Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

En nu maar zoeken.

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

En nu maar zoeken.

Bericht door ArFem »

Ik vroeger veel gesurft.
Nu eind 40 en al weer 25 jr niet gesurft.
18 jr geleden nog is op een plank gesurft op vakantie en dat ging nog prima. Was een grotere plank weet niet meer wat. Inmiddels ben ik ook wel ouder maar ook zwaarder, 🤨 ca 110 kg
Voeger had ik een F2 lightning en Comet.

Mijn dochter, bijna 14, super sportief maar nooit gesurft.
Kwam thuis, hee pap ik wil echt leren surfen deze zomer :D

Dus op zoek naar een geschikte board voor haar waar ik ook nog op kan en visaversa. Kans dat er dan snel een 2e komt is aanwezig :lol:

Maar goed de surfwereld is wel veranderd. Heb mij op dit leuke form al flink ingelezen.
Maar kom er toch niet uit waar mijn zoektocht naar toe moet gaan.

Kortom zat ik zelf te kijken naar een board van circa vanaf 150 liter maar twijfel of dat voldoende is. Voor mij om ook bij minder wind niet naar de bodem te zakken en voor dochter of dat een geschikte beginners hoeveelheid is.

Ik heb dan alleen ervaring met de oude planken die lang smal waren met voldoende volume en zwaard of klein smal en weinig volume. Tegenwoordig en denk al wel wat jaren zijn boards wel wat veranderd.

Om een beetje een beeld te krijgen zag ik een f2 powerglide met 165 liter of met 140liter. Past dat. De 165 liter is trouwens alweer weg. Hoeft ook geen F2 te zijn.

Zouden jullie op basis van voorbeelden van een boord mij willen adviseren

Grtn

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Re: En nu maar zoeken.

Bericht door RP6conrad »

Voor een absolute beginner zou ik toch eerder een bord met middenzwaard aanbevelen, volume minimaal 160 l. Helaas zie je deze planken zelden goedkoop voorbij komen. Maar een cursus volgen met huur materiaal is misschien nog beter ! Immers, je weet niet of je dochter er mee zal verder gaan, misschien beslist ze daarna dat ze liever gaat kiten ! Voor een herintreder zou een plank zonder zwaard misschien beter zijn, hangt er een beetje vanaf wat je niveau toendertijd was. Ik dacht dat een F2 comet ook nog altijd een zwaard had. Kortom, wat was je niveau toen ? Trapeze varen, planeren in de voetbanden, vlotte gijp, waterstart....

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Ik had ook nog een kleine klepper. Weet niet meer type. Geen zwaart, wel gypen voetbanden, trapeze varen etc dat was toe geen probleem voor me. Was er best handig in haha.

Verwacht dat dochter sowieso wil. Dat heeft ze met alle sporten. Niet stoppen voordat je het kan :-)

Voorkeur heeft eigen plank. Gewoon altijd kunnen als je wilt ipv huren. Buiten dat is er dan ook vrijheid in waar surfen.

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix »

Je woont in Leiden.
Aan het Vlietland zit een surfclub die les geeft en daarbij ook materiaal in bruikleen. Twee voordelen: jullie krijgen het surfen (weer) onder de knie en na afloop weet je misschien ook wel wat je wel en waar je mee uit de voeten kunt.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Fanatic viper 75 of 80
Starboard RIO
Tabou coolrider
Hebben >160l volume en inklapbaar zwaard.
Varen ook niet-planerend goed , zijn stabiel en sterk. Je kunt dus bijna altijd varen, behalve als het echt hard waait.
Je kunt er ook mee planeren in de voetbanden. Waarschijnlijk veel progressie in eerste 20 sessies , dan willen jullie er waarschijnlijk een lichter en korter board bij. Maar zo’n grote lobbes blijft altijd leuk om erbij te houden, voor de dagen met weinig wind om nieuwe moves te leren.

remco/v/g
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: morpho 6.9-5.7-5.0-4.5 Thommen cross-R 120l

Bericht door remco/v/g »

Misschien ook eens een idde om naar een thommen gwr/gilde 165 te kijken.
165 liter 84cm Breet en 265 cm lang.
Heerlijke board.
Heb zelf de custom versie besteld maar ook al de cobra editie gevaren.
Concept is om met zo min mogelijk wind al te kunnen planere (mij is het gelukt met 14 kn met 6.9 zeil en 105kg ook al stonden de andere met 8.0 meter zeil stil)
Maar tot een kn of 20a25 is het ook nog goed te controleren voordat die echt gaat vliegen.
Maar door het volume ook goed voor beginners/herintreders
Ook een voordeel is dat er een 3vin setup is gekozen zodat je ook in ondieper water kan varen.
Alleen zijn ze nog niet 2dehands te vinden.

