Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Raceboard 380cm

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met speed, slalom, formula en de raceboard klasse.

Moderators: RaymondW, Frank-363, Jurjen

Plaats reactie
Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Re: Raceboard 380cm

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

jabo1 schreef: do mei 21, 2020 6:47 am Ik ook.
Maar ik heb nog een.klein obstakel. De grens.....
Tja, das waar. Hopen dat hij snel opengaat. Zal toch wel?

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Voor de (groot water) toersurfers onder ons:

Door allerlei droevige recente gebeurtenissen op het water heb ik onlangs de 'betracable' stickers van de KNRM aangeschaft ( en meteen een donatie gedaan). Je plakt deze op je board zodat als je board gevonden wordt zonder jou er snel achterhaald kan worden of er sprake is van een noodsituatie. (https://www.knrm.nl/veiligheid/op-het-w ... EnEALw_wcB)

Nu blijkt dat de KNRM ook een track and trace app heeft:

https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-helpt/n ... A5EALw_wcB

Heeft iemand hier ervaring mee?

De app onthoud je positie en geeft deze door als je alarm slaat. Ook kun je een eindtijd instellen. Als je je niet afmeldt gaat de KNRM rondbellen.

Hij lijkt me erg nuttig. Ik heb nl een waterdichte telefoon. Idee is dat ik deze in een hardloop hoesje stop en dan in mijn drijfvest. Als ik dan in nood ben voorkomt de hardloopband dat ik de telefoon uit mijn handen laat vallen. Samen met een flare en noodlijn ga ik dan aardig voorbereid op pad denk ik.
Goed en gecontroleerd materiaal, een goede conditie en verstand van het weer blijven de belangrijkste voorwaarden natuurlijk.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Heel verstandig om hier goed over na te denken. Ik probeer primair zelf eigenlijk zo veel mogelijk te voorkomen dat ik alleen op groot water ga varen. Voel me een stuk prettiger als er anderen in de buurt zijn en we elkaar een beetje in de smiezen kunnen houden. Toen ik nog op zee zeilde hadden we in het team een set PLB's voor als er iemand overboord zou gaan, oftewel Personal Locator Beacon's. Die wij gebruikten hebben een directe satellietverbinding en geven in twee fases de positie door: via de satelliet met een range van ca. 60 meter en zodra de reddingsdienst in de buurt is op een zend/ontvangstfrequentie tot ca. 2 meter. Deze PLB's worden geregistreerd op naam van een persoon ipv een Epirb (reddingsbaken die gekoppeld is aan een boot). Een PLB heb je al vanaf een kleine 200 euro en voldoet aan heel strenge eisen (i.t.t. een telefoon/app). Zodra je zo'n baken activeert dan rukken de SAR diensten volle bak uit. Ze zijn erg compact en vergelijkbaar met de afmetingen van een telefoon. Er zijn geen kosten aan verbonden, het is een door de overheden gefinancierd netwerk.

Een flare geeft overigens volgens mij nog de meeste kans dat je snel gesignaleerd wordt. Naast een noodlijn neem ik ook nog een energiereep/gel mee en een fluorrode siliconen zwemcap (badmuts). De zwemcap zorgt voor warmte (windchill) en vergroot je zichtbaarheid in het water met een factor oneindig. Anders kunnen ze op 10 meter nog langs je heen varen. We hebben met het zeilteam wel eens testen gedaan met MOB situaties en het is confronterend om te ondervinden hoe slecht je te vinden bent in het water en al helemaal als je donkere kleding aan hebt. In het donker of schemering is een knipperlichtje ook van levensbelang. Zonder lampje (zit op de meeste PLB's) ben je onzichtbaar.

Voor eenieder, praat maar eens met iemand van de KNRM. Zijn confronterende verhalen.

