Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Caas power wave of extreme voor lichtgewicht

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met wave, feestyle en sup.

Moderators: Jeroensurf, Jurjen, Surfjunky

Plaats reactie
jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: North Volt's HD 3.7 t/m 5.9, Thommen wave 74

Bericht door jeroentvb »

Na lang staren naar marktplaats, waar maar geen leuke deals langs kwam, heb ik besloten om maar een nieuwe 370 RDM te kopen van caas.

Nu sta ik alleen nog voor de vraag of ik een powerwave of een extreme neem, en welk percentage.
Ik weet dat de extreme taaier is en meer flext maar heb geen idee wat voor mij als lichtgewicht handig is.

Mast zal worden gebruikt in mijn Gaastra heat wave 3.5 (aan vervanging toe) en een north volt 4.2.

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Global 90+Nitrix 125 - Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Re: Caas power wave of extreme voor lichtgewicht

Bericht door Naishman »

(yes, weer een 370 zoeker minder op de markt ;-) )
Succes met je keuze.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb »

Naishman schreef:
do mei 21, 2020 11:44 am
Ja die dingen zijn zo enorm schaars.. Laatst zag ik er een met 60% voor een leuk prijsje, maar dat vind ik net ff te weinig carbon..

Breekt iedereen die dingen in de branding, of zijn ze gewoon zo onverwoestbaar dat niemand ze ooit vervangt? :-?

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Ik heb ook lang gezocht en recent een nieuwe Gun 370 aangeschaft. Qua curve een beetje middle of the road. Kan ik later alle kanten mee op. Misschien past hij zelfs op de Hotsails fire 4.2 die ik heb liggen. En als hij niet breekt in de branding gaat hij waarschijnlijk mijn hele voorliggende surfcarrière mee..

Naishman
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Naish Global 90+Nitrix 125 - Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman »

ah, carbon percentage vind ik meestal nog wel overheen te komen, is vaak de prijs die ik net even te hoog vind.
Laatst gewijzigd door Naishman op vr mei 22, 2020 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

jeroentvb schreef:
do mei 21, 2020 11:49 am
Naishman schreef:
do mei 21, 2020 11:44 am
Breekt iedereen die dingen in de branding, of zijn ze gewoon zo onverwoestbaar dat niemand ze ooit vervangt? :-?
Ja en nee

Na iedere enigszins leuke storm hoor ik wel iemand in mijn omgeving die z'n 370 wat heeft ingekort en als je er eenmaal een hebt die wel lang heel blijft, dan vaart ie waarschijnlijk goed. Ik hoor bijna nooit van wavers die alleen hun mast vervangen. Dan gaan meestal de zeilen ook weg (plus dat wavezeilen ietsies minder mastkritisch zijn dan slalomzeilen en wavers over het algemeen wel weten dat ze de goede mast bij een zeil moeten doen, dus minder vaak een 'miskoop' doen dan de willekeurige instappende consument die net begint met surfen.)

Hetzelfde met zeilen <4 m^2 overigens

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb »

Ruben schreef:
do mei 21, 2020 12:33 pm
Dat vind ik ook lastig. Omdat ik lichtgewicht ben gebruik ik de kleine maten het meest. Tot nu toe is 3.5 mijn meest gebruikte maat dit jaar. Is meteen ook mijn oudste zeil omdat ik nog geen goede 3.7/3.4 heb gevonden (en die moet natuurlijk het liefst aansluiten bij m'n north volts..)

Maar genoeg daarover. Eerst maar eens die nieuwe mast :)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

Ik breek er bijna standaard elke vakantie wel een 400 of 370 als ik in 3m+ holle bakken op een ondiep rif vaar, maar daar pak ik al goedkopere masten voor waarbij ik een los deel kan bestellen. (en pak dan ook vaak een overjarig zeil).

Mijn normale RDM masten die ik niet in: 50%kans-dat-ik-de-boel-bij-1-spoelbeurt-afschrijf-omstandigheden vaar gaan rustig 6-10jr mee.