Hmmm als ik deze tekst leest lijk ik net een verkoper 😅maar ben gewoon heel erg enthousiast over het soort boart.

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Even gek misschien maar een F2 freeride 185....

185 liter
260 x 90
Geen zwaard
2ehands

Op duise site lees ik wel wat maar kan niet veel over deze plank vinden
Iemand ervaring ermee

Iemand daar ervaring mee.

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

De ride 185 komt uit 2013 denk ik

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

ArFem schreef:
zo mei 17, 2020 11:12 pm
Even gek misschien maar een F2 freeride 185....

185 liter
260 x 90
Geen zwaard
2ehands

Op duise site lees ik wel wat maar kan niet veel over deze plank vinden
Iemand ervaring ermee

Iemand daar ervaring mee.
Leren surfen op een board met zwaard is zoveel fijner voor je dochter. En ze leert veel sneller denk ik. Dat is wat ik tenminste op het water zie. Ik denk dat je geen comprimis moet willen sluiten. Jij wordt bij van +/- 130 /140L zonder zwaard, je dochter niet.

Jij kan dan nog net je zeil optrekken omdat je er achter zal komen dat waterstarten de eerste paar weken/ maanden veel energie kost. En als je weer regelmatig op de plank staat veranderen je wensen per week volgens mijn ervaring.

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Helder verhaal,!

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Kortom liever paar liter minder tussen de 140 en 160 maar met zwaard
En weer zoeken

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

Wat je zoekt is zeldzaam en momenteel heel erg gewild. Zo heb ik vorige maand ons alles-in-1-voor-de-hele-familie-board uit 2009 voor maar iets minder verkocht dan ik ‘m 10 jaar geleden aangeschaft heb. Kom daar maar eens om bij een slalomplankje. ;)
Ik zeg ‘bite the bullit’ en koop nieuw, de afschrijving is minimaal.

Tip: https://www.surfkeppler.de/JP-X-VERSION ... 018-165l_1

Nee, geen aandelen of ander belang. ;) Bovendien, mijn ervaring met deze shop is dat wanneer je ze mailt er soms nog wel wat van de prijs af kan.

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Dat is op zich ook een mooie shop aanbieding. Ik ga er nog eens goed naar kijken.

Ik ben meestal wel iemand die voorkeur heeft voor nieuwer maar speel ik ook mog met de gedachte of in dit geval een ouder surfset maar wel van goede kwaliteit niet net zo veel plezier gaat geven maar dan ben ik tussen de 200 en 300 kwijt zonder surfpakken dan.

Voorbeeld:

Mistral evolution 310
150 liter
310 lang
63,5 breed
Met zwaard

Mistral venture 325 lcs
150 liter
310 lang
63,5 breed
Met zwaard

ArFem
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ArFem »

Heb trouwens de indruk dat boards in België en Duitsland goedkoper zijn dan in Nederland
Maar grens is vooralsnog dicht....

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Zelf begonnen op een starboard go aantal jaar geleden. Ook nieuw gekocht en idd minimaal op afgeschreven 5 jaar later.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

ArFem schreef:
ma mei 18, 2020 8:26 am
Heb trouwens de indruk dat boards in België en Duitsland goedkoper zijn dan in Nederland
Klopt! Weet alleen niet of het nou zoveel scheelt als je de reiskosten meerekent :-)

Zo'n Mistral Evolution 310 (maar ook de BIC Rumba 3.10, F2 Comet 3.10 , Fanatic Ram 3.25 , F2 Phoenix 3.20 en andere boards rond de 3.10 - 3.25 met zwaard) vind ik wel het overwegen waard. Jouw dochter zal niet veel wegen en jij hebt al voldoende ervaring dus daarmee kun je het nadeel (boards zijn vrij smal) van zo'n oudere plank goed compenseren. Zoek dan wel iets van eind jaren '90 / begin '00 (dus niet die Mistral Ventura) , in goede conditie en uiteraard voor een zacht prijsje. (hoewel deze categorie nog aardig gewild is) De BIC Tecno 293 ne design zou ook een goed alternatief zijn trouwens: zwaard, breed, sterk en niet al te duur. Maar als je het budget hebt, is het nieuwere spul natuurlijk de beste oplossing. Ik ken eigenlijk geen slecht beginners materiaal dat nieuw in de shop te koop ligt.

