all of the above and have good performance but here comes some secret knowledge.

Move up to batten 4 and apply extra tension. Now move up to batten 6 and release a bit of tension until one small wrinkle appears in the panel. You are now ready to get really serious on the water.

When adding extra tension to a batten, ensure that it does not develop an S bend. This is a sign that you have over-tensioned and you need to back off a bit on the key until it straightens out.

Met name het stukje over het aanpassen van de spanning van lat 4 & 6 vind ik interessant.
Wat is de wetenschap hierachter?
De Mach-1 heeft 8 latten en de NCX 7, dus het zal wel niet helemaal toepasbaar zijn op de mach-1

Ik neem aan dat als je de lat niet voldoende op spanning krijgt dat je dan de spacers gebruikt tussen de camber en de lat?
Ook ergens las ik dat de mach-1 al vooraf is afgesteld, dus als je de aanbevolen mast gebruikt dat je niets tot nauwelijks nog hoeft te veranderen om de standaard trim te krijgen, waarna je hem dus alleen nog hoeft te tunen.
Klopt dat?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di sep 10, 2019 9:23 am

IngmarJ schreef:
di sep 10, 2019 7:47 am
Ik neem aan dat als je de lat niet voldoende op spanning krijgt dat je dan de spacers gebruikt tussen de camber en de lat?
Ook ergens las ik dat de mach-1 al vooraf is afgesteld, dus als je de aanbevolen mast gebruikt dat je niets tot nauwelijks nog hoeft te veranderen om de standaard trim te krijgen, waarna je hem dus alleen nog hoeft te tunen.
Klopt dat?
Wat je schrijft over latspanning lijkt wel redelijk te kloppen. Echter, veel mensen varen met de bovenste latten te strak en de onderste te los. Heel simpel gezegd, op de onderste 2 latten na, hoe strakker je de latten daarboven aandraait hoe zwaarder je zeil zal voelen omdat de wind meer kracht moet hebben om hem open te laten waaien. Zwaardere mensen willen daarom iets meer latspanning, lichtere mensen iets minder. We hebben het nog steeds over marginale verschillen. Ik zou de bovenste 3 latten eigenlijk helemaal niet aandraaien als je niet weet wat je doet, de 3 eronder zo dat de rimpels weg zijn en de 2 daaronder knetter en knetter hard.

De spacers zijn voor de camberspanning. Camberspanning en latspanning zijn bij alle merken behalve pryde totaal ongerelateerd. Door de latten aan te draaien creëer je stijfheid in het doek, door spacers op de cambers te plaatsen creëer je stijfheid in de mastslurf. Spacers kan je plaatsen als de mastslurf niet netjes strak staat als je zeil goed is opgetuigd.

Als het zeil vooraf is getuned zou ik er weinig aan doen.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 10, 2019 7:42 pm

Ok, betekent dat dat je met de bovenste latspanning dus ook min of meer de loose leech kan afstellen?
En dat bij constante wind dus meer latspanning voor wat meer power zorgt?
En bij vlagerig wind minder latspanning meer loose leech bereikt wordt wat dan juist weer wenselijk is?
Of is het afstellen van de loose leech alleen mogelijk met de downhaul afstelling?

Of is het niet verstandig om voor verschillende condities de lattenspanning te wijzigen en is het beter er verder helemaal afblijven nadat deze eenmalig is afgesteld?

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di sep 10, 2019 8:42 pm

Je latspanning stel je 1x in en laat je daarna met rust, maak t allemaal niet te moeilijk voor jezelf ;)

Nooit echt gekeken wat latspanning precues met je loose doet, ik weet alleen dat als je de lat aandraait hij meer omhoog blijft staan als je je zeil bij de clew optilt. Het merkbare gevoel is in ieder geval dat je zeil zwaar voelt als je te veel spanning hebt op je bovenste latten.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo sep 11, 2019 9:26 am

Nee, precies.
Inmiddels van degene waarvan ik het zeil heb gekocht begrepen dat de onderste 2 kneiterhard moeten en dan elke lat naar boven steeds wat minder strak.

Ik ben alleen wel nieuwsgierig naar de wetenschap er achter wat voor voordelen je er extra uit kan halen door bepaalde bovenste latten strakker aan te draaien zoals bij het verhaal wat ik poste (lat nr. 4)
Als je je zeil begrijpt kun je hem ook beter tunen naar je persoonlijke wens.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo sep 11, 2019 10:51 am

Maar de vraag is, heb je nu eindelijk gevaren?

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo sep 11, 2019 10:55 am

Nelis schreef:
wo sep 11, 2019 10:51 am
Nee, helaas nog niet met al het nieuwe spul, door enerzijds gebrek aan tijd en anderzijds het gebrek aan een giek :D

Ik heb een enigma uit Duitsland besteld en die is nog onderweg helaas.

Zodra die er is en het gaat waaien ga ik alles testen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo sep 11, 2019 4:08 pm

IngmarJ schreef:
wo sep 11, 2019 10:55 am
Nelis schreef:
wo sep 11, 2019 10:51 am
Nee, helaas nog niet met al het nieuwe spul, door enerzijds gebrek aan tijd en anderzijds het gebrek aan een giek :D

Ik heb een enigma uit Duitsland besteld en die is nog onderweg helaas.

