Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

tuningvraagje

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

tuningvraagje

Bericht door matchbox008 »

ik heb een gebruikte Mauisails Pursuit 7.0 (zonder cambers) op de kop getikt voor de Freerider. In dat zeil moet een 460/25 mast en die had ik nog liggen. Een oudje, een Lance 30 460/25 (1997?).

Nu heb ik het zeil gisteren opgetuigd en een paar vragen:

Volgens de specs moet het zeil 11 cm downhaul hebben (gerekend vanaf de onderkant mast tot onderkant trimblok in het zeil); als ik het optuig kom ik op 14,5 cm als ik de latten een beetje fatsoenlijk naast de mast wil krijgen (halverwege). Kan het zo zijn dat een zeil na een tijdje meer downhaul nodig heeft of is dat een indicatie dat de mast niet geschikt is om in dit zeil te varen? Nu heb ik niet het idee dat dit type zeil erg kritisch zou moeten zijn op de mastkeuze maar zoals gezegd, de mast is een oudje. Wat zijn overigens typische indicatoren dat een mast niet past in een zeil?
IMG_8152.jpg
IMG_8152.jpg (181.01 KiB) 899 keer bekeken
IMG_8154.jpg
IMG_8154.jpg (183.66 KiB) 899 keer bekeken
IMG_8162.jpg
IMG_8162.jpg (153.59 KiB) 899 keer bekeken

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic blast 130, JP freestyle 106, S-types en Supersessions

Re: tuningvraagje

Bericht door tomvanelsen »

De nummers die op je zeil staan zijn over het algemeen een indicatie van wat je ongeveer nodig hebt. Het zeil wordt door de fabrikant opgetuigd op andere mast/verlenger en daar kan natuurlijk al wat verschil in zitten. Ook is niet elk zeil identiek, zeilen worden grotendeels met de hand gemaakt waardoor er kleine verschillen in afmeting in zitten. Zolang die verschillen binnen de marges vallen is er niets aan de hand. Omdat ze natuurlijk een maat op het zeil willen zetten nemen ze vaak de afmetingen van het uiteindelijke prototype. Zo is de luff lengte van mijn super session van 2 jaar oud iets langer dan op het zeil staat voorgeschreven.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat het zeil over tijd een klein beetje uitrekt

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat er toleranties zijn in maatvoering (zal de mast eens meten bijvoorbeeld) maar ben met name benieuwd hoe je kan bepalen of een mast geschikt is voor een zeil. Voor mijn gevoel moet ik er namelijk te veel downhaul intrekken om de latten fatsoenlijk te laten roteren (geen cambers). Daardoor zit ik al op loose leach tot net voorbij de derde lat en klopt het dat ik dan al meteen op de high-end setting zit? Het kan natuurlijk zo zijn dat dat zo hoort maar heb geen vergelijk omdat alle andere zeilen die ik heb cambers hebben. Heb ooit eens gehoord dat camberloze zeilen met name via de outhaul getrimd worden voor minder of meer wind, betekent dat dat de downhaul setting met bijbehorende loose leach generiek is voor een camberloos zeil?

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Maui Sails heeft een hardtop mast nodig Arrows is als het goed is constant curve zou eens een hardtop mast proberen.

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic blast 130, JP freestyle 106, S-types en Supersessions

Bericht door tomvanelsen »

matchbox008 schreef:
ma mei 18, 2020 8:47 am
Dank voor je reactie. Ik begrijp dat er toleranties zijn in maatvoering (zal de mast eens meten bijvoorbeeld) maar ben met name benieuwd hoe je kan bepalen of een mast geschikt is voor een zeil. Voor mijn gevoel moet ik er namelijk te veel downhaul intrekken om de latten fatsoenlijk te laten roteren (geen cambers). Daardoor zit ik al op loose leach tot net voorbij de derde lat en klopt het dat ik dan al meteen op de high-end setting zit? Het kan natuurlijk zo zijn dat dat zo hoort maar heb geen vergelijk omdat alle andere zeilen die ik heb cambers hebben. Heb ooit eens gehoord dat camberloze zeilen met name via de outhaul getrimd worden voor minder of meer wind, betekent dat dat de downhaul setting met bijbehorende loose leach generiek is voor een camberloos zeil?
Bij Camberloze zeilen horen de latten op minimum en medium stand tegen de mast aan te liggen, pas bij de maximum stand vallen de latten binnen de mast. Doordat het zeil lichtjes bolt als het wind vangt worden de latten bij de mast vandaan getrokken. De mast conformeert aan de buiging van de luffcurve, het is dus niet zo dat je bij een hardere mast ineens een veel langere luff krijgt, je zult wel wat meer kracht nodig hebben om de correcte downhaul erop te krijgen.