Groet MB

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Dit is ook een interessante ontwikkeling, maar nog niet verkrijgbaar:

https://www.safetrxapp.com/wearable/wearable.html

Eigenlijk PLB's en dit soort devices wel een eigen topic waard.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Een PLB werkt via Cospas-Sarsat en heeft een wereldwijde dekking via satellieten. De safetrx stuurt een sms en dan ben je wel afhankelijk van het bereik van de dichtstbijzijnde GSM mast. Het Cospas netwerk is een bestaande oplossing waar ook de professionele markt op vertrouwd. Zou dat zelf prefereren voor noodsituaties ipv een lokale SMS naar de reddingsdienst. Ik weet niet hoe het protocol bij de ontvanger is maar kan me voorstellen dat het systeem potentieel veel valse meldingen genereert omdat het van de gebruiker vereist dat je je moet afmelden of een vooraf ingestelde traject moet hebben volbracht bij gebreke waarvan een SMS wordt uitgestuurd ("peter & de wolf" risico). Ook heb je een SIM kaart nodig. Bij een PLB weet je zeker dat de troepen op pad worden gestuurd tenzij je je rond point Nemo bevindt. Vergis je niet in de responstijd trouwens. De oproep naar de hulpdiensten kan zomaar een half uur duren, satellietsignaal gaat naar het commandocentrum in Frankrijk en daar bellen ze de lokale hulpdiensten. Kan dus zomaar een uurtje duren voordat de redders in zicht komen.

Paso144
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paso144 »

Wie weet waar ik zwaardlippen kan krijgen voor mn UltraCat van 1991. Ik begreep dat de lippen die op de nieuwe Viper worden gebruikt nog gewoon zouden moeten passen maar deze zijn 'out of stock' op de Fanatic site.

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Vandenberg heeft misschien wel een oplossing.

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Raceboard 380cm

Bericht door Moose »

Vandenberg lijmt ze er in. Prima oplossing. Vermoedelijk is de afdichting van de nieuwe Viper korter dan die van jouw Ultra Cat.

Mocht het je nog lukken originele afdichtingslippen voor een Ultra Cat te vinden, bedenk je dan wel dat deze ook 25+ jaren oud zullen zijn en waarschijnlijk ook snel stuk zullen gaan.

Paso144
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paso144 »

Thanks, ga ik even bij Vandenberg informeren.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik heb ook een reep rubber bij Vandenberg besteld en ze zelf ingelijmd. Zie blz 88 van dit topic. IK zou achteraf 1 ding anders doen: ik heb ze te breed vast geplakt. Nu blijft er maar een kleine flexibele strook over aan beide kanten.

Gevolg is dat ik het zwaard bijna niet uitgeklapt krijg. Ik heb de lijm weer deels los gesneden en schuur het rubber steeds een stukje dunner tot ik tevreden ben.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hydrograaf (Bas) schreef: wo mei 20, 2020 10:14 pm Zijn er mensen hier geïnteresseerd in een raceboard treffen op bv de Grevelingen? Ik denk aan 6, 7 of 13 of 14 juni. Die weekenden ben ik vrij nl.

Grt,
Bas
6 en 7 juni vallen af, teveel wind om op een courserace te gaan stoeien. Ik heb zo wie zo nog erg weinig op de lange plank gestaan dit jaar. Het is maar goed dat de Ronde v Texel niet doorgaat.

Ik richt me dus op 13/14 juni. De grenzen zijn gelukkig open!

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Ik moet wat kwijt. Materiaal bedoel ik dan.
https://www.2dehands.be/plaats/m1560539 ... ousPage=l1

Bas, Ik kijk even of het mij past. ik heb er wel erg veel zin in.
Gr,
Jan

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Sommige zuiderburen hebben 'familie' wonen op de Grevelingendam. Lijkt me leuk om daar af te spreken en Tante Kaat Mossel es aan haar baard te kietelen met zn allen :)

Ik denk dat zaterdag de beste voorspelling heeft tot nu...

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Even een vraagje, kwalificeert een Windsurfer LT zich als raceboard?

Gr MB

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

matchbox008 schreef:Even een vraagje, kwalificeert een Windsurfer LT zich als raceboard?

Gr MB
In welk opzicht? Om in deze discussie over te praten of als board?

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Omdat ik de Windsurfer LT het leukste board vind dat ik in jaren onder mijn voeten heb gehad.