Zodra die er is en het gaat waaien ga ik alles testen.
Was vandaag een prima dag geweest voor je 7.8 denk ik zo..

Heel eerlijk denk ik dat je te veel wilt weten en tunen, de "goede" downhaul en mastvoetpositie vinden gaat al om milimeterwerk, ga dat eerst maar doen zegmaar, ben je denk ik wel al weer een jaartje mee zoet. (Als ik ff uitga van een gemiddelde surfer die eens in de 2-3 weken een uurtje of 2 het water op gaat)

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo sep 11, 2019 5:47 pm

Ja, bij zo'n dag als vandaag dan jeukt het wel flink, maargoed het is niet anders, het moet ook maar net passen ivm het werk.

Ja, misschien wil ik wel teveel weten, maar ik ben nou eenmaal nieuwschierig /leergierig aangelegd.
Kan ik ook niet helpen :P
Maar als je je materiaal beter begrijpt kun je ook beter aanvoelen wat je moet veranderen als iets niet lekker gaat.
Dat zie je in de F1 ook bijvoorbeeld, de coureurs die hun auto goed begrijpen kunnen ze ook beter af laten stellen waardoor de auto comfortabel rijdt en beter presteert.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » wo sep 11, 2019 6:03 pm

WhiteofHeart schreef:
wo sep 11, 2019 4:08 pm

De "goede" downhaul en mastvoetpositie vinden gaat al om milimeterwerk, ga dat eerst maar doen zegmaar, ben je denk ik wel al weer een jaartje mee zoet. (Als ik ff uitga van een gemiddelde surfer die eens in de 2-3 weken een uurtje of 2 het water op gaat)

Mee eens, en de juiste vin, vinlengte enz. Nog genoeg te "finetunen" voordat ik met de latspanning ga "spelen" (als ik dat uberhaubt al ga doen), maargoed een beetje kennis van het 1 en ander is nooit verkeerd om een goeie basisinstelling te krijgen.

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 17, 2019 8:26 pm

Vandaag voor het eerst met de mach1 7.8 en de Angulo 105 gevaren.
Het optuigen was even kop er bij, maar lukte prima.
Alleen waarschijnlijk iets te veel latspanning gegeven aangezien de cambers moeilijk omsloegen.
Had downhaul maximaal staan (katrollen tegen elkaar aan)
Op zeil staat extension 20 cm waar ik de extension ook op heb ingesteld.
Na de sessie even contact gehad met de verkoper, hij stelde de extension zelf altijd in op 22cm waardoor hij iets meer downhaul krijgt.
Dus volgende keer latspanning afstellen op de aangepaste downhaul en dan gaat het hopelijk goed.
Ondanks de iets te strakke cambers waardoor het gijpen ook wat moeizaam ging toch heel lekker gesurft en eigenlijk viel mij de overstap van old school naar modern materiaal 100% mee.
Vele malen makkelijker te varen en vergeleken met de copello eigenlijk weinig techniek voor nodig om hem te laten gaan en onder controle te houden!!
Ook blijft de set maar door accelereren.
Had de voetbanden te krap staan en kon daar na flink persen met de voeten alsnog niet in komen en durfde dus nog niet helemaal voluit te gaan en moest hem af en toe daarom wat afremmen in de vlagen wat ik wel wat jammer vond 😁

Maar over all, super tevreden met mijn set.
De Angulo 105 liter is achteraf een prima formaat voor mij en ben blij dat ik geen 115 heb genomen ondanks mijn 95 kg, op gegeven moment zwakte de wind af na 16 knopen en bleef zelfs in de windgaten lekker doorplaneren.

Volgende sessie kan met het 1 en ander nog wat bijstellen dus alleen maar beter worden.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » di sep 17, 2019 8:55 pm

Latspanning heeft bijna niks met downhaul of het roteren van de cambers te maken. Zou gewoon wat extra downhaul trekken en het nog een keer proberen. Een nieuw zeil moet ook nog rekken. Nadat ie 10x gevaren is roteren de cams al stukken beter waarschijnlijk! Wel goed dat je genoten hebt ;).

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 17, 2019 9:00 pm

Ja, precies had ik ook al aan gedacht, nieuwigheid..
Maar ze gingen echt wel zwaar en heb latspanning op gegeven moment verminderd en ging het ook beter.
Verkoper adviseerde mij achteraf om nog iets minder latspanning te geven. Maar wat meer downhaul geeft denk ik wat meer resultaat.
Zal hem tussen de sessies door nog wel eens keer optuigen om de juiste setting te kunnen vinden, desnoods neem ik spul even mee naar iemand die daar ff mee wil helpen

IngmarJ
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door IngmarJ » di sep 17, 2019 9:04 pm

Inderdaad super genoten, wat een verademing met wat meer liters en het gemak waarmee dat moderne spul vaart en accelereert. Even wennen, en een hoop stellerij het eerste half uur met mastvoet en trapezetouwtjes etc maar wauw wat wat een lekker gevoel geeft deze set.
Alleen niet in de voetbanden komen was een domper.
Baalde ik stevig van, had anders makkelijk over de 60 km/h kunnen gaan.

Plaats reactie