Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Fanatic Blast 100 of Tabou 3S classic 107

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met freeride/freemove.

Moderators: super_ik, Marcel

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Fanatic Blast 100 of Tabou 3S classic 107

Bericht door Willemsen980 »

Hoi allemaal

Ik sta op het punt mijn Tabou Rocket Wide 110 LTD uit 2017 liter te verkopen.

Nu wil ik graag in plaats van de Tabou Rocket Wide een plank kopen die meer comfort is, die minder dicht zit op de Tabou RW 135 en die ik met een kleiner zeil kan varen (ik heb te veel dagen gemist in februari omdat het te hard waaide). De Tabou Rocket Wide 110 liter heeft eigenlijk een sail range van 6 t/m 8.5.

Nu heb ik 2 planken op het oog. De Tabou 3S 107 liter omdat deze heel goed wordt getest en gelijk staat aan Easy Surfing en de Fanatic Blast 100 liter omdat ik daarop veel heb gesurft op Bonaire en mij heel erg is bevallen qua comfort. Uitgangspunt is dat ik hiermee kan surfen met zeilen van 4.5 t/m 6.5 en veel comfort.

Nu is mijn vraag; planeert een Fanatic Blast 100 liter met zijn brede achterkant net zo snel aan als een Tabou 3S 107 liter? En wat vinden jullie van mijn gedachtegang?

Mijn niveau
* geen probleem met hard heen en weer surfen in de voetbanden en trapeze, ongeveer de helft van de gijpen lukt. Waterstart is geen probleem
* lol, ik ben 51 misschien dat dat ook iets zegt over mijn wens voor comfort

Mijn set bestaat uit:
* Tabou Rocket Wide 110 liter LTD (gebruik ik voor 5.5 t/m 7.5)
* Tabou Rocket Wide 135 Liter LTD (gebruik ik voor 7.5 t/m de 9.5)
* Gaastra Matrix 5.5 en 6.5
* Gaastra Cosmic 7.5
* Gun Sails Sunray 8.5 en 9.5

Favoriete spot
* Strand Horst maar ik wil meer gaan surfen op het Amstel meer, Eemnes, Schellinkhout etc. omdat het minder vlagerig is.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Re: Fanatic Blast 100 of Tabou 3S classic 107

Bericht door Ron Gijzen »

Ik zou uit die twee de 3S 107 kiezen.
De Blast 100 is slechts 62cm breed, vind ik nogal smal voor je 5.5-6.5 zeilen. Het gat met je Rocket 135 wordt dan ook wel erg groot. Stabiliteit is echt een stuk minder bij zo'n smal plankje, dat vaart alleen maar lekker zolang de gang er in zit.
De 3S is 64.5 breed, sluit beter bij die zeilen aan. Bovendien is de 3S denk ik beter in het omgaan met hoge chop en kleine golven.
Je hebt de Blast prettig gevaren op Bonaire, dat wel. Maar Bonaire is volgens mij behoorlijk vlak, zeker vergeleken met Amstelmeer of Schellinkhout.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

Zou ook de 3s aanraden. De blast is freerace ik heb die op Tenerife gevaren, wil eigenlijk vooral hard rechtuit.
De 3s is veel veelzijdiger. Ik vaar hem met zeilen tussen 4.2 en 6.6. Met 4 voetbanden en een slalomvin gaat ie serieus hard. Met 3 voetbanden een wavevin en een wavezeil kan je bump en jump varen. Ook op zee werkt ie ook nog, alleen golfrijden is lastiger.

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Ik heb drie Blasts: 100, 115 en 130. Daaronder nog een starship 90. Vaar met zeilen van 4.2-8.2. Horst en grevelingen.
Blast is snel in aanplaneren, is echt snel weg! Comfort is geweldig. Gijpen top. Ik vaar de 100 met 4.7-6.8. Met die laatste is mijn alpha 42. Wel met goeie tribal vin!
De 3s ken ik ook goed.
Verschil is: blast: snel weg, hard gaan, lang doorgaan, gijpen op vlak water. 6.8 past perfect.
3s: bump en jump, kort en lang gijpen, minder snel, meer geschikt voor hogere shop en zee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deze gebruikers waarderen niels40+ voor dit bericht:
Willemsen980

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

Met de 3s heb ik de 65 km/u aangetikt :wink:

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De keuze blijft natuurlijk moeilijk.