Sterker nog, ik kijk ernaar uit om met dat board lekker te klooien met de kinderen, te toeren en vooral ook OD wedstrijdjes mee te gaan doen. Ook van enorm belang: ik kijk er reikhalzend naar uit om de elfstedentocht erop te gaan varen. Ik hoorde gisteren dat er volgend jaar bij de ronde van Texel zelfs een aparte Windsurfer klasse komt.

Kan me niet heugen een board te hebben gehad dat al die mogelijkheden weer combineert. Vooral het plezier aspect om samen te varen. Er zijn bij mij in de buurt behoorlijk wat fanatieke Windsurfer LT eigenaren die bijna wekelijks wel ergens in de regio het water op gaan en het inzetbereik voor de kids met het softdeck vind ik geweldig.

Nadat ik er op gevaren had wist ik dat er eentje moest komen en kon door een wonderlijke samenloop van omstandigheden een mooie deal maken op het ex-EK board van een oud olympisch kampioen.

De raceboard spullen zijn de deur uit. Niet omdat ik het beu was maar omdat ik steeds meer tot de ontdekking kwam dat ik het leuker vindt om low-tech meer op het water te zijn (vooral met de familie, vrienden en laagdrempelige competitie) dan solo de sport te beleven op een niche-board. Met de phantom kan ik de keren dat ik ga varen op twee handen tellen in het jaar. Met de Windsurfer zal het bijna elke week worden zie ik zomaar. Natuurlijk zal ik vast de opwinding van de phantom gaan missen maar zie vooral compensatie in het OD varen en klooien wie het snelste is. Toch weer een beetje terug bij het zeilen eigenlijk.

Mijn vraag was eigenlijk een teaser dus maar vraag me af of de ervaringen met dit board in dit onderwerp thuishoren of dat er een nieuw topic moet komen.

Als er weer eens een raceboard treffen komt dan sluit ik trouwens graag aan samen met een paar andere lotgenoten.

gr MB

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Ah, je hebt het board van Stephan gekocht. Gezien de populariteit zou ik denken dat een apart topic wel op zijn plaats is.

Alhoewel ik er(nog) geen heb ben ik ook fan. Met name de veelzijdigheid en de lage drempel. Bovendien vaart het board ook gewoon prima.
Hier moet er eerst ruimte gemaakt worden maar voor de toekomst verwacht ik dat er hier ook wel één gaat komen om al de redenen die jij noemt.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ik hoop dat de LT groep groot en actief genoeg wordt voor een eigen topic hier op het forum. Vroeg of laat ga ik ook overstappen, ik voel het aan mijn water.
Precies met de argumenten die jij noemt Joost, behalve kinderen dan..

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Alle boards zijn gelijk, de ene echter wat minder dan de andere..
IMG_8301.jpg

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Als de filmpjes zoals deze ziet krijg je vanzelf zin.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

De raceboard spullen liggen in Hoorn trouwens. phantom 380 uit 2010, de 8.5 Lafebvre met 490 100% fiberspar mast, de 9.5 XO met 520 100% rs:x mast en carbon X9 giek. Mocht iemand nog spullen zoeken? Ze gaan het in onderdelen verkopen.

gr MB

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Raceboard 380cm

Bericht door Moose »

matchbox008 schreef:Alle boards zijn gelijk, de ene echter wat minder dan de andere..
IMG_8301.jpg
Jij hebt in ieder geval één van de lichtere LT’s. Toen de boards binnen kwamen bij Van Den Berg zijn ze direct op de weegschaal gegaan en de lichtste hebben ze er uit gepikt. Grammenwerk natuurlijk. Als het goed is heb jij ook antislip langs het softdek. Dat heeft Van Den Berg zelf aangebracht voor net iets meer grip en valt nog binnen de marges van de LT klasse.

Al met al een leuke en mooie ontwikkeling. Maar jij hebt zelfs je raceboard weg gedaan? Daar ben ik geestelijk nog niet aan toe AfbeeldingAfbeelding

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Moose schreef: wo jun 10, 2020 8:34 am Ah, je hebt het board van Stephan gekocht. Gezien de populariteit zou ik denken dat een apart topic wel op zijn plaats is.