Een moderne 3.4 bij voorkeur een die zelfs op een 340 past zou je veel comfort geven.
Met mijn 95kg heb ik vd winter al 8x gevaren met 3.7 en 3.4 en er nog tussendoor uitgeweest vanwege een oor ontsteking anders hadden dat makkelijk 12sessies kunnen zijn.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

jeroentvb schreef:
do mei 21, 2020 1:12 pm
Ruben schreef:
do mei 21, 2020 12:33 pm
Dat vind ik ook lastig. Omdat ik lichtgewicht ben gebruik ik de kleine maten het meest. Tot nu toe is 3.5 mijn meest gebruikte maat dit jaar. Is meteen ook mijn oudste zeil omdat ik nog geen goede 3.7/3.4 heb gevonden (en die moet natuurlijk het liefst aansluiten bij m'n north volts..)
Ik ben ook al een tijd aan het kijken naar een Loftsails 3.5, maar zo te zien is er nu überhaupt maar 1 zeil onder de 4 m^2 op Marktplaats te koop :think:

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Ik heb een Severne S1 3.6 2019 model.. Kan op 370 en 340 mast... Kopen? 😎
Deze gebruikers waarderen Nelis voor dit bericht:
Jeroensurf

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Toevallig heb ik een paar weken terug bij Zuidwest 6 twee Caas 100% masten besteld en die zijn ook net binnen en zien er heel netjes uit.
En dan sta je ineens verbaast te kijken naar het gewichtsverschil tussen mijn oude 60% masten en deze.
Had wel wat verschil verschil verwacht maar dat het zo overduidelijk was...
Ik heb de gewone uitvoering genomen omdat ik mijzelf geen hele extreme dingen zie doen op het water...
Jij wil nog wel eens naar zee gaan en ik weet niet wat je ambities zijn kwa varen...
Dat weet je zelf het beste en als je neigt richting het ruigere werk dan zou ik gewoon lekker die 4 tientjes extra investeren.
Vaar je die gewone uitvoering stuk dan sla je jezelf voor de kop dat je het niet hebt gedaan en ben je uiteindelijk duurder uit.
Blijk je toch iets minder het extreme op te gaan zoeken dan heb je er evengoed nog heel lang lol van.
Een goede mast kan heel lang meegaan maar alles kan stuk en soms is het een klein beetje mazzel hebben.
Wat het flexxen betreft zou ik me daar in jouw geval ook niet heel druk om maken aangezien je nu nog een lichtgewicht bent..
Je hebt namelijk ook niet heel veel massa om de boel te laten flexen tov de zwaardere jongens..
Tja en het aanbod...
De volcarbon mast is zeg maar het beste wat er te krijgen is en die zou ik zelf alleen maar vervangen als die kapot gaat.
Een zeil wissel kwa merk zou ik dan doen binnen de curve van de masten die ik bezit.
Ik vermoed dat veel mensen dat ook zo doen.

Groet,
Ilja
Deze gebruikers waarderen Ilja1974 voor dit bericht:
jeroentvb

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Nelis schreef:
do mei 21, 2020 2:24 pm
Ik heb een Severne S1 3.6 2019 model.. Kan op 370 en 340 mast... Kopen? 😎
Dat zou wel een goed zeil voor onder je 4.2 zijn.

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Bericht door funride »

Vaar al jaren met sdm 100% Carbon en gaat maar niet kapot ;)
Ook al lange tijd op zoek naar <4.0
Liefst NP maar er is tweedehands (en nieuw) bijna niet aan te komen.
Nu uit armoede maar een 3.5 ezzy wave uit 2007 aangeschaft.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

ff ter vergelijk, SDM was bij mij standaard 3 masten per jaar met een record in Mauritius: 7masten in 3weken. :cry:
Daar een Powerex RDM gekocht en vanaf dat moment in nederland tot 2019 geen mast meer gebroken.
Daar waar ik mijn masten in het buitenland breek, tja daar mogen ze gaan.

Geen actie van mij,maar was er die dag ook op een van mijn favoriete plekjes: Gwithian met laag water (minder als heupdiep) en offshore wind.
Afbeelding

Wat betreft de CAAS extreme:
het is niet zo dat die veel meer extreme gevaren hoeft te worden, maar de andere vezel en vezel oriëntatie zorgen voor een iets ander vaargevoel en sweep wat de mast wat gemoedelijker/rustigger maakt.
De power is iets directer, iets sneller en daarmee iets meer power, maar kan ook iets minder hebben als de Extreme. De Power is nog steeds een heel erg goede stevige RDM, maar de Extreme is gewoon lomp sterk.
Ik ben geen teamrider meer, maar adviseerde voorheen in de meeste gevallen de zwaardere jongens die meer power zoeken de power en de lichtere riders de Extreme.
Zelf hou ik van een rustig licht tuigage dus heb nog steeds Extreme masten als back up voor al ik ooit mijn Ezzy mast breek.
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht:
jeroentvb