Ik denk dat ik toch voor de Tabou 3S ga. Enerzijds omdat hij makkelijker zal varen in de chop en hij iets meer liter heeft. Dat laatste is misschien ook wel belangrijk met mijn 88 kilo. Verder is de Tabou 3S nog makkelijker te krijgen in overjarige vorm.

Laatste twijfel is of ik ga voor de CED of de LTD. De CED is nog verkrijgbaar in bijvoorbeeld de 2018 classic uitvoering en dus goedkoop of ga ik toch voor de €400,- extra en een LTD.

Hmmmm?

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ »

Ltd!!!!! Vaart veel strakker en directer!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Surfmike
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Surfmike »

Waarom een 107 liter? One board solution...

Mijn ervaring (81 kg) met een FSW board van 105 liter is dat dit hem net-niet is. Te weinig volume/breedte om je zeil op een fatsoenlijke manier op te trekken (als de wind echt te weinig is om te waterstarten) en het volume/breedte gaat in de weg zitten als het lekker door waait (in de chop). Je kan ook overwegen om je Tabou 110 RW aan te houden en er een FSW 90-95 liter board naast te kopen (bijv. een 3S 97). Volgens mij kan dit elkaar best goed aanvullen. Als je een 3S 107 aanschaft loop je het risico dat je er later toch een kleiner (80-85 liter) bij koopt voor als het echt tekeer gaat...

Ten aanzien van de Tabou 3S Classic. Afgelopen winter heb ik een 3S Classic 117 aangeschaft. Helaas nog maar 1 keer kunnen gebruiken maar de eerste ervaring was goed te noemen. Het planeert snel, gijpt erg makkelijk (kort en lang), heeft voldoende comfort (niet onbelangrijk als je de 50 gepasseerd bent) en is voor mij snel zat (dat laatste is zeker subjectief want ik vaar bij voorkeur op FSW boards met 3 voetbanden). Het zeiladvies van Tabou voor de 3S 117 (4.7-7.5) klopt aardig, alhoewel een 7.5 voor dit plankje toch wel aan de grote kant is (ideaal is 5.2 tot 6.8 denk ik). Voor zeiltjes van 4.7 en kleiner gebruik ik een Freewave 95.

LTD of CED? Tja, een Ltd zal inderdaad wel sneller en directer dan een CED varen maar dit zal ook ten koste van het comfort gaan. Een CED is nog steeds een erg licht plankje en wss steviger dan een LTD...

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Willemsen980 schreef: wo mar 18, 2020 8:50 am Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De keuze blijft natuurlijk moeilijk.

Ik denk dat ik toch voor de Tabou 3S ga. Enerzijds omdat hij makkelijker zal varen in de chop en hij iets meer liter heeft. Dat laatste is misschien ook wel belangrijk met mijn 88 kilo. Verder is de Tabou 3S nog makkelijker te krijgen in overjarige vorm.

Laatste twijfel is of ik ga voor de CED of de LTD. De CED is nog verkrijgbaar in bijvoorbeeld de 2018 classic uitvoering en dus goedkoop of ga ik toch voor de €400,- extra en een LTD.

Hmmmm?

LTD vaart veel directer en planeeer wat sneller aan. Een cED is wat softer en bied misschien wel het comfort waar je naar op zoek bent.

Ben het ook eens met @Surfmike een 96L 3s onder je 110 rocket zou evt super zijn.zelf heb ik een rocket 115 en een 96L . Top combi. Een goede 3s rond 96L is ook vaak op marktplaats te vinden. Mijne van 300 Euro uit 2013 doet het fantastisch. Je gebruikt hem ook in condities die net buiten je comfort zone liggen. Kapotte neus is zo gebeurd. Daarom bewust een oud board gekozen.

Enige reden om 106L te kiezen is varen op Horst. Waterstarten is daar niet nodig. En bij windluwtes zit je met 96L en 88 kg snel aan de grond. Er is ook geen chop op Horst dus daar hoef je ook niet snel kleiner.

Plaats reactie