Maar als je in Leiden woont: rijd eens langs het Valkenburgse Meer bij surfschool Pro Intro langs. Is zoveel makkelijker en daar kun je ook wel een modern setje huren voor een uurtje. Wordt je veel wijzer van. En Gearfreak in Katwijk aan zee is ook om de hoek. Bekwame gasten die er niet op uit zijn om je een surfsetje aan te smeren.

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er »

Dit is trouwens ook een relatief goede aanbieding:

https://www.gearfreak.nl/windsurf-aanbi ... board.html

Ook nog eens in de buurt op voorraad als ik het goed zie.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

First and foremost, ga lekker op les samen met je dochter!! Niet slecht bedoelt, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je een realistisch beeld hebt van wat jij waarschijnlijk nog kan, en wat leuk is voor je dochter!! Ik heb zat herintreders (zelfs best een zootje van de catagorie "vroeger was ik pro") les gegeven, en eigenlijk valt het altijd tegen hoe makkelijk het nog allemaal gaat, vooral wanneer de herintreder een ongeveer 30% is aangekomen sinds vroeger... Herintreders varen vaak snel wel weer heen en weer, maar planeren etc. zit er echt nog lang niet in, de techniek van windsurfen is echt anders geworden, door ontwikkeling in het materiaal én door kennis over wat goed is voor je lichaam, en een 200+ liter plank is voor de eerste 10x echt geen overbodige luxe (als die 10x over 5 maanden verspreid worden kan je eerder denken aan 30x trouwens)! Les is fijn voor je dochter, want ten eerste ben je zelf dus waarschijnlijk net niet zo goed als je je herinnert, en ten tweede ben jij geen instructeur! De jeugd heeft zo veel mogelijk kleine succesmomenten nodig om gemotiveerd te blijven, en windsurfen is een erg lastige sport. Jouw dochter kan natuurlijk anders zijn dan het gros (ik was dat ook) en dat ze sportief is helpt zeker mee, maar dan nog is windsurfen een zeer ingewikkelde sport die lastig zelf aan te leren is, zeker zonder eerdere ervaring met wind (zoals zeilles in de optimist vanaf jonge leeftijd). Keer op keer terug moeten lopen omdat ze keihard wegdrijven zitten kinderen uit de candy crush periode over het algemeen (vanuit mijn ervaring als instructeur) niet op te wachten.

Over materiaalkeuze het volgende, oud materiaal is dé manier om enthousiasme in de jeugd te drukken. Ik zou zelf die mistral setjes links laten liggen. Het materiaal wat voor jou geschikt is ligt echt niet zo ver vandaan van wat voor je dochter goed werkt op dit moment, denk aan de eerste 20x een goed grote plank (200L, 85+ cm breed!!!) met zwaard. Daarna kan je misschien gaan denken aan kleinere boards, in de categorie 145-160L voor jezelf en 110-120L voor je dochter, haar board kan dan jouw midden/zwaar weer board worden, en jouw board haar licht weer board als het voor jou te weinig is ;). In deze catagorie zijn weinig tweedehands aanbiedingen, wel is het zo dat mits je de plank netjes behandeld, je hem na een paar maanden over het algemeen voor hetzelfde geld kwijt raakt als je ze koopt omdat ze zo gewild zijn. Denk aan Fanatic Viper, Starboard RIO, Bic Beach en vergelijkbaar formaat boards met zwaard. Vooral de breedte van deze boards is key in het gebruiksgemak en de snelheid waarmee jij n je dochter de sport (weer) zullen oppakken!

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Allereest moet je weten dat het plan dat je hebt een enorm goed plan is. Ik ben een paar jaar geleden na tig jaar (23 jr pauze) weer gaan surfen en ik wordt er onwaarschijnlijk blij van.

Verder wil ik mij aansluiten bij het laatste advies om eens les te nemen en/of te huren. Ik heb eerste jaar bij Horst bij Telstar materiaal gehuurd en dat is erg fijn want je kan van alles proberen. Dat was toen 15€ per keer.
Ook sluit ik mij aan bij het advies om wat ouder materiaal links te laten liggen, niet alleen omdat het ontmoedigend kan zijn maar vooral omdat je er vrij snel uit groeit. Het is waar dat je de lat niet te hoog moet leggen maar je moet ze ook niet te laag leggen. Als ik het zo'n beetje lees ben geneigd om te zeggen om juist een beetje een uitdaging aan te gaan. Als het te moeilijk (lees: téezwaar) is kun je altijd nog gaan kiten :wink:

Plaats reactie