Alhoewel ik er(nog) geen heb ben ik ook fan. Met name de veelzijdigheid en de lage drempel. Bovendien vaart het board ook gewoon prima.
Hier moet er eerst ruimte gemaakt worden maar voor de toekomst verwacht ik dat er hier ook wel één gaat komen om al de redenen die jij noemt.
... kom er de laatste tijd regelmatig op verschillende meren een paar tegen.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Klopt Moose, dat van dat gewicht wist ik niet maar neem ik direct van je aan. Anti-slip klopt inderdaad. Het railen zal wel wennen zijn na de enorme zijkanten van de phantom.

Ik heb toch wel lang lopen wikken en wegen de afgelopen maanden. De bottom line voor mij was, wanneer ga ik met de phantom varen als ik ook de LT heb voor licht weer? Niet in de weekenden dat ik de kinderen over de vloer heb in ieder geval en dat is al minimaal de helft van het jaar. Heb bovendien ook een freerider voor als het waait. Daarbij zijn de financiële gevolgen van de crisis hier in huis ook hard toegeslagen en wil niet te gek doen met plezier uitgaven. Wat ik wellicht aan spijt ga ervaren zal gecompenseerd worden door eenvoudig plezier en het geluk dat ik de hobby nu wel met de kids en vrienden kan delen maar ook dat ik daarnaast ook nu wel competitie kan varen in een grote en laagdrempelige klasse. Dat is me voor nu meer waard dan incidenteel met een raceboard varen.

Bovendien, als de heimwee te groot wordt dan is er in de toekomst vast wel weer ergens een MOD, Equipe of Lightning te vinden voor niet te veel geld. Zo ben ik immers ook begonnen met raceboard varen.

Heb de 7.0 V8 uit 1994 nog in de schuur liggen. Die ga ik natuurlijk ook proberen op de LT. Zou zomaar eens heel leuk kunnen varen.

Wat ook fijn is dat ik niet meer met die berg met grote spullen hoef te slepen. De LT spulletjes passen mooi in een compacte tas en heb er meteen een ouwe carbon sup peddel, een beach tennis setje en een waterpistool bijgestopt voor als het echt niet waait :lol: .

Moose
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Moose »

Allemaal heel goede en juiste overwegingen. Ik laat ze hier (in mijn hoofd) ook met regelmaat de revue passeren. Met name de fun factor spreekt mij erg aan.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Zo Joost, das weer even wat anders! Die had ik niet zien aankomen. Dat is een flinke verandering. Om niet te veel off-topic te gaan heb ik wat ideeën over de WS LT in het andere topic gezet: viewtopic.php?f=65&t=13898866&p=7443351#p7443351

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Hydrograaf (Bas) schreef: di jun 09, 2020 7:42 pm Sommige zuiderburen hebben 'familie' wonen op de Grevelingendam. Lijkt me leuk om daar af te spreken en Tante Kaat Mossel es aan haar baard te kietelen met zn allen :)

Ik denk dat zaterdag de beste voorspelling heeft tot nu...

Ik ben beide dagen vrij maar gezien de voorspelling houd ik het ff op zondag. Wie gaat er mee, is er voorkeur voor zaterdag of zondag?

Morgenochtend wordt Oranjeplaat als ik op tijd wakker ben (heb vakantie)

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Ik heb een Phantom gekocht en mijn F2 Lightning gaat nu in de verkoop.
Kijk eens op 2dehands.be / zoekertje 1563493848
Gr, Jan

JP-T1surfer
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door JP-T1surfer »

proficiat Jan, goede keuze!

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Morgen, zondag 13.00 Grevelingen dam? Of nog even uitstellen tot reisverkeer vanuit België weer is toegestaan..

5 juli staat de Veerse Meer Marathon gepland georganiseerd door MOW Belgie. Ik hoop dat hij doorgaat en dat zou ook een leuke gelegenheid zijn voor een rendez vous. Wedstrijd is erg toegankelijk voor alle niveaus.

Plaats reactie