Waar de stijfheid van de mast wel invloed op heeft zijn de vaareigenschappen. Een hardtop mast zal dus veel minder deflectie hebben in de vlagen dan een constant curve of flextop mast. Als gevolg hiervan zal het zeil 'zwaar' aanvoelen omdat de top van het zeil niet mooi opent. Ook vangt het hierdoor de vlagen op ipv de overtollige druk uit het zeil te laten.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hmm, ik heb geen hardtop mast om te proberen. Kijkend naar de foto's, zijn er aanwijzingen dat de Lance mast een verkeerde bend heeft voor het zeil? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de no-cam zeilen van Mauisails niet zo mast-kritisch waren?

Andersom, als ik met deze CC mast ga varen ipv een HT mast (als die erin moet) dan zal ik met lichter weer wel flink inleveren denk ik omdat er veel loose leach ingetrokken moet worden om de latten tot halverwege de mast te krijgen. Of heeft een no-cam zeil altijd veel downhaul nodig ivm de rotatie van de latten en en is LL daarmee onderdeel van de basis-settings ongeacht trim voor windsnelheid met outhaul?

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro

CC mast in buigt de onderkant van de mast relatief minder dan bij een HT mast als ik het goed heb. Dat zou dus het latten probleem al een heel eind verklaren.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb »

Kort antwoord: Is het vaarbaar, ja. Zal het fijn varen? Nee!

Op de foto’s zie je precies wat een verkeerde mast doet. Een CC mast heeft Idd een stijvere base tov een HT mast.

Gevolg is dat het profiel niet goed in het zeil kan komen. Met een HT mast zal het zeil veel meer profiel in het giek bereik krijgen. Ook zal de loose leach verder doorlopen richting de mast. Je ziet nu dat het zeil op de foto’s bij de onderste lat wat bolling heeft maar dat bij de 2 volgende latten de bolling er volledig uit is.

Gevolg is dat wanneer er wind in het zeil komt je een ‘wandelend’ drukpunt krijgt. Het zeil zal instabiel, trekkerig en topzwaar aanvoelen. Het topzware gevoel komt door de loose leach die niet goed in het zeil zit. Normaal bij veel spanning loopt de loose leach bij de toplatten tot net voor de mast en loopt vervolgens in een vloeiende lijn weg tot de lat boven de giek.

Wat je op de foto’s ziet is loose leach bij de bovenste 2 latten tot halverwege het paneel. De rest van het paneel staat op spanning net als het 3e paneel van boven. Het zeil loost hier dus geen power meer.

Nu zal het effect in de low-end van het zeil enigzins merkbaar zijn maar wel vaarbaar. Krijg je echter wat meer wind in het zeil of ga je richting de high-end van het zeil dan zal je zeil onhandelbaar worden. Heeft ook tot gevolg dat het vaargedrag van je board zal veranderen omdat het drukpunt niet stabiel is.

Hebben we het nog niet eens gehad over de dikte van de mast wat ook bij camberloze zeilen van invloed kan zijn op de rotatie en het lage carbon percentage wat invloed heeft op de respons van de mast. Dat de huidige freeride zeilen niet mastkritisch zijn betekent nog niet dat ze werken op iedere willekeurige mast. Zo zijn ook deze zeilen vaak gesneden op 75% masten die een stuk betere respons hebben dan de masten van 15 jaar terug. Laat staan een Arrows Lance van bijna 25 jaar oud.
Deze gebruikers waarderen Jibb voor dit bericht:
matchbox008

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro

matchbox008 schreef:
ma mei 18, 2020 11:40 am
Hmm, ik heb geen hardtop mast om te proberen. Kijkend naar de foto's, zijn er aanwijzingen dat de Lance mast een verkeerde bend heeft voor het zeil? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de no-cam zeilen van Mauisails niet zo mast-kritisch waren?