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Bericht door funride »

Jeroensurf schreef:
vr mei 22, 2020 9:16 am
ff ter vergelijk, SDM was bij mij standaard 3 masten per jaar met een record in Mauritius: 7masten in 3weken. :cry:
Daar een Powerex RDM gekocht en vanaf dat moment in nederland tot 2019 geen mast meer gebroken.
Daar waar ik mijn masten in het buitenland breek, tja daar mogen ze gaan.
Het heeft natuurlijk ook wel met je niveau te maken hebben hoe vaak je masten breekt, meer actie betekend vaak ook meer schade.
Ik vaar een keer of 5 per jaar op zee in matige omstandigheden en de rest op groot binnenwater.
spannender dan een klein sprongetje en duck gijpje gaat het bij mij ook niet worden :lol: :lol:
Daar sloop ik niet zo snel een mast mee.
kan me voorstellen dat met die hoge loops enzo die jullie op zee springen het materiaal veel meer klappen krijgt.

@Jeroenvdb
ik zou vooral naar de toekomst kijken, blijf je vooral op S'hout varen (waar een mast niet zo heel veel te voortduren krijgt) of ben je van plan in de toekomst veel op zee te varen.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe »

Mocht je een Caas kopen, contoleer goed de passing, mast top en base.
Als deze redelijk strak is, schuur er wat af.Gisteren een half uur aan het tobben geweest bij een collega surfer , ook een Caas.
Om deze uit elkaar te krijgen, en nee het was geen zand wat er tussen zat , maar carbon slijpsel, waarschijnlijk van het draaien met het uit elkaar halen.Vorig jaar 1 mast van een mede surfer de zaag er in moeten zetten, zelfde probleem.

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie »

Nooit last van met mijn caas masten. Maar gebruik wel altijd een stukje tape.

En wat Jeroen al schreef. De extreme doet het perfect voor een lichtgewicht ( waar ik mezelf ook toe mag rekenen)

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, Maui Sails gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime »

Heb een 75 power 370 en 100 extreme 400. Die laatste tuigt wat makkelijker op en vaart heerlijk. De power vraagt wat meer voorlijk kracht om te buigen. Maar voldoet zeker in de kleine zeiltjes. (Naish Force V)
Als je de centjes hebt zou ik de extreme kiezen

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb »

Heb vorige week de 370 extreme besteld.
Had gehoopt de mast afgelopen weekend te kunnen proberen, alleen was ie niet op voorraad, dus hij wordt ergens volgende week geleverd

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Maar....... past een Gaastra Heat wave en een North Volt dan wel op de zelfde mast?
De Heat wave’s van Gaastra werden volgens mij namelijk gevaren met de onbreekbare “Fiberspar Tital Wave”en werd de 3.7 “gewoon” op een 4 meter mast gevaren. (Zelf heb ik de 2 varianten gehad met de vlaggetjes er aan (nageaapt van Jason Polakov toen die tijd).
En vaart de Volt alleen maar goed met een North mast.
Nu weet ik niet hoe nauw dit luistert met een 3.5, maar een 4.2 in een te stijve mast is een drama heb ik geleerd.
Dus ook mijn advies neem de slapste.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb »

North sails gebruikt constant curve, en de bestelde mast is dat ook, dus dat zit wel snor.

De gaastra schrijft inderdaad voor die ie op een 4m moet. Daar heb ik hem altijd op gevaren (zowel rdm als sdm). Niet dat het wat uit maakt, want dit zeil heb ik afgelopen week vervangen voor een north volt 3.7, die net als de 4.2 op de 370 caas gevaren gaat worden.

jeroentvb
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jeroentvb »

Ik heb de afgelopen dagen de mast een goed aantal keer mogen proberen in mijn 4.2 en 3.7, en ben er erg tevreden mee!
Was afgelopen zondag een mooie overpowered jumping sessie, maar was nog verassend comfortabel varen voor de hoeveelheid wind :D

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Even buiten de lijntjes. Maar in de laatste Duitse Surf staat een leuk stukje over 340 vs 370 masten. (Getest met 3.7 zeilen)

Plaats reactie