Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Werking touwtje in mastrail F2 Comet

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Haanhoefforum
Deur-surfer
Deur-surfer

Werking touwtje in mastrail F2 Comet

Bericht door Haanhoefforum »

Hallo,

Als herintreder heb ik een vraagje over een surfboard, betreft een F2 Comet Slalom 315.

Hierin zit een mastrail die varend verstelbaar is. Ik weet dat ik het zwarte "pedaaltje" iig met de hand om kan zetten waardoor hij in een stand komt dat je kunt verstellen. Ook terugklikken van dit pedaal zodat hij weer vergrendeld zit lukt, met de hand.

Nu zit er door de rail ook een touwtje, wat er aan de voorkant van de rail uit hangt. Dit touwtje loopt door de rail naar achteren en verdwijnt daar onder het pedaaltje.

Ik krijg echter geen beweging in dit touwtje. Zou dit normaal gesproken zijn om je pedaaltje te vergrendelen/ontgrendelen?

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Re: Werking touwtje in mastrail F2 Comet

Bericht door niels40+ »

Dit is een vraag voor de historie-windsurfers! Leven die nog? want deze comet stamt uit de vorige eeuw/ ergens mid jaren 80. Grote kans dat het niet werkt daar alles in vergaan... overigens: wat wil je met dit board?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

waarschijnlijk is dat het touwtje (normaal een elastiek) om aan je mastvoet vast te maken, zodat board en tuig bij elkaar blijft mocht de mastvoet uitbreken. Die dingen hadden daar nogal last van... vroegah

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Volgens mij zorgde dit touwtje (elastiek toch?) voor dat je de mast kon terughalen voor ruime wind. Drukte je je pedaal weer in dan schoo de mast weer naar voren. Misschien weet Mark Thoms (voormalig F2 importeur en nog steeds fanatiek windsurfer) nog hoe het elastiek in de rail zat.
Deze kwam ik nog tegen op YouTube. “Mistral Windsurfing Board Mast Track Repair”.
Dit is volgens mij is de track hetzelfde als bij F2.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Zeker @oossie71. Ik heb nog nooit een board gehad met een masttrack die dat elastische lijntje niet had. De phantom inclusief. Ben met de F2 Lightning vorig jaar een keer achterin een golf geknald met zo'n enorme katapult dat de mastvoet gewoon uit de slede werd gerukt. Dat scheelt wel schade aan je board trouwens en je vliegt verder weg met minder kans op blessures maar je moet wel geluk hebben om jezelf en je spullen te redden als het een beetje waait. Ik had het "ouderwetse" elastiekje natuurlijk vooraf niet vastgemaakt en sinds die ervaring vind ik dat elastiekje een stuk sympathieker.

Als je naar de slede van een masttrack kijkt (phantom inclusief) snap je best dat dat een stuk minder hufterproof is dan een ferme koppeling met baseplate. De pin wordt geborgd door een simpel ielig stalen vorkje ipv met ferme bouten. Je kan niet voorzichtig/veilig genoeg zijn zou ik zeggen, gewoon het elastiekje gebruiken, zit er toch.

Overigens vindt ik na die ervaring het elastiekje zo sympathiek dat ik voor de spiksplinternieuwe koppeling voor de phantom nog iets moet verzinnen om het lijntje vast te maken. Blijkbaar vindt SB het nodig om wel een borglijn te voorzien maar geen mogelijkheid te bieden om die te koppelen aan de phantom koppeling..

Als ik dat vraag aan de surfjuwelier dan kijken ze me aan alsof ze de sukkel van de eeuw hebben getroffen. Ik weet wel beter inmiddels.

gr MB
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
oossie71

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Kapitein Rob , als dat het doel zou zijn dan zou je het elastiek niet uit de slede kunnen trekken met een bolletje erop. De Mistrals bijvoorbeeld hadden standaard een plaatje met opening waarin je het bolletje kon borgen onder de koppeling. Een goede masttrack wil je kunnen verschuiven naar de positie die je wil. Met ruime wind naar achteren dus en naar voren duwen gaat altijd makkelijker dan naar achteren trekken op het water (mijn ervaring). Een elastiek zou in jouw redenering eerder andersom moeten zitten.

gr MB
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
Kapitein Rob

MDH
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MDH »

Het idee van een masttrack was eigenlijk niet verkeerd. Mastvoet is makkelijk in/uit te klikken en met een druk op de knop te verzetten. Nu eerst mastvoet losdraaien (niet altijd even makkelijk), verschuiven en dan weer stevig vastdraaien. Waarom is dit systeem eigenlijk verdwenen zou je zeggen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@MDH : het gewenste trimbereik op een longboard zoals een raceboard is veel groter dan op een shortboard. Op een raceboard praat je over 60 tot 80 cm bijvoorbeeld en dat heb je nodig terwijl je upwind/downwind vaart. Op een shortboard slechts over een paar cm (alles halve wind plus of min een beetje en afhankelijk van vooraf gekozen settings zoals zeil en vin. Tuning van een paar cm ga je op het water niet bereiken met een voetbediende track. Kan je net zo goed even de moeite nemen om even te stoppen en te schuiven. Bovendien is een track niet goedkoop en vooral zeker niet hufterproof als het hard waait in de branding. Verschillende boards, andere compromissen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Haanhoefforum , met excuses dat de beantwoording van je vraag een beetje uit de hand loopt. Meestal is het elastiekje van vroeger nu een touwtje geworden door de veroudering. De rek is eruit en nu ligt ie dus los. Je zou de moeite kunnen nemen om er een nieuw elastiekje in te zetten maar dat is best een klus voor een elastiekje van 1 euro 50 . Als je voorlopig geen spannende ambities hebt met meer wind zou ik me er niet te veel zorgen over maken. Check wel even de slede. Als het goed is heeft de knop waarmee je de koppeling vastzet drie standen. helemaal naar boven is los en plat is geborgd. Als je de knop verder naar beneden duwt heeft de slede minder grip op de koppeling en zal de koppeling er makkelijk eruit gaan, dat is een stand die ooit is bedacht om juist te zorgen dat de mastvoet makkelijker loskomt van het board. Die stand zou ik vermijden.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Het elastiek (je weet inmiddels waar het voor dient) is een klusje van een paar minuten bij een F2 track. Voor een Mistral track is het iets meer werk. Met name omdat je iets meer moet friemelen maar dat maakt voor jouw F2 Comet niet uit.

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Er is nog een aspect dat ik hier niet gelezen heb. Vaak hebben die mastrail een fix en 500N mogelijkheid. 500Newton is ongeveer 50kg. Dus in die stand zal de mastvoet bij 50kg losschieten. De mistral mastvoet bijvoorbeeld die je vast zet met een kwartslag van de rode plaat heeft de 500N en fix positie afhankelijk van de kant die je naar voren draait.

Haanhoefforum
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Haanhoefforum »

Ik ben zo in ieder geval weer wat wijzer geworden. Het doel van deze plank is een beetje oefenen met mijn dochter (13) en kijken of zij het wat vindt en ik het weer wat vind.

Dus snelheden... nee dat zal er nog niet van komen. We zijn al blij als we er een poosje op blijven staan bij 3-4 bft. En dan afstanden die overzwembaar zijn. Ben er inmiddels wel achter dat ik iets mis om de fixatie goed te borgen....

Ben al op zoek geweest naar foto's van hoe dit er uit hoort te zien maar nog niet gevonden. Iemand tips?

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Knip eens een foto van de slede. Ik heb volgens mij nog een slede met borgpen liggen.

Plaats reactie