Andersom, als ik met deze CC mast ga varen ipv een HT mast (als die erin moet) dan zal ik met lichter weer wel flink inleveren denk ik omdat er veel loose leach ingetrokken moet worden om de latten tot halverwege de mast te krijgen. Of heeft een no-cam zeil altijd veel downhaul nodig ivm de rotatie van de latten en en is LL daarmee onderdeel van de basis-settings ongeacht trim voor windsnelheid met outhaul?

Minder mast critisch zal vast tot op zekere hoogte kloppen. In de zin van bijv een Constant curve Unifiber mast in een Gun, Loft of Duotone stoppen. Maar een Constant curve mast in een HT of FT zeil lijkt mij nooit een goede oplossing. Zelf houd ik altijd gewoon mast en zeilen merk gelijk en het liefst uit hetzelfde jaar. Gezien sommige merken over de jaren hun curve aangepast hebben zoals bij GA.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ok, had beter op moeten letten dus.. Vindt het wel zonde om een mast te kopen voor een goedkoop zeiltje. Als je nu uitgaat van 2009 (jaar van het zeil) zou ik er dan bijvoorbeeld een North Sting, Xcellerator oid in kunnen stoppen? Dat zijn masten die nog wel eens voor niet al te veel voorbij komen. Ik houd me aanbevolen voor budget tips voor wat zou werken.

Gr Joost

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Dank allen en vooral ook @Jibb voor je analyse van de foto's, zit geen woord Spaans bij.

Te koop: 460 Arrows Lance C30 CC, 25 jaar oud maar slechts een keer of drie gebruikt. :lol:

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb »

Even marktplaats of het forum in de gaten houden voor een HT mast. De oudere (<2010) Gaastra, Naish en Severne masten zijn ook allemaal HT. Moet vast wel iets van een 50% mast voor weinig voorbij komen.
Deze gebruikers waarderen Jibb voor dit bericht:
matchbox008

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ga het in de gaten houden. Dank je voor de tips.

Gisteren trouwens heerlijk gevaren met de 9.5 met 520 RS:X mast. Gekocht als setje (net zoals de 8.5 die ik ook met mast kocht) en dat moet ik de volgende keer dus eigenlijk ook weer doen. Leermomentje dus om wat minder impulsief te zijn.

Een 460 HT mast zal overigens tegenwoordig niet zo courant meer zijn als ik de masttabel van Unifiber en mr Peterman bekijk.. Ben nog niet zo thuis in het Freeride/Freerace spul en gek genoeg is de Pursuit voor mij het eerste camberloze zeil sinds 1996..

gr MB

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik kan een 75% Gaastra SDM mast kopen. Als ik de foto's vergelijk met de brochures van Gaastra van 2010 t/m 2013 lijkt me dat de mast in die jaren hetzelfde is gebleven. Als ik naar de Unifiber tabel kijk (uit 2011 bijvoorbeeld) zie ik dat er twee bolletjes in het HT gedeelte staan en een bolletje in het CC gedeelte. Ben benieuwd of deze mast in de Pursuit gaat passen. Voor 50 euro (heb de Lance 30 voor 50 euro verkocht afgelopen maandag..) kan ik wel een gokje wagen. Zal foto's plaatsen om het verschil te laten zien.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro

Probeer voor die volgende foto in opgetuigde status eens wat op de mastvoet te leggen en dan een foto van boven te maken. Dan zie je wat beter hoe de leach zich opent dan op de fotos die je tot nu gemaakt hebt. Ik duim iig voor je dat hij er deze keer wel mooi op staat.

Plaats reactie